Jump to content

Hjälp en tjockis med mängden protein/fett per måltid


Pjs
 Share

Recommended Posts

Lite om mej

35årig tjej, väger 104kg, kör strikt sen februari. Mår skiiiitbra nu när jag kör lchf. Inget sötsug, ingen halsbränna längre, piggare och gladare MEN kilona rasar inte direkt.

 

Ena veckan är det -1kg andra -0.5kg. Börjar fundera över mitt protein/ fettintag .

Jag blir inte riktigt klok på hur mkt fett per måltid jag ska äta.

Och fattar inte heller hur mkt protein som är ok.

 

Har köpt mig skaldemans bok om GI för kvinnor. Kommer nog att bli en del Fakirbiffar framöver. Men så blir jag lite orolig över att inte äta grönsaker. Enl Skaldeman så har man grönsaker som dekoration, Men hur får jag i mej alla näringsämnen?

 

Idag äter jag magnesium samt D-vitamin. Vill fortsätta må bra och vill verkligen lyckas med detta :)

 

Tacksam för alla tips som gäller Strikt lchf!

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Går du ner 0,5 kg i veckan eller mer är ju det jättebra!!! Vad hade du hoppats på? Tidningarnas förton kilo på en kafferast? Deras före och efterbilder kan ju ha år emellan.

 

Ägg (gulan) innehåller alla vitaminer och mineraler du behöver utom C-vitamin, så ta lite röd paprika till maten eller nåt, så är du hemma.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Men snälla du. 0,5-1 kilo i veckan är ju strålande bra!!

GLÖM kvällsblaskornas rubriker om att rasa i vikt, dom skrivs bara för att locka läsare och har inget med verkligheten att göra.

 

Så länge det funkar så bra som det gör och du mår så bra som du gör - bara fortsätt på samma sätt. Och prova du att lägga till lite ovanjords-grönsaker om du känner för det, borde inte påverka så negativt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vad jag förstått med proteinintag gäller, om du inte tränar hårt, så mkt protein i gram per dag som din målvikt är. Vill du väga 60kilo, 60gr protein/dag. Nötkött innehåller ca 18-27gr protein/100gr. För mig är dock detta för mycket med protein/dag för en bra viktnedgång. Är också tjej 35 år med samma startvikt som du ungefär. Har minskat på mejerierna och det har fungerat bra.

Förstår att du är otålig men 0,5-1kg i veckan är ju toppen!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fortsätter du så här har du gått ned till 60-65 kilo på ett år, det är väl helt OK med tanke på hur många år det tog att nå 104 kilo?

 

Dessutom tycker jag att det är för mycket fokus på antal kilo och vikt. Fokusera på din hälsa istället så kommer din vikt att följa med.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Som andra redan skrivit 0,5-1kg per vecka är bra. Mer ska man nog helst inte gå ner per vecka.

 

Äter du inga grönsaker så bör du nog äta ägg/lever etc eller ta vitamintillskott. Gärna magnesium/kalcium också, det tog bort de kramper jag fick av fakir.

Link to comment
Share on other sites

Ägg (gulan) innehåller alla vitaminer och mineraler du behöver utom C-vitamin, så ta lite röd paprika till maten eller nåt, så är du hemma.

 

Ägg innehåller mycket, men har lite kalium, kalcium och magnesium (mineraler) och lite B1, B3 och B6 och C (vitaminer) per 100 gr. Kan vara bra att veta.

 

http://matkalkyl.se/se-aggekologisktratt.php

 

Äggula har bättre värden vad det gäller kalium och B1 och B6 per 100 gr, annars samma. 

 

http://matkalkyl.se/se-aggulaekologisk.php

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...