Karolidou Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Hej! Jag är en tjej som har varit kraftigt överviktig hela mitt liv. Efter att ha jojobantat sedan jag var tio år gammal, bestämde jag mig i sommras att ge lchf en ärlig chans. Då jag innan har varit på gränsen till gi/lchf hela tiden men aldrig riktigt vågat ta steget över till lchf. Jag är 155 cm kort och väger i nuläget 65 kg vikt innan lchf (110 kg, men sedan start sommars 83 kg.) MEN nu kommer jag till detta att jag står stilla. Jag vill ner ca 10 kg. Jag försöker träna flera gånger i veckan, både cardio och styrketräning. Jag har börjat med periodisk fasta (16:8, samt försöker hålla det mejerfritt.) Nu börjar jag känna mig lite låst och undrar hur mycket mer jag ska ge upp för min viktnedgång. Äter jag för mycket mat? rör jag på mig för lite? Eller vad tror ni? Har ni tips så får ni gärna skriva. Tyvärr, har viktnedgången gett mig biverkningar som drar ner mig rejält, kraftigt håravfall och torsk på tungan.. SNÄLLA hjälp mig.. hur ska jag nå över denna viktplatå? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Du har ju gjort en fantastisk resa redan. Ta det lite lugnt nu ett tag... Du har ju jojobantat så länge så du ska inte straffa din kropp ännu mer. Ät bra mat som du mår bra av i en bra möngd som håller dej mätt. Alla kommer in i en platå förr eller senare. Kroppen behöver konsolidera nya vikten innan den kan göra ett nytt avstamp. Platån kan vara flera månader, så bli inte hysterisk för det. Vågen är inte allt heller. Har du inte märkt att centimetrarna försvinner även om vågen står still? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Hej! Jag är en tjej som har varit kraftigt överviktig hela mitt liv. Efter att ha jojobantat sedan jag var tio år gammal, bestämde jag mig i sommras att ge lchf en ärlig chans. Då jag innan har varit på gränsen till gi/lchf hela tiden men aldrig riktigt vågat ta steget över till lchf. Jag är 155 cm kort och väger i nuläget 65 kg vikt innan lchf (110 kg, men sedan start sommars 83 kg.) MEN nu kommer jag till detta att jag står stilla. Jag vill ner ca 10 kg. Jag försöker träna flera gånger i veckan, både cardio och styrketräning. Jag har börjat med periodisk fasta (16:8, samt försöker hålla det mejerfritt.) Nu börjar jag känna mig lite låst och undrar hur mycket mer jag ska ge upp för min viktnedgång. Äter jag för mycket mat? rör jag på mig för lite? Eller vad tror ni? Har ni tips så får ni gärna skriva. Tyvärr, har viktnedgången gett mig biverkningar som drar ner mig rejält, kraftigt håravfall och torsk på tungan.. SNÄLLA hjälp mig.. hur ska jag nå över denna viktplatå? Titta inte bara på vikten. Du kan gå ner i fett, samtidigt som du går upp i benmassa och muskler. Och det är ett fenomen som faktiskt skett för mig och många andra under LCHF när inflammationerna i kroppen försvinner och kroppen börjar bygga mer än reparera sig från inflammationerna. Du måste alltså titta på dig själv, mäta med måttband och så vidare istället. För mig var det tydligt att trots vågen stått still i 1.5 år blir kläderna större och större, magen mindre och mindre. Träningsvärk ofta i muskler och verkar gå åt mer magnesium i kroppen - utan tvekan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karolidou Posted March 10, 2014 Author Share Posted March 10, 2014 Du har ju gjort en fantastisk resa redan. Ta det lite lugnt nu ett tag... Du har ju jojobantat så länge så du ska inte straffa din kropp ännu mer. Ät bra mat som du mår bra av i en bra möngd som håller dej mätt. Alla kommer in i en platå förr eller senare. Kroppen behöver konsolidera nya vikten innan den kan göra ett nytt avstamp. Platån kan vara flera månader, så bli inte hysterisk för det. Vågen är inte allt heller. Har du inte märkt att centimetrarna försvinner även om vågen står still? Tack! Men jag är tyvärr inte den typen som vill ta det lugnt Jag får liksom lite ned-dippar när jag märker att det inte går ner mer. Jag har väl varit en matmissbrukare innan, jag blir rädd jag ska lägga på mig allt under samma natt igen. Ständigt en rädsla om viktuppgång. Jo, jag kan se ibland att jag försvinner centimetrar. Men det det är mycket vikten 