Jump to content

Funderingar om strikt lchf, från en som ej kör strikt..

Rulicia

Recommended Posts

Hej Tommy!
Jag äter en lite liberal lchf, och har gått ner 10 kilo till 67 kg. Är nöjd med vikten och hälsan, och vill äta lchf för att det är nyttig mat (och god).
Jag drar mig dock inte för att äta en näve nudlar ett par ggr i veckan, eller en brödbit på helgen, det har funkat för mig. Fast jag tänker ju att det är mindre nyttigt.

Men jag är intresserad av olika funderingar och synsätt i detta. Har du någon speciell tanke med att du kör strikt? Är det för att du helt enkelt inte vill äta något som du upplever som onyttigt? Eller finns det andra anledningar.
Jag tycker ju det är gott med en brödbit ibland, men samtidigt kanske det kan finnas en viss risk där. Tänk om jag till slut äter rätt mycket kolhydrater igen, utan att riktigt ha märkt det! Så vill jag inte att det ska bli.

Samtidigt är jag nog lite rädd för att bli strikt, jag kan gilla tanken, men är rädd att det ska bli för svårt, exempelvis i sociala situationer, och jag är rädd för att jag skulle sakna vissa saker om jag "aldrig mer" ska äta det.
Men till exempel smågodis, har varit min drog, i hela mitt liv. Det åt jag i sjuka mängder. Jag kan aldrig äta en enda bit nånsin mer, för jag vågar inte. Jag vet att jag direkt skulle falla tillbaka i samma sjuka konsumtion igen. Där är det lätt för mig att se att det finns inget mellanting.

Kan det vara så att det ändå är "enklare" i längden att köra strikt, för då vet man exakt vad man äter och inte? Om jag nu tänker att det är så här jag vill äta i resten av mitt liv.
Det skulle vara intressant att höra din erfarenhet här, och hur du tänker. Gör du undantag nån gång?

Som du kommer fram till i slutet så resonerar jag precis så. Ju striktare man kör desto enklare tycker jag att det blir. Om man håller på och trixar med ätdagar och liberal LCHF så tror jag man enklare "trillar" dit och börjar äta för liberalt.

Siktar man dessutom strikt och försöker äta riktig mat är det svårt att få upp kolhydraterna om man inte börjar trycka i sim massor av frukt.

• Like 1