Jump to content

LCHF För unga


Apollo
 Share

Recommended Posts

Hej blir mitt första ämne. Ber om ursäkt om något läggs under fel ämne.

 

Jag är en kille på 18 som upptäckte LCHF för drygt ett år sedan och har nu på runt 3-4 månader nått till en punkt som jag inte trodde var möjlig utan att, enligt den gamla läran, äta mindre och träna mera.

Jag har under min uppväxt alltid varit lite knubbig vilket inte alltid varit så enkelt. Jag har talat med dietister för att nå "normalvikt" under de tidiga tonår vilket inte ledde till mycket.

Jag har aldrig varit en soffpotatis och har aldrig fattat varför jag inte kunnat äta som mina vänner (en kost baserad mestadels på kolhydrater av olika slag) röra på mig ungefär lika mycket som dem och hålla ungefär samma vikt som dem. 

Jag antar nu att jag inte tål kolhydrater i samma mängd som dem men undrar fortfarande vissa saker.

 

Jag har följande frågor som jag hoppas finna svaret på här i forumet.

 

1. Vad avgör hur stor mäng kolhydrater man kan äta utan att man går upp i vikt. Kort sagt varför kan vissa vräka i sig godis och pasta flera gånger per dag utan att få de symtom jag får (viktökning och ökad mängd underhuds fett)?

 

2. Jag försöker gymma 4-6 gånger i veckan för att få bättre muskelmassa och minskad andel underhuds fett, jag har redan tappat ca 3 kg fett och lagt på mig 3 kg muskler men nu känns det som att jag nått en platå. Vad har ni erfarna för tipps för mig som ung som gärna vill få fram magrutor till sommaren.

 

 

Ps. Jag är medveten om att laktos kan påverka insulinutsöndringen och undviker därför dessa. Äter turkisk yoghurt till frukost ett par gånger i veckan. Jag försöker även gå runt 60min på morgonen innan frukost för att gå rätt på fettet, fungerar relativt bra kan dock inte göra detta så ofta som jag vill då jag går i gymnasiet.

Tack på förhand!

 

Link to comment
Share on other sites

1. Den individuella insulinkänsligheten som gör att vissa tål kolhydrater jättebra och inte påverkas av dem, och andra inte. Även mängden mat spelar roll. Många smala personer ger sken av att det äter enorma mängder skit, när de egentligen bara åt skräpet och inget annat. Typ 1 påse godis och 1 chipspåse på en dag, eller en baguette. Så åt jag när jag va som smalast (ca 47 kg) 

 

2. Se över makronutrienterna, och se vad du har för fördelning just nu. Försök ligga på minst 60% fett, resten protein och minimalt med kolhydrater. 

 

3. Införskaffa min bok Fettfrälst! http://www.adlibris.com/se/bok/fettfralst-stark-frisk-snygg-pa-hogfettkost-9789197705363 och spana in taggen #fettfrälst på instagram för att titta på andra som blivit hjälpta av den :) Du kan också hitta lite tips via min blogg eller mina E-böcker  ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...