Jump to content

Lchf-bantning - till överdrift?

Maskros

Recommended Posts

Jag har en dotter i 45-årsåldern, som blev intresserad av lchf för 6-7 år sedan.

Hon var smal redan då, men nu är hon mager. Hon har i sin ungdom haft ett par anorektiska perioder, som tack och lov aldrig behövt behandling.

Tyvärr har hon den läggningen, att hon följer dieter till punkt och pricka. Hon äter alltså numera lchf strikt.

Hennes man är inte glad, och inte jag heller. 

Det var ju jag, som fick henne intresserad av lchf. Allt började med att jag läste om detta på nätet för 8-9 år sedan, och föreslog min man, diabetiker, att testa detta i en vecka. Sedan var vi fast!

Men nu har alltså detta hänt, att min dotter har fastnat i lchf-bantning, och kör fakir. Och hon är verkligen mager!

Jag är så ledsen och orolig. Jag känner skuld och är orolig för hennes hälsa.

• Like 3

Det brukar sägas att LCHF är viktnormaliserande. Alltså att kroppen stannar upp när den tycker att vikten passar. I din dotters fall hamnar det då sannolikt om en viktuppgång. Har ingen personlig erfarenhet av detta men har läst lite om det. Du kan säkert hitta mer om du söker på nätet. Men det förutsätter förstås att hon äter riktig mat i rätt mängd och inte har några problem med det. 

• Like 1

LCHF i sig innebär ju inte att man går ner i vikt...inte ens fakir...jag har varit på några LCHF sammankomster...och deltagarna verkar inte vara ett gäng bengetter.  ;)

Men din dotter är mager ...vet du ungefär hur hon ligger i BMI? Är det inte extremt lågt så behöver det ju inte vara ett problem om hon i övrigt verkar må bra och är glad och pigg?

• Like 2

Jag har en dotter i 45-årsåldern, som blev intresserad av lchf för 6-7 år sedan.

Hon var smal redan då, men nu är hon mager. Hon har i sin ungdom haft ett par anorektiska perioder, som tack och lov aldrig behövt behandling.

Tyvärr har hon den läggningen, att hon följer dieter till punkt och pricka. Hon äter alltså numera lchf strikt.

Hennes man är inte glad, och inte jag heller. 

Det var ju jag, som fick henne intresserad av lchf. Allt började med att jag läste om detta på nätet för 8-9 år sedan, och föreslog min man, diabetiker, att testa detta i en vecka. Sedan var vi fast!

Men nu har alltså detta hänt, att min dotter har fastnat i lchf-bantning, och kör fakir. Och hon är verkligen mager!

Jag är så ledsen och orolig. Jag känner skuld och är orolig för hennes hälsa.

Jag förstår att du är orolig, och som "utomstående" är det svårt att ge råd och bedöma "läget". Men jag tänker som så att äter hon LCHF i tillräcklig mängd, trots fakir så får hon i alla fall i sig de "byggstenar" hon behöver för att må bra. kanske hon hade varit lika smal med kohydratkost efter dessa år, men mått sämre? Jag vet inte, jag bara spekulerar.

Det finns ju en del historier av anorektiker som vittnar om att de mår bättre på LCHF, och faktiskt äter, vilket de inte gjort tidigare på "vanlig" kost.

Jag tänker också att vi alla är olika i vår kroppsbyggnad, och precis som sagts ovan så är LCHF viktstabiliserande, och vissa människor är väldigt smala av naturen liksom vissa är mer runda och mår bra av det..

Mår hon i övrigt bra? Inga tecken på frusenhet, lågt blodtryck, ökad behåring på armar och ben, låg puls, trötthet...? Symtomen på en människa som är undernärd liknar många gånger symtomen på hypotyreos, fast utan viktuppgång.

Lite tankar bara :)

• Like 4

Det där med ökad behåring stämmer bra; det har hon klagat över nyligen.

Jag vet inte vad hon väger eller vad hon har för BMI. 

Hon har aldrig varit överviktig, men sista året har hon blivit mager. Jag blev chockad när jag träffade henne sist, och hennes man är också mycket ledsen för detta.

Hon äter strikt LCHF, men alldeles för lite mat. 

Det där med ökad behåring stämmer bra; det har hon klagat över nyligen.

Jag vet inte vad hon väger eller vad hon har för BMI. 

Hon har aldrig varit överviktig, men sista året har hon blivit mager. Jag blev chockad när jag träffade henne sist, och hennes man är också mycket ledsen för detta.

Hon äter strikt LCHF, men alldeles för lite mat. 

Jag tycker inte att du ska skuldbelägga dig själv, vilket är lättare sagt än gjort...men du har i allafall intoducerat en kost som många mår bra av, och tror du inte att om hennes önskan är att vara så smal, hade hittat andra sätt att uppnå sina mål.

Försök att beskriva din oro för henne, och få henne att förstå att hon bör äta mer mat och fett, om hon vill fortsätta med LCHF.

Berätta att ökad behåring beror på att kroppen har för lite fett på sig, så att den försöker att värma sig med hår istället.

Det här är jättesvårt att tala om, och sin oro, man kan jämställa det med att berätta för någon att de dricker för mycket alkohol, eller missköter sina barn...

Men det viktiga är nog att framföra sin oro, och visa att man bryr sig...så kanske hon förstår din oro och kan ta till sig den och förstå efter ett tag.

• Like 2

LCHF eller lågkolhydratkost kan väl egentligen aldrig gå till överdrifter, men bantning kan det, oavsett vad som är metoden. Har man dock ständig bantning med tillhörande ätstörningar som problemområdet, skulle jag kunna tänka mig att LCHF som sådan kan vara det som håller ens huvud ovanför vattenytan. Kosten ger ju näring åtminstone.