Gå till innehåll

Kostråd för löpning 21 km


StinasKompis

Recommended Posts

Jag äter lliberal lchf sedan i somras och trivs fint med det. Min motion förutom promenader är yoga och löpning (eller det kanske kallas jogging på min hastighetsnivå, hehe, min bästa tid på 10 km är 67 minuter). Brukar äta som vanligt de dagar jag springer, ingen särskild påfyllning vare sig innan eller efter. Nu har jag tänkt springa ett långlopp (21 km) och skulle behöva lite råd. Hur gör man? Hur gör ni?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LCHF som vanligt. Ät lite ris/potatis kvällen innan. På morgonen innan loppet kan du dra i dig lite mer kh i form av stärkelserik mat. Du kommer att hålla på i 2 timmar och 10 - 30 minuter, det är relativt lång tid.

 

1) Eventuellt skulle du kunna prova att ta en gel efter 1:30 och en till efter 2:00, men geler brukar vara tuffa för magen. Prova i så fall VITARGOgelerna eller GENERATION UCANpulver  (och gör det innan loppet för att se att du kan hantera gelen utan magproblem).

2) Alternativt gör du en potatissoppa (koka potatisar, ca 2 st normalstora i saltat vatten, kasta inte vattnet eftersom du vill åt stärkelsen. Mixa kokvattnet med potatisarna och häll upp på flaska du har med dig på loppet). Det här har jag kört på 3 timmars skidpass och mått hur bra som helst.

 

Du kommer inte att förstöra LCHFandet oavsett om du väljer 1) eller 2). När man springer tävling så tar kroppen emot alla kh på ett troligtvis bättre sätt än när man inte tränar. 

 

Lycka till och hoppas du får det kul!

 

PS. Det går att köra helt på ketogen diet också, men lite extra kh verkar vara det som fungerar bäst för de man läser om.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag äter lliberal lchf sedan i somras och trivs fint med det. Min motion förutom promenader är yoga och löpning (eller det kanske kallas jogging på min hastighetsnivå, hehe, min bästa tid på 10 km är 67 minuter). Brukar äta som vanligt de dagar jag springer, ingen särskild påfyllning vare sig innan eller efter. Nu har jag tänkt springa ett långlopp (21 km) och skulle behöva lite råd. Hur gör man? Hur gör ni?

Jag har också försökt få någon rätsida på frågan runt frågan om att fylla på kolhydrater eller inte...och kommit fram till att det går inte.  ;)

 

Men rent allmänt så är det lite upp till dig själv....vill du fylla på eller inte?  Om du inte vill fylla på så ska du antagligen hålla sig en bra bit ifrån sin maxpuls i ansträngning (typ under 70%)...om du räknar med att ligga högre i puls kan det vara en bra ide att fylla på med lite kolhydrater...jag tycker gott att man kan nöja sig med att göra det under loppet om man inte får problem med magen.

 

Lycka till med loppet.  :)

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag äter som vanligt och bara kanske tre kokta ägg till frukost innan loppet. Vill inte springa med för mycket i magen. Bara vatten under loppet och något salt efter. Sist blev det jordnötter. Funkade bra på mig. Ligger på tider runt 1.45. Bäst är som vanligt att prova sig fram. Lycka till!

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs bloggposten från Nya Zeeland. Den speglar Peter Attias syn på vad som kan fungera en aning, men Colting ganska mycket.

 

http://profgrant.com/2014/03/04/how-to-win-the-ironman-on-lchf/

 

Som ett förtydligande. Körde Vasaloppet på upplägget jag beskriver ovan. Åt motsvarande 1 potatis kvällen innan och motsvarande 1 potatis till frukost innan loppet. Under loppet: Generation UCAN och olivolja samt ägg och kaffe. Fungerade bra.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Detta ämne är nu arkiverat och det går inte längre svara i det.

×
×
  • Skapa nytt...