Jump to content

från strikt till liberal efter målvikt


eemj
 Share

Recommended Posts

Edit: med strikt menar jag att jag nollar så mycket det går och äter för max 10g per dag.

Jag skulle vilja ha lite tips och idéer på liberal LCHF.
Jag har försökt googla på det men det
finns nästan ingenting om det överhuvudtaget.


Ni som vill lägga kommentarer som
"varför skulle du vilja äta mer kolhydrater blablabla"
kan ju istället inte skriva alls.

Min tanke är att när jag är där (inte långt ifrån därför jag startar detta nu)
att jag vill kunna unna mig ifall jag VILL ha.

Jag kommer hålla mig till LCHF, men jag vill kunna ha något bröd ibland ifall
jag känner för det, jag vill kunna ha någon frukt eller glass etc.
Men det kommer fortfarande vara i så pass liten mån att jag inte ser det
farliga i det. Jag har aldrig varit socker beroende förut innan jag började
med LCHF och kommer inte vara det nu heller.

Under min vikt resa testade jag många olika LCHF bröd varianter och varje
en av dom smakade skit. Att ha mandelsmjöl var det värsta jag varit med
om då konsistensen blev helt fruktansvärd i jämförelse med var riktigt bröd har.

Hur kan en liberal dag se ut etc så jag vet vad jag kan förvänta mig.
Just nu äter jag väldigt väldigt strikt max 10g knappt ens det per dag.
På det 16:8 fasta och träning varje dag.
Kommer hålla mig till periodisk fasta sen också samt träningen därför det
känns som att det kommer bli mer "okej" att äta mer kolhydrater efter jag är där.


Så kan ni snälla ge mig lite liberala tips, och tänka ifrån mitt perspektiv att
äta det någon gång till och från är okej istället för "fan va dum du är som
äter för mycket kolhydrater".

Eva

Link to comment
Share on other sites

På forumet här har detta diskuterats. Om du mår bra av att äta som du beskriver så är väl det okey många ökar bara på med rotfrukter och mer grönsaker. Kan du hålla dig och mår bra av bröd glass eller det du vill ha så prova känner du att du mår dåligt av det så fortsätt. Vad är det för bröd du provat?

Link to comment
Share on other sites

Jag är lite i samma situation som TS och har börjat testa att öka på kolhydraterna lite även om jag aldrig aldrig kommer äta socker och gluten igen (det finns många bra alternativ ju). Nu har jag fått det lite körigt på jobbet och märkte direkt att jag mådde bättre om jag striktade till kosten igen till 20-50 gr kolisar varje dag. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Oj det minns jag inte vad det hette, det var recept jag hittade som jag gjorde hemma,
både oopsies och ett till där man hade fiber husk och mandelsmjöl.

Men skulle vara intressant om någon som äter liberal kunde säga hur en dag såg ut på ett ungefär
så man vet hur det ser ut.

Link to comment
Share on other sites

Jag äter liberalt. Det betyder fortfarande att jag lämnar potatis, spannmål, allt gluten, även fullkornsråg, pasta, ris, bröd, oboy, färdigmat, omega-6-oljor, industrimargarin, ljus choklad, godis, vindruvor, torkad frukt osv och jag dricker inte mjölk. Men jag kan äta en filbunke då och då. Jag använder rotfrukter (till och med batat i små mängder när jag lyxar till det) och jag äter frukt då och då. Några i veckan. Och jag kanske sätter en tesked eller två lättsockrad sylt på kokosplättarna. Funkar hur bra som helst.

Link to comment
Share on other sites

Oj det minns jag inte vad det hette, det var recept jag hittade som jag gjorde hemma,

både oopsies och ett till där man hade fiber husk och mandelsmjöl

Men skulle vara intressant om någon som äter liberal kunde säga hur en dag såg ut på ett ungefär

så man vet hur det ser ut.

 

Jag har hittat bra recept på brödsupstitut som faktist smakar bra. Har du kollat runt på forumet för det finns trådar som det skrivs om detta.

Link to comment
Share on other sites

Hej eemj!

 

Grattis till målvikten!

 

Jag kan rekommendera en bok som heter " LCHF & Träning" skriven av Jonas Bergqvist. Han tar upp många olika upplägg på LCHF i kombination med olika typer av träning.

 

Han har även en sida på nätet där det finns mycket bra info att hämta.

 

//Micke

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej eemj!

 

Grattis till målvikten!

 

Jag kan rekommendera en bok som heter " LCHF & Träning" skriven av Jonas Bergqvist. Han tar upp många olika upplägg på LCHF i kombination med olika typer av träning.

 

Han har även en sida på nätet där det finns mycket bra info att hämta.

