Angua Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Har en omgång buljong på g, hittade finfina köttben så det blir buljong och köttsoppa är det tänkt. Men jag funderar på bästa sättet att förvara buljongen. Glasburkar har jag gott om, men hur länge kan det hålla om man har det bara på burk (med vakuum ) eller hur man fryser det på bästa sätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Har en omgång buljong på g, hittade finfina köttben så det blir buljong och köttsoppa är det tänkt. Men jag funderar på bästa sättet att förvara buljongen. Glasburkar har jag gott om, men hur länge kan det hålla om man har det bara på burk (med vakuum ) eller hur man fryser det på bästa sätt. När vi gör egen buljong (vilket vi gör för sällan) så fryser vi in den i istärningsformar. Smidigt värre. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted March 10, 2014 Author Share Posted March 10, 2014 jaa, det har jag inte tänkt på Har ett gäng istäringsformar ståendes tomma dessutom. Kokade buljong i höstas, sen har det inte blivit av.. Lite dumt, för det är ju rätt enkelt att slänga in en kastrull i ugnen över natten. Så känns det så lyxigt att ha egen buljong när vi lagar mat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 När vi gör egen buljong (vilket vi gör för sällan) så fryser vi in den i istärningsformar. Smidigt värre. Efter de fryst in kan man "ploppa" ut dem och förvara i fryspåse. Har även fryst in i sk istärningspåser, himla smidigt när man sen ska använda. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Istärningslådor brukar jag också använda till buljong, liksom till vinskvättar, såsskvättar och annat som jag inte vill slänga bort men som kan komma till pass. Annars så reducerar jag buljongen riktigt hårt och häller den i en ganska liten glasburk som jag ställer i frysfacket. Sen tar jag fram den när jag behöver den, den tinar fort, och så karvar jag ut vad jag behöver. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Håller med Totto. Reducera hårt så tar de mindre plats i frysen, går alltid späda med vatten.... På tal om buljong. När ni ska äta kyckling. Köp alltid hel, stycka ur filéerna och koka buljong på skrovet. Blir super och tar inte lika lång tid som på märgben (ca 4 h). Och koket är en utmärkt "slaskhink" för gamla rotfrukter och annat gott som ligger i kylen och börjar bli dåliga. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Jag dricker ju en kopp benbuljong varje dag, så det räcker att förvara koket i kylskåpet, blir inte dåligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted March 10, 2014 Author Share Posted March 10, 2014 hur länge brukar du ha det i kylen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 hur länge brukar du ha det i kylen? 1-2 veckor, sen är den slut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts