Jump to content

Lågt i tak här

LasseL
 Share

Recommended Posts

Det här handlar inte om forumet utan om modereringen i bloggen.

Jag är väl medveten om att en plats som denna inte är en demokrati utan en diktatur. Doc (med bistånd av moderatorerna) bestämmer och det respekterar jag fullt ut. 

Det handlar om blogginlägget ”Mer om Proviva-historien” och Mia Skäringer.

I en kommentar råkade jag skriva detta: ”Det finns bara ett ord. Det börjar med ”H” och avslutas med ”a” och har fyra bokstäver.”

Någon reagerade förstås omedelbart med ryggmärgen och snart var detta inlägg (och följande inlägg av mig) förpassat till den digitala kyrkogården.  Är det någon som verkligen tror att jag tycker att Mia Skäringer är en sådan kvinna i ordets vanliga betydelse och i detta sammanhang? Nämnde jag något sådant överhuvudtaget? 

Kan det förbjudna ordet inte ses i ett större sammanhang? 

Jag skrev inte ens ut ordet i klartext med hänsyn till Mia och framtida Googlesökningar. 

Jag ***förbjudet ord censurerat*** varje dag. Jag går till jobbet och låter min arbetsgivare utnyttja mig och får betalt för det. Men jag hycklar inte om det vilket som vissa andra gör.

Tråkigt med så lågt i tak.

• Like 1

Tycker att det var helt rätt gjort. Helt onödigt att använda såna ord om någon. Och nej! Jag får inte moralpanik, utan använder vid väl valda tillfälle ord som k-sugare, f-a och annat vackert men inte i skrift för eftervärlden att stötas av.

• Like 7

Nu var det ju inte ordet som plockades bort utan hela inlägget och även de följande. 

Men jag fattar poängen. Det gäller att uttrycka sig extremt politiskt korrekt här. Folk kan ju bli sårade även om de inte är berörda själva och inte heller förstår vad jag skriver. 

Dock tror jag att de få som hann läsa mina inlägg fattade vad jag var ute efter och begrep vad jag menade. Men nu är ju inläggen borta och de lättstötta som inte orkar eller kan tänka efter själva behöver inte bli besvärade. Allt är med andra ord frid och fröjd. 

Nej Lasse, det var inte lågt i tak. Det var de gällande regler och bestämmelser som bloggägaren - som du korrekt påpekar - har satt upp.

Och jag nog tror att de flesta av oss läsare tycker det var helt korrekt att ta bort den sortens kommentarer.

• Like 6

Nej Lasse, det var inte lågt i tak. Det var de gällande regler och bestämmelser som bloggägaren - som du korrekt påpekar - har satt upp.

Och jag nog tror att de flesta av oss läsare tycker det var helt korrekt att ta bort den sortens kommentarer.

Hann du verkligen läsa den innan den togs bort? 

I så fall minns du säkert att det som jag citerade ovan bara var en del av inlägget och en liknelse. 

Det handlar inte om att du _råkat_ skriva något. Du vet vad du gjort. Jag hann läsa dina kommentarer. I den första avslutade du med tre meningar om att Skäringer är något som är ett ord med fyra bokstäver som börjar på h och slutar med a. I den andra skrev du bland annat

"Ordet jag inte skrev i klartext var ett som började på "H" och som slutade på "a" och som hade fyra bokstäver. Höna. Ett djur som springer omkring och kacklar ur sig oljud och sprider sin dynga överallt. Det kanske var det jag avsåg? Eller inte. Vad vet du?"

När du skriver på ett välmodererat och välbesökt forum får du finna dig i att behöva följa vissa grundläggande sociala regler. Det är bara att acceptera. Att inte få skriva alltför nedlåtande om människor är inte att behöva skriva extremt pk och förhålla sig till lågt i tak. Det är rent folkvett.

