Jump to content

Paleo på forumet

Leopold Roos

42 members have voted

1. 1. Justera för paleo?

• Lägg med Paleo i forumdelarnas beskrivningar.
      15
    • Ändra till LCHF/Paleo i alla forumdel-titlar där det står LCHF.
      5
    • Ändra inget, det är bra som det är.
      19
    • Jag vet inte/bryr mig inte/välj ni.
      1
    • Annat sätt - beskriv i denna tråd.
      2

This poll is closed to new votes

Recommended Posts

Hej. Vi i kostdoktorn har diskuterat hur mycket vi ska nämna Paleo kontra LCHF. Vi kom fram till att vi ville höra era åsikt innan vi ändrar något.

Många tycker vi nämner Paleo för lite. Gör vi det?

Ska vi minska användandet av ordet LCHF? Är det dumt att sprida ut sig när LCHF är så vedertaget här i Sverige?

Ska vi använda oss av ordet lågkolhydrat kost istället? Använda något annat uttryck?

Enda stället Paleo nämnts har varit i träningsdelen, det har då fått vissa att tro att allmänt prat om Paleo även ska diskuteras där men det stämmer inte - men vart ska man då prata om det? För man ska väl prata om det på detta forum?

Jag tycker paleo går väldigt mycket in i LCHF och tvärtom. Bägge utgår från mat lagad från grunden, ingen av dem kör ju spannmål, mejerifri LCHF är väl nästan paleo, sen får man väl äta frukt om man tål det - det gör väl LCHF:are också i bland, men då kallas det att "fuska" och en normal/liberal LCHF:are som inte kör fakir kan nog äta en hel del olika grönsaker.

• Like 4

Jag tycker att LCHF är ett bra begrepp. Sen kan ju alla välja hur strikta de ska vara. Att blanda in paleo i det hela tycker jag är onödigt, då skulle vi kanske också behöva ha andra  specialkategorier för ditten och datten. Tillslut blir det som i almanackan, Olof är inte längre samma namn som Olaus, så de måste ha helt skilda namnsdagar, Birgit och Birgitta kan inte dela namnsdag, allt ska vara så jävla unikt och specifikt.

Om man äter LCHF och tycker att rötter funkar, så bra, eller frukt, eller bara kör vanlig lågkolhydratkost men äter ett och annat spannmålskorn, då får man väl ändå plats här, utan att behöva bestämma sig för att det är paleo eller inte? Så finns det ju paleo som äter en ganska hög andel kolhydrater, hur gör vi med dem? Trassligt.

Så nä, jag tycker att det räcker med LCHF. Dessutom finns det väl en del paleoforum redan?

• Like 3

LCHF är ett kraftfullt verktyg mot övervikt, metabolt syndrom, mättnadsstörningar och diabetes. Paleo, med uteslutande av spannmål och mejerier är också ett kraftfullt verktyg, tex mot magproblem, hudproblem, autoimmuna sjukdomar. Båda behövs och bygger på samma grundpelare. Bra mat från bra råvaror.

• Like 7

Ändra inte något. LCHF är en paleolitisk högfettskost som tillåter vissa mejeriprodukter. Den kanske största skillnaden mellan det som i USA kallas Atkins eller Low Carb och den svenskdefinierade LCHF-kosten är just LCHF:s starka betoning på genuin, naturlig mat utan massa tillsatser som Atkinsprodukter kan vara fullproppade av.

Paleokost har idag en mycket stor spridning i sitt kostbudskap. I Sverige förknippas begreppet mycket med Staffan Lindeberg som utifrån sina studier av befolkningen på Kitawa förespråkar en kost med 80 % av kalorierna från kolhydrater och inte en gnutta mejeriprodukter. Samtidigt finns det stora strömningar inom amerikansk paleo som definitivt är low carb och där många tillåter åtminstone smör och ibland även ost och yoghurt. Ett sådant exempel är Mark Sisson (som förvisso valt att istället kalla sin kost primal) som är ett stort namn inom paleorörelsen med sin blogg Marks Daily Apple. Ett annat exempel är diabetikern Steve Cooksey (Diabeteswarrior-bloggen)som kallar sin kost för paleo trots att ingen som ser alla hans dagliga bilder av sin mat på FB skulle klara av skilja dem från matbilder från svenske LCHF-Tommy 50% Runessons blogg Tommy Tappar. De är exakt lika med kött, mycket fett, en del mejeriprodukter med få kolhydrater och grönsaker med få kolhydrater!

Så min slutsats är att jag tycker det vore urbota korkat om de som ansvarar för detta forum skulle försöka rita upp någon röd linje i sanden mellan LCHF och paleo.

• Like 6

Det jag har läst om Paleo är att det i huvudsak består av animalier grönsaker och frukt. Nötter finns också med.

Mycket rotfrukter och frukt och inga mejeriprodukter är ju rätt olikt LCHF så jag tycker inte man skall blanda ihop det.

Jag röstade på första: lägg till det som en egen underavdelning. Typ "Paleo allmänt. Dock tycker jag det nämns för lite på bloggen då det är hett och högintressant.

2. Behåll begreppet LCHF även om de tyvärr är skamfilat pga media. Men jag är kluven. Använd begreppet lågkolhydratskost när "ni" pratar i vidare ordalag, kanske utåt åt media. Skulle jag jag öppna ett fik och sälja lchf-grejer skulle jag på menyrubriken skriva "lågkolhydratskost" för att inte "skrämma" potentiella kunder. Tyvärr. 

• Like 2

Tillägg: Jag tycker att "Kostdoktorn et al"ska ta chansen och göra en "officiell" definition av LCHF istället för att börja försöka haka på nya trender. Eftersom att Kostdoktorn är så "dominerande" finns stor chans att en definition därifrån skulle bli allmänt accepterad. I ett sånt arbete skulle formuleringar som.... "ursprunglig artegen kost" är att föredra...blablabla...kunna användas.

Jag tänker inte på profilering och hur man ska vara tydlig vad som är vad. Jag tänker på att stödja lösningar som hjälper människor med deras hälsa. Och då tycker jag Paleo har mycket att komma med. Allt handlar inte om mängden kolhydrater. Det kan handla om gluten, det kan handla om mjölkprotein. Mycket av de tips jag brukar diskutera här har jag fått från internationella paleobloggar (resistent stärkelse, fodmaps, fermenterade grönsaker). Sen vet vi att det går mycket bra att träna och leva trots att man äter en strikt lågkolhydratskost, något som våra amerikanska vänner verka anse vara omöjligt.

Jag tycker forumet/bloggen borde ha kostdiskussion för aktiva män och kvinnor som ej lider av inflammation eller metabolt syndrom men som ändå strävar efter att må topp. Sen hur man gör det rent praktiskt om man vill hålla isär LCHF och Paleo begreppen, det vet jag inte. Kanske separera nybörjartrådarna så att de som är nya inte får fel råd, eller blir förvirrade. Eller bara lägga till Paleo på allmänt och erfarenheter.

PS. Generellt tycker jag inte man ska göra nya sektioner om det inte finns efterfrågan. Och vi har mycket LCHF nybörjare, vet inte om vi har Paleo nybörjare. Skulle gissa att de går något annanstans? Men det vore kul om Paleo kunde bli mer del av forumet vad det gäller erfarenheter och allmänt.

• Like 5

Jag tänker inte på profilering och hur man ska vara tydlig vad som är vad. Jag tänker på att stödja lösningar som hjälper människor med deras hälsa. Och då tycker jag Paleo har mycket att komma med. Allt handlar inte om mängden kolhydrater. Det kan handla om gluten, det kan handla om mjölkprotein. Mycket av de tips jag brukar diskutera här har jag fått från internationella paleobloggar (resistent stärkelse, fodmaps, fermenterade grönsaker). Sen vet vi att det går mycket bra att träna och leva trots att man äter en strikt lågkolhydratskost, något som våra amerikanska vänner verka anse vara omöjligt.

