Jump to content

All inclusive i Turkiet

PiaB

Recommended Posts

Jag ska på golfresa till Turkiet på tisdag. Ultra all-inklusive. Funderar lite på vad jag ska ha med mig och hur jag ska tackla det hela.

Jag kommer naturligtvis att undvika allt med gluten och socker. Inget öl, men vin kommer att drickas (även om jag undrar hur jag tål det, är ju nästan absolutist nu för tiden, hahaha!).

Äter relativt strikt (10-20 g kh per dag) och kommer att tillåta mig mer kh i form av goda grönsaker och kanske lite färsk frukt. Det blir ju en del motion genom golfspelandet, så jag hoppas kroppen klarar det utan "baksmälla".

Kommer att ta med mig paranötter att ha i golfbagen och kanske snabbkaffe och kokosolja (?).

Hur hade ni tänkt?

• Like 3

Skall själv till Side över påsk.. halvpension.. troligen buffe.. frukosten skall vara buffe iallafall.. man får äta det som går.. kan inte vara krångligare än att äta på jobbet!

Har tidigare god erfarenhet av att äta på hotell.. de brukar ha ett brett urval att välja mellan.

All-inklusive brukar funka bra. Det är ju buffé så man väljer själv vad man lägger på tallriken. På frukosten brukar det finnas en "ägg-kock" där man kan beställa omelett eller stekt ägg med tillbehör - perfekt! Själv brukar jag inte inte kunna motstå frukten på dessertbordet och generellt brukar jag äta för mycket, vilket resulterar i något eller ett par kilos ökning. Du ska ju ut på golfbanan och gå långt i solen hela dagarna så det är nog ingen fara för dig. Tänk på att fylla på med vatten hela tiden! Under själva resan är det bra att ha med något ätbart - flygplansmaten är inte alltid den bästa.

• Like 1

Jag ska på golfresa till Turkiet på tisdag. Ultra all-inklusive. Funderar lite på vad jag ska ha med mig och hur jag ska tackla det hela.

Jag kommer naturligtvis att undvika allt med gluten och socker. Inget öl, men vin kommer att drickas (även om jag undrar hur jag tål det, är ju nästan absolutist nu för tiden, hahaha!).

Äter relativt strikt (10-20 g kh per dag) och kommer att tillåta mig mer kh i form av goda grönsaker och kanske lite färsk frukt. Det blir ju en del motion genom golfspelandet, så jag hoppas kroppen klarar det utan "baksmälla".

Kommer att ta med mig paranötter att ha i golfbagen och kanske snabbkaffe och kokosolja (?).

Hur hade ni tänkt?

Välkommen till Turkiet :)

Bufféerna här är ofta väldigt bra. Turkarna äter mycket ost och smör, Tereyagi, finns alltid på bufféerna, annars kan du köpa ett paket på affären och ta med, det brukar vi göra när vi äter grillad fisk. 

Ägg serveras alltid till frukost, kokt, stekt med stark korv, sucuk, eller som omelett eller "menemen", en krämig omelett med grönsaker och ost.

Oliver finns förstås i alla tänkbara färger och massor av gröna blad, rucola, dill och bladpersilja är så goda som tillbehör. Nu är det säsong för avocado, så missa inte de röror som den ingår i.

Långkokta köttgrytor och kyckling är också bra och fet mat och den uppsjö av grönsaksrätter som finns till är oftast riktigt fina. Räkgryta gratinerad med ost, Karides güvec är suveränt god och mättande om ni äter ute. Sac kavurma, ottomansk gryta, på lamm är otroligt gott, här min tolkning av den. http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/03/07/ottomansk-gryta-pa-mountana-restaurant-i-tepe/

Här kan du se lite bilder på det jag gillar på bufféerna. http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/10/31/brunch-pa-cafe-citirim/

Trevlig resa :)

• Like 6

Skall själv till Side över påsk.. halvpension.. troligen buffe.. frukosten skall vara buffe iallafall.. man får äta det som går.. kan inte vara krångligare än att äta på jobbet!

Har tidigare god erfarenhet av att äta på hotell.. de brukar ha ett brett urval att välja mellan.

Ja, buffé till både frukost, lunch och middag, så det blir inga problem. Brukar inte äta frukost, men får väl ta mig en fundering på om jag ska kunna tvinga i mig lite omelette på morgonen innan golfen!

All-inklusive brukar funka bra. Det är ju buffé så man väljer själv vad man lägger på tallriken. På frukosten brukar det finnas en "ägg-kock" där man kan beställa omelett eller stekt ägg med tillbehör - perfekt! Själv brukar jag inte inte kunna motstå frukten på dessertbordet och generellt brukar jag äta för mycket, vilket resulterar i något eller ett par kilos ökning. Du ska ju ut på golfbanan och gå långt i solen hela dagarna så det är nog ingen fara för dig. Tänk på att fylla på med vatten hela tiden! Under själva resan är det bra att ha med något ätbart - flygplansmaten är inte alltid den bästa.

Bra idé om att ta med något på flyget! Brukar ju inte vara någon höjdare i vanliga fall med flygmaten. Lite Babybel och paranötter får det bli. Tur att man är van att gå länge utan mat nu för tiden! Det blir sen middag innan vi är framme.

• Like 1

Välkommen till Turkiet :)

Bufféerna här är ofta väldigt bra. Turkarna äter mycket ost och smör, Tereyagi, finns alltid på bufféerna, annars kan du köpa ett paket på affären och ta med, det brukar vi göra när vi äter grillad fisk.

Ägg serveras alltid till frukost, kokt, stekt med stark korv, sucuk, eller som omelett eller "menemen", en krämig omelett med grönsaker och ost.

Oliver finns förstås i alla tänkbara färger och massor av gröna blad, rucola, dill och bladpersilja är så goda som tillbehör. Nu är det säsong för avocado, så missa inte de röror som den ingår i.

Långkokta köttgrytor och kyckling är också bra och fet mat och den uppsjö av grönsaksrätter som finns till är oftast riktigt fina. Räkgryta gratinerad med ost, Karides güvec är suveränt god och mättande om ni äter ute. Sac kavurma, ottomansk gryta, på lamm är otroligt gott, här min tolkning av den. http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/03/07/ottomansk-gryta-pa-mountana-restaurant-i-tepe/

Här kan du se lite bilder på det jag gillar på bufféerna. http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/10/31/brunch-pa-cafe-citirim/

Trevlig resa :)

Åh, vilka fina bilder! Blir hungrig trots att jag precis ätit lunch.

Tereyagi är smör, förstår jag? Undrar hur mycket man kan med att sticka ut..? Smör och kokosolja i kaffet, tex.

Älskar oliver och grönsaksröror! Det kommer att bli en härlig resa!!

• Like 2

Min fru och jag var i Turkiet i oktober förra året. Frukostbuffé och middagsbuffé ingick i resan, inga som helst problem att klara sig på det, vi kunde välja "riktig mat" genomgående. Maten var tyvärr fettsnålt tillagad men både olivolja och majonnäs fanns att tillgå.

• Like 2

Ja, buffé till både frukost, lunch och middag, så det blir inga problem. Brukar inte äta frukost, men får väl ta mig en fundering på om jag ska kunna tvinga i mig lite omelette på morgonen innan golfen!

Jaa.. brukar heller inte äta frukost.. men.. på hotell.. på semestern gör jag ju det.. och det var då det klack till i huvudet och jag märkte att det räcker med två måltider om dagen!

Det där med frukost på vardagar handlar mer om att jag ändå äter lunch på jobbet.. och då är det ju bara 4 timmar till lunch.. så då syns det mig att det är onödigt att äta frukost på vardagarna!

Jag har fortfarande inte fått reda på när den andra måltiden serveras.. men med tanke på att frukost serveras fram till 10.. så har jag svårt att föreställa mig att det blir klockan 12?

Sen så.. alldrig varit i Turkiet men på Kanarieöarna.. så verkar det snarare som med tanke på temperatur och klimat så tar man som regel siesta.. och äter sent på kvällen!

Det jag lyckats lista ut är att "dinner" serveras från klockan 19. 00.. hoppas på att det är då vår nästa måltid går av stapeln.. det vore helt perfekt!

Hit skall jag!

http://www.ledabeachhotel.com/2013/EN/Restaurant.asp

De verkar ha tre resturanter på området.. plus alla andra plus alla serveringar runtomkring.. jag har inga som helst farhågor om att svälta ihjäl.. eller att inte kunna äta det jag vill!

Tereyagi är smör, förstår jag? Undrar hur mycket man kan med att sticka ut..? Smör och kokosolja i kaffet, tex.

Du kan sticka ut precis hur mycket du vill! När man är gäst i ett land ses man ofta ändå som lite "konstig". Sen är det klart, beror det på hur ditt ressällskap reagerar. Personligen tror jag inte på att "skämmas för sig". Allt blir mycket trevligare om alla gör som de vill så länge man inte skadar andra.

• Like 2

Som jag förstått det betyder "ultra all-inclusive" att man även kan få icke-inhemsk vin och öl och viss starksprit, så jag hoppas på gott rödvin!

Måltidsordning, ja vi spelar nog oftast på förmiddagen och lär vara hungriga vid lunch. Sedan finns det gym om man vill hinna bli hungrig till kvällen. Eller också äter man lite ost och dricker mer vin! Kommer att gå konstant salongsberusad...

• Like 1

"Ultra all inclusive" tror jag just handlar mest om att man kan dricka och snacksa hur mycket man vill på vad man vill?

Totalt ointressant enligt min mening.. men det intressanta är vilken mat de serverar.. vin kan jag välja och köpa själv om de bara har hyfsat utbud!

• Like 1

Jag har varit på lyxallinclusive i Turkiet flera gånger. Inga problem, de har hur mycket gott och nyttigt (och onyttigt) som helst. En så gammal fin kultur har fulländat matlagningen i tusentals år (här i Sverige har vi haft ett stort intresse i mindre än femtio år, anser jag!). Influenser både från de bästa Europeiska köken, medelhavet och orienten.

I restaurangen fanns också ett speciellt bord med ditetmat för de som vill hålla vikten, det skall du naturligtvis akta dig för som pesten!

Biltema har suveräna matlådor till oslagbart pris som jag använder varje dag till jobbet . En sådan, lite sliten, fyller man med en bra fetomelett (rökt fläsk+ägg, kanske lite broccoli?) och tar med till flyget. Så äter man den innan flygningen med medhavda plastbestick och slänger allt i soptunnan i gaten. Då står man sig även på långflygningar. Turkiet är ju inte så långt, kanske räcker med ett hårdkokt ägg?!

• Like 2

Åh, vilka fina bilder! Blir hungrig trots att jag precis ätit lunch.

Älskar oliver och grönsaksröror! Det kommer att bli en härlig resa!!

Tack :)

Ja det är smöret som heter Tereyagi, mitt favoritmärke är Pinar. Det finns massor av sorter med olika syrning, men alla är osaltade och håller 82% fetthalt, så smälter de inte lika lätt i värmen.

Tror det kommer funka jättebra att sticka ut, många är medvetna om hur viktigt det är att dra ner på kolhydraterna även här.

• Like 2

Hm, när det gäller att sticka ut är det nog mest gruppen jag reser med som jag tänker på. Är med mina 48 en av de yngsta. Men, man ska ju inte ha fördomar!

Fördomar? - Beror på åt vilket håll…  ;) Oftast, är de där Gamla Golfarna, Yngre än de gör sig!  :D

Du kan säkert lära dem ett och annat om ditt sätt att äta, Pia. Under de 11 år jag bott som långsemestrare i Turkiet har jag lärt känna många skandinaviska pensionärer. Många slår förstås ifrån sig och tycker att vi äter helt galet och alldeles för mycket fett, de vill minsann fortsätta med bröd, pilsner och kakor.

Men så finns det även en hel del som varit nyfikna och frågat om råd och börjat äta LCHF och mår idag mycket bättre än förr, det riktigt strålar om dem.

De har ju sett på både mig och Lennart vilken otrolig skillnad kostförändringen gjort. Jag gick med käpp, var ständigt trött och mycket handikappad, dessutom rejält överviktig de första åren de lärde känna mig.

Nu är jag pigg, stark, friskare och slankare än på många år :)

Så bara genom att visa vad man står för går det att åstadkomma en förändring även hos andra, utan att behöva säga så mycket.

Javisst! Man får försöka vara ett föredöme och försöka förklara med glimten i ögat. Upplever från jobbet att alla förstår att det är bra att dra ner på kh (fast man måste ju få "unna sig"!), men det där med "allt fett"...

Ibland säger jag bara till folk att jag äter lågkolhydratkost, men borde ju alltid säga LCHF!