Jump to content

Tårtbotten; mandel, maräng?

Totto

Recommended Posts

Jag ska bjuda på tårta och känner mig ganska rådvill. Att försöka göra något slags sockerkaka har jag inte lust med, det skulle kräva mer experimenterande än jag har tid och ork till, så jag tänkte satsa på något slags mandelbotten med smörkräm emellan, alternativt schwarzvaldtårta, eller möjligen något marängartat.

Nu till min fråga: Hur lite socker kan man komma undan med utan att konsistensen påverkas? De flesta mandelbottnarna i mina recept utgörs av mandelmassa och äggvita. Jag tänkte utgå från egenmald mandel eller mandelmjöl, tillsätta så mycket vanligt socker som krävs för att konsistensen ska bli bra, och lägga till sukrin i den mån det behövs för smaken.

Kan man göra maräng med begränsad sockermängd? I vilka proportioner i så fall?

När jag äntligen lärt mig att göra gräddtårtor! Jag var så nöjd med att kunna göra en sån till min man när han fyller år, så gör han en till mig när jag fyller år, men jag törs inte släppa honom till lågkolhydratsbakning innan jag själv har fått grepp om det. Inte för att min man är dum han har bara lite kvarstående problem efter en svår hjärnblödning och behöver tid och instruktioner för att lära sig nya recept.

tips på småkakor och annat som hör hemma på ett kafferep emottas också med tacksamhet.

Jag har gjort marängtårta med sukrin i stället. http://forum.kostdoktorn.se/topic/4455-fest-mat/?hl=%2Bmar%C3%A4ng#entry58632

Sen, googla på makroner. Det är maräng med nötter i, så den blöts inte upp lika fort. Jag har gjort dessa. Sötning efter smak... använd florsukrin eller nåt... Tar man det som är som strösocker blir det stickigt. http://www.arla.se/recept/hallonmakroner/

Nåt liknande dessa har jag också gjort http://www.mathem.se/recept/hasselnotskakor-lchf. Inte samma recept men den receptboken har jag givit bort.

Jag har bara strösockersukrin.

Men blir det lika marängigt av sukrin? Har det samma effekt vid bakning som socker?

Min tanke var att ta lite socker och resten sukrin, det är i alla fall inget mjöl i så en gnutta socker kommer inte att störa mitt blodsocker.

Jo i marängen är det inga problem med strösukrinen. Det är i smörkrämeni makronerna det blir skillnad. Jag använder också ofta riktigt socker för det är så sällan och blir ju mycket mindre nu...

Jag tycker att skillnaden var marginell. Den blir inte lika blank, med det var väl strunt samma när du ändå ska täcka den. Tänk på att maräng inte är krispig så länge, så släng ihop den i sista minuten

Det borde ju vara samma sak om man gör nötbotten till schwarzwaldtårta? Iofs står det att det ska vara florsocker, men om man vispar upp sukrin med äggvitan först, så kanske det löser sig? Och sen har i nötterna. Eller blir det bara platt? Schwarzwaldtårta är hittills den traditionella tårta jag hittat som verkar lättast att anpassa till diabetesvänligt.

Sen är ju det alla tårtor med mandelbottnar också. I båda fallen gäller det ju att det ska vara nötter, äggvita och en helvetes massa socker, så idén är ju typ nötmaräng.

Kan man mortla strösukrin till florsockerkonsistens?

Jag ska bjuda på tårta och känner mig ganska rådvill. Att försöka göra något slags sockerkaka har jag inte lust med, det skulle kräva mer experimenterande än jag har tid och ork till, så jag tänkte satsa på något slags mandelbotten med smörkräm emellan, alternativt schwarzvaldtårta, eller möjligen något marängartat.

Nu till min fråga: Hur lite socker kan man komma undan med utan att konsistensen påverkas? De flesta mandelbottnarna i mina recept utgörs av mandelmassa och äggvita. Jag tänkte utgå från egenmald mandel eller mandelmjöl, tillsätta så mycket vanligt socker som krävs för att konsistensen ska bli bra, och lägga till sukrin i den mån det behövs för smaken.

Kan man göra maräng med begränsad sockermängd? I vilka proportioner i så fall?

När jag äntligen lärt mig att göra gräddtårtor! Jag var så nöjd med att kunna göra en sån till min man när han fyller år, så gör han en till mig när jag fyller år, men jag törs inte släppa honom till lågkolhydratsbakning innan jag själv har fått grepp om det. Inte för att min man är dum han har bara lite kvarstående problem efter en svår hjärnblödning och behöver tid och instruktioner för att lära sig nya recept.

tips på småkakor och annat som hör hemma på ett kafferep emottas också med tacksamhet.

Nu kanske du tycker att jag är dum men om man nu vill äta hälsosamt så tycker inte jag att tårtor och kakor är något att stå efter. Varför inte lite gott småplock med grönsaker till och sedan bär och vispgrädde om man vill ha någon slags efterrätt? Man kan ju ha goda dippsåser och grönsaker.

Själv har jag alltid fasat för att bli bjuden på kakor och tårta när jag är bortbjuden.

Kostdoktorns melontårta tänker jag dock prova någon gång.

• Like 1

Nu kanske du tycker att jag är dum men om man nu vill äta hälsosamt så tycker inte jag att tårtor och kakor är något att stå efter. Varför inte lite gott småplock med grönsaker till och sedan bär och vispgrädde om man vill ha någon slags efterrätt? Man kan ju ha goda dippsåser och grönsaker.

Själv har jag alltid fasat för att bli bjuden på kakor och tårta när jag är bortbjuden.

Kostdoktorns melontårta tänker jag dock prova någon gång.

Naturligtvis har du helt rätt och jag tycker heller inte att tårtor och kakor är något att stå efter.

Grejen är att jag har bjudit ett dussin eller ett och ett halvt på kaffe på söndag eftermiddag, eftersom jag fyller år. Och då tycker jag att småplock med grönsaker liksom inte passar. Födelsedagskaffekalas måste ha en tårta. Eller hur?

Och eftersom jag själv gärna vill kunna äta av min födelsedagstårta har jag nu vissa krav.