Pwoerm Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Da har jeg prøvd det også Har nettopp drucket opp 1,5 liter med Pepsi Max. Tenker at det er derfor jeg nå ligger her på sofaen å det kribler/stikker i armer og bein. Hodepine har jeg også fått! Tenkte at jeg skulle prøve med en flaske for å se om det skjedde noe. Det gjorde det altså. Så ikke prøv dette folkens, det kan absolutt ikke være bra. Har spist strikt Lchf i 6 uker nå, og tenker å fortsette med det etter denne "testen" også! God helg alle sammen 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amminykvist Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Hejsan. Är det någon som har tips om hur man slutar dricka Pepsi Max. Dricker 3 liter om dagen. Jag vet det är mycket. Annars äter jag LCHF och det funkar bra. Tar gärna emot tips. Tack på förhand. Ammi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 drack 1,5lit/dag Coca cola zero innan jag började med LCHF. Nu är jag knappt alls sugen längre och det har bara tagit ett glas någon gång. Mer sugen på bubbelvatten 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amminykvist Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 drack 1,5lit/dag Coca cola zero innan jag började med LCHF. Nu är jag knappt alls sugen längre och det har bara tagit ett glas någon gång. Mer sugen på bubbelvatten Jag tycker inte om bubbelvatten tyvärr. Så det är antingen vanligt vatten eller Pepsi Max. När du slutade med Coca cola slutade du tvärt eller minskade du ner? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Nä slutade ganska tvärt. Notera att jag skrev Coca cola Zero samma som pepsi max. Utan LCHF tacklade jag sögsug med sötningsmedel Med LCHF behöver jag inte tackla sötningsmedelsug Men lite vanligt vatten med en skiva citron/lime då? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pwoerm Posted March 9, 2014 Author Share Posted March 9, 2014 Jeg var ikke sugen. Ville bare prøve. Det smaker jo godt, men etter LCHF så kjenner jeg ikke et behov for det. Mineralvann funker absolutt bra for meg 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Det finns ju en massa olika smaker på bubbelvatten. Om du ersätter Pepsin med vatten kommer den efter nån vecka att smaka så äckligt sött så du inte vill ha den. Du håller igång din"sweettoth" genom att mata den med söt smak varje dag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Är det några kolhydrater i exempelvis Ramlösa, Loka mfl som är smaksatt? Tex Loka päron för att ta en. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Är det några kolhydrater i exempelvis Ramlösa, Loka mfl som är smaksatt? Tex Loka päron för att ta en. Nej... Ingen av de smaksatta vattnien har nog varit ens i närheten av ett päron ;-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Nej... Ingen av de smaksatta vattnien har nog varit ens i närheten av ett päron ;-) Fast även smakämnen innehåller något Jag tror varken det är protein eller fett.... Är det ens så lite som 0,5gram kolhydrat/100gr (2kcal) så blir det 8gr kolhydrater per flaska. vilket inte är försumbart... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Står ingenting på min flaska om några kolisar. Letade som 17 på deras hemsida när flaskorna med choklad och lemon pie fanns, för de smakade sött och jag ville veta vilket sötningsmedel de använde. De innehöll inte heller vare sej kolisar eller sötning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Har aldrig varit någon älskare av läsk...Men...ibland skriker kroppen efter en Cola...eller liknande. Har aldrig gillat light läsk men för någon vecka sedan slog jag på stort och skulle dricka just Pepsi Max...Åååå tvi vale! Vad sött och sliskigt...Två klunkar och sen blev det vatten! Nä...sånt klarar jag mej utan och glad är jag för det! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pygmepuff Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Mitt tips är att inte köpa hem pepsi. När suget slår till, drick vatten, the, kaffe eller vad som helst. Snart kommer suget ge sig. Själv har jag nog aldrig fattat grejen med pepsi. Tvi vale Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Jo nog har jag varit himla förtjust i Pepsi en gång i tiden. På 80-talet var det festdrickan nr 1 (Coke var inte tillräckligt söt i smaken). Men det triggade mitt sötsug för mycket, så jag fick sluta med det. När jag är på lunchrestaurang numera kan jag ta lite cola i botten på glaset och späda det med resten bubbelvatten som saft ungefär. Då blir det lagom sött enligt mitt nuvarande tänk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eric Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Drick ett riktigt stort glas vatten innan du dricker Pepsi. Det fungerar för mig. Är jag inte törstig vill jag liksom inte ha läsk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amminykvist Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Tack alla för tipsen. Ska försöka sluta men vet att det är tufft men det går om man ger sig sjutton på det. Tyvärr så dricker jag inte bubbelvatten så det får bli vanligt vatten för jämnan. Men börjar nog med att minska ner annars ligger jag i migrän i två veckor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eric Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Tack alla för tipsen. Ska försöka sluta men vet att det är tufft men det går om man ger sig sjutton på det. Tyvärr så dricker jag inte bubbelvatten så det får bli vanligt vatten för jämnan. Men börjar nog med att minska ner annars ligger jag i migrän i två veckor. Prova att dricka lite kaffe i början istället, för att minska koffeinabstinensen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted March 31, 2014 Share Posted March 31, 2014 Det finns en del smaksatt vatten som är rena "kolhydratbomber". Läs därför innehållsdeklarationerna innan ni köper dem. Det verkar också vara litet olika från en person till annan hur man upplever sötman efter en längre tids "paus". Jag drack en burk Cola Zero efter 1½ års paus och tycke inte att det smakade varken sötare eller på något vis annorlunda än innan. Jag förväntade nämligen att det skulle smaka sliskigare än vad det gjorde. Normalt dricker jag numera vatten "rått"... med eller utan bubblor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lua Posted March 31, 2014 Share Posted March 31, 2014 Jag älskar Pepsi Max men jag har ett helt annat förhållande till den nuförtiden. Det kommer tillfällen när jag blir frestad att äta riktigt socker, som om man går ut och fikar med kompisar eller när ens kollegor äter sommarens första mjukglass och då är Pepsi Max min räddare Jag köper aldrig hem lightläsk men jag köper det ibland ute på stan. För om man ständigt har det hemma blir det ju inte festligt när man "behöver" det. Lycka till med slutandet - det kommer gå fint! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted March 31, 2014 Share Posted March 31, 2014 På vissa smaksatta vatten står det bör inte ges till barn under 7 år bara det stoppar mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted May 5, 2014 Share Posted May 5, 2014 På vissa smaksatta vatten står det bör inte ges till barn under 7 år bara det stoppar mig. Detta beror på att de har för hög halt av fluor, vilket kan ge fläckar på små barns tänder, om de dricker mycket av det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted May 6, 2014 Share Posted May 6, 2014 Här är en bra artikel om sockerfri läsk, som Dr Jason Fung har skrivit. http://kidneylifescience.ca/dr-jason-fung/the-diet-soda-delusion-the-epiphenomenon-of-obesity-5/ I artikeln skriver han mest om vikt och light-läsk, men även att aspartam och andra kostgjorda sötningsmedel är rena giftet för våra kroppar. Han har även spelat in en föreläsning, där han breddar informationen. Länken finns under artikeln. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted May 6, 2014 Share Posted May 6, 2014 En möjlig medelväg är att du istället nyttjar Fun Light eller liknande sockerfria produkter alternativt använder C-vitaminpiller eller liknande. I det senare fallet så tänk dock på att vid hög konsumtion kan askorbinsyran bli ett tandhygieniskt problem då den kan erodera emaljen. Även detta går att komma runt någorlunda medelst sugrör...vilket i sin tur kan ha andra potentiella problem om man nu vill älta detta in absurdum. Fördelen med sockerfria safter är förutom att det blir billigare än att hinka Pepsi Max, Cola Zero etc att där kan du själva reglera ned koncentrationen vartefter, dvs du kan sträva efter att inte inta så mycket. Color av varierande slag har ju som bekant även problemet att de innehåller fosforsyra vilket inte är det bästa att hinka i sig i större mängder annat än i toakröken där det funkar som rengörare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted May 6, 2014 Share Posted May 6, 2014 En möjlig medelväg är att du istället nyttjar Fun Light eller liknande sockerfria produkter alternativt använder C-vitaminpiller eller liknande. I det senare fallet så tänk dock på att vid hög konsumtion kan askorbinsyran bli ett tandhygieniskt problem då den kan erodera emaljen. Även detta går att komma runt någorlunda medelst sugrör...vilket i sin tur kan ha andra potentiella problem om man nu vill älta detta in absurdum. Fördelen med sockerfria safter är förutom att det blir billigare än att hinka Pepsi Max, Cola Zero etc att där kan du själva reglera ned koncentrationen vartefter, dvs du kan sträva efter att inte inta så mycket. Color av varierande slag har ju som bekant även problemet att de innehåller fosforsyra vilket inte är det bästa att hinka i sig i större mängder annat än i toakröken där det funkar som rengörare. Fun Light dödar vi myror med dom blir alldeles vimsiga och hittar inte till baka hem. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 6, 2014 Share Posted May 6, 2014 Fun Light dödar vi myror med dom blir alldeles vimsiga och hittar inte till baka hem. Jo och Coca Cola städar man toaletter med :-) Om jag nångång numera dricker läsk späder jag ut den ungefär som saft fast med kolsyrat vatten. Det räcker för mej numera för att få en lagom smak. Eftersom jag inte är van vid söt smak känns allt annat äckligt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts