Gå till innehåll

LCHF-matdagbok; kaloriintag och vikt

Recommended Posts

28 mars:
morgonvikt: 68,0kg (-0,2kg från igår, +0,1kg från startvikt)
109gram protein (12,5E%), 10gram kolhydrater(1,1E%) 337gram fett(88,1E%). totalt 3516kcal

trappar upp med kalorierna igen. Imorgon blir det svårt att räkna riktigt då jag som sagt är borta med jobbet. men ska inte synda :D Kommer försöka uppskatta hur mycket det är jag äter ändå.

Igår kväll hade jag endast 0,5mmol/L på ketonstickorna och i morse var det noll. Som tur var så var ordningen återställd nu ikväll och hade 4-8mmol/L  så det var inte inte mycket jag halkade ur!
Tyvärr kan jag inte räkna kalorierna för gårdagen, får höfta med något.
För att få upp kalorierna så måste jag antingen:
• Äta sidfläsk eller bacon till lunch/middag
• Äter jag typ lite fettsnålare som karré, så måste jag äta mer mellis, som ketobollar, ölkorv, ostar.
Äter hellre mer mellis och fetare kött än att äta mer fet sås.
I helgen har jag tid och planera veckan lite.

sprang också en mil idag. skönt att komma igång lite med löpningen igen. var ändå ganska segt och tog 46 minuter. Lite frustrerande när man låg på 40-44  för någon månad sedan. 

Mvh,

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

29 mars:
morgonvikt: 68,2kg (+0,2kg från igår, +0,3kg från startvikt)
143gram protein (11,2E%), 11gram kolhydrater(0,9E%) 497gram fett(87,9E%). totalt 5089kcal

Då var vi uppe på 5000kcal+ igen. Blev lite ölkorv, grädd-ädelost och oliver ikväll :)

Imorgon ska jag nog göra ketobollar eller ischoklad. Enkelt att få upp fett% med dem ;) så blir nog 5000kcal imorgon också. 

Min medel-förbränning under de första veckorna har varit på ungefär 4000kcal/dag, se diagrammet. Blir ärligt talat lite besviken om man inte kan ligga på 5000kcal/dag utan att gå upp i vikt ;) 

Mvh,

b95044.png

Länk till inlägg

30 mars:
morgonvikt: 68,8kg (+0,6kg från igår, +0,9kg från startvikt)
126gram protein (10,0E%), 9gram kolhydrater(0,7E%) 501gram fett(89,3E%). totalt 5045kcal

5000kcal+ idag igen. Känns som att jag kommer gå upp i vikt nu :/ Men måste försöka vara konsistent någon vecka nu å verkligen se vad som händer. 

Har varit pigg idag, men så fort jag bara äter 3000-3500kcal så är jag inte alls lika pigg. Känns som att jag behöver mer energi än vad kroppen vill göra av med. 

Lyckas hålla vikt väldigt strikt tycker jag. Under 1E% kolhydrater är respekt ;) Är fortfarande väldigt nyfiken på vad som händer i kroppen, eftersom fettet kan OMÖJLIGT lagras genom insulinpåverkan. 

Det är så svårt att hitta information om vad som händer i kroppen, eftersom fettet måste ju lagras å något sätt, och de flesta källor pratar om "ASP". Som jag fortfarande inte fattar hur det fungerar. :unsure: Önskar att någon satt på alla svar...

Mvh,

Länk till inlägg

30 mars:
morgonvikt: 69,1kg (+0,3kg från igår, +1,2kg från startvikt)
173gram protein (13,5E%), 9gram kolhydrater(0,7E%) 489gram fett(85,8E%). totalt 5131kcal

Idag har jag varit sjukt trött och hungrig. Haft ont i magen så hungrig som jag varit.

Fick bli en rejäl kvällsmiddag som bestod av: 260gram karré, 280gram bacon, 110gram bea och 100gram sallad.

Blev pigg efter detta! Har märkt att jag måste äta mer protein annars är jag jätte hungrig och får ont i magen.

Märkt att jag går upp som fan i vikt nu också. Är i alla fall inte normalt att gå hungrig på 5000kcal/dag så kommer nog ligga på 180-200gram protein i fortsättningen nu så att man håller sig mätt...

Mvh,

Länk till inlägg

Hiskeligt intressant. Men jag antar att kaloriräknarna kommer hävda att viktförändringen är normal för detta kaloriintag. Hade jag tid och möjlighet skulle jag vilja göra ett liknande test med hög andel kolhydrater. Leva på 5000 kalorier mazariner varje dag och se om vikten följer kaloriräknarnas teori... (En teori där ett underskott på 800 kCal kan ge en viktminskning på 6 kg i månaden men ett överskott på 2500 kCal ger ekvilibrium.)

Länk till inlägg

Har följt exprimentet och tycker det är intressant (men inte sugen att testa själv). Det jag lite nyfiket undrar är hur du mår? Hur sköter sig tarmen? Fått ordning på kramperna? Hur har du det med livslusten? Har du din vanliga energi/ork på jobbet?

• Gilla 2
Länk till inlägg

Hiskeligt intressant. Men jag antar att kaloriräknarna kommer hävda att viktförändringen är normal för detta kaloriintag. Hade jag tid och möjlighet skulle jag vilja göra ett liknande test med hög andel kolhydrater. Leva på 5000 kalorier mazariner varje dag och se om vikten följer kaloriräknarnas teori... (En teori där ett underskott på 800 kCal kan ge en viktminskning på 6 kg i månaden men ett överskott på 2500 kCal ger ekvilibrium.)

Antagligen kan man inte lura energibalansen ;) men intressant att se att det inte verkar finnas några större metaboliska fördelar med LCHF. I alla fall inte i mitt fall :D

Vad menar du med att överskott på 2500 ger jämvikt?

Har följt exprimentet och tycker det är intressant (men inte sugen att testa själv). Det jag lite nyfiket undrar är hur du mår? Hur sköter sig tarmen? Fått ordning på kramperna? Hur har du det med livslusten? Har du din vanliga energi/ork på jobbet?

De dagar jag får i mig lite protein (under 140-150 gram) kan jag vara väldigt trött. Ska jag vara ärlig så är jag inte jätteimponerad av LCHF. Hade hoppats att fett skulle mätta bättre än vad det gör ;) Fast jag kanske är immun mot det :D

tarmen fungerar super och kramperna löste sig med magnesiumtillskott. Fortfarande stel i vaderna ibland, men inga kramper. Mitt liv är väldigt okomplicerat och bra. Har flickvän, bra jobb, vänner, hobby som jag brinner för m.m...

De kosttillskott jag äter är: Omega3, Magnesium, D-vitamin, CLA, krydd-tillskott (går under olika namn: burn,ripped etc) och L-karnitin (på träningsdagar) :D

Jag förstår inte hur du får i dig 5000 kcal. Jag blir ju ohungrig på mina 1500..

Så olika man kan vara.

Jag har alltid varit väldigt glupsk och kunnat äta mycket. Kanske är det en sak man får vänja sig vid. När jag sedan ska hitta en nivå som passar mig och är hållbar (för att hålla vikten) så får jag väl anpassa mig och vänja mig vid det. Förhoppningsvis kommer jag fortsätta med LCHF även efter jag lekt klart med detta :P

edit: Kan tillägga också att jag varit helt sockerfri, vilket kanske är en självklarhet med LCHF. Är inte ett dugg sugen på kakor eller godis.

När man äter 10gram kolhydrater per dag finns inte mycket utrymme för det. Äter hellre stora lass med mat än att trycka i mig godis :D

• Gilla 1
Länk till inlägg

Vad menar du med att överskott på 2500 ger jämvikt?

Jag tänker på det överskottet du har, borde ligga runt 2000-2500. Din vikt har ju inte förändrats nämnvärt på nästan en månad. Och en inbiten kaloriräknare hade säkert kunna förklarat bort det med att det ligger inom ramen för ditt energiintag. 

Länk till inlägg

Jag tänker på det överskottet du har, borde ligga runt 2000-2500. Din vikt har ju inte förändrats nämnvärt på nästan en månad. Och en inbiten kaloriräknare hade säkert kunna förklarat bort det med att det ligger inom ramen för ditt energiintag. 

Aha :) Nja har inte haft överskott på 2000-2500 varje dag. 

I morse vägde jag 69,7kg (startvikt 67,9kg). Räknade ut att min medelförbrukning varit 3600kcal/dag. :)

Då har jag räknat med 7700kcal=1kg kroppsfett

edit: har i genomsnitt ätit 4230kcal/dag (första veckan åt jag väldigt lite). så har i genomsnitt varit på ett överskott på 630kcal/dag.

Länk till inlägg

Aha :) Nja har inte haft överskott på 2000-2500 varje dag. 

I morse vägde jag 69,7kg (startvikt 67,9kg). Räknade ut att min medelförbrukning varit 3600kcal/dag. :)

Då har jag räknat med 7700kcal=1kg kroppsfett

edit: har i genomsnitt ätit 4230kcal/dag (första veckan åt jag väldigt lite). så har i genomsnitt varit på ett överskott på 630kcal/dag.

Ett snittöverskott på 630? Du räknar med att du har en dygnsförbrukning på 3600kCal? Då antar jag att jag missat något. 

Läser man http://ettsotareblod.se/ingen-kalori-ar-den-andra-lik-och-alla-kroppar-ar-olika/ så kanske de 630 kCal du beräknar ha i överskott delvis försvinner i och med ökad metabolism av lågkolhydratkosten. 

Jag har ett stillasittande jobb och hinner inte träna på fritiden så jag hade nog svällt upp till monumentalformat på den här kosten. Fast frågan är om det inte hade varit värt det med tanke på hur mycket gott man skulle kunna äta. Ett halvkilo Port Salut till frukost och ett rejält stycke pulled pork till middag och man skulle må som Edward Blom på ett gästabud.

Länk till inlägg

Ett snittöverskott på 630? Du räknar med att du har en dygnsförbrukning på 3600kCal? Då antar jag att jag missat något. 

Läser man http://ettsotareblod.se/ingen-kalori-ar-den-andra-lik-och-alla-kroppar-ar-olika/ så kanske de 630 kCal du beräknar ha i överskott delvis försvinner i och med ökad metabolism av lågkolhydratkosten. 

Jag har ett stillasittande jobb och hinner inte träna på fritiden så jag hade nog svällt upp till monumentalformat på den här kosten. Fast frågan är om det inte hade varit värt det med tanke på hur mycket gott man skulle kunna äta. Ett halvkilo Port Salut till frukost och ett rejält stycke pulled pork till middag och man skulle må som Edward Blom på ett gästabud.

Min dygnsförbrukning är inte något jag har räknat med, utan någon som jag har räknat ut under de 30 dagar jag hållt på.

Det får jag om jag summerar alla kalorier jag ätit och delar med antalet dagar jag hållt på. sedan drar jag bort för viktökningen på hittils 1,8kg (beräknat med 7700kcal/kg).

dessa 3600 är alltså min verkliga förbrukning så ökad metabolism pga lågkolhydratkost är inräknad :)

Haha kul parallel :) jag är inte jätteaktiv, har också ett stillasittande jobb. Men styrketränar hemma 3ggr/vecka och springer en mil i veckan. Sen blir det 3mil snabba promenader i veckan.

Länk till inlägg

1 april:

morgonvikt: 69,7kg (+0,6kg från igår, +1,8kg från startvikt)
197gram protein (15,2E%), 9gram kolhydrater(0,7E%) 476gram fett(84,1E%). totalt 5086kcal

Mycket protein idag också. Behövs eftersom nu blir jag i alla fall mätt efter måltiderna :) men fortsätter att öka som fasen i vikt de senaste dagarna. för två veckor sedan vägde jag 65,1kg och nu 69,7kg! Finns risk för att jag hamnar på över 70 imorgon. Min målvikt är egentligen 68kg. Man hade kunnat hoppas att kroppen hade kunnat anpassa sig, men tydligen vill den inte det :P

Styrketränat tre dagar i rad nu! :) kanske påverkar det viktuppgången? :P

har också laddat upp nytt diagram. Min medelförbränning/metabolism har varit i genomsnitt 3600kcal/dag.

b95350.png

Länk till inlägg

2 april:
morgonvikt: 70,8kg (+1,1kg från igår, +2,9kg från startvikt)
197gram protein (15,2E%), 7gram kolhydrater(0,7E%) 350gram fett(79,4E%). totalt 3966kcal

Fyfan 70,8kg idag! det bara springer iväg nu och jag tänker gå ner lite i antalet kalorier. Det är 3kg mer än vad jag vill väga. Idag åt jag "bara" knappt 4000, men tycker inte att jag överätit öht. Har gått "lagom mätt", kanske något hungrig på förmiddagen. 

frukost: 140gr bacon, 4 ägg, 70gr gräddädelost

lunch: 290gr pulled pork, 140gr bacon, 50gr bea, 100gr huvudsallad

middag: 290gr pulled pork, 140gr bacon, 50gr bea, 100gr spenat

ellanmål: en ketoboll (18gr fett) och totalt 45gr kokosfett under dagen

Mindre kan man inte äta tycker jag :P vill inte behöva gå hungrig! Men antagligen visar vågen över 71 imorgon :(

Kommer inte äta 5000kcal imorgon, utan försöka hålla det på max 4000kcal.

Kommer nog gå in i en liten ny fas nu där jag INTE vill gå upp i vikt mer, eftersom det har jag redan konstaterat att man kan.

Mvh,

b95546.png

• Gilla 1
Länk till inlägg

3 april:
morgonvikt: 70,0kg (-0,8kg från igår, +2,1kg från startvikt)
184gram protein (24,7E%), 6gram kolhydrater(0,7E%) 249gram fett(74,6E%). totalt 3003kcal

Nu har jag dragit ner på fettet rejält och bibehåller proteinnivåerna på nästan 200gram.

Har märkt att jag är ungefär lika mätt idag (3000kcal) som igår (4000kcal) och i förgår (5000kcal), proteinmängden har varit samma dessa tre dagar. Av dessa tre dagar har jag faktiskt känt mig piggast idag! 

Det verkar som att fett inte är så mättande för mig. Men säkert viktigt för jag ska stanna i min ketos. skall bli intressant att se om jag fortfarande har rimliga värden imorgon bitti, trots "endast" 75E% fett.

Tappade något av gårdagens "chock-vikt". Hoppas vi är nere på under 70kg igen imorgon.

Imorgon kväll ska jag göra pizza :) Sen på lördag blir det grillning av entrecote! ser fram mot helgens lyxigheter :D

Mvh,

b95687.png

Länk till inlägg

Jag undrar samma sak som ovanstående, varför är det viktigt för dig att vara i ketos. Min erfarenhet av viktuppgång på LCHF har varit att inte tänka så mycket på det och bara se till att jag får i mig den maten jag behöver.  

Länk till inlägg

Intressant att följa ditt experiment.

Varför tycker du att det är viktigt att vara i ketos?

Jag undrar samma sak som ovanstående, varför är det viktigt för dig att vara i ketos. Min erfarenhet av viktuppgång på LCHF har varit att inte tänka så mycket på det och bara se till att jag får i mig den maten jag behöver.  

Som jag har förstått det så har man metaboliska fördelar av att vara i "optimal ketos". Skulle jag äta för mycket protein eller kolhydrater så halkar jag förmodligen ur ketosen. Som jag har förstått det så har det ingen betydelse hur mycket protein eller kolhydrater jag äter så länge som jag är i optimal ketos.

Jag byter hellre bort 100kcal fett mot 100kcal protein :)

Rätta mig gärna om jag har fel! :D

Länk till inlägg

Jag känner personligen (utan en aning om metabola fördelar och liknande) ingen skillnad mellan när jag är i optimal ketos/svag ketos/icke-ketos gällande ork eller liknande. Dock känner jag mig trött och seg när jag får i mig för mycket kolhydrater. När jag halkar ur ketosen pga att ha överätit protein (vilket händer mig relativt ofta) så märker jag dock ingen skillnad.     

Länk till inlägg

Jag känner personligen (utan en aning om metabola fördelar och liknande) ingen skillnad mellan när jag är i optimal ketos/svag ketos/icke-ketos gällande ork eller liknande. Dock känner jag mig trött och seg när jag får i mig för mycket kolhydrater. När jag halkar ur ketosen pga att ha överätit protein (vilket händer mig relativt ofta) så märker jag dock ingen skillnad.     

Okej :) Så du begränsar inte ditt proteinintag bara för att fortsatt vara i ketos? utan tänker mer "är jag i ketos så är jag" :P

Mvh,

Länk till inlägg

Precis, hade det gjort någon skillnad för mig prestationsmässigt hade jag troligtvis tänkt om, men jag har helt slutat med "opti"-tänket då det bara tar mer energi än vad det är värt för väldigt små/omärkbara skillnader.

• Gilla 1
Länk till inlägg

4 april:
morgonvikt: 70,2kg (+0,2kg från igår, +2,3kg från startvikt)
172gram protein (20,7E%), 12gram kolhydrater(1,5E%) 287gram fett(77,8E%). totalt 3319kcal

Höll nere kalorierna idag också (3319). Kommer nog ligga här ett tag framöver och se vad som händer med vikten eftersom jag som sagt inte vill gå upp mer...

Varit pigg idag. Ända sen jag började äta mer protein har jag varit MYCKET piggare.Trots mycket mindre fett och mycket mindre kalorier totalt. Jag trodde att LCHF handlade om (för de flesta) att bli mätt på fett. Men jag verkar vara opåverkad av det :P 

Sprang 1mil idag på 44min, första gången under 45 med LCHF :D 

Sen ikväll gjorde jag LCHF-pizza, toppad med bacon, bea och spenat :) så jäkla gott! :wub:

Mvh,

Länk till inlägg

4 april:

morgonvikt: 70,2kg (+0,2kg från igår, +2,3kg från startvikt)

172gram protein (20,7E%), 12gram kolhydrater(1,5E%) 287gram fett(77,8E%). totalt 3319kcal

Höll nere kalorierna idag också (3319). Kommer nog ligga här ett tag framöver och se vad som händer med vikten eftersom jag som sagt inte vill gå upp mer...

Varit pigg idag. Ända sen jag började äta mer protein har jag varit MYCKET piggare.Trots mycket mindre fett och mycket mindre kalorier totalt. Jag trodde att LCHF handlade om (för de flesta) att bli mätt på fett. Men jag verkar vara opåverkad av det :P

Sprang 1mil idag på 44min, första gången under 45 med LCHF :D

Sen ikväll gjorde jag LCHF-pizza, toppad med bacon, bea och spenat :) så jäkla gott! :wub:

Mvh,

Det svåraste är helt klart att hitta en balansnivå! 

var inte rädd för att experimentera lite och se vad som funkar, det tar tid att lära känna sin kropp, jag jobbar fortfarande på det ;) 

Länk till inlägg

Det svåraste är helt klart att hitta en balansnivå! 

var inte rädd för att experimentera lite och se vad som funkar, det tar tid att lära känna sin kropp, jag jobbar fortfarande på det ;)

Aaa verkligen! Men jag tror att jag börjar närma mig :) Alla kroppar är så olika! 

Länk till inlägg

Inte för att strö salt i såren men jag hoppas du tagit höjd för att du äter lågkolhydratkost och vad det innebär för glykogen/vätska i kroppen. ;) Tja, när/om du väl börjar äta som tidigare vill säga.
Länk till inlägg

Inte för att strö salt i såren men jag hoppas du tagit höjd för att du äter lågkolhydratkost och vad det innebär för glykogen/vätska i kroppen. ;) Tja, när/om du väl börjar äta som tidigare vill säga.

Med andra ord att jag går upp i vikt om jag skulle börja med kolhydratsbaserad kost? :) Det är jag inte rädd för. Tycker det är väldigt enkelt att gå ner i vikt med kolhydratsbaserad kost, känns faktiskt nästan som det är svårare med LCHF eftersom jag gillar att äta stora mängder mat :D. Tidigare åt jag kilovis med grönsaker varje dag och gick ner i vikt. Jag går lite igång på att käka mycket :) 

När jag bantade (från 80 till 68) så åt jag aldrig potatis, pasta, ris, vetemjöl osv. Trots att den mesta energin kom från kolhydrater (grönsaker och nyttigare rotfrukter) och protein (magert kött), så var det ändå mat med lite kolhydrater per 100gram... Största skillnaden är att nu äter jag mycket fett, och som jag har börjat inse så verkar inte jag reagera så mättande på fett, så det är därför kompenserar jag äter upp mot 200gram protein per dag nu.

Är ungefär lika mätt nu med 3000kcal/dag som jag var på kolhydratsbaserad kost 1500kcal/dag. 

Men jag trivs med LCHF just nu och ser många hälsofördelar. :D

mvh,

Länk till inlägg

5 april:
morgonvikt: 70,0kg (-0,2kg från igår, +2,1kg från startvikt)
178gram protein (21,6E%), 12gram kolhydrater(1,5E%) 282gram fett(76,9E%). totalt 3303kcal

Orkar inte skriva något längre idag :P
Ikväll blev det grillning av en väldigt vacker bit entrecote :) Mycket gott och perfekt grillad! :D

Man KAN gå upp i vikt med LCHF mycket enkelt, men nu vill jag ju gå ner i vikt nu. Kan man det? ;) haha

Mvh,

• Gilla 1
Länk till inlägg

6 april:
morgonvikt: 69,8kg (-0,2kg från igår, +1,9kg från startvikt)
130gram protein (23,2E%), 9gram kolhydrater(1,6E%) 188gram fett(75,2E%). totalt 2256kcal

Testade att fasta lunchen idag. Fungerade bättre än väntat, magen var lugn men tänkte mycket på mat. När jag väl åt middag så var jag väldigt sugen på mat, men inte vrålhungrig.

Middagen bestod av bland annat ett halvt kilo revbensspjäll. Mums! 

Körde också ett styrketräningspass :P

Mvh,

b96031.png

Länk till inlägg

7 april:
morgonvikt: 69,4kg (-0,4kg från igår, +1,5kg från startvikt)
136gram protein (29,3E%), 9gram kolhydrater(1,9E%) 142gram fett(68,9E%). totalt 1862kcal

Testade att fasta middagen idag istället. Fungerar ganska bra. Ska försöka komma ner till 68kg igen tror jag :P sen blev det styrketräning idag också. Kanske står vågen på 68.x imorgon? :P

Lite tråkiga uppdateringar nu. sorry :D

Mvh,

Länk till inlägg

8 april:
morgonvikt: 69,2kg (-0,2kg från igår, +1,3kg från startvikt)
173gram protein (23,7E%), 22gram kolhydrater(3,0E%) 237gram fett(73,3E%). totalt 2914kcal

Körde styrketräning för tredje dagen på rad nu :)

Har gjort storkok på pulled pork; 2,65 kg :D Så kommer ha mat resten av veckan.

Kanske kommer fasta några middagar för att komma ner på 68kg igen.

Har börjat käka lite mer grönsaker också (broccoli). Det blev även några kabanosser till lunch idag, därav den något höga andelen kolhydrater.

Mvh,

b96305.png

Länk till inlägg

9 april:
morgonvikt: 69,9kg (+0,7kg från igår, +2,0kg från startvikt)
129gram protein (30,9E%), 11gram kolhydrater(2,7E%) 123gram fett(66,4E%). totalt 1674kcal

Det var lite annorlunda matintag idag rent siffermässigt. Första dagen jag har mer gram protein är gram fett. Det var även det lägsta kaloriintag sedan jag började med LCHF. Men det fungerar bra för mig så länge som jag får äta mycket protein.

Jag åt:

frukost 70gr bacon, 5 ägg, 170gram spenat

middag 440g karré, 100gr huvudsallad, 200gram broccoli

mellanmål: 15gram kokosfett och en liten ketoboll

Middagen är lätt att hoppa över. Dock måste jag ha lunchen så jag orkar på jobbet :) Tror jag provar samma imorgon!

I morse hade jag dock inget utslag på ketostixen. Dock vet jag inte hur mycket de stämmer längre... Ska kolla imorgon igen.

Mvh,

Länk till inlägg

10 april:
morgonvikt: 69,0kg (-0,9kg från igår, +1,1kg från startvikt)
131gram protein (31,9E%), 11gram kolhydrater(2,8E%) 118gram fett(65,3E%). totalt 1638kcal

Fastade middagen ikväll igen :D

Denna morgon hade jag heller inget utslag på ketostixen, däremot hade jag det nu ikväll... Kanske ligger jag på gränsen att halka ur ketosen med denna sammansättning prot/kh/fett.

Mvh,

Länk till inlägg

11 april:
morgonvikt: 68,8kg (-0,2kg från igår, +0,9kg från startvikt)
189gram protein (25,5E%), 20gram kolhydrater(2,7E%) 237gram fett(71,8E%). totalt 2966kcal

Ikväll blev det pizza :) inget fastande idag dock, men var ej hungrig när jag åt pizzan. gott var det i alla fall :D

i morse kollade jag ketostixen igen. Tredje morgonen i rad jag inte har något utslag på dem! Fattar inte varför...

Annars mår jag bra :) sprang en mil idag. skönt!

Mvh,

b96687.png

Länk till inlägg

12april:
morgonvikt: 69,9kg (+1,1kg från igår, +2,0kg från startvikt)
127gram protein (38,5E%), 9gram kolhydrater(2,8E%) 86gram fett(58,7E%). totalt 1315kcal

En dag försenad uppdatering :P Var sjukt trött igår. Blev minimalt med kalorier, endast 1315! rekordlågt för mig :D Tyvärr är det fettet som jag dragit ner på, eftersom jag måste ha i mig lagom mängd protein. kolhydraterna kommer bara från frukostäggen, lite broccoli och sallad. så det är svårt att minska :P

men stod mig ändå bra idag :D efter en dryg månad med LCHF så känner jag mer än förr att jag inte behöver äta på fasta tider varje dag, och kan lätt hoppa över en måltid.

Mvh,

Länk till inlägg

13april:
morgonvikt: 69,1kg (-0,8kg från igår, +1,2kg från startvikt)
89gram protein (26,4E%), 7gram kolhydrater(2,2E%) 106gram fett(71,4E%). totalt 1342kcal

Lite svårt att räkna exakt allt eftersom jag var bortbjuden på kalas :) Men klarade bra att uppskatta eftersom det nästan bara blev några marinerade (utan socker) kycklingklubbor, sallad, och vispgrädde till kaffet :D

Körde också lite styrketräning. härligt :P och som jag gjort på senaste så hoppade jag över middagen. I morse (14april) vägde jag in på 68,4kg, så är i princip nere på min målvikt nu igen och hoppas kunna höja mat-intaget snart :)

Däremot skall jag på träningsläger i barcelona torsdag-söndag. Tänker käka LCHF, men kommer nog bli ett ganska högt kalori-intag dessa dagar för att bra med energi i kroppen!

Mvh,

Länk till inlägg

14april:
morgonvikt: 68,4kg (-0,7kg från igår, +0,5kg från startvikt)
124gram protein (35,6E%), 8gram kolhydrater(2,4E%) 106gram fett(62,1E%). totalt 1392kcal

Går bra och mår bra! Fortfarande häpen över hur bra jag står mig så bra på 1300-1400 kcal. När jag i början gick hungrig efter 5000kcal/dag.

blev lite styrketräning idag igen också :)

Inför mitt träningsläger i Barcelona i påskhelgen har jag laddat upp med lite LCHF-mellis som inte kräver kylskåp:

• Avocado
  • Makrill i tomatsås
  • Ölkorv
  • Babybel ost
  • Oliver
  • Kokosfett

Tar tacksamt emot fler förslag!

Ska även köpa paranöt och/eller macadamianötter. sen har jag inte fler idéer.

Mvh,

Länk till inlägg

15april:
morgonvikt: 69kg (+0,6kg från igår, +1,1kg från startvikt)
145gram protein (32,2E%), 11gram kolhydrater(2,4E%) 131gram fett(65,4E%). totalt 1807kcal

Förstår verkligen inte hur vikten kan stå så still eller snarare öka när jag äter så lite... :D igår(15 mars) gick jag 1mil. Ändå står vågen på 69,2 idag (16 mars)

Vet inte om kroppen hade mått bra av mer fett? Sen förstår jag inte om mer fett kan hjälpa vid viktminskning, För att om man äter mer fett så skall man dra in på det andra (protein och kolhydrater),

Möjligtvis äter jag lite mycket protein (2ggr kroppsvikt). men kolhydrater bara ca 10gram per dag?! Så det finns ju inget direkt att kunna minska...

Kan det vara så att min BMR anpassar sig till mitt energiintag?? Jag är ju inte överviktig direkt, så det kanske inte går att gå ner till 68kg igen med lchf?

Nu ska jag som sagt snart iväg på träningsläger imorgon, och då måste jag ha energi. När jag kommer hem efter det så får jag försöka mer :P

Mvh,

Länk till inlägg

16april:
morgonvikt: 69,2kg (+0,2kg från igår, +1,3kg från startvikt)
128gram protein (33,3E%), 6gram kolhydrater(2,4E%) 110gram fett(64,3E%). totalt 1539kcal

imorgon åker jag till Barcelona och kommer hem på söndag :) Kommer ej kunna göra noggranna uppdateringar...

Mvh,

Länk till inlägg

17april:
morgonvikt: 69,2kg (-0,4kg från igår, +0,9kg från startvikt)
128gram protein (23,0E%), 19gram kolhydrater(3,4E%) 181gram fett(73,5E%). totalt 2220kcal

Är i Barcelona nu :D imorgon blir det hotellfrukost. hoppas de har något LCHF att bjuda på ;) ägg och bacon förmodligen :D

Sen blir det massvis motorcykelkörning på tävlingsbanan ;)

Mvh,

b97633.png

Länk till inlägg

21 april:
morgonvikt: 70,4kg (+1,6kg från 18april, +2,5kg från startvikt)
98gram protein (64,8E%), 1gram kolhydrater(0,7E%) 23gram fett(34,5E%). totalt 605kcal

22 april:
morgonvikt: 70,2kg (-0,2kg från 18april, +2,3kg från startvikt)
87gram protein (37,4E%), 8gram kolhydrater(3,4E%) 61gram fett(59,3E%). totalt 933kcal

23 april:
morgonvikt: 69,0kg (-1,2kg från 18april, +1,1kg från startvikt)
87gram protein (37,4E%), 8gram kolhydrater(3,4E%) 61gram fett(59,3E%). totalt 933kcal

24 april:
morgonvikt: 68,9kg (-0,1kg från 18april, +1,0kg från startvikt)

25 april:
morgonvikt: 68,9kg (+0,0kg från 18april, +1,0kg från startvikt)
118gram protein (29,5E%), 20gram kolhydrater(5,1E%) 116gram fett(65,4E%). totalt 1599kcal

Gick bra på träningarna i Barcelona :D hade snabbast tid runt tävlingsbanan! Överåt rejält på LCHF. Var inte svårt med mat. Blev mycket Oliver, majonnäs, lufttorkade skinkor å feta köttbitar. säkert 6000-7000 kcal per dag :D gick dock upp lite också som jag nu gått ned

Så åt lite mindre i veckan utan några problem att jag var hungrig. trots 1 mil i måndes å styrketräning både tisdag och onsdag.

Nu är jag på väg till tävlingsbanan i Karlskoga för träning denna helg. Har planerat mina måltider å kommer äta ordentligt :P Vi har precis varit på Max å jag provade deras Low-Carb burgare. Helt OK :)

På måndag ska jag på hälsokontroll å kolla blodsocker m.m. SKall bli spännande!

Har även börjat med 3matskedar potatismjöl i vatten varje kväll :P det pratas ju mycket om resistent stärkelse :D Fungerar bra hittils efter två kvällar.

Mvh,

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag tog original low-carb. ;) hatar att krångla vid beställningar :D men det får man väl göra på restaurang i vnaliga fall om man käkar low carb :P

Länk till inlägg

Jag tog original low-carb. ;) hatar att krångla vid beställningar :D men det får man väl göra på restaurang i vnaliga fall om man käkar low carb :P

Det är inte krångligare än att välja morötter i stället för strpes i en meny, så där kan du vara lugn

Länk till inlägg

Det är inte krångligare än att välja morötter i stället för strpes i en meny, så där kan du vara lugn

Mjo... jag tror Mcdonalds har något sånt. Sen Max har "liten sallad" istället för pommes. 

Men gillar Max bäst på något vis å har alltid gjort :) Denna gången åt jag ingen meny så blev bara burgaren. Tyvärr hade de slutat med gratis kaffe :P

Länk till inlägg

26 april:
morgonvikt: 69,6kg (+0,7kg från igår, +1,7kg från startvikt)
171gram protein (29,8E%), 20gram kolhydrater(3,5E%) 170gram fett(66,7E%). totalt 2297kcal

27 april:
morgonvikt: 69,0kg (-0,6kg från igår, +1,1kg från startvikt)
128gram protein (30,6E%), 11gram kolhydrater(2,8E%) 124gram fett(66,7E%). totalt 1670kcal

hemma efter två träningsdagar på motorbanan i Karlskoga :) gått väldigt bra!

verkar fungera bra att köra utan större mängd kolhydrater. 

Imorgon blir det mätning av blodsocker, kolesterol m.m.... Intressant att se hur dessa världen ser ut hos en (vad jag tror och hoppas) en ganska frisk 25åring :P

Mvh,

• Gilla 3
Länk till inlägg

HÄLSOKONTROLL IDAG

28 april:
morgonvikt: 68,3kg (-0,7kg från igår, +0,4kg från startvikt)
110gram protein (34,5E%), 10gram kolhydrater(3,1E%) 89gram fett(62,4E%). totalt 1277kcal

Hade hälsokontroll idag. Sen körde jag styrketräning när jag kom hem :)

Blodtryck

57/115 vilket var lågt

Samma undertryck som förra gången (57). Men övertrycket var 20 enheter lägre (var 135 någonting förra gången). Jättebra!!!

Blodsocker

Blodsocker låg på 3,0 

Ska ligga mellan 4,5 och 7,5 sa hon.

Eftersom det var precis efter lunch och då fick man ligga över 8,0. Men hade ändå så lågt som 3 vilket är jättebra! Man kan inte ha för lågt blodsocker. Ju lägre ju bättre

Att inte ha de blodsockertopparna efter lunch betyder att man inte blir sugen på både frukt och choklad kl 15:00 :D

Kolesterol

Kolesterol HDL (det goda) hade jag 2,59 och

totalt kolesterol 8,03 vilket ger en

kvot på 8,03/2,59=3,08

4-5 är jättebra. Över 6 är ganska dåligt. Så 3 var ju hur bra som helst.

Syreupptagningsförmåga

Testet var ganska subjektivt, men hade gjort det för ett år sedan så det är jämförbart. Syreupptagningsförmåga var 4,1liter/minut. Det hade jag förra gången också. Men i med att jag väger mindre så var syreupptagning/vikt på 60 istället för 53,2.

Över 57 är ”mycket hög”. Så har samma syreupptagningsförmåga trots att jag väger mindre. :)

Mvh,

• Gilla 2
Länk till inlägg