tomastor Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Om man har ett totlkolesterol på 11 med LDL 8 HDL 2,2 Trig. 1,4 och läkaren tror att det kan röra sig om hyperkolesterolemi. Någon som kan tipsa om åtgärd?? Kvinna 60+ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Hade samma problematik. Men nu har det gått ner. Hyperkolesterolemi är ärftligt. Kolla med släktingar (alla) och se om andra har högt kolesterol (i din nivå). Annars: Det som hjälpte mig att komma ner i värde var att byta ut mycket av grädde och smör mot olivolja. Resultatet blev att jag inte överåt som jag gjorde på grädde. Det är bra tufft att dricka 1 dl olivolja... Men inte så svårt att dricka 2 dl grädde. Tilläggas: Jag tränar mycket distansträning och under sommarhalvåret låg jag på 1,5 timmar om dagen. Då gjorde jag gräddshakes på 2 dl grädde och 2 ägg och lite annat smått och gott. Gott. Ja, men kanske inte så bra... Lycka till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akewah Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Man får väl förutsätta att du äter LCHF, om inte är det dags att börja. Så länge du inte har ärftlighet för hjärtsjukdom är det knappast någon anledning att börja med medicinering. Viktigare är ju att ha koll på sockret men det har du ju om du äter LCHF. Att fastställa ärftlig hyperkolesterolemi förutsätter bättre diagnostik än enstaka tester av kolesterolnivåerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Om man har ett totlkolesterol på 11 med LDL 8 HDL 2,2 Trig. 1,4 och läkaren tror att det kan röra sig om hyperkolesterolemi. Någon som kan tipsa om åtgärd?? Kvinna 60+ 11/2,2=5.. bör vara 6 eller lägre! Triglycerider bör vara 1,7 eller lägre. Du har jävligt högt HDL! Kvinnligt kön och högt HDL är skyddsfaktorer som ofta förbises. http://ww2.lakartidningen.se/store/articlepdf/2/2861/LKT0603s131_134.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Du har jävligt högt HDL! Att HDL ska vara skyddande är vad jag har förstått väl dokumenterat i forskningslitteraturen. Dock har jag hört att HDL bara är skyddande till en viss nivå. Dvs att det inte riktigt är så enkelt att ju högre HDL desto bättre skyddad mot åderförkalkning och CVD, oberoende av andra variabler i lipidprofilen. Ungefär som att det finns ett biologiskt tak för hur mycket HDL kan skyffla bort det skadliga kolesterolet. Källan jag har till detta är en intervju med Dr. Hans Diehl och Dr. Caldwell Esselstyn. Kanske inte den bästa källan för att övertyga LCHF:are, men jag ska undersöka lite närmre. Någon annan kanske redan satt sig in i detta och kan droppa lite kunskap? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Här är intervjun där de diskuterar HDL:s beskyddande förmåga, och ifall det är nödvändigt med högt HDL. Börjar vid runt 8 min. Också en massa intressant om hur kväveoxid spelar roll för att skydda artärerna. De tar exempelvis upp Tarahumara-indianerna som har ett genomsnittligt HDL på 25 (amerikanska mått). Något som skulle sätta en klump i halsen på de flesta hjärtläkare. Trots detta är de mer eller mindre befriade från CVD. De diskuterar att det pågår nya studier som kan tyda på att det inte är nivån av HDL som är det viktigaste, utan snarare huruvida HDL-partiklarna effektivt kan göra sitt jobb. I del tre fortsätter diskussionen...Väldigt intressant! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Att HDL ska vara skyddande är vad jag har förstått väl dokumenterat i forskningslitteraturen. Dock har jag hört att HDL bara är skyddande till en viss nivå. Dvs att det inte riktigt är så enkelt att ju högre HDL desto bättre skyddad mot åderförkalkning och CVD, oberoende av andra variabler i lipidprofilen. Ungefär som att det finns ett biologiskt tak för hur mycket HDL kan skyffla bort det skadliga kolesterolet. Källan jag har till detta är en intervju med Dr. Hans Diehl och Dr. Caldwell Esselstyn. Kanske inte den bästa källan för att övertyga LCHF:are, men jag ska undersöka lite närmre. Någon annan kanske redan satt sig in i detta och kan droppa lite kunskap? Självklart innebär inte det faktum att man äter LCHF att det upphäver naturlagarna.. inte heller kompenserar för alla andra metabola/medecinska problem man kan ha! Vad högt HDL pekar på är främst att Totalkolesterol är ovesentligt.. det är främst fördelning av lipoproteiner som säger något. Kvävedioxid är en annan faktor.. bildas främst av Nitrit/Nitrat i maten och endogent producerat Nitrit! Såå.. ät mer Nitrit.. främsta källan.. gröna grönsaker med Nitrat! Grejen är att du tar dig på ditt håll.. till slut lär vi omfamna varandra.. trots att vi äter olika mat! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Tja...jag tänker att man brukar säga att apolipoprotein A1 B kvoten ger den bästa korrelationen mot CVD-händelser...så det kan säkert vara som du säger Mikael att om man använder ett mått som är mer osäkert Totalkolesterol - HDL -LDL att det kan finnas frågetecken runt detta. Rent allmänt så är väl ett av kriterierna för metabolt syndrom lågt HDL.(inte egentligen att det blir bättre med allt högre HDL) http://sv.wikipedia.org/wiki/Metabolt_syndrom Om man tittar på TS HDL och sen vidare artikeln från läkartidningen som Zepp refererar till....borde det kunna lugna TS ganska mycket. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Utöver att se på sina kolesterolvärden kan man se till att inte ha brist på vitamin K2, som sköter partitioneringen av kalcium i kroppen. Speciellt om man supplementerar D3 så har man god absorption av kalcium, men utan K2 fastnar det tyvärr lättare i artärer och andra mjukdelar än där det gärna skulle hamna, nämligen tänder och skelett. K2 har vi genom årmiljonerna fått i oss genom att äta gräsbetat kött, men sedan 50-60 år finns det ju knappt längre. 2007 kom en amerikansk studie som visade att så många som 85% av befolkningen lider brist på K2. Flera studier har visat tydlig korrelation mellan högt K2 och låg incidens av hjärtsjukdom. Får man inte tag på gräsbetat kött så finns det även i ostar som brie o gouda, eller så finns det supplement. Se tråden jag startade specifikt om detta http://forum.kostdoktorn.se/topic/4153-synpunkter-p%C3%A5-detta-med-vitamin-k2/ Kort sagt kan man genom att ha tillräckligt med K2 försvåra ateroskleros, och utan sådan blir det ju ingen hjärtkärlsjukdom. K2 har till skillnad mot D3 kort halveringstid, så det måste tillföras typ varannan dag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Om man har ett totlkolesterol på 11 med LDL 8 HDL 2,2 Trig. 1,4 och läkaren tror att det kan röra sig om hyperkolesterolemi. Någon som kan tipsa om åtgärd?? Kvinna 60+ Läs Ravneskovs bok om kokesterol http://www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm Jag är 57 och har kun at kasta alla mediciner tack vare LCHF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts