Jump to content

Orsak till TOFI?

Jäderås

Recommended Posts

Hej!

Finns det något forskat kring anledningen att vissa är smala på utsidan men feta på insidan (TOFI: thin-outside-fat-inside)? Är det genetiskt eller kan det bero på vad/när/hur man äter? Det måste väl finnas någon reglering/funktion i kroppen som säger vart fettet skall lagras? 

Enligt wikipedia skall ca 14 % av män/ 12 % kvinnor med BMI: 20-25 klassats som TOFI i en studie. Vilket kan ge en indikation på att det rör sig om rätt många människor...

Och jag spekulerar vidare: om det handlar om 14% så är det inga undantag/extremfall utan något kroppen är byggd för att göra, som en reaktion på något. Motsatsen FOTI är ju även med intressant att fundera kring.

http://en.wikipedia.org/wiki/TOFI

Genetik kan säkert spela en rätt stor roll. Vissa har ju magrutor fastän de är stillasittande, röker och äter skit.

Jag är rätt dålig på bedöma BMI, men visst kan man vara relativt rund om kanterna ifall man har lite muskelmassa och ett BMI på runt 24-25?

Maten man äter spelar nog också roll. Här är en svensk studie som jag postade i tråden "LCHF & Skinny fat", som visade att fettinlagringen ökade runt magen och levern för gruppen som fick mättat fett, jämfört med ökad muskelmassa för de som fick fleromättat.

Overfeeding Polyunsaturated and Saturated Fat Causes Distinct Effects on Liver and Visceral Fat Accumulation in Humans.

Thirty-nine young and normal-weight individuals were overfed muffins high in SFA (palm oil) or n-6 PUFA (sunflower oil) for 7 weeks. Liver fat, visceral (VAT), subcutaneous abdominal (SAT), and total adipose tissue (TAT), pancreatic fat, and lean tissue was assessed by MRI. Transcriptomics were performed in SAT. Both groups gained similar weight. SFA however markedly increased liver fat compared with PUFA and caused 2-fold larger increase in VAT than PUFA. Conversely, PUFA caused a nearly 3-fold larger increase in lean tissue than SFA. Increase in liver fat directly correlated with changes in plasma SFA and inversely with PUFA. Genes involved in regulating energy dissipation, insulin resistance, body composition and fat cell differentiation in SAT were differentially regulated between diets, and associated with increased PUFA in SAT. In conclusion, overeating SFA promotes hepatic and visceral fat storage whereas excess energy from PUFA may instead promote lean tissue in healthy humans.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24550191

Stora intag av HFCS (high fructose corn syrup) är nog också en viktig komponent.

Min man har nu BMI 22,6, innan han började med LCHF för drygt två år sedan hade han ett BMI på 26,7. Han har alltid sett ut lite som om han svalt en basketboll och visst har basketbollen blivit mindre men den finns kvar. Det handlar helt klart om fett på insidan - han har inget löst hull. Tror ni att det kan försvinna med tiden?

Genetik kan säkert spela en rätt stor roll. Vissa har ju magrutor fastän de är stillasittande, röker och äter skit.

Jag är rätt dålig på bedöma BMI, men visst kan man vara relativt rund om kanterna ifall man har lite muskelmassa och ett BMI på runt 24-25?

Maten man äter spelar nog också roll. Här är en svensk studie som jag postade i tråden "LCHF & Skinny fat", som visade att fettinlagringen ökade runt magen och levern för gruppen som fick mättat fett, jämfört med ökad muskelmassa för de som fick fleromättat.

Stora intag av HFCS (high fructose corn syrup) är nog också en viktig komponent.

Jo, jag såg att du hade refererat till den studien i en annan tråd. Intressant. Om man spekulerar då så borde jag, som förstås äter mkt mättat fett, ev ha flyttat mitt fett till insidan (-20 kg). Men kg:on har ju gott upp i rök så det är nog inte fallet.... OM inte muskler bytts ut till fett förstås.

Jag har en sådan våg, men dess signaler kan nog inte tolkas på något sådant sätt.

Den ger mig info att fetthaltten i kroppen minskar, men inte precis var det sker. Jag ser, att trots att min vikt inte förändras, har jag fått göra ett nytt hål i livremmen. Är det då det inre eller yttre fettet som minskat ? Ingen aning ! Studerar jag mig själv påklädd i spegel, ser jag nästan atletisk ut... men avklädd ser jag att överkroppen har tappat mindre fett än de nedre regionerna. Sitter det fettet utanpå... ja alla gånger ty jag ju klämma ihop huden och järmföra. Men hur ser det ut invändigt... jag vill liksom inte göra ett hål och titta !