• Like 3

Det handlar inte om att du _råkat_ skriva något. Du vet vad du gjort. Jag hann läsa dina kommentarer. I den första avslutade du med tre meningar om att Skäringer är något som är ett ord med fyra bokstäver som börjar på h och slutar med a. I den andra skrev du bland annat

"Ordet jag inte skrev i klartext var ett som började på "H" och som slutade på "a" och som hade fyra bokstäver. Höna. Ett djur som springer omkring och kacklar ur sig oljud och sprider sin dynga överallt. Det kanske var det jag avsåg? Eller inte. Vad vet du?"

När du skriver på ett välmodererat och välbesökt forum får du finna dig i att behöva följa vissa grundläggande sociala regler. Det är bara att acceptera. Att inte få skriva alltför nedlåtande om människor är inte att behöva skriva extremt pk och förhålla sig till lågt i tak. Det är rent folkvett.

Så duktig du är. Jag bugar och tackar för uppläxningen. Jag är hemskt tacksam. Jag är helt ny på nätet. Eller inte. Jag begriper inget om sociala regler på nätet. Jag ber om ursäkt.  Jag är bannad på hundratals fora på nätet på grund av mitt asociala beteende, så ett till spelar liksom ingen roll. Ha det bra. Lycka till. Du kanske till och med kan bli moderator här. Det vore inte bra. Men i brist på smisk från riktiga moderatorer (bortsatt från borttagna inlägg) och inte från någon hobbydito som du så får jag väl hålla mig till godo. 

Dock så har jag inget minne av några tre avslutande meningar om Skäringer och det otäcka ordet i det första inlägget. Det är möjligt att det är så, men kan du citera vad jag skrev? Beträffande hönan så har du helt rätt. 

Bra modererat, tycker jag!  :)

Man måste dra gränsen någonstans ... och när man kallar någon "hora"... har man passerat den.

Lasse det är inte svårt att vara mycket kritisk utan att använda den typen av ord (man kan ju be om ursäkt istället, typ).

Så duktig du är. Jag bugar och tackar för uppläxningen. Jag är hemskt tacksam. Jag är helt ny på nätet. Eller inte. Jag begriper inget om sociala regler på nätet. Jag ber om ursäkt.  Jag är bannad på hundratals fora på nätet på grund av mitt asociala beteende, så ett till spelar liksom ingen roll. Ha det bra. Lycka till. Du kanske till och med kan bli moderator här. Det vore inte bra. Men i brist på smisk från riktiga moderatorer (bortsatt från borttagna inlägg) och inte från någon hobbydito som du så får jag väl hålla mig till godo. 

Dock så har jag inget minne av några tre avslutande meningar om Skäringer och det otäcka ordet i det första inlägget. Det är möjligt att det är så, men kan du citera vad jag skrev? Beträffande hönan så har du helt rätt. 

I denna tråds första inlägg skriver du att du råkade. Första kommentaren kopierade jag faktiskt inte, bara andra. 

I denna tråds första inlägg skriver du att du råkade. Första kommentaren kopierade jag faktiskt inte, bara andra. 

Ja, jag råkade bara skriva det och hade ingen aning om att det skulle bli någon uppståndelse. Hade jag vetat det så hade jag valt andra ord. Tråkigt ställe det här. 

Bra modererat, tycker jag!  :)

Man måste dra gränsen någonstans ... och när man kallar någon "hora"... har man passerat den.

Lasse det är inte svårt att vara mycket kritisk utan att använda den typen av ord (man kan ju be om ursäkt istället, typ).

Läste du inlägget innan det togs bort, eller tycker du bara rent allmänt?

Läste du inlägget innan det togs bort, eller tycker du bara rent allmänt?

Nej...men jag har läst vad du har skrivit här....finns det något bra motiv med att skriva: ”Det finns bara ett ord. Det börjar med ”H” och avslutas med ”a” och har fyra bokstäver.”...så får du väl motivera det här också...

"Kan det förbjudna ordet inte ses i ett större sammanhang? "...duger inte tycker jag..

Jag har ju själv stämt in i klagokören mot Mia S ....sådär svårövertygad borde jag inte vara  ;)

Om det inte var sådär jättebra vid närmare eftertanke kan man be om ursäkt och gå vidare  istället för att gå till attack.

• Like 1

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...