Kolesterolprover efter snart sex år med LCHF

Cajsavarg

Recommended Posts

För en tid sedan tog jag blodprover som jag nu fått svar på. Jag skulle bli glad och tacksam om ni hade några synpunkter och kommentarer på dessa. :rolleyes:

Inom parentes står referensvärdena.

fP-Triglycerid 0,36 (0,45-2,6)

p-HDL Kolesterol 3,0 ( 1,0-2,7)

P-Kolesterol 6,1 3,9-7,8)

fP-LDL Kolesterol 3,0 ( 2,0-5,3)

fP-LDL/HDL -kol (kvot) 1,0 (0,4-6,6)

Kommentar i medföljande brev från läkaren. "....Målvärden vid komplicerade hjärt-eller diabetessjukdom är P-kol <4,5 och LDL -kol  <2,5. I Ditt fall tycker jag inte att farmakologisk behandling behövs i nuläget. Lämpliga åtgärder för Dig är lämplig kost och regelbunden fysiks aktivitet. Bokning av kostsamtal till dietist rekommenderas..."

I april är det sex år sedan jag började med LCHF. Jag har inte gått ner i vikt, trots fetma, men fysiskt så mår jag väldigt mycket bättre än förut på flera olika plan.

• Like 3

Jo, jag hade gärna gått ner i vikt. Det var därför jag började men så blev inte fallet. Ännu. Jag testade till och med att "nolla" i sex månader. Det enda som kom ut av det var att det visade sig att jag har utmattade binjurar samt Hashimotos. (Jag tog och testade mig eftersom inget hände med vikten).

Tack för synpunkterna! :-D Härligt att få läsa ordet "perfekt"!

Jag är inte så säker på att lite fetma är ohälsosamt, om man äter en bra och nyttig kost (men mycket). Ganska intressant fråga faktiskt, vad säger ni, the best and the brightest?

Tillbaks till Cajsavarg. Om du är frisk och mår bra och har fina koleserolvärden så kan det ju inte bli bättre, även om du tycker att du är lite väl kurvig.

• Like 6

Tack stroker39. Ja, det är ju sant att det är bra om man mår bra. Och förutom artros så mår jag ganska bra. Krokiga fingrar kan man leva med :-P

Tack Zepp :-D

Hur räknar du ut det?

P-kolesterol 6,1 (ser att det första parantesttecknet "(" inte kom med i mitt inlägg) och sedan dividerat med vad?

Instämmer. Riktigt fina värden där. Fattar dock inte hur folk kan komma ner i 0.4-0.5 i tg, jag har hela tiden legat på 0.8-0.9 i triglycerider ;D

Angående din vikt. Hur har händelsevis klädernas storlek förändrats under dessa år, trots att vikten inte gjort det?

Tack stroker39. Ja, det är ju sant att det är bra om man mår bra. Och förutom artros så mår jag ganska bra. Krokiga fingrar kan man leva med :-P

Tack Zepp :-D

Hur räknar du ut det?

P-kolesterol 6,1 (ser att det första parantesttecknet "(" inte kom med i mitt inlägg) och sedan dividerat med vad?

Total/HDL=riskfaktor för framtida CVD!

Man kan utvärdera sitt kolesterol på en massa olika sätt!

6,1-3=3,1= NonHDL kolesterol.. lika fint det.

"Measuring total cholesterol provides limited information about risk because the number includes both HDL-C and LDL-C. If we however subtract HDL-C from total cholesterol we will have a measure of the amount of cholesterol carried within all lipoproteins except HDL. By doing this simple math we will have the amount of cholesterol carried within all lipoproteins that are atherogenic. In other words; a measure of cholesterol carried within all the “bad” lipoproteins but not the “good” ones (which is basically only HDL). This measure is termed non-HDL cholesterol (non-HDL-C)."

http://www.docsopinion.com/health-and-nutrition/lipids/non-hdl-cholesterol-non-hdl-c/

Trg/HDL= eventuell insulinresistens.

0,36/3=0,12.. Bör vara under 1,5!  :o 

Du har svinhögt HDL.. och har alldrig sett så låga Triglycerider!

Propsar läkaren på dietist.. gå dit.. det skall inte vara du som vägrar ta till dig kunskap.. lyssna.. men håll tyst, nicka och håll med!

Blev oxå skickad till dietist.. en äldre något rund dam.. jag kunde ha gett henne några tips.. men avstod!

Nej, någon dietist kommer det inte att bli tal om :-D Av någon outgrundlig orsak så har jag inte så stort förtroende för de flesta ;-P

#Pingvin, tyvärr samma storlekar. Dock så tycker dottern att jag blivit smalare så kanske det är något omfördelat. Jag har en äppelform och där allt samlas på bakpartiet medan ansiktet förblir oförändrat.

• Like 1

Total/HDL=riskfaktor för framtida CVD!

Man kan utvärdera sitt kolesterol på en massa olika sätt!

6,1-3=3,1= NonHDL kolesterol.. lika fint det.

"Measuring total cholesterol provides limited information about risk because the number includes both HDL-C and LDL-C. If we however subtract HDL-C from total cholesterol we will have a measure of the amount of cholesterol carried within all lipoproteins except HDL. By doing this simple math we will have the amount of cholesterol carried within all lipoproteins that are atherogenic. In other words; a measure of cholesterol carried within all the “bad” lipoproteins but not the “good” ones (which is basically only HDL). This measure is termed non-HDL cholesterol (non-HDL-C)."

http://www.docsopinion.com/health-and-nutrition/lipids/non-hdl-cholesterol-non-hdl-c/

Trg/HDL= eventuell insulinresistens.

0,36/3=0,12.. Bör vara under 1,5!  :o 

Du har svinhögt HDL.. och har alldrig sett så låga Triglycerider!

LCHF är nog inte så tokigt ändå ;-))

• Like 3