evadal0708 Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Jag var på besök i Stockholm i februari hos Lifegene och mätte, vägde och tog prover. Det var kul att få provsvaren så småningom. Fast impedansvågen verkar lite mystisk. Kan man verkligen innehålla bara 45% vatten? Det stod att resultaten skulle ligga mellan 50-70%. Nu har jag också fått ett brev om att mina kolesterolvärden är dåliga. (De togs INTE på fastande mage.) Så här står det: …. Om man har ett kolesterol över 7,8 mmol/L kan det vara ett tecken på ett ärftligt förhöjt kolesterol. Om kolesterolet är normalt ska även fördelningen av HDL och LDL vara normal. För högt kolesterolvärde och/eller en gynnsam fördelning av HDL och LDL kan leda till ökad risk för hjärta/kärl sjukdom. Ditt kolesterol är 9,6 mmol/L. Ditt Apolipoprotein A1 (HDL - det goda kolesterolet) är 2,35 g/L. Normalvärde är 1,10-2,10 g/L. Ditt Apolipoprotein B (lDL - det onda kolesterolet) är 1,69 g/L. Normalvärde är 0,50-1,70 g/L. Det innebär att vi rekommenderar dig att vända dig till din vårdcentral för att kontrollera dessa. (Underskrivet av en läkare) Slut citat. Det stod inget om APO-kvoten som jag räknade ut till 1,69/2,35= ung 0,7 I övrigt hade jag ett bra långtidsblodsocker och blodtryck på 110/70. Jag tycker att mina värden är bra. Jag har ätit LCHF-mat i ca ett och halvt år. Jag tror att andra människor skulle kunna bli oroade om de fick ett sådant här brev. Alla håller ju inte på och läser på sådana här forum. Vad tycker ni? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Märk väl att APOa1 ligger över referens! Man behöver inte vara fastande vid APO mätning. Snart får de ta fram nya normalvärden för oss som äter LCHF! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rylandes Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Aj då nu är jag där igen Zepp! Man bör absolut vara fastande vid APO mätning. Det beror på att det fett vi äter inte ska påverka triglyceridvärdet. Det tar ca 10-12 timmar för flertalet av kylomikronerna att lämna blodet. Mäter man före det så, påverkar det onödigt höga triglyceridvärdet LDL-C uträkningen. Och ger vissa läkare spader. -- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Man mäter inga kylomicroner vid APO-provtagning.. det är det som är så fräckt. APOb100 produceras i levern och finns i LDL, APOb48 produceras i tarmen och finns i Kylomicronerna. Det är vid vanliga kolesterolprover man skall vara fastande.. annars mäter man vad man åt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rylandes Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Där vill jag mena att du har fel. Den mätmetoden som vi använder i Sverige kan inte skilja på APO-B100 och APO-B48. Till det behövs NMR metoden. Eller menar du att det är den som används nu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Jag var på besök i Stockholm i februari hos Lifegene och mätte, vägde och tog prover. Det var kul att få provsvaren så småningom. Fast impedansvågen verkar lite mystisk. Kan man verkligen innehålla bara 45% vatten? Det stod att resultaten skulle ligga mellan 50-70%. Nu har jag också fått ett brev om att mina kolesterolvärden är dåliga. (De togs INTE på fastande mage.) Så här står det: …. Om man har ett kolesterol över 7,8 mmol/L kan det vara ett tecken på ett ärftligt förhöjt kolesterol. Om kolesterolet är normalt ska även fördelningen av HDL och LDL vara normal. För högt kolesterolvärde och/eller en gynnsam fördelning av HDL och LDL kan leda till ökad risk för hjärta/kärl sjukdom. Ditt kolesterol är 9,6 mmol/L. Ditt Apolipoprotein A1 (HDL - det goda kolesterolet) är 2,35 g/L. Normalvärde är 1,10-2,10 g/L. Ditt Apolipoprotein B (lDL - det onda kolesterolet) är 1,69 g/L. Normalvärde är 0,50-1,70 g/L. Det innebär att vi rekommenderar dig att vända dig till din vårdcentral för att kontrollera dessa. (Underskrivet av en läkare) Slut citat. Det stod inget om APO-kvoten som jag räknade ut till 1,69/2,35= ung 0,7 I övrigt hade jag ett bra långtidsblodsocker och blodtryck på 110/70. Jag tycker att mina värden är bra. Jag har ätit LCHF-mat i ca ett och halvt år. Jag tror att andra människor skulle kunna bli oroade om de fick ett sådant här brev. Alla håller ju inte på och läser på sådana här forum. Vad tycker ni? Impedansvågen: Lifegene - jag hade bara 33% vatten i min kropp... slå det den som kan! Känner mig normal i övrigt (inte särskilt uttorkad) så jag tar siffran för vad den är - skräp producerad av skräpelektronik. Min egen impedansvåg hemma (inga mätpunkter för händerna dock) ger helt andra, mer normala siffror, men även dessa tror jag inte särskilt mycket på. De vågar som säljs idag lovar runt och håller tunt skulle jag vilja säga. Kolesterol: Anledningen till att du fått brevet är att LifeGene förbundit sig att särskilt meddela alla som ligger utanför något referensintervall. Det betyder alltså inte att någon är orolig för din hälsa. Dina siffror är väldigt intressanta för totalkolesterolet skulle få en konventionell läkare att omedelbart gripa efter receptblocket för att rafsa ner ett statinrecept. Tittar man dock på APO-värdena så har du ett APO-B inom referensintervallet, och ett APO-A1 som är bättre än referensintervallet (högt APO-A1 är ju bra). Man får tänka på hur referensintervallen har bestämts: de grundar sig på mätningar på normalbefolkningen. Väldigt få äter en kost som ger höga värden på APO-A1. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Där vill jag mena att du har fel. Den mätmetoden som vi använder i Sverige kan inte skilja på APO-B100 och APO-B48. Till det behövs NMR metoden. Eller menar du att det är den som används nu? Intressant det du säger. Posta gärna lite referenser om detta så vi andra kan lära oss mer. Helt klart är i alla fall att LifeGene säger att man inte ska/behöver fasta innan proven. När jag själv googlar på det så får jag intrycket att mängden partiklar med AP0-B48 är försumbar jämfört med mängden partiklar med APO-B100, och att man därför kan bortse från deras bidrag till APO-B. https://www.lipidcenter.com/pdf/apoB_100_vs_apoB48.pdf Citat: "Since 90-95% of the apoB particles that exist in plasma are LDLs, apoB48 is not a meaningful player in most patients as far as atherosclerotic risk related to apoB particle number is concerned (there are trivial numbers of chylos compared to LDLs). Although, chylomicron particle numbers are very low, in patients who cannot metabolize chylomicrons because they lack lipoprotein lipase or apoC-II (required to attached to lipoprotein lipase) or have excess apoC-III, their chylomicrons accumulate as they stay in plasma for long periods (increased plasma residence time) and get very large. Such patients all have significant elevations of fasting and postprandial TG (usually > 1000) and are at risk for pancreatitis. Since the vast majority of atherogenic particles have apoB100, measuring apoB48 provides little if any information that would predict risk or guide treatment it would be useless to measure it even if the test was available." Vi räknar lite på det: om jag tar evadals0708-s siffror och antar att apoB48 utgjorde 10% av apoB-partiklarna (det är högt räknat) så kommer vi ner i ett apoB100 på cirka 1.5, vilket bör motsvara ett hypotetiskt fastevärde. Vi ser att det fortfarande ligger i närheten av den övre gränsen av referensintervallet, och tre gånger högre än den lägre gränsen för referensintervallet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rylandes Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Påståendet att APO-B100 utgör 90-95% står på vinglig grund eftersom det beror på hur långt efter måltid det är och vad man har ätit. Samt även en del genetiska förutsättningar. Låt oss ta hela förloppet: Vi äter en måltid innehållande en hel del fett. Detta packas i kylomikroner och går genom lymfsystemet ut i blodomloppet. Det mesta försvinner därifrån inom 3 kanske 4 timmar. Allt är borta inkl restprodukter inom 12 timmar. Det här påverkar både triglycerid mätvärdet och APO-B48. Man kan naturligtvis inte sätta en fast procentsats för APO-B100. Eftersom APO-B48 kurvan ser ut som en puckel. Det har ju fram till nu hävdats att man ska fasta för att inte påverka mätvärdet. Nu har jag också sett från flera håll att det inte behövs. Vad man nu har för motiv för detta. Grumliga eller inte. Jag kan tillägga att det verkar som att även vid NMR mätning i USA så rekommenderas fasta före på flera håll. Trots att man där kan skilja på APO-B100 och -B48. Men man får ju fram hela lipidstatusen så jag gissar att man vill se bl.a. fastetriglyceridvärdet. http://www.lef.org/Vitamins-Supplements/ItemLC884247/NMR-LipoProfile-Blood-Test.html http://www.liposcience.com/nmr-lipoprofile-test/patients/understanding-your-test-results -- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Man mäter bara APOb100.. NMR är en annan metod där man oxå kan kvantifiera olika storlekar av LDL. APOb48 kan alldrig vara en LDL.. iomed att det är en kylomicron. När man räknar på LDL-c däremot så kan C från kylomicroner komma med. http://www.ibl-japan.co.jp/datasheet/27181_e.pdf 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rylandes Posted March 12, 2014 Share Posted March 12, 2014 Zepp! Om man läser stycke 2 i din länk: "Generally, the concentration of ApoB in blood has been measured as the total of ApoB-100 and ApoB-48. This kit can measure only ApoB-100 in plasma samples using ApoB-100 specific antibodies which don’t recognize ApoB-48". Vilket är precis det som jag hävdar. Ett vanligt Apo-B prov skiljer inte mellan APO-B100 och APO-B48. När jag tittade på detta för några år sedan var det inget Landsting (som jag hittade) som använde någon annan test. Nu har du hittat ett test som kan mäta bara APO-B100. Bra. Då inställer sig nästa fråga. Är det detta test som används idag i Landstingen? Om jag gör en snabbtitt så är det inget Landsting som specificerar att testet är ett APO-B100. Tittar man i prislistan för region Skåne, så vill dom ha 17 kronor för ett vanligt APO-B prov. I Tyskland så kostar ett APO-B100 prov drygt 60 kronor om jag räknar om från Euron. Där ligger förmodligen svaret: Priset! Sammanfattningsvis: 1. LDL-P (NMR) och APO-B är inte samma sak. 2. LDL-P (NMR) och APO-B100 är inte samma men ekvivalenter. 3. Vid ett APO-B100 prov behöver man inte fasta. 4. Vid ett traditionellt APO-B prov behöver man fasta. -- 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 23, 2014 Share Posted April 23, 2014 Japp.. nu visar det sig att man mäter olika på olika ställen.. det prov jag tog.. där mäter man alla APOB.. oavsett 100 eller 48! Så då gäller det att vara fastande, men.. de kylomicroner lär bara utgöra någon procent.. så man kan hur som helst.. om man inte ätit frukost se det som en bra indikation! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted May 1, 2014 Author Share Posted May 1, 2014 Jag fick i alla fall 8,8 i S-Kolesterol (totalkolesterol som de sa till mig) när jag var fastande på min vårdcentral i Göteborg. I Stockholm hos Lifegene fick jag 9,6 när jag inte fastade en månad tidigare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts