Majabella Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Jag har återupptagit en gammal vana att ta 1 msk äppelcidervinäger i ett glas kallt vatten, smakar gott i alla fall för mig som gillar hög syra. Jag har hittat ekologiska sorter från Urtekram, Zeta och Druvan. Har för mig att listan över äppelcidervinägerns hälsoeffekter är lång. Men vad är det för effekter egentligen? Hur använder du äppelcidervinäger och vilken sort föredrar du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Jag har återupptagit en gammal vana att ta 1 msk äppelcidervinäger i ett glas kallt vatten, smakar gott i alla fall för mig som gillar hög syra. Jag har hittat ekologiska sorter från Urtekram, Zeta och Druvan. Har för mig att listan över äppelcidervinägerns hälsoeffekter är lång. Men vad är det för effekter egentligen? Hur använder du äppelcidervinäger och vilken sort föredrar du? Jag använder det när jag kokar benbuljong mest. Använder kung markattas äppelcidervinäger. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Jag dricker det utspätt med vatten. Jag gillar smaken så det är inga problem för mig. Annars så har jag det i majonnäs, pizzasallad, coleslaw, dressing m.m. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 syra: tex vinäger, citron sänker bs i samband med måltid (som jag fattat det hela). Lika dant sura livsmedel har lågt gi. Men i vilken utsträckning det ger effekt vetitusan... "Syrlighet är en GI-sänkare, eftersom syran påverkar enzymerna som bryter ner maten. Sura och syrliga tillbehör gör att de arbetar långsammare och det tar längre tid för kroppen att tillgodogöra sig maten. Resultatet blir ett jämnare blodsocker och ett lägre glykemiskt index på det du just satt tänderna i." läste jag helt random på: http://mabra.com/frukten-som-sanker-gi-vardet-pa-maltiden/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Man bör vara uppmärksam på att äppelcidervinägern är mycket alkalisk, vilket gör att den kan fräta på tänderna. Annika Dahlqvist har på sin blogg tagit upp om detta... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HälsaSomLivsstil Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Jag brukar använda det när jag kokar någonting med ben i eftersom det hjälper till att dra ut mineralerna från benen. Perfekt när man gör buljong. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts