Jump to content

Ska börja med LCHF snart igen - Funderingar

Eric
 Share

Recommended Posts

Hej allihop,

Nu är jag förbannat trött på att hela tiden pendla mellan LCHF, VV, hetsätning utan gränser så nu är det dags att ta tag i detta en gång för alla och bli smal och frisk. Nu räcker det helt enkelt! På Måndag börjar jag. Senast.

Men jag undrar, ponera att jag äter ca 250g kött om dagen, till detta 200g smör om dagen. Detta blir så som jag förstår en riktigt bra "Skaldeman ratio" och jag kan leva efter det. Jag har räknat på det och jag får det till ca 1800kalorier om dagen. Till frågan - kan jag äta "för mycket" fett, så att kroppen inte gör sig av med kroppsfett, trots att jag ligger på ett kaloriunderskott? Och i så fall, är detta för mycket? Jag är man, 185 cm, väger ca 119 kg.

Tips och råd om detta eller vad som helst annat jag kan behöva veta uppskattas enormt!! Är fruktansvärt trött på att vara överviktig nu.

Välkommen tillbaka... :-D

Nu är ju jag en rultig kärring som inte ska ge kostråd till potenta män, men bloggen Tommy tappar borde ge dej alla svar du brhöver. Den killen har verkligen åstadkommit massor med kött och smör

• Like 5

Hej allihop,

Nu är jag förbannat trött på att hela tiden pendla mellan LCHF, VV, hetsätning utan gränser så nu är det dags att ta tag i detta en gång för alla och bli smal och frisk. Nu räcker det helt enkelt! På Måndag börjar jag. Senast.

Men jag undrar, ponera att jag äter ca 250g kött om dagen, till detta 200g smör om dagen. Detta blir så som jag förstår en riktigt bra "Skaldeman ratio" och jag kan leva efter det. Jag har räknat på det och jag får det till ca 1800kalorier om dagen. Till frågan - kan jag äta "för mycket" fett, så att kroppen inte gör sig av med kroppsfett, trots att jag ligger på ett kaloriunderskott? Och i så fall, är detta för mycket? Jag är man, 185 cm, väger ca 119 kg.

Tips och råd om detta eller vad som helst annat jag kan behöva veta uppskattas enormt!! Är fruktansvärt trött på att vara överviktig nu.

Jaa.. börja med LCHF är som att sluta röka.. det kan man göra hur många gånger som helst!

Trickset och det svåra är att alldrig börja röka igen/att inte sluta med LCHF.. om man nu behöver någon av de nämnda!

Bekymmra dig mindre om kalorierna.. se till att hitta din livstil som gör att du kan fortsätta leva sunt resten av livet.

För.. om det fungerar så som det var tänkt så är själva tanken att man skall kunna äta rätt fritt.. och låta kroppen reglera energiintaget via sin egen kaloriräknare!

Enda kravet för att det skall fungera är att du äter sådant som den känner igen och är bekant med genom evolutionen!

• Like 1

Tänkte på din kaloriunderskottsidé. Kanske att det skulle vara lättare om du körde fasta-modellen ett par dagar i veckan i stället för att ligga på semi-svält varje dag, blir ju ganska outhärdligt efter ett tag. För mig har "skippa-frukost-fasta"(+lchf) funkat super, man förlänger ju nattens fasta och får ner insulinnivåerna. Dvs jag äter mitt första mål på dagen till lunch. För mig var den lockande tanken med LCHF att jag kan äta mig mätt så jag har aldrig räknat kcal, men förstår att du vill ha kontroll. Tänk på att maten är EN del, se till att du får ner ev stresshormoner i kroppen med. Sov mer, avslappningsövningar, yoga eller liknande. Och tänk på att ta kan ta lååång tid innan det hände något. För mig tog det ca 2 månader innan kroppen fattade att de var frid och fröjd och vågade släppa ifrån sig reserverna (nu ca 1 år = minus 20 kg). Bara en sista fundering: kroppen behöver ju alla vitaminer o mineraler för att fungera optimalt (ej stress). Då kan det vara klokt att byta ut lite av ditt "kött"-intag mot näringstäta livsmedel som, grönkål, nötter, spenat, kål, sjögräs, paprika, blåbär, inälvsmat, kakao...

Lycka till & massor av pepp!!!!!

• Like 5

Nu ska jag vara lite tvärtemot :P  Har man en historia av störda mättnadskänslor kan det vara enklare att köra typ fakir i början. Men man måste vara medveten att det kanske inte är en kost som håller i längden vad det gäller vitaminer/mineraler. Försök att få in äggula/ägg (kolla in olika varianter av äggmjölk). Vill du äta lite grönsaker så är broccoli, sparris och vitkål bra grönsaker som inte triggar. Gör inte misstaget att äta för lite, det sätter igång sug direkt. Mat ska vara något som HJÄLPER din kropp, inte en fiende.

• Like 6

Ärligt talat så ser ditt matförslag väldigt enformigt ut...så jag hoppas att du varierar det en del med...typ ägg...kokosfett...fisk...osv.

...sen så om du lever med kaloriunderskott så kommer du att gå ner i vikt...det finns inget hokuspokus där...konsten är ju att klara det uthålligt...det är knepigare...kanske är det lättare med LCHF...men det är svårt ändå.

Lycka till  :)

• Like 1

Nu ska jag vara lite tvärtemot :P  Har man en historia av störda mättnadskänslor kan det vara enklare att köra typ fakir i början. Men man måste vara medveten att det kanske inte är en kost som håller i längden vad det gäller vitaminer/mineraler. Försök att få in äggula/ägg (kolla in olika varianter av äggmjölk). Vill du äta lite grönsaker så är broccoli, sparris och vitkål bra grönsaker som inte triggar. Gör inte misstaget att äta för lite, det sätter igång sug direkt. Mat ska vara något som HJÄLPER din kropp, inte en fiende.

Förstår din poäng men för att spekulera lite mer: OM inte de störda mättnadskänslorna också (förutom dåliga kh) beror på vitamin eller mineralbrist. Kroppen signalerar "Ät!" för den saknar något. Och ju mer man äter ju större chans har kroppen att få i sig de den saknar. Och har man ätit VV och skräpmat är ju risken stor att man har något typ av brist på den fronten. Då går de ju visserligen att ta något vettigt multi-kosttillskott utan kh :)

Förstår din poäng men för att spekulera lite mer: OM inte de störda mättnadskänslorna också (förutom dåliga kh) beror på vitamin eller mineralbrist. Kroppen signalerar "Ät!" för den saknar något. Och ju mer man äter ju större chans har kroppen att få i sig de den saknar. Och har man ätit VV och skräpmat är ju risken stor att man har något typ av brist på den fronten. Då går de ju visserligen att ta något vettigt multi-kosttillskott utan kh :)

Håller helt med. Jag har märkt mer och mer på mig själv att sug ofta bottnar i näringsbrist.

Andra tips: räkna med att du kommer att duka under suget. Du behöver en strategi för det. Du behöver ha funderat ut vad du ska äta nät du inte kan motstå suget som ändå håller dig någotsånär på banan. Ingen mjölmat! Inga chips, inget godis! Lite förslag är: brieost, ketobollar, äggmjölk med kakao och ev något snällt sötningsmedel, vivanis 92% choklad, mandel.

Någon annan som har förslag?

• Like 2

Ja, jag är verkligen sockermissbrukare, blir processerad mat dagligen, snabbmat, godis, läsk och alkohol (sistnämnda dock inte dagligen) så det är fruktansvärt för mig att ställa om kroppen till LCHF. Men det ska gå! Kött och smör klarar jag mig fint på, åt det i ca 2 månader och det gick bra, förlorade väl ca 12 kg den gången, men det var innan jul sen sprack det "bara en dag" haha, här sitter man snart 3 månader senare.. att man aldrig lär sig...

Ja, jag är verkligen sockermissbrukare, blir processerad mat dagligen, snabbmat, godis, läsk och alkohol (sistnämnda dock inte dagligen) så det är fruktansvärt för mig att ställa om kroppen till LCHF. Men det ska gå! Kött och smör klarar jag mig fint på, åt det i ca 2 månader och det gick bra, förlorade väl ca 12 kg den gången, men det var innan jul sen sprack det "bara en dag" haha, här sitter man snart 3 månader senare.. att man aldrig lär sig...

Då kan man säga att du bara haft en paus från lchf :) Fundera på de Johanna07 skriver. Vad ska du ha för strategi när det inte går bra eller om du gör snedsteg? Tänk att "allt är inte kört" om du råkar falla av vagnen ibland, de kommer bara fördröja det hela lite, så upp på den igen, som de brukar heta...

• Like 1

Ja, jag får väl helt "enkelt" inse att jag inte bara kan hålla det till en gång, eller en dag... Inte på en lång tid framöver i alla fall.

Idag blir det hamburgare med Frisco-bröd, sen kör vi imorgon eller på Måndag senast! Taggad nu! :D

Ja, jag får väl helt "enkelt" inse att jag inte bara kan hålla det till en gång, eller en dag... Inte på en lång tid framöver i alla fall.

Idag blir det hamburgare med Frisco-bröd, sen kör vi imorgon eller på Måndag senast! Taggad nu! :D

När jag började med paleo/LCHF denna gång så var jag TVUNGEN att hålla mig på bana pga sjukdom. Inget vete, inga processade produkter, inget överdrivet intag av socker. Men visst har jag haft sug. För mig var vikten mindre viktig men jag har lyckats hålla kosten mycket med hjälp av att de gången jag känner att jag har tappat kontroll så har jag "frossat" i bra grejer. Lite hög kolhydratsmängd kanske, saker som retar magen lite, men ingen dålig mat. Och trots dessa enstaka "frossardagar" så har jag gått ned i vikt. Jag tror sug är något man får räkna med, men det gäller att omdirigera det till saker som är hälsosamma.

• Like 1

Tänkte bara meddela att jag nu börjat med LCHF igen, i Måndags började jag. Vågen visade idag på -2.4 kg. Förstår ju också att det är vatten men känns ändå bra att det redan pekar åt rätt håll. :)

Äter två gånger om dagen, ca 120g kött och 110g kryddsmör varje måltid. :)

• Like 4