Jump to content

Antal LCHFare?

Bitteusa

Recommended Posts

I en undersökning svarade 25% att de tyckte det var en bra ide.. 3% svarade att de åt så.

Intressant! Har inte kostdoktorn nämnt betydligt högre siffror än så? Om jag minns rätt om det så var jag skeptisk till att det kunde vara så många.

Jag har dock träffat väldigt många som provat och inte gått ner i vikt eller inte mått bra av LCHF och slutat igen.

Är det någon som vet hur många LCHFare det uppskattas finns i Sverige? Och övriga nordiska länderna? Här i USA känner jag personligen tre :-)!

Jag känner en i Philadelphia som äter LCHF sedan 8 månader- på min rekommendation- och som mår så bra av det att han sprider idéerna till alla han känner. Så minst 4 finns det i USA (...and counting :) )

• Like 2

Vet också folk som inte går ner i vikt och som mår dåligt av lchfkost. Jag däremot mår bra av det och går ner i vikt :) än så länge.. Många runt omkring mig äter eller har provat på, så det känns som många iallafall. De flesta i bantningssyfte och inte för livet.

Vi behöver komma ihåg att LCHF är bara en variant al lågkolhydratkost samt att en del som säger sig äta LCHF, gör ju inte det om man synar dem. Skulle LCHF:ara då vara 300000 i Sverige, är garanterat det totala antalet lågkolhydratere betydligt fler. Troligen ökar mängden personer också löpande..

Jag känner bara folk som mår bra av lågkolhydratkost, men däremot en massa blandkostare som mår dåligt. 

• Like 7

Vi behöver komma ihåg att LCHF är bara en variant al lågkolhydratkost samt att en del som säger sig äta LCHF, gör ju inte det om man synar dem. Skulle LCHF:ara då vara 300000 i Sverige, är garanterat det totala antalet lågkolhydratere betydligt fler. Troligen ökar mängden personer också löpande..

Jag känner bara folk som mår bra av lågkolhydratkost, men däremot en massa blandkostare som mår dåligt. 

Det finns ju inget motsatsförhållande i att det finns människor som inte bra av blandkost eller LCHF. Det jag menar är att det finns väldigt många som har provat men som inte fortsatt av en eller annan anledning.

Har du koll på dom siffror som Andreas skrev i bloggen för ett tag sedan?

Det finns ju inget motsatsförhållande i att det finns människor som inte bra av blandkost eller LCHF. Det jag menar är att det finns väldigt många som har provat men som inte fortsatt av en eller annan anledning.

Har du koll på dom siffror som Andreas skrev i bloggen för ett tag sedan?

Hur många är "väldigt många" som du träffat som provat LCHF och inte mått bra på det? :)

• Like 3

Intressant! Har inte kostdoktorn nämnt betydligt högre siffror än så? Om jag minns rätt om det så var jag skeptisk till att det kunde vara så många.

Jag har dock träffat väldigt många som provat och inte gått ner i vikt eller inte mått bra av LCHF och slutat igen.

Just för att de trott att LCHF är något som man provar i 3-6 veckor och dessutom inte satt sig in i kosten, samt ätit helt åt skogen därav. Varje gång jag träffar på de som "provat" frågar jag och kan direkt identifiera att de just bara provat och sedan gjort många fel.

• Like 4

Hur många är "väldigt många" som du träffat som provat LCHF och inte mått bra på det? :)

Ingen aning. Har du sett någon undersökning?

Just för att de trott att LCHF är något som man provar i 3-6 veckor och dessutom inte satt sig in i kosten, samt ätit helt åt skogen därav. Varje gång jag träffar på de som "provat" frågar jag och kan direkt identifiera att de just bara provat och sedan gjort många fel.

Ja precis om med alla andra koster så finns dom som inte förstått eller inte haft tålamod. Många provar ju för att gå ner i vikt och funkar inte det så ger dom upp. Sedan känner jag en som helt enkelt tröttnade på fet mat. En annan jag känner slutade när en anhörig blev sjuk och hon inte orkade fixa med egen mat varje dag. En tredje saknade bröd, frukt och annat som innehåller mycket kolhydrater men hon hade ätit LCHF ett år och hon hade botat sitt sötsug och det kom inte tillbaka när hon slutade med LCHF så hon var nöjd. Däremot hade hon inte gått ner i vikt och det var egentligen för att göra det som hon åt LCHF.

Sedan träffade jag en gubbe när jag var ute och gick och han hade provat ett tag men inte gått ner i vikt och sedan slutat. En kvinna som jag också träffade ute mådde så dåligt av LCHF så hon slutade hon också.

När det gäller blandkost är det ju många som äter fel och skyller allt på den också. Det finns också dom som slutar äta smörgås och sedan drar slutsatsen att det är spannmål dom mår dåligt av. Likadant med vegetariskt. En del äter en klart undermålig kost och sedan tror dom att det är dåligt för alla.

Vilken kost man än äter så krävs nog kunskap och engagemang om det skall bli riktigt bra.

Jag skulle tro att de som provat på och återgått, är folk som jojobantar, följer "mode" dvs. John eller har allmänt bråttom samt saknar djupare syfte med kosten. Därför tror de att LCHF är en kur och bommar det viktiga, dvs. den ständiga förändringen mot det bättre. Dock inte sagt att det ej skulle finnas personer som kosten passar mindre. Men när så, tror jag också i största allmänhet att det handlar mer om tillståndet mellan de egna öronen än medicinska omöjligheter att äta lågkolhydratkost. Det är ju trots allt i de allra flesta fallen man själv som håller i tyglarna. En del vill inte eller "kan" inte av olika orsaker. Oavsett orsak, behöver vi respektera alla de olika besluten, oavsett hur synd man kan än tycka om dem som ej kommit igång.   

• Like 4

Ca. ett år sedan skrev Annika Dahlqvist att ca. 16% i Sverige åt lågkolhydratakost (LCHF) http://annikadahlqvist.com/2013/02/19/1-av-6-ater-lchf-i-sverige/ Ungefär samma tidpunkt var populationen 9 644 864 individer. Dvs. drygt 1,5 miljoner skulle ha sett ljuset i vårt avlånga land... om vi omvandlar den aktuella undersökningens siffror motsvara hela landet .

• Like 1

Ca. ett år sedan skrev Annika Dahlqvist att ca. 16% i Sverige åt lågkolhydratakost (LCHF) http://annikadahlqvist.com/2013/02/19/1-av-6-ater-lchf-i-sverige/ Ungefär samma tidpunkt var populationen 9 644 864 individer. Dvs. drygt 1,5 miljoner skulle ha sett ljuset i vårt avlånga land... om vi omvandlar den aktuella undersökningens siffror motsvara hela landet .

Men oj, det är ju jättemånga mer än jag trodde, men när man tänker efter egentligen inte så förvånande eftersom var och varannan man talar med nu förtiden äter nån form av lågkolhydratkost.