55 som har etsat sig fast vid min hornhinna. Allt som har med ett "normalt" BMI och göra. Även då inom läkarvården, där jag för några år sedan blev lovad en bröstoperation då de hade försvunnit pga. viktminsk. Och nu är detta fallet igen. Jag har blivit helt platt och detta känns inte så roligt när jag är 23 år och skall försöka tycka om sin kropp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karolidou Posted March 10, 2014 Author Share Posted March 10, 2014 Titta inte bara på vikten. Du kan gå ner i fett, samtidigt som du går upp i benmassa och muskler. Och det är ett fenomen som faktiskt skett för mig och många andra under LCHF när inflammationerna i kroppen försvinner och kroppen börjar bygga mer än reparera sig från inflammationerna. Du måste alltså titta på dig själv, mäta med måttband och så vidare istället. För mig var det tydligt att trots vågen stått still i 1.5 år blir kläderna större och större, magen mindre och mindre. Träningsvärk ofta i muskler och verkar gå åt mer magnesium i kroppen - utan tvekan. Men tror du att jag skulle kunna viktplatån med vadå? Minska på mitt magintag? Hamnade du på en platå? Hur gjorde du för att komma över den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Varför vill du gå ner 10 kilo till? Har du för mycket underhudsfett för din smak eller är det en siffra du tar från BMI? Din nuvarande vikt är normal - i alla fall var hon det fram till slutet på 90-talet när man häpet beslutade ändra BMI-riktlinjerna, helt utan anledning, från drygt 27 till 25. Men du vet ju bäst vad som är en hälsosam och fungerande vikt för dig själv. Vi har bara ofta en tämligen underlig och skev bild av hur en Normalviktig kvinna ser ut: ser vi dem på bild i tidningen är de klassificerade som "plus size models". Hrmpf. De som vi idag betraktar som "normalviktiga" är oftast (inte alltid, jag vet det) modeller som har svält ner sig till alla möjliga och omöjliga hälsoproblem. Det är svårt att ge råd om en platå för hos en hel del av oss tjejer handlar det inte om att vi hamnat på en platå: vi har hamnat på rätt vikt men vi tror att vi borde gå ner 5-10 kilo till. Moder Natur läser uppenbarligen inte Vogue, hehe. Men som sagt, jag vet ju inte hur du är byggd och därmed inte om du har hamnat på en platå eller inte. Själv är jag en bredarslad variant med kraftig benstomme och om jag väger "normalt" ser jag tanig ut. Min lägre normal-vikt ligger på ett BMI på ca 25, under det börjar revbenen synas på mig. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Jag skulle heller aldrig kunna se OK ut på BMI 25, utan skulle nog se ut som ett sjukt spöke. Men om du tycker det är viktigt för dej kan du kanske prova om periodisk fasta fungerar för dej? Det är betydligt hälsosammare att inte äta alls en kort period än att svälta sej varje dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Eftersom du inte skriver några mängder eller exempel på vad du äter så är det svårt att svara på varför du nu plötsligt står stilla. Det kan mycket väl vara så som de andra säger att du bygger muskler och tappar fett, vilket det ju också talar för om du faktiskt fortfarande tappar centimetrar på kroppen. För att kroppen ska hinna med kanske det dock är smart att försöka slå av takten på viktminskning, även om det såklart är förståeligt att du vill att allt ska hända direkt. Det kanske inte är dags att leta alla bovarna direkt menar jag. Det låter ju inte vidare bra om du har fått torsk och tappar hår. Sen är det inte bra att bli för fokuserad på vikten, för då blir man lätt ställd och vet inte alls hur man ska agera när man väl når sitt ursprungsmål. Kanske sätter man ett nytt mål på några kilo lägre och så är man igång i en annan negativ spiral. Skulle jag vara du så skulle jag försöka fokusera så mycket som möjligt på att äta hälsosam mat, så som du vill äta när du är färdig med att gå ner i vikt. För det är ju trots allt så du ska äta senare, och resten av livet för att må bra. Om du äter det och i lämplig mängd borde du också fortsätta att gå ner i långsam takt till du stabiliserar dig. Om du tänker dig att du vill använda periodisk fasta senare för att du tror att det är hälsosamt så börjar du med det redan nu. Vad som är lämplig mängd är förstås svårt att veta, men varje vecka som vågen/måttbandet inte visar på en minskning behöver ju inte vara en förlust. Så länge de inte visar på en ökning (och en viss ökning är inte heller något att tjafsa om, för det varierar ju en del beroende på tarminnehåll och liknande) så tycker jag att du ska försöka se det som en seger! Ge dig själv någon månad innan du börjar försöka mixtra för mycket. Om inget annat för att det är svårt att veta vad det är som fungerar när man börjar mixtra med allt möjligt. Lycka till och var snäll mot dig själv! Du har gjort en fantastisk resa redan, så glöm inte bort det nu när du tillfälligt står stilla. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karolidou Posted March 10, 2014 Author Share Posted March 10, 2014 Varför vill du gå ner 10 kilo till? Har du för mycket underhudsfett för din smak eller är det en siffra du tar från BMI? Din nuvarande vikt är normal - i alla fall var hon det fram till slutet på 90-talet när man häpet beslutade ändra BMI-riktlinjerna, helt utan anledning, från drygt 27 till 25. Men du vet ju bäst vad som är en hälsosam och fungerande vikt för dig själv. Vi har bara ofta en tämligen underlig och skev bild av hur en Normalviktig kvinna ser ut: ser vi dem på bild i tidningen är de klassificerade som "plus size models". Hrmpf. De som vi idag betraktar som "normalviktiga" är oftast (inte alltid, jag vet det) modeller som har svält ner sig till alla möjliga och omöjliga hälsoproblem. Det är svårt att ge råd om en platå för hos en hel del av oss tjejer handlar det inte om att vi hamnat på en platå: vi har hamnat på rätt vikt men vi tror att vi borde gå ner 5-10 kilo till. Moder Natur läser uppenbarligen inte Vogue, hehe. Men som sagt, jag vet ju inte hur du är byggd och därmed inte om du har hamnat på en platå eller inte. Själv är jag en bredarslad variant med kraftig benstomme och om jag väger "normalt" ser jag tanig ut. Min lägre normal-vikt ligger på ett BMI på ca 25, under det börjar revbenen synas på mig. Ja, jag känner att jag är väl relativt nöjd med hur jag ser ut.. men det känns inte som om samhället är nöjd med hur jag ser ut. Det har alltid varit en kamp mot hur jag borde se ut egentligen. Och ett bevis på att jag är inom de normala ramarna så att säga. OCH att en operation hade jag inte fått för mitt bmi är FÖR högt. Drömmen om att vara som alla andra tjejer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karolidou Posted March 10, 2014 Author Share Posted March 10, 2014 Eftersom du inte skriver några mängder eller exempel på vad du äter så är det svårt att svara på varför du nu plötsligt står stilla. Det kan mycket väl vara så som de andra säger att du bygger muskler och tappar fett, vilket det ju också talar för om du faktiskt fortfarande tappar centimetrar på kroppen. För att kroppen ska hinna med kanske det dock är smart att försöka slå av takten på viktminskning, även om det såklart är förståeligt att du vill att allt ska hända direkt. Det kanske inte är dags att leta alla bovarna direkt menar jag. Det låter ju inte vidare bra om du har fått torsk och tappar hår. Sen är det inte bra att bli för fokuserad på vikten, för då blir man lätt ställd och vet inte alls hur man ska agera när man väl når sitt ursprungsmål. Kanske sätter man ett nytt mål på några kilo lägre och så är man igång i en annan negativ spiral. Skulle jag vara du så skulle jag försöka fokusera så mycket som möjligt på att äta hälsosam mat, så som du vill äta när du är färdig med att gå ner i vikt. För det är ju trots allt så du ska äta senare, och resten av livet för att må bra. Om du äter det och i lämplig mängd borde du också fortsätta att gå ner i långsam takt till du stabiliserar dig. Om du tänker dig att du vill använda periodisk fasta senare för att du tror att det är hälsosamt så börjar du med det redan nu. Vad som är lämplig mängd är förstås svårt att veta, men varje vecka som vågen/måttbandet inte visar på en minskning behöver ju inte vara en förlust. Så länge de inte visar på en ökning (och en viss ökning är inte heller något att tjafsa om, för det varierar ju en del beroende på tarminnehåll och liknande) så tycker jag att du ska försöka se det som en seger! Ge dig själv någon månad innan du börjar försöka mixtra för mycket. Om inget annat för att det är svårt att veta vad det är som fungerar när man börjar mixtra med allt möjligt. Lycka till och var snäll mot dig själv! Du har gjort en fantastisk resa redan, så glöm inte bort det nu när du tillfälligt står stilla. Tack för de vänliga orden. Så du menar i stort sätt att jag ska bara fortsätta som jag gör nu utan att ändra i hopp om att min kropp omformas? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karolidou Posted March 10, 2014 Author Share Posted March 10, 2014 Jag skulle heller aldrig kunna se OK ut på BMI 25, utan skulle nog se ut som ett sjukt spöke. Men om du tycker det är viktigt för dej kan du kanske prova om periodisk fasta fungerar för dej? Det är betydligt hälsosammare att inte äta alls en kort period än att svälta sej varje dag. Jag skulle vilja ha ett bmi på ännu lägre egentligen för att just känna att jag faktiskt med passar in. Sen har jag väldigt mycket överskottshud som jag hoppas kunna få bort genom att kunna gå ner ännu mer. Jag vet inte om jag är inne på fel spår.. eller det kanske alltid kommer förbli löshud? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Ja, jag känner att jag är väl relativt nöjd med hur jag ser ut.. men det känns inte som om samhället är nöjd med hur jag ser ut. Det har alltid varit en kamp mot hur jag borde se ut egentligen. Och ett bevis på att jag är inom de normala ramarna så att säga. OCH att en operation hade jag inte fått för mitt bmi är FÖR högt. Drömmen om att vara som alla andra tjejer. Jag tycker att du inte ska skruva så mycket på kroppen utan kanske mer på knoppen. Det viktigaste för dej tror jag är att hitta dej själv och inse att du är så jäkla bra som du är... Unga tjejer speglar sej alltid för mycket i omvärldens ögon. Läs verktygslådan i Mys blogg LCHFingejören. Den tjejen är jätteduktig på att finna verktyg för att bättre på självkänslan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Jag skulle vilja ha ett bmi på ännu lägre egentligen för att just känna att jag faktiskt med passar in. Sen har jag väldigt mycket överskottshud som jag hoppas kunna få bort genom att kunna gå ner ännu mer. Jag vet inte om jag är inne på fel spår.. eller det kanske alltid kommer förbli löshud? Du är så pass ung så din hud kommer säkert att anpassa sej till nya storleken så småningom. Det BLIR väldigt mycket löshud när man har gjort en rejäl viktresa väldigt snabbt. Därför är det också en fördel att ta det lite lugnare så kroppen hinner med. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Det där med håravfall låter ju inte så bra. Tyder inte det på näringsbrist? Antingen har du under alldeles för lång tid ätit alldeles för lite eller så har du ätit fel saker så du inte fått i dig all näring som du behöver. 65 kilo på 155 centimeter är väl alldeles okej? Klart att du skulle se ännu smalare ut om du vägde 55 kilo men det är inte på något sätt ohälsosamt att väga 65 kilo. Har du hunnit med med i knoppen? Har du hunnit med att uppskatta dig själv och det fantastiska du gjort? Om jag var du skulle jag lugna ner mig lite, se till kroppen blir riktigt trygg och se till att jag fick i mig alla näringsämnen den behöver. Hår och tunga är viktiga värdemätare på hur man mår! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Jag skulle vilja ha ett bmi på ännu lägre egentligen för att just känna att jag faktiskt med passar in. Sen har jag väldigt mycket överskottshud som jag hoppas kunna få bort genom att kunna gå ner ännu mer. Jag vet inte om jag är inne på fel spår.. eller det kanske alltid kommer förbli löshud? Huden är tyvärr mest en fråga om att ha valt rätt, eller fel, föräldrar. Den drar ihop sig men hur mycket är helt omöjligt att gissa sig till. Själv har jag haft grisetur med genetiken på det planet (har haft, ehrm, mindre tur på andra plan så det jämnar nog ut sig): två stormagade graviditeter och senare lagt på mig och sen blivit av med 20 av de 25-30 kg jag skulle vilja bli av med själv och inte så mycket som ett veck eller en bristning. Om jag skulle ge råd så skulle det vara att satsa lite extra på gelatin i maten, d.v.s. koka egen benbuljong på kyckling, gris, vilt, nöt o.s.v. Använda som buljongtärningar, dricka rakt av ur mugg till frukost o.s.v. Kolla också här: http://www.marksdailyapple.com/how-to-get-rid-of-excess-skin-after-major-weight-loss/#axzz2vYsfIpaV En klok man som driver en av mina absoluta favoritbloggar inom hälsa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Tack för de vänliga orden. Så du menar i stort sätt att jag ska bara fortsätta som jag gör nu utan att ändra i hopp om att min kropp omformas? Jag menar att du ska fundera på hur du tänker dig att du vill äta när du är klar med din viktresa och äta så. Jag antar att det fortfarande är hälsosam kost och att du inte tänker dig att du ska vråläta i stora mängder. På det sättet vet du ju också att du kommer kunna hålla din vikt när du väl har stabiliserat dig. Och om du efter ett par månader fortfarande står still (då menar jag både kilon och cm) så får du börja fundera på vad du ska stryka härnäst. Minska portionerna, äta striktare etc. Bara det att hålla vikten en period ger ju också huden en möjlighet att hinna ifatt lite och krympa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karolidou Posted March 10, 2014 Author Share Posted March 10, 2014 Du är så pass ung så din hud kommer säkert att anpassa sej till nya storleken så småningom. Det BLIR väldigt mycket löshud när man har gjort en rejäl viktresa väldigt snabbt. Därför är det också en fördel att ta det lite lugnare så kroppen hinner med. Tack, ja det handlar väl mer om att jag måste börja acceptera mig och hur jag ser ut nu. Även om jag kanske vill nå upp till något som är oändligt.... TACK jag ska verkligen läsa hennes verktygslåda med detsamma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Skriv gärna ned vad du äter, det där med håravfall låter sådär. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karolidou Posted March 10, 2014 Author Share Posted March 10, 2014 Det där med håravfall låter ju inte så bra. Tyder inte det på näringsbrist? Antingen har du under alldeles för lång tid ätit alldeles för lite eller så har du ätit fel saker så du inte fått i dig all näring som du behöver. 65 kilo på 155 centimeter är väl alldeles okej? Klart att du skulle se ännu smalare ut om du vägde 55 kilo men det är inte på något sätt ohälsosamt att väga 65 kilo. Har du hunnit med med i knoppen? Har du hunnit med att uppskatta dig själv och det fantastiska du gjort? Om jag var du skulle jag lugna ner mig lite, se till kroppen blir riktigt trygg och se till att jag fick i mig alla näringsämnen den behöver. Hår och tunga är viktiga värdemätare på hur man mår! Antaglien så har jag nog inte fått i mig det jag skulle i näringsvärde. jag nojjar väldigt mycket om vad jag stoppar i mig, d¨å jag innan har hetsätt. Är jag väldigt rädd att detta beteende skall återkomma vid #dippar# i livet. eller stressiga sammanhang. Ja det är väl okej att väga det jag väger nu, men jag känner mig inte smal. jag anser mig fortfarande stor i jämförelse med vad många andra tjejer i min ålder ser ut. Tyvärr, jämför jag mig med kvinnor som jag inte ens har samma förutsättningar. Jag anser mig vara väldigt bred, då jag upplever att jag väldigt snabbt bygger på muskelmassa. OCH egentligen skulle jag vilja vara lång och slank. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karolidou Posted March 10, 2014 Author Share Posted March 10, 2014 Huden är tyvärr mest en fråga om att ha valt rätt, eller fel, föräldrar. Den drar ihop sig men hur mycket är helt omöjligt att gissa sig till. Själv har jag haft grisetur med genetiken på det planet (har haft, ehrm, mindre tur på andra plan så det jämnar nog ut sig): två stormagade graviditeter och senare lagt på mig och sen blivit av med 20 av de 25-30 kg jag skulle vilja bli av med själv och inte så mycket som ett veck eller en bristning. Om jag skulle ge råd så skulle det vara att satsa lite extra på gelatin i maten, d.v.s. koka egen benbuljong på kyckling, gris, vilt, nöt o.s.v. Använda som buljongtärningar, dricka rakt av ur mugg till frukost o.s.v. Kolla också här: http://www.marksdailyapple.com/how-to-get-rid-of-excess-skin-after-major-weight-loss/#axzz2vYsfIpaV En klok man som driver en av mina absoluta favoritbloggar inom hälsa. HAHA men usch. Det lät ju inte alls gott ? Men ja, kanske det för jag antar väl att jag inte är aktuell för en bukplastik då jag inte har fått mitt första barn än. tyvärr.. Hur stor chans är det med träning skulle det kunna dra ihop sig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karolidou Posted March 10, 2014 Author Share Posted March 10, 2014 Jag menar att du ska fundera på hur du tänker dig att du vill äta när du är klar med din viktresa och äta så. Jag antar att det fortfarande är hälsosam kost och att du inte tänker dig att du ska vråläta i stora mängder. På det sättet vet du ju också att du kommer kunna hålla din vikt när du väl har stabiliserat dig. Och om du efter ett par månader fortfarande står still (då menar jag både kilon och cm) så får du börja fundera på vad du ska stryka härnäst. Minska portionerna, äta striktare etc. Bara det att hålla vikten en period ger ju också huden en möjlighet att hinna ifatt lite och krympa. Jag tycker jag äter så strikt det går att äta nämligen. Jag har dragit in på i princip allt... nu känns det som om jag bara uppoffrar och uppoffrar utan det händer något radikalt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Jag tror du äter för strikt. Lägg till lite kolhydratsfattiga grönsaker. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karolidou Posted March 10, 2014 Author Share Posted March 10, 2014 Det där med håravfall låter ju inte så bra. Tyder inte det på näringsbrist? Antingen har du under alldeles för lång tid ätit alldeles för lite eller så har du ätit fel saker så du inte fått i dig all näring som du behöver. 65 kilo på 155 centimeter är väl alldeles okej? Klart att du skulle se ännu smalare ut om du vägde 55 kilo men det är inte på något sätt ohälsosamt att väga 65 kilo. Har du hunnit med med i knoppen? Har du hunnit med att uppskatta dig själv och det fantastiska du gjort? Om jag var du skulle jag lugna ner mig lite, se till kroppen blir riktigt trygg och se till att jag fick i mig alla näringsämnen den behöver. Hår och tunga är viktiga värdemätare på hur man mår! Ja, men förhoppningsvis har det hunnit stabilisera sig nu.. eller det håller på i alla fall. har fått medicin och jag försöker se över med vissa saker jag äter.. ihopp om att det skall bli bättre. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karolidou Posted March 10, 2014 Author Share Posted March 10, 2014 Jag tror du äter för strikt. Lägg till lite kolhydratsfattiga grönsaker. ÄR det möjligt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 HAHA men usch. Det lät ju inte alls gott ? Men ja, kanske det för jag antar väl att jag inte är aktuell för en bukplastik då jag inte har fått mitt första barn än. tyvärr.. Hur stor chans är det med träning skulle det kunna dra ihop sig? Ingen aning vad träning gör för huden. Skadar gör det ju definitivt inte. Men gelatin är grejer det. Du kan t.ex. köpa köttben och koka mustig soppa/gryta på dem. Gelatinet märker du inte av men det finns i avkoket. Du märker de om du låter det kallna, då bildas sånt där läskigt "daller": gelatin. Smakar inte ett jota. Man kan faktiskt spara kycklingben om man har gjort hel kyckling i ugnen, pytsa ut dem i en gryta med vatten och lite kryddor och simsalabim har man en sopp-bas med gelatin i. Har inte kollat upp hur industriellt producerad gelatin förhåller sig ur den här hud-synpunkten s.a.s. men vi gör panna cotta hemma lite då och då. 1/2 liter grädde, koka upp, smaksätta med vaniljpulver. Låta svalna. Under tiden lägga 3 gelatinblad i kallt vatten i 3 minuter. Lyfta i de nu sladdriga gelatinbladen i den lite avsvalnade grädden, röra och pytsa i 5-6 små skålar. man kan roa sig med att lägga bär i bottnen och/eller riva mörk choklad ovanpå. In i kylen och sen vänta otåligt på att det stelnat. Mums. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Hej! Håravfall och torsk låter jobbigt. Kanske kan du förebygga genom ännu mer näringstät mat. Ägg äter du kanske redan och benbuljong som nämnts ovan. Själv äter jag även alger, kycklinglever (eko), färsk torskrom varje vecka. Syrade grönsaker (Tistelvinds opastöriserade) äter jag varje dag för magens skull. Jag tyckte att de syrade grönsakerna var lite sura i början men nu har jag nästan blivit beroende av den fräscha, krispiga smaken av vitkål! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 ÄR det möjligt? Ja. Jag tycker att vissa (speciellt kvinnor) verkar må bättre av en mer fiberrik kost med grönsaker. Håravfall och torsk tyder på att något är fel. Du kan fortfarande äta ganska strikt men du behöver nog se över dit näringsintag. Kan du lägga till mer äggulor? Broccoli, sparris, vitkål, rödkål, spenat, svamp, lök? Syrade grönsaker är mycket bra för näringen. En näve mandlar för mineraler. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karolidou Posted March 10, 2014 Author Share Posted March 10, 2014 Hej! Håravfall och torsk låter jobbigt. Kanske kan du förebygga genom ännu mer näringstät mat. Ägg äter du kanske redan och benbuljong som nämnts ovan. Själv äter jag även alger, kycklinglever (eko), färsk torskrom varje vecka. Syrade grönsaker (Tistelvinds opastöriserade) äter jag varje dag för magens skull. Jag tyckte att de syrade grönsakerna var lite sura i början men nu har jag nästan blivit beroende av den fräscha, krispiga smaken av vitkål! Så jag skall äta vitkål alltså? Det är bra?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Så jag skall äta vitkål alltså? Det är bra?? JA! Bäst är surkål, men smörstekt vitkål är bra (och gott!). 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Så jag skall äta vitkål alltså? Det är bra?? Ja, fast mjölksyrad, opastöriserad vitkål som finns att köpa i hälskostaffärer. De har den i kylskåp eftersom den innehåller levande mjölksyrebakterier. Jag har bara hittat märket Tistelvind. Den är tydligen mer näringsrik och även lättare för magen att bryta ner än vanlig vitkål. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karolidou Posted March 10, 2014 Author Share Posted March 10, 2014 Men vanlig vitkål då? Jag vill ju hellre inte komma upp i hur mycket kollisar som helst heller. Några andra tips? Vet ni några vitaminer man kan äta under Keto? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Men vanlig vitkål då? Jag vill ju hellre inte komma upp i hur mycket kollisar som helst heller. Några andra tips? Vet ni några vitaminer man kan äta under Keto? Du kan äta vanlig vitkål. Du kan äta salladsgrönsaker, broccoli, sparris, rödkål. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Registera det du äter en vanlig dag i något kostverktyg som anger vitaminer/mineraler så ser du om och vad som kan vara problem. Bästa vitaminpillret är lever. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karolidou Posted March 10, 2014 Author Share Posted March 10, 2014 Tack!!!! :-D ska göra det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 En bra bok med tips på strikt LCHF med grönsaker är denna: http://www.lifezone.se/min-bok-lchf-pa-riktigt/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karolidou Posted March 10, 2014 Author Share Posted March 10, 2014 Absolut! Jag ska kolla upp den där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Maken och jag firade 10 är igår och roade oss med att titta på kort från 2004 och 2005. På den tiden (i alla fall 2004) vägde jag 65 kg till mina 155 cm... Det är min målvikt nu. Jag ligger på 73 kg idag. Hela tiden satt jag och häpnades över vad TJOCK jag var! Jag såg ju ut som en "fläsk-Fia" på vartenda kort. Jag SER smalare ut nu med högre vikt, så vågen är inte allt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karolidou Posted March 11, 2014 Author Share Posted March 11, 2014 Skulle jag kunna få se den där bilden? Om det är möjligt! Tror nämligen det hade kunnat vara bra för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnolia Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Men vanlig vitkål då? Jag vill ju hellre inte komma upp i hur mycket kollisar som helst heller. Några andra tips? Vet ni några vitaminer man kan äta under Keto? Innehåller syrad vitkål mer kolhydrater än färsk vitkål? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts