nabe Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Har fått veta att man ska vara fastande innan ett kolesteroltest. Men hur länge? ska vara hos läkaren kl.14.30. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 12 timmar.. då är du garanterat fastande.. fast egentligen borde det räcka med 6 timmar. Är det riktigt fara på taket rekomenderas 12. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Jag har läst nånstans att ellsehåeffare måste fasta längre än blandkostare för att få jämförbara värden. Kommer inte ihåg var.. För säkerhets skull fastade jag 20 timmar sist, och läkaren jublade ju 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted March 12, 2014 Share Posted March 12, 2014 ellsehåeffare måste fasta längre än blandkostare för att få jämförbara värden Är det så? Det ska jag tänka på nästa gång det är dags för provtagning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 12, 2014 Share Posted March 12, 2014 ellsehåeffare måste fasta längre än blandkostare för att få jämförbara värden Är det så? Det ska jag tänka på nästa gång det är dags för provtagning. Ja jag har läst det, men eftersom jag inte kommer ihåg källan törs jag väl inte ta gift på det. Men det är ju inga problem att fasta nu när man inte är kolhydratsdriven. Förut var det ju en pina innan man fick i sej frukosten 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted March 12, 2014 Author Share Posted March 12, 2014 Ok, tack för svaren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 12, 2014 Share Posted March 12, 2014 Det som ellsehåeffare skall akta sig för är höga triglycerider främst.. det händer ju att vi äter en o annan sådan.. och det tar några timmar innan allt har lagt sig tillrätta eller förbränts! Men det borde vara över inom 4 timmar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lello Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 Jag fastade 18timmar innan och fick "svinbra" värden enligt Zepp 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bazinga Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 Jag fastade 12h innan (fick HDL 1,4 LDL 1,2 Trigl 0,87 Apo-kvot 0,3). Började med liberal (ca 25-50g kh/dag) LCHF feb 2011, ändrade till strikt LCHF (<10g/dag) sedan nov 2011 (med några fuskdagar här och där). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts