Gå till innehåll

LCHF-matdagbok; kaloriintag och vikt

Recommended Posts

Kort om mig:
Jag har själv nyligen gått ned från 80kg till 68kg(min målvikt och startvikt) på kolhydratsbaserad kost, tyvärr innan jag upptäckte LCHF. Är 184cm lång, vilket ger mig ett BMI på runt 20. Tränar styrketräning (typ grundstyrka på pilatesboll) 2ggr i veckan och powerwalkar 3-4mil/vecka.

Bakgrund:
Jag började med strikt LCHF den 3 mars. Efter tre dagar var jag i ketos och gick snabbt ned till 66kg. I skrivande stund har jag alltså hållt på i en vecka. I genomsnitt har jag ätit 100gram protein, 17gram kolhydrater och resten fett varje dag. Började med blygsamma 1700kcal första dagen, men har trappat upp och tre senaste dagarna har jag ätit 3000kcal/dag. E% kolhydrater har alltså legat på 2-5%.

Har märkt att LCHF-livsstilen och ketos är begrepp som är starkt kopplat till viktnedgång. Efter mycket googlade så har jag hittat ytterst lite information och forskning om människor som testat om det går att öka i vikt eller medvetet behålla sin vikt. Det finns väldigt lite forskning kring detta område.

Ett exempel som nog de flesta har läst om när är Sam Feltham (http://www.kostdoktorn.se/vad-hander-om-du-ater-5-800-kalorier-lchf-kost-varje-dag) som åt 5800kcal/dag i tre veckor och gick endast upp 1,3kg. Han kost bestod av cirka 10E% kolhydrater (85gr) och 37E% protein(320gr). Resterande 53% var fett. Min kost kommer vara något striktare, se längre ner.

Mitt test:
Blev väldigt nyfiken på hur kroppen fungerar i ketos och att kroppen använde fett som bränsle, så bestämde mig för att testa om jag kan hålla vikten i ketos med högt energiintag.
Varje dag dokumenterar jag intag i gram av protein, kolhydrater och fett. Samt en morgoninvägning och ketonmätning 2ggr/dag. Har ett vackert excel-dokument där allt dokumenteras, vilket gör att jag kan lägga upp lite diagram senare.

Jämfört med min ”introduktionsvecka” i LCHF (som också finns dokumenterad) så kommer jag framför allt äta mer feta såser, majonnäser, vispgrädde m.m. Kommer välja kött med hög fetthalt i förhållande till protein och utan kolhydrater.

Test 1:
Mitt mål är att till en början ligga omkring:
- 100gram protein (1,5ggr kroppsvikten)
- 25gram kolhydrater.
- Kaloriintaget på minst 4000gr/dag (vilket blir över 400gram fett),
Vid 4000kcal/dag blir detta en energifördelning på 10E% protein, 2,5E% kolhydrater och 87,5E% fett.

Jag vill ha svar på:
- Ökar min förbränning vid högre energiintag?
- Kommer jag kunna behålla min vikt?

(Test 2:)
Detta kommer jag göra om jag märker att det går att behålla min vikt, eller om jag noterar viktnedgång.
- Ökar sakta proteinintaget till cirka 150gram protein
- Öka kolhydraterna till 50gram/dag
- Kaloriintaget på minst 5000gr/dag (vilket blir över 500gram fett)
Vid 5000kcal/dag blir detta en energifördelning på 12E% protein, 4E% kolhydrater och 84E% fett.

Jag vill ha svar på:
- Spelar protein- och kolhydratsmängden någon roll så länge som man ändå befinner sig i ketos?
- Kommer jag kunna behålla min vikt?

(Test 3:)
Detta slängde jag in som en liten joker i sammanhanget. Kommer utföras om vikten kan behållas i test 2. Hur hanterar kroppen (som är i ketos) en ätardag med strikt LCHF-kost?
- Ett test där vi en dag äter massvis med feta såser, grädde, ostar, korvar, kött m.m. Allt med minimalt med kolhydrater.

Jag vill ha svar på:
- Hur hanterar kroppen detta och hur påverkas vikten av en ätardag?
- Vad händer med vikten?

Lite avslutande saker:
Går jag upp för fort eller om jag känner mig obekväm (kanske om jag går upp för mycket i vikt) så kommer jag avbryta. Vill inte bygga upp för höga förväntningar, varken hos mig eller hos andra.

- Har du erfarenhet av högt kaloriintag i ketos?
- Vet du var jag kan hitta mer information kring högt kaloriintag i ketos?
- Finns det något jag bör tänka på?

b96305.png

• Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du lär nog inte köra delmomenten över just ett dygn enbart, utan förmodligen köra dem över ett stort antal dagar för att verkligen kunna se orsak och effekt. 1 månad på delmoment är nog inte helt fel.

Länk till inlägg

Du lär nog inte köra delmomenten över just ett dygn enbart, utan förmodligen köra dem över ett stort antal dagar för att verkligen kunna se orsak och effekt. 1 månad på delmoment är nog inte helt fel.

Hej!

Jag kanske var otydlig, men tanken är att jag kör första testet nu 2-3 veckor. Sedan får vi se utifrån resultatet :) Har du tips och idéer säg gärna till.

Mvh,

Jim

• Gilla 1
Länk till inlägg

Hej,

Här kommer en dagsuppdatering

10 mars:

morgonvikt: 65,8kg

ketonvärde(mmol/l) morgon/kväll: 1,5/8

112gram protein (9,2%), 25gram kolhydrater(2,1E%) 478gram fett(88,6%). totalt 4850kcal

Det är inte riktigt likadant som att trycka i sig samma mängd kalorier i socker, dock är det något som jag inte känner att jag är sugen på att göra heller.

Man får inte samma kick av fett som av kolhydrater. Jag höll inte igen på såserna idag. Är lite orolig över att proteinet gärna sticker iväg lite. Det är inte helt lätt att hålla det nere då man vill äta goda ostar, salami och kött. 

Känslan är att jag är lagom mätt och nöjd :) Har varit pigg idag.

Skulle inte förvåna om vågen visar mindre imorgon, då börjar jag bli orolig. Som sagt så vill jag absolut inte väga mindre. Vill gärna prova denna fasen i minst en vecka.

Tror att jag väntar några dagar till innan jag lägger upp diagram.

Länk till inlägg

Hej,
Här kommer en dagsuppdatering

11 mars:
morgonvikt: 65,5kg (-0,3kg från igår, -2,5kg från startvikt)
ketonvärde(mmol/l) morgon/kväll: 4/8

96gram protein (8,4%), 27gram kolhydrater(2,4E%) 452gram fett(89,2%). totalt 4567kcal

Lyckades hålla nere proteinet något idag. Men lär mig mer dag för dag vilka köttsorter som är "bra", dvs de med hög fett/protein-halt. Igår hittade jag sidfläsk med 11% protein och 41% fett. Sen försöker jag hitta bra substitut till spenat, men isbergssallad var tydligen inte så bra då det innehåller en del kolhydrater (3%). Svårt att hitta stora ekonomipack med spenat :) Jag föredrar färsk mat framför frysta grejer. När jag vill begränsa till 25gram kolhydrater så finns det inte så mycket att spela på.

Även idag känner jag mig mätt och nöjd, skulle utan tvekan kunna äta mer. Men ser fram mot morgondagens frukost istället. Känns verkligen inte som man proppat i sig 4500 kcal idag, för så full är inte magen :P

I morse visade vågen 3hekto mindre, trots ett energiintag på nästan 5000kcal igår. Vi får hoppas att det var en tillfällighet. Skall bli intressant att ställa sig på vågen imorgon. :D

De flesta övergångsbesvär har gått över. Andedräkten är bättre. Ketonvärdena stabilare. Har dock fortfarande lite kramper i vaderna. Skall dock köpa magnesium mot detta. Käkar för övrigt redan D-vitamintillskott. Kroppstemperaturen har också stigit något, tidigare har jag varit ganska frusen av mig. Kan bero på ökad förbränning...

La upp ett diagram i mitt första inlägg, kan byta ut detta när jag uppdaterar.

Mvh,

• Gilla 1
Länk till inlägg

12 mars:
morgonvikt: 65,4kg (-0,1kg från igår, -2,6kg från startvikt)
ketonvärde(mmol/l) morgon/kväll: 1,5/1,5

94gram protein (7,8%), 22gram kolhydrater(1,8E%) 486gram fett(90,4%). totalt 4839kcal

Höll nere både protein å kolhydrater idag. Lyckades också hitta färsk spenat i en lokal frukthandel, endast 36kr/kg :D

Kändes skitbra att styrketräna idag. Längesen jag var så pigg i kroppen :) har säkert med vår vädret att göra med också. Konstigt att jag vägde mindre idag igen också. Tänkte jag skulle börja mäta midjemåttet också. Hade 74cm i morse.

ketonvärdena var lite lägre idag än de varit tidigare. Får se hur det är med dem imorgon.

har laddat upp nytt diagram över vikt och energiintag också i första inlägget :)

EDIT: blev lite fel i beräkningarna så ändrade det. insåg att proteinet blev lite lägre :)

Mvh,

• Gilla 1
Länk till inlägg

13 mars:
morgonvikt: 65,1kg (-0,3kg från igår, -2,9kg från startvikt)
100gram protein (7,8%), 12gram kolhydrater(0,9E%) 521gram fett(91,3%). totalt 5140kcal

Idag var jag första gången över 5000kcal. hade gått ner i vikt denna morgon också, så kommer försöka öka fettintaget lite till varje dag. kanske måste upp på 6000kcal totalt (genom att äta mer fett).

Jag vet det finns många här på forumet som kämpar med att gå ner i vikt (Ni är jätteduktiga!!), och jag hoppas verkligen inte att ni tar illa upp av detta test.

Har känt mig kanon i kroppen idag igen! Det känns att förbränningen har ökat, eftersom jag är generellt sätt varmare och fryser inte som jag gjort tidigare.

har laddat upp nytt diagram över vikt och energiintag också i första inlägget

notera att kolhydraterna var på under 1E% :)

Har inte kommit i kontakt med någon som gjort något liknande, ingen som känner/vet någon?

Mvh,

• Gilla 2
Länk till inlägg

14 mars:
morgonvikt: 65,2kg (+0,1kg från igår, -2,8kg från startvikt)
ketonvärde(mmol/l) morgon/kväll: 1,5/4
123gram protein (8,2%), 21gram kolhydrater(1,4E%) 597gram fett(90,3%). totalt 5954kcal

Idag var vi nära 6000 kcal :) till middag unnade jag mig en hemmagjord pizza som var fantastiskt god. Massvis med ost, bacon och bearnaise. Detta drog upp proteinet en del. (pizzan innehåll 51gram protein). Vet inte om man ska vara orolig för att påverka insulinet för mycket pågrund av det höga proteinintaget. 

varierar också spenaten med huvudsallad nu, som innehåller 1% kh (spenat har 0,5% kh). Jämför med isbergssallad som har 3% ;)

Testat göra lite olika "godis" av smör, grädde, kakao, kokos m.m. Det blir lätt att få upp fettet då :D

Idag gick jag i alla fall inte ner, vilket jag är glad över :) Tror och hoppas att vågen visar ännu lite mer imorgon.

har åter igen laddat upp nytt diagram över vikt och energiintag också i första inlägget

Mvh,

Länk till inlägg

Hej. ny medlem presenterar sig,.som tycker det är intressant med lite vetenskapliga studier. Ser fram emot dina resultat! Mvh

Hej och välkommen!

Kul att du vill följa. Har du några erfarenheter att dela med dig av eller något du undrar så låt mig veta :)

Mvh,

Länk till inlägg

15 mars:

morgonvikt: 65,6kg (+0,4kg från igår, -2,4kg från startvikt)

103gram protein (7,7%), 14gram kolhydrater(1,1E%) 545gram fett(91,3%). totalt 5370kcal

Idag hade vi några hektogram påslag igen :) 
På ett sätt vill jag gå upp i vikt till min målvikt 68kg. Sen å andra sidan vill jag kunna äta lika likadant som jag gör nu utan att gå upp i vikt. Jag äter så jag blir nöjd och överdriver inte medvetet för att få upp fettet. Jag mår väldigt bra och känner mig nöjd efter och mellan måltiderna.

Jag är väldigt angelägen om att få åsikter och kommentarer.

• Kommer jag att kunna hålla vikten med detta energiintag???
  • Är mitt protein- och kolhydratsintag okej eller finns det något syfte med att minska/öka???

Skulle bli väldigt glad om folk kommer med mer feedback :)

Mvh,

Länk till inlägg

16 mars:
morgonvikt: 65,8kg (+0,2kg från igår, -2,2kg från startvikt)
ketonvärde(mmol/l) morgon/kväll: 4/0,5

101gram protein (7,5%), 12gram kolhydrater(0,9E%) 548gram fett(91,7%). totalt 5383kcal

Ytterligare viktuppgång! Nu börjar jag ligga runt 12gram kolhydrater.

I princip bör jag kunna försumma fettinlagring via insulinpåverkan. Lagras kanske fettet genom ASP nu när insulinpåverkan är så låg. Om en vecka är det nog lättare att se samband...

Undra vad vågen kommer visar imorgon och om man kanske är på väg upp i vikt nu?

egentligen så kände jag lite hunger mellan måltiderna idag. Vilket jag inte fattar hur jag kan göra när jag äter 5400 kcal? Jag vill liksom äta ännu mer. Skulle kunna ta smör, kokosfett eller vad som helst och bara äta.

Jag är FORTFARANDE väldigt angelägen om att få åsikter och kommentarer.

• Kommer jag att kunna hålla vikten med detta energiintag???
  • Är mitt protein- och kolhydratsintag okej eller finns det något syfte med att minska/öka???

Skulle bli väldigt glad om folk kommer med mer feedback :)

har också uppdaterat diagrammet

Mvh,

• Gilla 1
Länk till inlägg

Har svårt att tro att det faktiskt var hunger du kände mellan måltiderna, snarare sug. Bara för man äter enligt LCHF är man inte immun mot sug. Jag kan personligen känna mig sugen på t.ex. en bit ost (kan verkligen äta kopiösa mängder ost utan att känna mig tillfredsställd så att säga). Jag kör med en ätarkväll varje vecka där jag i stort sett käkar allt (inkl. kolhydrater), brukar kunna sänka säkert 6000 kcal och sedan gå och lägga mig lite små "hungrig" :P.

Länk till inlägg

Har svårt att tro att det faktiskt var hunger du kände mellan måltiderna, snarare sug. Bara för man äter enligt LCHF är man inte immun mot sug. Jag kan personligen känna mig sugen på t.ex. en bit ost (kan verkligen äta kopiösa mängder ost utan att känna mig tillfredsställd så att säga). Jag kör med en ätarkväll varje vecka där jag i stort sett käkar allt (inkl. kolhydrater), brukar kunna sänka säkert 6000 kcal och sedan gå och lägga mig lite små "hungrig" :P.

nja det var nog inte hunger. Men på något vis triggas jag av att fylla magen :) Tror att jag är matberoende, tänker väldigt mycket på mat mellan måltiderna och längtar tills jag "får äta". Det var likadant innan min viktnedgång, under min viktnedgång och även nu när jag testar detta.

Mvh,

Länk till inlägg

nja det var nog inte hunger. Men på något vis triggas jag av att fylla magen :) Tror att jag är matberoende, tänker väldigt mycket på mat mellan måltiderna och längtar tills jag "får äta". Det var likadant innan min viktnedgång, under min viktnedgång och även nu när jag testar detta.

Mvh,

Kan du inte köra vår standardtest då? Längtar dunefter ett kokt ägg är du hungrig oc ska tillfredsställa hungern. Är inte just det vad du längtar efter är det sug

• Gilla 1
Länk till inlägg

Kan du inte köra vår standardtest då? Längtar dunefter ett kokt ägg är du hungrig oc ska tillfredsställa hungern. Är inte just det vad du längtar efter är det sug

ett ägg? hade gärna tryckt i mig tre-fyra ägg. Och 100gr majonäs. har varierat mellanmålen en del, men kan bli ganska mycket fett i dem... Vill fylla magen är min känsla, inget sug efter socker :P

till mellis har det blivit en hel del röror med typ kokos, grädde, smör som jag frusit eller haft i kylen.

mvh

Länk till inlägg

Det där med att ökat ätande triggar hunger känner jag igen. När jag äter som nu med lite kalorirestriktion och 16/8 pf som innebär två måltider per dag för mig, är jag aldrig hungrig/sugen mellan målen. Jag är då inte speciellt fokuserad på mat alls utan äter lunch och middag när det passar mitt schema. Däremot under julhelgen när jag åt som resten av familjen, med långa evihetsmåltider, fika stup i kvarten, choklad mellan fikorna...då var jag hungrig/sugen hela tiden och kände som att jag hela tiden behövde något mer.

Jag tror det är mkt bra för kroppen att vila mellan måltiderna och inte ständigt fyllas på med en massa mellanmål.

Länk till inlägg

Det där med att ökat ätande triggar hunger känner jag igen. När jag äter som nu med lite kalorirestriktion och 16/8 pf som innebär två måltider per dag för mig, är jag aldrig hungrig/sugen mellan målen. Jag är då inte speciellt fokuserad på mat alls utan äter lunch och middag när det passar mitt schema. Däremot under julhelgen när jag åt som resten av familjen, med långa evihetsmåltider, fika stup i kvarten, choklad mellan fikorna...då var jag hungrig/sugen hela tiden och kände som att jag hela tiden behövde något mer.

Jag tror det är mkt bra för kroppen att vila mellan måltiderna och inte ständigt fyllas på med en massa mellanmål.

Det känner jag fortfarande ofta (även med LCHF) att jag vill äta... och att ätande triggar hunger. Inte lika mycket som innan dock. Det kan vara så att mellisarna bara retas :P 

sen att jag gillar att fylla magen, i kombinaton med att det är just LCHF-käk gör ju att kalorierna snabbt blir många. Det är iofs en del av testet också. 

mvh,

• Gilla 1
Länk till inlägg

Idag kommer det bli kaloriintagsrekord.... :D

Lustigt att jag känner att jag vill äta mer efter måltiden och ca en timme framåt. Sen är det liksom lugnt. Är nog för jag tidigare varit van vid att äta mig "salladsmätt". Då är ju effekten tvärt om.

Om någon undrar vad jag äter??

Ganska ofta har jag ätit:

• 250gram sidfläsk (11% prot, 41% fett).
  • 100gram fet sås (typ lallerstedth, testar lite olika smaker) och
  • 100gram huvudsallad eller spenat

En sådan måltid slutar på över 180gram fett (41*2,5+80), och upp mot 2000kcal. antalet kolhydrater ligger på 1-2gram :D protein på ca 30gram

Givetvis varierar jag lite med maten så det blir inte bara sidfläsk ;) men som ett exempel...

frukosten nästan alltid av:

• 1 ägg (antingen stekt eller rör jag ner det i baconen i mikron)
  • ett paket bacon
  • 50-60gram majonnäs

En sådan måltid slutar på ca 100gram fett, och upp mot 1000kcal. antalet kolhydrater ligger på 1-2gram och protein 25gram

frukosten brukar jag köra samma. Är så bekvämt och enkelt ;)

till mellis har det blivit en hek del: salami, ägg, ketobollar, vispgrädde+smörblandningar m.m.

Det är inte svårt att äta trycka ner sig 5000kcal... Rent mängdmässigt överäter jag verkligen inte tycker jag. Men kalorierna bara flyger iväg

Mvh,

Länk till inlägg

17 mars:
morgonvikt: 65,9kg (+0,1kg från igår, -2kg från startvikt)
ketonvärde(mmol/l) morgon/kväll: 8/8

99gram protein (5,9%), 16gram kolhydrater(0,9E%) 696gram fett(93,2%). totalt 6724kcal

skrev i förra inlägget om lite vad jag äter. Idag blev det verkligen mycket fett. rätt sjukt att E% fett är hela 93%. och under 1% kolhydrater, trots en hel del "vispgrädde&smör-godis" (vispgrädde innehåller ju 3% kh)

Idag har jag känt mig nöjd och inte var hungrig direkt. Börjat köra lite kokosfett i kaffet :D gott

Styrketränade både igår och idag, men idag kändes det som jag hade lite extra energi.

uppdaterade diagrammet så att man ser vad vikten skulle varit om min energiförbrukning hade varit 2600kcal/dag och ett kilo kroppsfett är 7700kcal. Resultatet visar över 70kg? Det är möjligt att 2600 inte stämmer, så gjorde en till fast med 4900kcal/dag och den följer kurvan bättre.

Mvh,

b93645.png

b93649.png

• Gilla 1
Länk till inlägg

Oj oj, idag visade vågen +1,3kg från igår. (67,2kg nu)

Drack iofs en hel del igår men så mycket kan det inte ha påverkat. Kanske är det ett tecken på att vi är påväg upp? Får se imorgon igen vad vågen visar :)

Länk till inlägg

Intressant tråd!

Du efterfrågade info från andra som gjort likande experiment. Om jag får gissa lite så är det sannolikt att du kommer lägga på dig en del framöver. Jag märkte själv att de första två veckorna så upplevde jag den där magiska känslan av att kunna äta "hur mycket som helst utan att något hände". Sannolikt så spelar glykogenpåfyllning roll här. Om man, som jag, hade gått länge på lågkolhydratkost och dessutom varit strikt samt kombinerat detta med styrketräning så finns det marginal för glykogeninlagring etc. Efter detta så blir det betydligt lättare att lägga på sig...

Eftersom mitt experiment inte var tänkt att vara så vetenskapligt intitialt utan jag bara lät det bli ett halvdant dito pga att det sammanföll med julhelg och en massa choklad så har jag inte så exakta siffror som jag brukar ha men i runda slängar gick jag upp 2-3 kg på lite drygt 3 veckor då jag åt 2-3 chokladkakor utöver min vanliga kost varje kväll. Snittade på någonstans kring 4000-5000 kcal/dygn under denna tid jämfört med ca 3000 kcal/dygn annars. Sedan noterade jag även ökad energi så fysisk aktivitet ökade i sedvanlig ordning under denna tid.

Hursomhelst, ska bli kul att läsa den här tråden!

Länk till inlägg

Intressant tråd!

Du efterfrågade info från andra som gjort likande experiment. Om jag får gissa lite så är det sannolikt att du kommer lägga på dig en del framöver. Jag märkte själv att de första två veckorna så upplevde jag den där magiska känslan av att kunna äta "hur mycket som helst utan att något hände". Sannolikt så spelar glykogenpåfyllning roll här. Om man, som jag, hade gått länge på lågkolhydratkost och dessutom varit strikt samt kombinerat detta med styrketräning så finns det marginal för glykogeninlagring etc. Efter detta så blir det betydligt lättare att lägga på sig...

Eftersom mitt experiment inte var tänkt att vara så vetenskapligt intitialt utan jag bara lät det bli ett halvdant dito pga att det sammanföll med julhelg och en massa choklad så har jag inte så exakta siffror som jag brukar ha men i runda slängar gick jag upp 2-3 kg på lite drygt 3 veckor då jag åt 2-3 chokladkakor utöver min vanliga kost varje kväll. Snittade på någonstans kring 4000-5000 kcal/dygn under denna tid jämfört med ca 3000 kcal/dygn annars. Sedan noterade jag även ökad energi så fysisk aktivitet ökade i sedvanlig ordning under denna tid.

Hursomhelst, ska bli kul att läsa den här tråden!

Hej och Tack för ditt svar :)

Är det säker på att din kropp var inställd på "fettförbrännings-mode" under tiden? Med chokladkakorna skulle jag gissa på att du blev utkastad ur ketosen efter några dagar...? Även fast du kört på lågkh-kost under längre tid så har jag svårt att tänka mig att man kommer undan och stannar kvar i ketosen. Vet du om du läckte ketoner innan eller efter ditt ökade energiintag? :)

Mvh,

Länk till inlägg

Hej och Tack för ditt svar :)

Är det säker på att din kropp var inställd på "fettförbrännings-mode" under tiden?

Nej, någon ketonmätning gjorde jag inte...och inte tillräckligt med detaljerade anteckningar heller.

Med chokladkakorna skulle jag gissa på att du blev utkastad ur ketosen efter några dagar...?

Det var mörk choklad, dvs ofta 86%-ig så så mycket kolhydrater blev det ju inte. Sen måste man alltid väga aktivitetsgrad mot dietärt intag. En dag då jag, ex. kör ett tungt benpass så har jag betydligt mer "prutmån".

Men igen, det var inte så vetenskapligt som önskat. Å andra sidan så var viktökningen rätt minimal mot bakgrund av intaget.

Även fast du kört på lågkh-kost under längre tid så har jag svårt att tänka mig att man kommer undan och stannar kvar i ketosen. Vet du om du läckte ketoner innan eller efter ditt ökade energiintag? :)

Mvh,

Sorry, ingen exakt koll på detta enligt det jag skrev.

Däremot så skulle jag verkligen vilja se den som överäter 2-3000 kcal/dygn i flera månader i sträck, och inte bara en månad eller några veckor med initialt icke påfyllda glykogendepåer, som INTE går upp i vikt. :)

Hursomhelst, ska bli intressant att följa dina observationer i tråden.

Förresten, har du planerat in före/efter-bilder?

Länk till inlägg

Nej, någon ketonmätning gjorde jag inte...och inte tillräckligt med detaljerade anteckningar heller.

Det var mörk choklad, dvs ofta 86%-ig så så mycket kolhydrater blev det ju inte. Sen måste man alltid väga aktivitetsgrad mot dietärt intag. En dag då jag, ex. kör ett tungt benpass så har jag betydligt mer "prutmån".

Men igen, det var inte så vetenskapligt som önskat. Å andra sidan så var viktökningen rätt minimal mot bakgrund av intaget.

Sorry, ingen exakt koll på detta enligt det jag skrev.

Däremot så skulle jag verkligen vilja se den som överäter 2-3000 kcal/dygn i flera månader i sträck, och inte bara en månad eller några veckor med initialt icke påfyllda glykogendepåer, som INTE går upp i vikt. :)

Hursomhelst, ska bli intressant att följa dina observationer i tråden.

Förresten, har du planerat in före/efter-bilder?

Några månader i sträck kommer det nog inte bli :) Går jag upp mot 70kg så kommer jag nog dra ner på bearnaisen lite ;)

Före- och efter bilder ser jag inte så stor mening med då det inte är många kilon det handlar om :D

Känns ändå som att de flesta som överätit på LCHF har också ätit mer kh och prot. (som du exempelvis) :P

Ingen jag har läst om har behållit vanliga/normala LCHF-mängder (dvs ca 100gr prot och 10-20gr kh). 

Mvh,

Länk till inlägg

18 mars:
morgonvikt: 67,2kg (+1,3kg från igår, -0,8kg från startvikt)
ketonvärde(mmol/l) morgon/kväll: 8/8
92gram protein (6,8%), 17gram kolhydrater(1,2E%) 550gram fett(91,9%). totalt 5388kcal

uppdaterar en dag försent. Hade hög notering på vikten :D men det rättade till sig idag (läs 19mars) och hade 66,8 nu.

Jag har lite planerade förändringar i min kost:

Funderar på att dra ner på fettet och alla feta såser och istället öka proteinet till 150gr/dag. Just nu har jag ätit ca 100gram fet sås per måltid och över 50-60 gram majonnäs till frukost. Att äta så mycket feta såser som jag gör är inte speciellt mättande. Så kommer nog dra ner på såserna något och öka proteinet, så det blir mer fast föda. Då finns det mer utrymme för ostar, salami, kött, ägg osv. Ska fortfarande försöka ligga på runt 5000kcal/dag.

Sen kör jag istället för alla såser 50gram kokosfett om dagen för att öka förbränningen något.

Någon vet kanske hur man ska fördela kokosfett-intaget för att maximera fettförbränningsboosten?

Jämnt över dagen eller i samband med måltid? Har läst att "effekten sitter i upp till 24 timmar".

Har läst lite olika siffror på hur mycket fettförbränningsboosten ger. vissa källor skriver 5% (låter rimligt) och några källor 48-65% (låter konstigt)... Har någon bra koll på detta?

Mvh,

Länk till inlägg

19 mars:
morgonvikt: 66,8kg (-0,4kg från igår, -0,8kg från startvikt)
85gram protein (7,4%), 9gram kolhydrater(0,7E%) 470gram fett(91,8%). totalt 4601kcal

orkar inte göra någon keton-mätning längre eftersom det är ganska meningslöst nu :D

Som jag skrev tidigare så tappade jag några av gårdagens "vikt-chock". Finns ingen anledning att ligga på över 6000kcal/dag, utan jag försöker hålla mig runt 5000kcal. Det kommer säkerligen visa sig ändå om man går upp.

Detta gör jag som sagt genom dra in på såserna lite. Tror att majonnäsen till frukosten kan ersättas med gräddost :) så får jag mer protein. Jag ska också äta mer protein (150gr/dag), men det misslyckades jag med verkligen idag, endast 85 gram.  Får öka lite i taget :)

Sen kör jag istället för alla såser 50gram kokosfett om dagen för att öka förbränningen något.

I förra inlägget hade jag lite frågor om hur kokosfettet påverkar förbränningen?

Jag läste lite om att det ökar förbränningen för att omsätta maten till energi, från ca 10 till 15%. Det vill säga att om man ersätter vanliga fettet med 2-3 matskedar/dag så ökar förbränningen med ca 5%? Kan detta stämma?

har uppdaterat diagrammet, se nedan

Mvh,

b93917.png

Länk till inlägg

Alltså, det här är ju helt ovetenskapligt och mkt subjektivt men jag får markant ökad hunger av kokosfett. Försöker då och då att börja använda 1-2 msk per dag till maten men slutar alltid efter några dagar för att jag får en speedad hunger dessa dagar. Matintaget är i övrigt det samma. Detta hände nu senast denna vecka och jag har just bestämt mig för att avstå kokosoljan igen.

Om detta på något vis är kopplat till förbränning vet jag inte men något händer iallafall. Så jag återgår till att använda minimala mängder till stekning och kör smör i övrigt. Till saken hör ju att jag inte har något behov av ökad förbränning heller.

Länk till inlägg

Jag använder kokosolja i teet på eftermiddagen. Jag tycker att jag ibland får sug ca 2-3 timmar efter min lunch, då tar jag 1-2 tsk kokosolja i teet och är sedan nöjd några timmar till fram till middagen. Jag upplever mig mer viktstabil om jag tar kokosolja dagligen, kanske för att jag är mer nöjd och inte knaprar ost och nötter när jag kommer hem från jobbet utan kan vänta till middagen?

Jag har inte testat att ha kokosolja i maten.

Länk till inlägg

Alltså, det här är ju helt ovetenskapligt och mkt subjektivt men jag får markant ökad hunger av kokosfett. Försöker då och då att börja använda 1-2 msk per dag till maten men slutar alltid efter några dagar för att jag får en speedad hunger dessa dagar. Matintaget är i övrigt det samma. Detta hände nu senast denna vecka och jag har just bestämt mig för att avstå kokosoljan igen.

Om detta på något vis är kopplat till förbränning vet jag inte men något händer iallafall. Så jag återgår till att använda minimala mängder till stekning och kör smör i övrigt. Till saken hör ju att jag inte har något behov av ökad förbränning heller.

Hej.

För mig dämpar faktist kokosfettet hunger mellan måltiderna. Men mer fett tillsammans med måltiden gör mig hungrigare mellan måltiderna. Så det kan vara så att vi båda bfår ökad hunger av högre fettintag vid måltiden. Verkar som att fett är mättande upp till en viss gräns :) sen ger det motsatt effekt!

mvh,

Länk till inlägg

20 mars:
morgonvikt: 66,4kg (-0,4kg från igår, -1,5kg från startvikt)
149gram protein (12,6%), 15gram kolhydrater(1,3E%) 453gram fett(86,2%). totalt 4736kcal

ner några några hekto idag. :P

skrev att jag skulle öka proteinet. det kom ganska oväntat idag eftersom jag hade köpt en stor bit revbensspjäll som jag körde i min nya crockpot. Trodde det skulle bli mer svinn, men det var ganska lite ben på den! så middagen blev 400gram kött, mums! Likadan matlåda blir det till imorgon. Köttet bara trillade av benen, så gott :)

Sen ska jag göra pizza imorgon kväll! 

Provade macadamiannötter också så är omtalade i LCHF-sammanhang. 8gram kolhydrater på 100 gram, vilket utgjorde mer än hälften av dagens kolhydratsintag :) För övrigt en väldigt god och krämig nöt. Skulle kunna tänka mig att chokladdoppa sådana. alternativt paranötter som har ännu mindre kolhydrater.

Denna sammansättning med protein, kolhydrater och fett är jag nöjd med. Hoppas kunna hålla denna.

lägger inte upp nytt diagram idag, det får vänta tills imorgon :)

Mvh,

Länk till inlägg

20 mars:

morgonvikt: 66,4kg (-0,4kg från igår, -1,5kg från startvikt)

149gram protein (12,6%), 15gram kolhydrater(1,3E%) 453gram fett(86,2%). totalt 4736kcal

ner några några hekto idag. :P

skrev att jag skulle öka proteinet. det kom ganska oväntat idag eftersom jag hade köpt en stor bit revbensspjäll som jag körde i min nya crockpot. Trodde det skulle bli mer svinn, men det var ganska lite ben på den! så middagen blev 400gram kött, mums! Likadan matlåda blir det till imorgon. Köttet bara trillade av benen, så gott :)

Sen ska jag göra pizza imorgon kväll! 

Provade macadamiannötter också så är omtalade i LCHF-sammanhang. 8gram kolhydrater på 100 gram, vilket utgjorde mer än hälften av dagens kolhydratsintag :) För övrigt en väldigt god och krämig nöt. Skulle kunna tänka mig att chokladdoppa sådana. alternativt paranötter som har ännu mindre kolhydrater.

Denna sammansättning med protein, kolhydrater och fett är jag nöjd med. Hoppas kunna hålla denna.

lägger inte upp nytt diagram idag, det får vänta tills imorgon :)

Mvh,

Nutisals macadamianötter skall ha endast 2,5 gram kolhydrater, men som alla macadamianötter är de svindyra. Men kanske tur det, annars hade det nog blivit alldeles för många dagligen för min del, vansinnigt goda ju! ;)

• Gilla 1
Länk till inlägg

21 mars:
morgonvikt: 66,2kg (-0,2kg från igår, -1,7kg från startvikt)
155gram protein (14,8%), 14gram kolhydrater(1,4E%) 390gram fett(83,8%). totalt 4184kcal

Blev tyvärr lite för lite fett idag. Men jag tycker det är mycket mer mättande med den större mängden protein. Det verkar som att fettet är mättande upp till en viss gräns, sen gör inte den så mycket nytta.

Sprang också idag för första gången på två månader (och första gången med LCHF)! 10km på blygsamma 48 minuter... en bra bit från där jag var när innan jag tog uppehåll. men förhoppningsvis kan jag komma igång lite igen. Fick lite ont i huvudet och ont i halsen. men det ösregnade och var kallt.

Ska försöka få ihop minst 5000kcal imorgon i alla fall :)

Sedan jag började med LCHF så har min energiförbrukning/metabolism varit i genomsnitt 4900kcal/dag, se diagrammet nedan. Då är iofs den initiala vikttappet som man brukar ha inräknat

Mvh,

b94103.png

• Gilla 1
Länk till inlägg

22 mars:
morgonvikt: 66,1kg (-0,1kg från igår, -1,8kg från startvikt)
144gram protein (11,4%), 28gram kolhydrater(2,2E%) 485gram fett(86,4%). totalt 5055kcal

Idag blev det över 5000 kcal :) Dock mycket kolhydrater. Åt kabannoss med räksallad till lunch och pannkakor (med sprutgrädde :D ) till middag. till mellanmål blev det tre ölkorvar, fyra ketobollar å kokos-kaffe :)

frukosten bestod av bacon, ägg och gräddost smält i baconen ;)

förutom kolhydraterna blev det bra sammansättning. 

Mvh,

Länk till inlägg

23 mars:
morgonvikt: 67,3kg (1,2kg från igår, -0,7kg från startvikt)
193gram protein (9,3E%), 43gram kolhydrater(2,1E%) 812gram fett(88,6E%). totalt 8255kcal

Började dagen med ett löparpass där jag laddade upp med lite kolhydrater i form av råggröt för att se om det skulle kännas bättre att springa med lite kollisar i kroppen. Kändes dock väldigt tungt i benen och gick några minuter långsammare än med ren LCHF-kost. Slutade med att jag mådde dåligt cirka 4 timmar efter jag sprungit.

När vi ändå hade dragit till med 20 gram kolhydrater till frukost så var vi ju tvugna att få ner E% kolhydrater :) Så åt gott på kvällen och det slutade med ganska många kalorier. Jag blev dock proppmätt och gick verkligen inte att äta mer :P

I morse (24mars) vägde jag faktist 69,1kg så har nog gått upp lite också efter all mat :) Märkligt att man kan gå upp 3kg på 2 dagar :D Kommer nog äta lite mindre någon dag framöver haha!

Kollade också så att jag fortfarande läcker ketoner :P men det ska väl krävas mer än 43gram kolhydrater för det?

En sak jag inte förstår heller är om jag nu kan ligga på 40gram kolhydrater utan att bli urkastad ur ketosen. Är det då onödigt att ligga på så lågt som 10-20gram?? Vad gör det för skillnad?

Mvh,

Länk till inlägg

24 mars:
morgonvikt: 69,1kg (+1,8kg från igår, +1,2kg från startvikt)
81gram protein (15,7%), 4gram kolhydrater(0,8E%) 192gram fett(83,5%). totalt 2072kcal

Ersatte frukosten med kokos-kaffe idag. Var inte speciellt hungrig efter igår :P

åt både en liten lunch och liten middag så kom bara upp i drygt 2000 kcal. Känner mig ändå hyfsat nöjd. 

Endast 4gram kolhydrater, så insulinet lär vara stilla som en luuugn vacker sommarsjö :)

Nu när jag är uppe på 69kg vill jag nog gärna försöka se om jag hittar en nivå där jag kan hålla vikten. Men vi får se :D

Körde lite styrketräning idag också, men var segt som tusan :P

Mvh,

b94459.png

Länk till inlägg

Intressant experiment! Jag har själv gått upp ca 2 kg relativt snabbt på LCHF kost med ca 30g kolh/dag. I runda slängar runt 4500 kcal/dag vilket enligt uträknat BMR samt aktivitetsnivå verkar stämma ganska bra med "hur det ska fungera". Mitt BMR ligger runt 1400 kcal/dag och med en beräknad aktivitetsnivå på 2.5 (ca 30h cardio/vecka samt aktivt jobb) hamnar jag runt 3500 kcal dag för att hålla vikten. Så jag har följt viktkurvan väldigt bra över 2 månader.

Nu börjar jag dock plana ut lite (jag räknar inte exakt för att vara ärlig) och börjar dra ner lite på maten då jag närmar mig min målvikt för att se om jag kan ligga viktstabil.

Vet inte om det tillförde något, trevligt att följa din dokumentation dock!      

Länk till inlägg

Intressant experiment! Jag har själv gått upp ca 2 kg relativt snabbt på LCHF kost med ca 30g kolh/dag. I runda slängar runt 4500 kcal/dag vilket enligt uträknat BMR samt aktivitetsnivå verkar stämma ganska bra med "hur det ska fungera". Mitt BMR ligger runt 1400 kcal/dag och med en beräknad aktivitetsnivå på 2.5 (ca 30h cardio/vecka samt aktivt jobb) hamnar jag runt 3500 kcal dag för att hålla vikten. Så jag har följt viktkurvan väldigt bra över 2 månader.

Nu börjar jag dock plana ut lite (jag räknar inte exakt för att vara ärlig) och börjar dra ner lite på maten då jag närmar mig min målvikt för att se om jag kan ligga viktstabil.

Vet inte om det tillförde något, trevligt att följa din dokumentation dock!      

Tack för du delar med dig av dina erfarenheter :)

Vet du hur mycket protein du brukar äta? du tränar ju ganska mycket så förmodar att du bygger en hel del muskler

Verkar som att jag låg ganska stabil runt 11-16maj på 65-66kg och 4000-5000kcal/dag. Då åt jag cirka 100gram per dag och cirka 15gram kolhydrater. Men har hållt på alldeles för kort tid för att "hitta min nivå".

Vill först testa lite nu och experimentera, sen vill jag verkligen hitta min nivå. :)

När jag vägde 80kg+ så var jag sockerberoende (vilket mer än majoriteten av sveriges befolkning är har jag insett) och besatt av mat. Åt gärna väldigt mycket. Nu kan jag hantera detta. :)

Nu när jag hittat tillbaka till 68kg där jag vill vara så ska jag försöka hitta min nivå. Jag hoppas kunna lägga mig på ca 120gram protein, 20gram kolhydrater och totalt 5000kcal. Det lättaste sättet att kolla är att äta just denna sammansättning i exempelvis en veckas tid. får se om jag testar :)

Mvh,

Länk till inlägg

Tack för du delar med dig av dina erfarenheter :)

Vet du hur mycket protein du brukar äta? du tränar ju ganska mycket så förmodar att du bygger en hel del muskler

Verkar som att jag låg ganska stabil runt 11-16maj på 65-66kg och 4000-5000kcal/dag. Då åt jag cirka 100gram per dag och cirka 15gram kolhydrater. Men har hållt på alldeles för kort tid för att "hitta min nivå".

Vill först testa lite nu och experimentera, sen vill jag verkligen hitta min nivå. :)

När jag vägde 80kg+ så var jag sockerberoende (vilket mer än majoriteten av sveriges befolkning är har jag insett) och besatt av mat. Åt gärna väldigt mycket. Nu kan jag hantera detta. :)

Nu när jag hittat tillbaka till 68kg där jag vill vara så ska jag försöka hitta min nivå. Jag hoppas kunna lägga mig på ca 120gram protein, 20gram kolhydrater och totalt 5000kcal. Det lättaste sättet att kolla är att äta just denna sammansättning i exempelvis en veckas tid. får se om jag testar :)

Mvh,

Jag försöker hålla mig runt 120g/dag (lite mer än 2 x kroppvikten), men ibland blir det mer då jag typ älskar kött :rolleyes: 

Även om jag får i mig ganska mycket protein ligger jag i ketos (de få gånger jag testar), tror gränsen går någonstans vid 200g eller så.

Det gäller bara att testa sig fram och se på vilken nivå man mår bra. Själv kan jag personligen säga (som aldrig varit överviktig eller sockerberoende) att jag bitvis kämpar med att få i mig all maten som jag behöver äta - främst nu när jag har försökt gå upp i vikt och det är någonting som blir även svårare på lågkolhydratskost då man blir så jäkla mätt på lite mat. 

men fruktansvärt kul att följa dig, själv är jag en liten siffernörd så det är kul med lite diagram och så ;) 

Länk till inlägg

I morse (24mars) vägde jag faktist 69,1kg så har nog gått upp lite också efter all mat :) Märkligt att man kan gå upp 3kg på 2 dagar :DKommer nog äta lite mindre någon dag framöver haha!

Hur får du det att gå ihop med vad testet skulle gå ut på?

Länk till inlägg

Jag försöker hålla mig runt 120g/dag (lite mer än 2 x kroppvikten), men ibland blir det mer då jag typ älskar kött :rolleyes:

Även om jag får i mig ganska mycket protein ligger jag i ketos (de få gånger jag testar), tror gränsen går någonstans vid 200g eller så.

Det gäller bara att testa sig fram och se på vilken nivå man mår bra. Själv kan jag personligen säga (som aldrig varit överviktig eller sockerberoende) att jag bitvis kämpar med att få i mig all maten som jag behöver äta - främst nu när jag har försökt gå upp i vikt och det är någonting som blir även svårare på lågkolhydratskost då man blir så jäkla mätt på lite mat. 

men fruktansvärt kul att följa dig, själv är jag en liten siffernörd så det är kul med lite diagram och så ;)

Okej mjo 2ggr låter ganska rimligt. Å protein mättar väldigt bra också :)

Jag har verkligen inga problem med att få i mig mat. Mina glupska aptit sitter i och jag hade gärna äta hur mycket LCHF-käk som helst :D Det är säkert något fel på mig :P Kan inte förstå hur folk som går ner i vikt klarar sig på 1300-1500 kalorier. De dagar jag äter 2500 kalorier så är det bara en liten köttbit och lite sås på tallriken. Ser knappt ut som en "barn-portion".

När jag gick ner i vikt på kolhydratsbaserad kost, då kunde jag inte få i mig 2500kcal på en dag eftersom jag bara åt grönsaker å magert kött. 2500kcal är typ 8kg grönsaker, vilket är svårt att äta på en dag  :)

Däremot ser jag fler hälsofördelar med LCHF.

Hur får du det att gå ihop med vad testet skulle gå ut på?

Att jag verkligen inte var hungrig igår efter käkat 8000kcal på en dag :D men som jag skrev i inlägget tidigare idag så ska jag Börja om lite och försöka vara lite mer konsistent.

På torsdag kommer jag inte kunna räkna eftersom jag ska vara borta hela dagen (kommer dock endast bara äta kött å sås ändå)

Så på fredag kan jag nog "börja om" :)

Nu har jag anpassat mig till LCHF-käket tror jag, så är lättare att se om det medför en ökning eller minskning i vikt vid en bestämd sammansättning prot/kh/fett.

Mvh,

Länk till inlägg

Ok, då är jag med. Såg det mest ur perspektivet du hade när du startade tråden...men 8000 kcal på ett dygn är rätt imponerande med tanke på din vikt dessutom. ;) Inte ens jag har legat så högt någon gång vad jag är medveten om. :)

Länk till inlägg

Ok, då är jag med. Såg det mest ur perspektivet du hade när du startade tråden...men 8000 kcal på ett dygn är rätt imponerande med tanke på din vikt dessutom. ;) Inte ens jag har legat så högt någon gång vad jag är medveten om. :)

Ska jag vara ärlig så trodde jag att jag skulle få ner 10Mcal ;) Men jag klarade inte det. Blev för mycket kött och för lite sås. :) Blev mätt å trött och somnade 18:00 å sov till 5:00. Men får göra ett nytt försök sen.

Det är nog ganska enkelt om jag bara planerar, vilket jag ej gjorde så bra ;)

Men ska som sagt sluta leka lite ett tag å se om jag kan hitta en stabil nivå nu först :D

mvh

Länk till inlägg

25 mars:
morgonvikt: 68,7kg (-0,4kg från igår, +0,8kg från startvikt)

135gram protein (21,3E%), 5gram kolhydrater(0,8E%) 220gram fett(78E%). totalt 2545kcal

På torsdag är jag inte hemma och kommer äta restaurangmat både lunch och middag (kommer endast äta kött och fett ändå). Så det är ingen fara :)

Sen på fredag trappar jag upp med kalorierna igen. hade tänkt "börja om" lite nu när jag kommit in i det och väger det jag vill väga (68kg). Helst vill jag kunna köra samma sammansättning protein/kh/fett varje dag och bruka lite allvar :) . Helst vill jag kunna köra 120gr prot, 15gr kh och 5000kcal totalt å ändå ligga kvar på 68kg.

Idag åt jag inte så mycket som jag brukar, men ändå över 2500kcal. Vilket borde vara ganska "normalt"? Eller egentligen rätt mycket i LCHF-sammanhang. Har dock varit hungrig som fan hela dagen och det sugit i magen.

De flesta tycker LCHF är mer mättande per kalori, men jag är tveksam till det...   :( Det blir alldeles för lite mat för mig 

Åt ett pkt bacon å 3 ägg till frukost sen 250gr karré både till lunch och middag med 50gram sås.

Vet inte heller hur många kolhydrater man vågar äta för att inte påverka insulinet. Hade man kunnat käka sig sallads-mätt(på kanske 30gram kh) samtidigt så hade jag varit mer nöjd.

Men Hur vet jag om 5gram kolhydrater (som jag åt idag) eller 30gram kolhydrater är struntsamma? Eller är det 6gånger så illa eftersom det är så många gånger mer?

Finns så lite forskning inom området om hur kroppen fungerar med denna kost så väldigt svårt att hitta information... Ska man få riktiga svar så måste man prova själv. Äta exakt samma i 2-3 veckor å se vad som händer, sen ändrar man sammansättning å gör likadant 2-3 veckor. Ganska omöjligt att göra.

Mvh,

Länk till inlägg

26 mars:
morgonvikt: 68,4kg (-0,3kg från igår, +0,5kg från startvikt)
113gram protein (14,2E%), 6gram kolhydrater(0,8E%) 301gram fett(85,1E%). totalt 3181kcal

trappar upp med kalorierna igen. Imorgon blir det svårt att räkna riktigt då jag som sagt är borta med jobbet. men ska inte synda :D Kommer försöka uppskatta hur mycket det är jag äter ändå.

tycker fortfarande det är lite mat på tallriken :( hoppas min kropp tillåter mer matintag än detta ;) efter imorgon vill jag verkligen bruka allvar och äta jämna sammansättningar prot/kh/fett varje dag.

karré och sidfläsk stod på menyerna idag.

till frukost brukar jag alltid äta bacon. Men idag provade jag faktiskt att blanda den med Philadelphia, supergott :P

som vanligt blev det lite kolhydrater :D endast 6 gram idag!

Har också beställt CLA, omega3, "burn"/"ripped"-tillskott (starka kryddor i pillerform samt B12 m.m.) och L-keratin (som tas innan träning). Spännande att se hur man reagerar på kosttillskotten. Om det påverkar metabolismen eller om man blir piggare.

Har ju styrketränat mån,tis,ons denna veckan :D

Käkar redan D-vitamin och magnesium :)

Mvh,

b94736.png

Länk till inlägg

27 mars:

Något orolig över min ketos. hade knappt 0,5mmol/L ikväll. hoppas det är bättre imorgon!

Åt restaurangmat både till lunch och middag, men hanterade situationen på bästa sätt.

Lunchen var högrevsgryta (som tyvärr var ganska söt). Plockade bort rotfrukterna och tillsatt rikligt med olivolja. Skippade såklart brödet och potatisen som fanns till. 

Fick dock lite huvudvärk efter detta, och det kan ha påverkat insulinet.

Sen var det jäkla massa kakor och efterrätter som jag också fick avstå ifrån :D men så är det ju...

Middagen var fyra-rätters. Till första förrätten kunde jag äta stenbitsrom (var någon söt aubergine-röra till också som jag inte åt), andra förrätten var nässelsoppa med stjälkselleri vilket jag åt. 

huvudrätten var kalv, där åt jag endast köttet och rödvinssåsen. Lämnade linser, morötter och lök.

efterrätten skippade jag helt.

Blev lite olika sorters viner också, men de söta vinerna avstod jag från och drack endast de torra.

Folk kanske har tips på hur de hanterar liknande situationer. hjälper det att ha med sig en plunta olja som man kan smyga in på toaletten och ta sig en sup? :D så man spär ut allt.

Mvh,

Länk till inlägg

Jag förstår inte riktigt ditt test.. ska du testa om du kan gå upp i vikt på ett överskott av kalorier samtidigt som du äter LCHF? Då ska du ju inte äta lunch på stan och en massa kolhydrater.. eller har jag missuppfattat nåt?

Länk till inlägg

Jag förstår inte riktigt ditt test.. ska du testa om du kan gå upp i vikt på ett överskott av kalorier samtidigt som du äter LCHF? Då ska du ju inte äta lunch på stan och en massa kolhydrater.. eller har jag missuppfattat nåt?

Var på kick-off med jobbet :) Undvek kolhydrater i den utsträckning det gick. Svårt att veta exakt vad som är i, så man får ju gå på erfarenhet och smak. Är dock förvånad över att jag inte läckte ketoner eftersom jag var så medveten om vad jag åt. Men tror jag är tillbaka när jag ska kolla igen ikväll :D

Länk till inlägg