Peter B Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Aftonbladets debatt artikel: "Det räcker nu. Alltså på riktigt. Jag hoppar av, jag har krånglat nog med mig själv. Och jag vet att jag ska hålla mig undan." Provivas hemsida: "När känner du att det räcker? Hitta balansen och läs vår rapport om hälsostress" Självklart är det ett kreativt sätt att "produktplacera" Proviva på Aftonbladet i hennes debattartikel...självfallet har hon och Proviva synkroniserat detta...att tro något annat är bara naivt. Dessutom har de lyckats skapa en liten "storm" runt detta...antagligen precis det som var avsikten...all uppmärksamhet är bra brukar man ju säga... Men Mia S är ju bara ännu en människa som vill tjäna pengar. Hon har ju inte gjort något olagligt, eller hur? Att några 100 till får diabetes i Sverige på grund av att de tror att det är OK att äta Provivas sockerprodukter tack vare hennes reklam är ju egentligen inte så farligt...vi får ju säkert mer än 10000 nya diabetiker varje år...så det är inte så mycket att bry sig om. Så varför bli arg? Tillägg: Jag tillhör den ironiska generationen. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Johanna07 Posted March 10, 2014 Popular Post Share Posted March 10, 2014 Kanske därför att hon antar att allt handlar om viktstress och inte hälsa. Om amputerade ben, förlorad syn. 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Precis som Johanna07 reagerade jag också på okunskapen parad med den självsäkerhet där hon sågar en kosthållning som fungerar för så många, som gör detta rätt. Var finns ödmjukheten? Till amputerade ben kan vi lägga, hjärt- och kärlsjukdomar, cancer eller försvårad utläkning av cancern samt alzheimers och andra neurologiska sjukdomar. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Det som är "tragiskt" är att hon verkar falla för det hon protesterar emot, fokusering på vikt. Var är fokus på hälsa? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Ja jag blir inte arg, bara lite less. Eller ledsen. Jag ser bara samma gamla tugga som vi så ofta har sett för: NN har inte lyckats tvinga sin kropp att lyda mig, hen "borde" se ut på ett visst sätt / väga x många kilon / komma i stl. pyttelitet. Alltså "fungerar" inte den eller den kosthållningen. Eller så funkar det; folk går ner och blir för smala för vad som är normalt för dem och blir sjuka eller olyckliga eller infertila eller så kapsejsar de och går upp i vikt och då hatar man sig själv för att man är så svag och hopplös. Istället för att se att kejsaren är NAKEN! BMI är ett alldeles för trubbigt riktmärke, vi har alla olika kroppsbyggnader, olika förutsättningar. Jag och min svärmor är lika långa men jag är gott och väl minst 15 kilo tyngre. 10 av dem är helt enkelt kroppsbyggnad. Om jag vägde som hon skulle jag vara avmagrad och sjuklig: hon är frisk och stark. Om hon vägde som jag skulle hon vara rätt ordentligt mycket för tung. Men hon är uttalat smal och alltså "rätt". Mitt enda sätt, om jag hade någon önskan att se ut på "rätt" sätt, skulle vara att göra våld på mig själv och svälta mig sjuk. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Den mer allvarligare aspekten är att danone sponsrar kost och näring, och via reklamgrep som denna får legitimitet. "Kost & Näring är branschorganisationen för Sveriges kostchefer, en yrkesgrupp som dagligen ansvarar för miljontals måltider i offentliga verksamheter runt om i landet, från förskolor till äldreboenden." 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Jag tycker inte vi skall vara allt för kritiska till Mia Skäringer ändå. Jag förstår henne, att hon är less på att krångla och mickla med kroppen. Och det är ju de vanliga kostråden hon har provat i decennier.Men hon vet inte hur enkelt allt skulle kunna vara, att bara äta bra riktig mat. För övrigt tycker jag att hon är snygg och ser helt ok ut! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 11, 2014 Author Share Posted March 11, 2014 ...dessutom är hon rolig ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Det är väl egentligen varken konstigt eller olagligt att ett företag försöker framställa sina produkter som nyttiga. Detta gör ju både mejeriindustrin samt äggindustrin trots att det finns mycket forskning som sammanlänkar hög konsumtion av dessa produkter med hälsorisker. Arla har ju exempelvis sina annonser om mjölk som den perfekta sportdrycken osv. Jag tycker ni drar lite väl höga växlar av detta. Det kan ju faktiskt vara så att Proviva rekryterade Skäringer för att de tidigare läst hennes blogg och ansåg att hennes budskap passade företagets?! Nu är jag ingen flitig läsare av kändisbloggar, men har inte hon skrivit liknande krönikor tidigare? Folk som skriver att LCHF inte handlar om viktnedgång utan hälsa tycker jag också är lite bortkopplade från verkligheten. Man behöver inte leta länge för att hitta en LCHF-bilaga med rubriker som "Tappa 15 kg på två veckor med LCHF". Kanske handlar LCHF om hälsa för just dig, men i samhället som stort är det en bantningsregim. Hon verkar ju heller inte ha köpt hela det här "ät obegränsat med kolesterol och fett"-mantrat eftersom hon skriver: Att äta kolhydrater öppet är som att beställa en grogg på jobblunchen. Man framstår som oupplyst, bonnig och lite äcklig. Men en ihoprullad ostbit med smör inuti är helt okej att snaska på. Eller en påse babyostar i handväskan är också helrätt. Också en jävla massa bacon. Fettslamsor till förbannelse. Vad som händer med mina inre organ är fullkomligt irrelevant bara jag blir smal. Så förmodligen ser Skäringer LCHF som ännu en diet. Jag uppfattade artikeln som genuin och hennes egna tankar, men att Proviva givetvis vill maxa PR-värdet av sin nya stjärnrekrytering. PS. Förmodligen hjälper ni också Proviva i sin kampanj genom att reagera på detta sättet och skapa sådan debatt. Som man brukar säga, all PR är bra PR! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Myhrberg Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Jag blir alltid arg på folk som tjänar pengar på att lura andra. Dessutom tycker jag inte om nyttiga idioter. P:S jag är Inte ironisk i detta inlägg ty jag tror inte att ironi funkar på seriösa forum. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Jag tror att folk reagerar så kraftigt på grund av att det blev så taffligt alltihop. Dag 1: Bloggar om att undvika hälsostress Dag 2: Övertydligt sponsrad av ProViva som säljer "hälsodrycker" 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Jag tror att folk reagerar så kraftigt på grund av att det blev så taffligt alltihop. Dag 1: Bloggar om att undvika hälsostress Dag 2: Övertydligt sponsrad av ProViva som säljer "hälsodrycker" Visst jag förstår din poäng, men det hade ju varit mycket värre om exempelvis en tongivande och respekterad läkare/forskare hade varit sponsrad av företaget, och på samma gång forskat om fördelen med probiotika. Jag tvivlar att folk går till Skäringers blogg för att leta kostråd. Det känns mer som artikeln var skriven i någon slags feministisk anda, snarare än hälsorelaterat. Bloggare pushar ju hela tiden ut produkter hit och dit, men det är ingen som grinar för det. Sen om folk kommer köpa mer Proviva pga detta så är det väl bara att gratulera snillena bakom kampanjen (om det nu var en sådan). Det finns långt värre grejor än Proviva fruktdryck! Men för mig känns det ganska långsökt att jakande nicka till Skäringers krönika, och sen få idén att jag kanske borde börja dricka Proviva eftersom de har en liknande slogan. Är verkligen folk så tröga/lättpåverkade? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinaJ Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Den här hälsostressen kommer inifrån och sedan projiceras den på omvärlden, men det är inte därifrån det kommer. Allting kommer inifrån, den här stressen är helt och hållet skapade av dem själva. Kanske är Mias självkänsla mycket låg, vilket verkar vara fallet när man hör hur hennes humor är uppbyggd. Att tro att allting handlar om vikt och utseende bara för att det är vad som åker runt i hennes egen hjärna. Just socker är ju något som de allra flesta mår mycket dåligt av, även smala fitness personer. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Visst jag förstår din poäng, men det hade ju varit mycket värre om exempelvis en tongivande och respekterad läkare/forskare hade varit sponsrad av företaget, och på samma gång forskat om fördelen med probiotika. Jag tvivlar att folk går till Skäringers blogg för att leta kostråd. Det känns mer som artikeln var skriven i någon slags feministisk anda, snarare än hälsorelaterat. Bloggare pushar ju hela tiden ut produkter hit och dit, men det är ingen som grinar för det. Sen om folk kommer köpa mer Proviva pga detta så är det väl bara att gratulera snillena bakom kampanjen (om det nu var en sådan). Det finns långt värre grejor än Proviva fruktdryck! Men för mig känns det ganska långsökt att jakande nicka till Skäringers krönika, och sen få idén att jag kanske borde börja dricka Proviva eftersom de har en liknande slogan. Är verkligen folk så tröga/lättpåverkade? Grejen är väl att hon köpts in som en slags opinionsbildare. Hennes förment "oberoende" kvasifeministiska krönika plockar upp teman och formuleringar från ProViva, vilket är ett försåtligt sätt att indirekt sälja in ProVivas budskap. Problemet är att folk inte gillar att bli lurade – krönikan skulla antagligen ha setts i ett annat ljus om samarbetet med ProViva varit allmänt känt vid publiceringen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 11, 2014 Author Share Posted March 11, 2014 Men för mig känns det ganska långsökt att jakande nicka till Skäringers krönika, och sen få idén att jag kanske borde börja dricka Proviva eftersom de har en liknande slogan. Är verkligen folk så tröga/lättpåverkade? Åtminstone Proviva kan ha hoppats på den här "stormen" och då är det ju inte lika långsökt längre... Frukostbordet är ju en "stor marknad". Man bara häpnar när man ser hur majoriteten av befolkningen äter sockrade frukostflingor, sockrade yoghurtar, juicer och dessutom tror att det är nyttigt och då passar Provivas produkter väl in ...de är ju ännu nyttigare, en sockrad youghurt eller dryck med någon tillsatt bakterie!!! ..så JA folk är "så tröga/lättpåverkade"...annars hade inte våra frukostvanor sett ut som de gör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Den här hälsostressen kommer inifrån och sedan projiceras den på omvärlden, men det är inte därifrån det kommer. Allting kommer inifrån, den här stressen är helt och hållet skapade av dem själva. Kanske är Mias självkänsla mycket låg, vilket verkar vara fallet när man hör hur hennes humor är uppbyggd. Att tro att allting handlar om vikt och utseende bara för att det är vad som åker runt i hennes egen hjärna. Just socker är ju något som de allra flesta mår mycket dåligt av, även smala fitness personer. Martina, har jag förstått det rätt att du försörjer dig på träning, kost och hälsa? Jag misstänker också att du har en kropp som är i rätt god form och i mångt och mycket ser ut som vårt nutida ideal? När ens jobb och största intresse är träning och kost är det ju ganska lätt att hålla sig "fit", men alla har inte den möjligheten (eller är ens intresserad). Jag går inte i dessa kvinnors skor, men jag kan förstå att det är lite stressande ifall man exempelvis är "fast" i ett skitjobb med tre jobbiga barn etc, och även känner pressen att hinna laga bra mat och träna flera timmar i veckan. Sen blir det inte lättare när man möts av motstridiga rekommendationer från alla möjliga håll! Det bästa hade dock varit om vi introducerats till nyttigare mat som barn, så att folk hade sluppit bli överviktiga och sjuka. Men tyvärr verkar det ju svårt att enas vad denna nyttigare mat ska bestå av! För att inte tala om diskrepansen mellan officiella rekommendationer och vad folk faktiskt äter (pga lättja, lockelser från matindustrin, pris, smak etc). På ett mer filosofiskt plan finns ju också en risk att strävan efter "perfekt hälsa" leder till att man blir en överdrivet nitisk person som bara fokuserar på "jaget", och försummar andra saker i livet (som kreativt utlopp och gemenskap exempelvis). Det finns få människor genom världshistorien som kollektivt beundras för att de hade ett "jävla sexpack". 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Inte blir jag arg på henne, Visste inte ens vem hon var förrän ett par dagar sedan. Iofs tittar jag inte heller på tv... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Det är väl egentligen varken konstigt eller olagligt att ett företag försöker framställa sina produkter som nyttiga. Detta gör ju både mejeriindustrin samt äggindustrin trots att det finns mycket forskning som sammanlänkar hög konsumtion av dessa produkter med hälsorisker. Arla har ju exempelvis sina annonser om mjölk som den perfekta sportdrycken osv. Jag tycker ni drar lite väl höga växlar av detta. Det kan ju faktiskt vara så att Proviva rekryterade Skäringer för att de tidigare läst hennes blogg och ansåg att hennes budskap passade företagets?! Nu är jag ingen flitig läsare av kändisbloggar, men har inte hon skrivit liknande krönikor tidigare? Folk som skriver att LCHF inte handlar om viktnedgång utan hälsa tycker jag också är lite bortkopplade från verkligheten. Man behöver inte leta länge för att hitta en LCHF-bilaga med rubriker som "Tappa 15 kg på två veckor med LCHF". Kanske handlar LCHF om hälsa för just dig, men i samhället som stort är det en bantningsregim. Hon verkar ju heller inte ha köpt hela det här "ät obegränsat med kolesterol och fett"-mantrat eftersom hon skriver: Så förmodligen ser Skäringer LCHF som ännu en diet. Jag uppfattade artikeln som genuin och hennes egna tankar, men att Proviva givetvis vill maxa PR-värdet av sin nya stjärnrekrytering. PS. Förmodligen hjälper ni också Proviva i sin kampanj genom att reagera på detta sättet och skapa sådan debatt. Som man brukar säga, all PR är bra PR! Ute och cyklar som vanligt....... Ägg är bra mat och mjölk är en mycket bra sportdryck (tror jag). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted March 12, 2014 Share Posted March 12, 2014 Ute och cyklar som vanligt....... Ägg är bra mat och mjölk är en mycket bra sportdryck (tror jag). Mjölk är garanterat ingen bra sportdryck. Det är slembildande och tenderar att leda till återkommande sinusproblem hos många människor. Föga önskvärda egenskaper för en idrottare m.a.o. Visserligen handlar det mest om anekdoter och verkar inte vara fastställt i några vetenskapliga studier, men ändå många som upplever förbättring vid uteslutning av mjölk. Sångare/sångerskor kan också vittna om att mjölk leder till ökad slembildning i halsen. Jag tvivlar på att du finner många elitidrottare som dricker mjölk i samband med träning/tävling. Finns säkert några undantag som är sponsrade av Arla eller dylikt. De andra aspekterna har mer indirekta och långtgående konsekvenser, som t ex ökad risk för cancer vid högt intag av kasein. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted March 12, 2014 Share Posted March 12, 2014 Jag är ingen elitidrottare och inte skall jag sjunga heller. Jag tror ändå att mjölk är bra för många som sportdryck. Själv använder jag flytande diväteoxid då jag inte speciellt behöver fett, proteiner eller laktos under och efter min motion. För övrigt så tror jag att många tittar för mycket på vad elitidrottare gör, fast de är långt från elitidrottare. Man tar sportdrycker och godisproteinbars efter ett vanligt motionspass. Man kör styrketräning fem dagar i veckan med splittade program som om man skulle ställa upp i Mr. Universe när man borde bygga styrka med några få basövningar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted March 12, 2014 Share Posted March 12, 2014 Det som stör mig, och kanske många andra, är att hon verkar bry sig. Man går på det där hjärtliga, innerliga och utlämnande. Känner igen sig och osv.... Men så visar det sig att allt är ett PR-jippo , en sådan besvikelse, och vad lurad man känner sig. Då accepterar jag hellre de som inte myglar om att de tjänar pengar, för det finns inget fel i det. Pengar måste vi ha allihop. Men driv inte med människors känslor i samband med försäljningen! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts