Jump to content

Mängd mat

gamegirl

Recommended Posts

Kollar på din blogg nu. Det du bloggar är vad du äter per dag skulle man nästan kunna säga då?

Snygg grafik på dagsintaget, får du ut den i något program eller på någon hemsida? Var räknar du ut skaldeman ration? Jag skall lösa in mig på ratio lite så jag får koll på det.

Japp, i princip finns det alltid bilder på det jag äter. Ibland slinker det ner lite ost som kameran inte hinner fånga...

Jag registrerar maten i en app på telefonen (lifesum) sedan lägger jag in i "Numbers" där jag räknar ut "Skaldeman" och energiprocent samt kalorier.

På min blogg skriver jag som sagt alltid allt jag äter. Jag vet att det finns några som ligger en dag efter mig och använder bloggen som "planeringsverktyg". :-)

Lycka till och tveka inte att fråga här eller på min blog...

Lol, kan inte låta bli... Men "att börja i morgon" är rätt roligt... Jag tror att morgondagen är den dag då mest saker ska hända...

• Like 4

Jag älskar både smör och räkor, men jag har inte tänkt på att kombinera dem. Men hur menar du, rör du ihop räkorna med mjukt smör eller fräser du ihop det i stekpannan?

Och så förstår jag inte riktigt din förklaring om uträkningen av ratio, kan du ta det lite tydligare för en dummy?

Japp, då och då hackar jag räkor och blandar med mjukt smör. Ofta har jag det som tillbehör till stekt fisk men idag blev deet så mycket sp det blev bara smöret och broccoli... Bilder kommer på bloggen senare ikväll...

Fettration/kvoten/skaldeman är helt enkelt en jämförelse mellan hur mycket fett man äter i förhållande till kolhydrater och protein.

Äter man 100g fett, 90g protein och 10g kolhydrater blir det alltså 100g på ena sidan och 100g på andra sidan. Dvs 1,0. Om man istället äter 200g fet på samma mängd proteiner och kolhydrater blir det 200:100,=2:1 = 2,0... Typ... Vet inte om det blir tydligare....

Jag har kört LCHF i ca 7 månader och har nu fastnat i vikt.. borde kunna gå ner 10 kg till..

så jag tänkte köra mera strikt och testa det..

så jag undrar lite om Skaldeman indexet? var bör man ligga? runt 2?

Så om jag vill väga 70-75 kg så ska jag käka ca 70-75 gram protein per dygn?

vilket blir 270 - 290 stekt entrecote som exempel..

och då 140 - 150 gram fett, minus det i köttet. 

samt tex broccoli till det ( och minskar lite på köttet för at kompensera för proteinet i det.. Om man ska vara riktigt petig)

http://matkalkyl.se/se-notentrectestekt.php

tänker jag rätt?