Popular Post evadal0708 Posted March 8, 2014 Popular Post Share Posted March 8, 2014 Igår var jag på ICA 421 (på Högsbo industriområde) och pratade lite med Mats Lindgren (med bloggen "Fet hälsa och skön musik"). När jag sedan fortsatte in i butiken såg jag att Gröna gårdar hade ett stånd med färskt gräsbetat färskt kött. En trevlig kvinna förklarade att man skulle kunna köpa färskt gräsbetat kött även i fortsättningen! Så jag plockade till mig flera paket. Som vanligt smakade köttet fantastiskt. En underbar nyhet för mig som hittills bara köpt köttet djupfryst i boxar. Det här är definitivt bättre! Förhoppningsvis finns köttet även på fler ställen i Sverige?!? 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Har dom tagit in det i sortimentet igen.. de hade det förut.. sen försvann det.. prata om att jag blev snopen! Annars så hittar jag det på ICA Allum. Här finns fler. http://www.gronagardar.se/butiker/ Coop tar ett annat kött som oxå är bra.. Kaprifolkött! http://www.kaprifolkott.se/index.php/sv/butiker 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Djuren som ger kaprifolkött, verkar äta en kombination av foder och gräs. Dock ett steg i rätt riktning för oss som väljer gräsbetat. Om de hade valt att ge de ensilage så... Grattis till er i Götet som fått en butik med färskt gräsbetat kött. Så vitt jag vet, så har vi i Stockholm ännu bara ekobutiken Eat på Tegnérgatan som säljer detta så underbart goda kött. Vore smidigt om fler butiker börjar sälja, så att konkurrensen drar ner kilopriset en aning. Coop har sitt Prima kött som ska vara gräsbetes, men jag tycker mig känna en bismak som gör att jag väljer bort det alternativet. Jag letar med ljus och lykta efter fler butiker i Stockholm som säljer färskt gräsbetat kött... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Djuren som ger kaprifolkött, verkar äta en kombination av foder och gräs. Dock ett steg i rätt riktning för oss som väljer gräsbetat. Om de hade valt att ge de ensilage så... Grattis till er i Götet som fått en butik med färskt gräsbetat kött. Så vitt jag vet, så har vi i Stockholm ännu bara ekobutiken Eat på Tegnérgatan som säljer detta så underbart goda kött. Vore smidigt om fler butiker börjar sälja, så att konkurrensen drar ner kilopriset en aning. Coop har sitt Prima kött som ska vara gräsbetes, men jag tycker mig känna en bismak som gör att jag väljer bort det alternativet. Jag letar med ljus och lykta efter fler butiker i Stockholm som säljer färskt gräsbetat kött... 8T8 säljer fryst färs från gröna gårdar. Jag håller med dig angående priset. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Djuren som ger kaprifolkött, verkar äta en kombination av foder och gräs. Dock ett steg i rätt riktning för oss som väljer gräsbetat. Om de hade valt att ge de ensilage så... Grattis till er i Götet som fått en butik med färskt gräsbetat kött. Så vitt jag vet, så har vi i Stockholm ännu bara ekobutiken Eat på Tegnérgatan som säljer detta så underbart goda kött. Vore smidigt om fler butiker börjar sälja, så att konkurrensen drar ner kilopriset en aning. Coop har sitt Prima kött som ska vara gräsbetes, men jag tycker mig känna en bismak som gör att jag väljer bort det alternativet. Jag letar med ljus och lykta efter fler butiker i Stockholm som säljer färskt gräsbetat kött... Hemköp Hornstull verkar vara en bra mataffär. De har bl a smör, creme fraiche och yoghurt från gårdsmejeri i skärgården. Jag kan höra om de har färskt gräsbetat kött nästa gång jag är där. Vill också köpa sånt. De har i alla fall färsk ekologisk kyckling från Österlen. Jättedyrt men jättebra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Djuren som ger kaprifolkött, verkar äta en kombination av foder och gräs. Dock ett steg i rätt riktning för oss som väljer gräsbetat. Om de hade valt att ge de ensilage så... Grattis till er i Götet som fått en butik med färskt gräsbetat kött. Så vitt jag vet, så har vi i Stockholm ännu bara ekobutiken Eat på Tegnérgatan som säljer detta så underbart goda kött. Vore smidigt om fler butiker börjar sälja, så att konkurrensen drar ner kilopriset en aning. Coop har sitt Prima kött som ska vara gräsbetes, men jag tycker mig känna en bismak som gör att jag väljer bort det alternativet. Jag letar med ljus och lykta efter fler butiker i Stockholm som säljer färskt gräsbetat kött... Enligt de själva.. förekommer lite olika varianter av Kaprifolkött.. en del är rent gräsbetat, medans annat kan få standard slututfodring före slakt.. ofta då spannmål från egna gården. Beställer man direkt i affären på Opaltorget så kan de välja ut kött från gräsbetad gård.. annars är det blandat.. random! Grejen med Kaprifol är att det finns på COOP, är näruppfött.. ekologiskt och ett fullgott alternativ till fulkött! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Tråden handlar visserligen om gräsbetat kött i Göteborg, men.... är det någon som vet om man kan köpa i Skåne eller Själland? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Här är gröna gårdars utlämningsställen. http://www.gronagardar.se/utlamningsstallen/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Angående Stockholm så finns det butiker som säljer kött från Upplansbonden (ekodirekt bla), men jag tror inte alla deras gårdar har gräsbetat kött. Dock är alla KRAV. Man kanske ska maila och fråga.http://www.upplandsbondens.se/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Tråden handlar visserligen om gräsbetat kött i Göteborg, men.... är det någon som vet om man kan köpa i Skåne eller Själland? Du får söka här! http://www.gardsnara.se/skane 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Här är gröna gårdars utlämningsställen. http://www.gronagardar.se/utlamningsstallen/ De kör faktiskt så långt söderut som Halmstad, "bara" en dryg timme från mig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 De kör faktiskt så långt söderut som Halmstad, "bara" en dryg timme från mig Lika långt tid som det tar mig att ta mig in till Stockholm och Kajsa Warg i rusningtrafik 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 De kör faktiskt så långt söderut som Halmstad, "bara" en dryg timme från mig Grejen är att det då inte längre är närproducerat! Sen så.. fördelen med Gröna Gårdar är att det enbart är gräsbetat.. dvs högsta kvalitet.. men det kan man även få på importerat kött.. typ från sydamerika/Nya Zeeland! Skillnaden i kvalitet på 100% gräsbetat och det kravuppfödda med stödutfodring med eget spannmål anser jag vara marginell! Det som verkar skilja är.. att Gröna Gårdar och Kaprifol har bildat ekonomiska föreningar, med specefika krav på uppfödning, egen distrubition/slakt och mörning.. dvs bönderna/uppfödarna har tagit egen kontroll över hela kedjan.. från uppfödare till konsument. Vi behöver mer sådant.. stöd din lokala ekologiska/gräsbetes bonde! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Det som är bra med gröna gårdar är att man får direkt kontakt med de som producerar. Jag frågade tex om de hade lammlever, lammben eller lammhjärta. Så vid nästa slaktning till påsk så ska de fixa det till mig. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Gröna Gårdar verkar ha gått "all in" för högsta kvalitet.. hakat på trenden med gräsbetat/tagit till sig kraven som kräsna/medvetna konsumenter kräver. Det är något som jag som bor i Göteborgsområdet uppskattar.. dvs jag kan köpa det om jag vill.. när jag vill! Grejen är.. att det inte skiljer så många kronor till fulkött.. det är oxå en marginell skillnad. Jag gillar verkligen Gröna Gårdars attityd.. dvs de marknadsför sig med högsta kvalitet.. inga kompromisser! Det borde fler göra.. det kan vara värt de extra kronorna per kilo. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Gröna Hagar från Västmanland kan ni också hålla utkik efter i Stockholmstrakten (finns i Saluhallen i Västerås bl a). (Vägg i vägg med Saluhallen Västerås säljs ekologisk kyckling från Enköping.) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Gröna Hagar från Västmanland kan ni också hålla utkik efter i Stockholmstrakten (finns i Saluhallen i Västerås bl a). Gård? Märke? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 http://www.gronahagarskott.se/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
olleolle Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Tråden handlar visserligen om gräsbetat kött i Göteborg, men.... är det någon som vet om man kan köpa i Skåne eller Själland? I Lund kan du finna kött från KC-ranch i flera ICA-butiker. M.v.h. OO 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 I Lund kan du finna kött från KC-ranch i flera ICA-butiker. M.v.h. OO Tack för tipset - det visste jag inte. Har varit på KC Ranchs hemsida och sett att ICA Kvantum fem minuter från mitt jobb säljer det. Det får bli en promenad dit på lunchrasten imorgon 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
olleolle Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Tack för tipset - det visste jag inte. Har varit på KC Ranchs hemsida och sett att ICA Kvantum fem minuter från mitt jobb säljer det. Det får bli en promenad dit på lunchrasten imorgon Så härligt! Smaken är mer åt viltkötthållet, mycket gott. Jag kan rekommendera högrevet, tillaga det som stek, servera lätt rosa. Helt underbar smak, skivas med fördel tunt. M.v.h. OO 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Kvantum hade helt tomma hyllor när jag kom dit... men senare i veckan körde jag till Ängavallen utanför Vellinge och köpte ett par kilo oxfärs, det var gott! Nu har jag beställt en 10-kg låda från Gröna Gårdar, hämtas i Halmstad 2 april 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
olleolle Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Kvantum hade helt tomma hyllor när jag kom dit... men senare i veckan körde jag till Ängavallen utanför Vellinge och köpte ett par kilo oxfärs, det var gott! Nu har jag beställt en 10-kg låda från Gröna Gårdar, hämtas i Halmstad 2 april Härliga tider! M.v.h. OO 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 4, 2014 Share Posted April 4, 2014 Efter jobb idag i Köpenhamn körde jag till Helsingör, tog Tycho Brahe över till Helsingborg, körde till Halmstad där Gröna Gårdar i Uddevalla lämnar ut kött. Nu ligger 9,5 kg gräsbetat nötkött o frysen medan ett halvt kilo snart ska bli köttfärssås till strimlad vitkål. Mums 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tant Majsan Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Mossagården i Veberöd har nötkött som kommer från djur som är gräsbetande den delen av året som de går ute och får ekologiskt hö eller ensilage under resten av året. Du kan dessutom få det levererat hem till dörren. Jag har beställt grönsakslådor och lite annat från dem under en tid och är helt nöjd med deras produkter! www.mossagarden.se Edit: Svaret var till Kjell Granelli men forumet ignorerade tydligen mitt klickande på "svara-knappen" under hans inlägg... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts