Jump to content

lchf appar !? Hjälp att hålla koll

Bladet

Recommended Posts

Hej Tommy

Har kört snart 2år men står still.

Tror det är proteinmängd och mejeri (grädde/CF) samt tomater/röd paprika som "spökar".

Det enda jag gillade med VV var deras andvändarvänliga material. Behöver verkligen nått liknande och provat 2appar som jag krånglat runt i och skippat.

Jag är inte lat utan har Dysilexi, Bulimi och Bipolär 2,5. Mest deppad med stråk av hypo. Högt blodtryck trots medicin.

Bulimin blir lugnare då jag skippar socker å snabba kolhydrater. Märker att jag automatiskt kompenserar med tex grädde(i kaffet) och grönsaker eller för stora portioner.

Är 167cm väger 114 och vill väga 65. Tröttnat på att bli "lurad" av kroppen som kompenserar.

Är ingen tabellbitare. Såg att jag borde äta 150-200gram fett/dag så nu koncentrerar jag mej på Bregott å cocosolja. Broccoli + kött.

Ge gärna ett råd med fett/kolis(5-10?)/protein för mej. Förklara ungefär vad tex ägg, kött, räkor proteinar.

Förstår varken sss-index eller proteinräknandet. (Försökt men snurrar bara till det)

VV hade ett visst antal gula prickar man skulle äta /dag. Skulle behöva nån begriplig app eller enkel protrintabell 1ägg=X 100g Kött=? osv.

Mycket tacksam för svar. 

Ja, protein kan bli lite högt och det kan vara bra att få ner lite. Ett "enkelt" men tråkogt sätt är att minaka på mejerierna som ost...

Tittar man på din vikt och var du "vill" så skulle jag säga att om du äter ca 400g "kött" om dagen. Då får du i dig en ganska bra nivå proteiner. Om du sedan kompletterar med fett till du blir mätt (den du Dogge...) så är du på rätt väg.

Om du inte gillar att räkna och fippla så tror jag att det jag äter förmodligen skulle funka för dig när det gäller fett och protein (kolhydraterna är ju alltid relativt låga). Jag skriver dagligen på min blogg vad jag äter och om du "kopierar" maten jag äter så kan det funka. Efter ett tag lär du dig att gilla kyckling 5 dagar i veckan... :-)

• Like 2

Tack Tommy.

Jag blev lite stressad över att 100g kött inte är 100g protein....och att dessutom olika kött är olika protein.

När jag (nyligen) insåg att då jag striktade kolhydraterna så blev det mer ostar (dessert eller hård gräddost) så blev jag störd över att bli "lurad". ;)

Därav appfrågan. Tittar in sporadiskt hos dej men får bli lite mer "aktiv". Kan man följa via FB? Då trillar det in automatiskt precis som KostDoc.

...trodde nog vid dehär laget att nån bilaga skulle ha testat appar med LCHF-ögon.......kanske kommer.

PS Tack för ett trevligt föredrag i Säffle (för 2 år sedan). De va då jag upptäckte "statistik". ...Även om jag inte är vänn med den änn.DS

Jag har inte bestämt mig för om jag gillar "automatiska" grejer mot facebook... (främst beror det nog på att jag faktiskt inte vet hur man fixar det...)...

Ja, det där med kött och protein är lite roligt. Folk får hicka när jag säger att jag äter 400g kött på en måltid... Det är precis som du säger inte i närheten av samam sak som 400g protein som är på tok för mycket...