 

//Micke

Tack jag är nästan där dock, 17 kg kvar att gå igenom..  :)

Ville bara ha lite tips på liberal LCHF då jag inte vill vara så extremt strikt som jag är nu när jag är "klar".

Link to comment
Share on other sites

Jag såg några videosnuttar med Kostdoktorn själv, där han intervjuades av någon TV-kanal och till och med han sade att det "kan slinka ned någon potatis eller brödskiva då och då". Se till att du har kontroll, lyssna på din kropp och låt det bli ett undantag snarare än regel. När jag når mitt mål och har kontroll på mina sockervärden och mina magproblem kan det nog tänkas att det slinker ned en clementin eller några "riktiga" sushi ibland.

Link to comment
Share on other sites

Ah tack, jag läser dock aldrig varken expressen eller aftonbladet.
Såg en riktig bra lchf bok i affären en gång dock som jag tror jag ska köpa.
Om jag hittar namnet kan jag skriva det här så kan du/ni ju se vad jag menar,

Den var totalt annorlunda ifrån alla andra böcker jag sett där varje recept var uppdelat och man kunde välja själv
hur festligt det skulle vara. Väldigt svårt att förklara.

Link to comment
Share on other sites

Jag såg några videosnuttar med Kostdoktorn själv, där han intervjuades av någon TV-kanal och till och med han sade att det "kan slinka ned någon potatis eller brödskiva då och då". Se till att du har kontroll, lyssna på din kropp och låt det bli ett undantag snarare än regel. När jag når mitt mål och har kontroll på mina sockervärden och mina magproblem kan det nog tänkas att det slinker ned en clementin eller några "riktiga" sushi ibland.

Ja jag vet vad du menar, själv skulle det vara riktigt gott med en skål naturell yoghurt och lite skivad banan i. :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om du väljer att öka på kolhydratsintaget skulle jag ändå undvika gluten så mycket som möjligt, av rena hälsoskäl. Även om jag själv inte kan motstå ett smörrebröd någon gång ibland. Gluten verkar ha många skadliga effekter på tarmar och hjärna.

 

Om du vill äta mer liberal lchf är det ju bara att åka på kh-intaget. Då från bra, naturliga källor. 

Link to comment
Share on other sites

Ah tack, jag läser dock aldrig varken expressen eller aftonbladet.

Såg en riktig bra lchf bok i affären en gång dock som jag tror jag ska köpa.

Om jag hittar namnet kan jag skriva det här så kan du/ni ju se vad jag menar,

 

Den var totalt annorlunda ifrån alla andra böcker jag sett där varje recept var uppdelat och man kunde välja själv

hur festligt det skulle vara. Väldigt svårt att förklara.

Kan det vara den här du menar? http://www.adlibris.com/se/bok/lchf-hela-livet-en-miljon-menyer-for-halsa-och-viktminskning-9789113051017 ?

Link to comment
Share on other sites

jag är inte helt säker, kan vara den..

alla sidor i sig själv var skurna i 3 delar kan man säga så du kunde flippa runt varje del för sig själv.

har för mig att den var spiral bunden men kan inte säga då de var några veckor sen jag såg den.

 

Om du väljer att öka på kolhydratsintaget skulle jag ändå undvika gluten så mycket som möjligt, av rena hälsoskäl. Även om jag själv inte kan motstå ett smörrebröd någon gång ibland. Gluten verkar ha många skadliga effekter på tarmar och hjärna.

 

Om du vill äta mer liberal lchf är det ju bara att åka på kh-intaget. Då från bra, naturliga källor. 

Okej men knäckebröd borde väl anses som okej?

Link to comment
Share on other sites

jag är inte helt säker, kan vara den..

alla sidor i sig själv var skurna i 3 delar kan man säga så du kunde flippa runt varje del för sig själv.

har för mig att den var spiral bunden men kan inte säga då de var några veckor sen jag såg den.

 

Okej men knäckebröd borde väl anses som okej?

Knäcke bröd är väl det minst okey du kan välja höjer blodsockret fort och länge.

Link to comment
Share on other sites

Tror nog något hembakat bröd, gjort på kanske dinkel, surdeg? kan ju a fel, men bakar du själv slipper du onödiga tillsatser iallafall. Jag precis som du har planerat att när målvikt är nådd, äta mer liberalt. Tänker mig att bröd inte ingår i vardagsmaten men kan unnas då och då. Tror man kan äta bröd utan hälsorisker ibland, allt handlar väl om mängden och om man kan stå emot om det skulle sätta igång ett "sug".

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Vilket bröd skulle anses som okej om man skulle välja att äta det någon gång?

Japps, som nabe säger något osötat surdegsbak (surt sänker GI) på råg eller gamla sädesslag som dinkel. Mycket Hela korn, rågkross osv (typ ett pumpernickel), men i de flesta sädesslag finns ju gluten. Knäckebröd är inte bra. Testa att baka ett gott fröknäcke (finns massor av recept på nätet). Fröknäcke är superbra, gott knaprigt tuggmotstånd och bra farkost för diverse feta pålägg :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

hur är det med kokosnötsmjöl?

blir det lika "luftig" konsistens som mandelmjöl?

 

Nej, det är mer fetare så konsistensen blir lite annorlunda. Cecilia har ett kokosbröd som du kanske kan experimentera med? Det smakar lite mycket ägg tycker jag, men kanske om man lägger till något som pumpa?

 

http://www.ceciliafolkesson.se/2012/10/29/kokosbrod-a-la-lchfpaleo/

Link to comment
Share on other sites

Så här har jag liberaliserat efter att viktreduktionen var klar.

 

Äter i stort samma som under själva viktnedgången men har ökat intaget av:

 

  • Rotfrukter
  • Nötter
  • Mörk choklad minst 70 % (från låg, låg nivå). Håller mig till helger - helst i samband med mat, dessert. 
  • Bär

Detta har jag lagt till:

  • Frukt. Äter som godis t ex i lördags skar jag ett äpple i små fyrkanter, bakade i ugn med massor av smör, vanlijpulver och nötter. Serverade med en rejäl klick vispad grädde. 1 äpple till två personer. Använder som dessert 1 ggr/vecka
  • Danskt rågbröd utan tillsatser, till räkor och ibland danskt smörrebröd (kanske 1 ggr/månad)
  • Ostkex - även "fulsort" - ca 1 ggr varannan månad
  • Lite bönor när jag te x gör chili con carne - men är väldigt restriktiv

 

Vad jag inte har förändrat och inte äter:

  • Stärkelse i form av potatis triggar sug, så det äter jag inte
  • Ris smakar inte gott längre, ointressant att äta
  • Olika matvete, couscos, qinoua etc
  • Mjölmat förutom ovanstående äter jag inte.
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

oj men de där låter ju intressant, finns de brödet i affären eller fixar du det själv?
sen kommer jag nog iaf att prova mig fram med potatis eller ris i accepterande mängd.
hade aldrig sötsug innan lchf så tror inte det skulle trigga något sug på mig nu heller.

enda anledningen jag vill gå mer mot liberala efteråt är att jag kan tillåta mig mer

än vad jag gör just nu då jag försöker nolla så mycket jag kan.

 

kommer nog dock bli en strikt/liberal kost där jag ibland äter som jag gör nu och ibland

tillåter mig något extra.

Link to comment
Share on other sites

oj men de där låter ju intressant, finns de brödet i affären eller fixar du det själv?

sen kommer jag nog iaf att prova mig fram med potatis eller ris i accepterande mängd.

hade aldrig sötsug innan lchf så tror inte det skulle trigga något sug på mig nu heller.

 

enda anledningen jag vill gå mer mot liberala efteråt är att jag kan tillåta mig mer

än vad jag gör just nu då jag försöker nolla så mycket jag kan.

 

kommer nog dock bli en strikt/liberal kost där jag ibland äter som jag gör nu och ibland

tillåter mig något extra.

Om du frågar mig så köper vi gärna Kung Markattas rågbröd, Coop har det bland annat. Men även med rågbröden får man se upp - många innehåller massa onödigt socker med mera...

Link to comment
Share on other sites

Jag körde strikt fakir under 1½-årstid och har nu börjat sakta öka kolhydraterna. Ökningen kommer uteslutande från ovanjords grönsaker och handlar om kanske 15-20 kolhydrater till middag. Frukosten är fortfarande mer eller mindre orörd och noll beträffande dem. Det som händer i kroppen min är följande:

 

- ökad trötthet efter måltiden

- det susar i öronen efter middagen och känns som att blodtycket ökar, utan och göra det.

- jag fiser mer

- är hungrigare än innan

 

Alltså, effekten är inte precis det som jag längtade efter ! Jag funderar på allvar återtåg till fakiren. 

Link to comment
Share on other sites

Egentligen behöver man väl inte vara så hård mot sig själv. Jag t.ex får åta maten jag älskar över allt annat och mår dessutom bra av det. Jag har iofs fått smak på grönsaker... som jag ratat tidigare... men klarar mig utan dem också, om det skulle behövas. I det perspektivet har jag egentligen inga problem att bara äta fakir. Äta liberalt har jag aldrig tänkt och göra, däremot strikt... eller kanske snarare med variation utan att bry mig om mängder och gränser. Jag sätter mitt välmående före innehållet på tallriken.     

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...