Jag tycker forumet/bloggen borde ha kostdiskussion för aktiva män och kvinnor som ej lider av inflammation eller metabolt syndrom men som ändå strävar efter att må topp. Sen hur man gör det rent praktiskt om man vill hålla isär LCHF och Paleo begreppen, det vet jag inte. Kanske separera nybörjartrådarna så att de som är nya inte får fel råd, eller blir förvirrade. Eller bara lägga till Paleo på allmänt och erfarenheter.

PS. Generellt tycker jag inte man ska göra nya sektioner om det inte finns efterfrågan. Och vi har mycket LCHF nybörjare, vet inte om vi har Paleo nybörjare. Skulle gissa att de går något annanstans? Men det vore kul om Paleo kunde bli mer del av forumet vad det gäller erfarenheter och allmänt.

Sedan lär det ju finnas fler och fler som använt sig LCHF för att gå ner och som vid målvikt är beredd att börja introducera nya, lite mer kolhydratsrika livsmedel i sin konst. Då är ju paleo en guldkälla. Men jag håller med om att det verkligen kan förvirra nybörjare, så det är nog viktigt att verkligen skilja! Och en annan rolig grej är ju att paleo "börjar" närma sig lchf vad det gäller mejerier. Den trenden tycker iaf jag mig se. Att många faktiskt är adapterade att äta smör, ost och till viss del övriga mejerier, och att detta då skulle vara en naturlig individanpassad paleo.

• Like 4

Tillägg: Jag tycker att "Kostdoktorn et al"ska ta chansen och göra en "officiell" definition av LCHF istället för att börja försöka haka på nya trender. Eftersom att Kostdoktorn är så "dominerande" finns stor chans att en definition därifrån skulle bli allmänt accepterad. I ett sånt arbete skulle formuleringar som.... "ursprunglig artegen kost" är att föredra...blablabla...kunna användas.

Jag tänker att kostdoktorn redan har en tydlig definition genom sin blogg. All grundinfo på sidan är det som är LCHF. Och bara genom att titta på matrevolutionens framsida gör ju KD ett tydligt paleo-ställningstagande. Man ska nog passa sig för statiskt manifest i punktform (som går att missförstå rätt mkt) men det kanske inte var så du tänkte?

Det jag har läst om Paleo är att det i huvudsak består av animalier grönsaker och frukt. Nötter finns också med.

Mycket rotfrukter och frukt och inga mejeriprodukter är ju rätt olikt LCHF så jag tycker inte man skall blanda ihop det.

Mja, en tolkningsfråga och mkt beroende på vilken paleo-författare man avser. Många paleo-tänkare jag stött på tycker visst att mejerier kan vara en naturlig del i en paleolivsstil (då vissa grupper är anpassade till det). Och inte alla förordar att man ska äta massa frukt, särskilt inte året runt (och dom jag lyssnat till understryker att om man är metabolt sjuk så ska man dra ner på kh som tex frukt och rotfrukter). Jag tycker iaf paleo och lchf har många beröringspunkter, särskilt liberal lchf. Sedan får man inte glömma att KD & Co också är människor som lär sig nya saker hela tiden. De stöter på nya rön och ständigt omvärderar, nyanserar och fördjupar sina kunskaper och åsikter, därav är också LCHF-begreppet ständigt i förändring. Vem vet? Paleo och LCHF kanske möts på mitten så småningom? :)

• Like 1

Är detta en ny svängning i dieter för det är ju flera som skrivit LCHF böcker som helt plötsligt svängt om till paleo. Vädrar någon pengar eller.

Haha det var en lustig slutsats.

Varför vi undrar är för att många vill vi ska ha med paleobloggar i nyhetsflödet, skriver om paleo i trådar och blir osäkra på vart man ska skriva det, osv. Varför ska det ha med pengar att göra? Doc tänker inte gå ifrån utrycket LCHF. Vi tänkte bara om de som tvunget känner sig manade att använda Paleo namnet - som kör tex mejerifri lågkolhydrat högfett kost - ska lättare se vart de ska skriva i forumet. Jag själv tycker inte vi ska ändra titlar, men kanske ha lite längre beskrivningar i våra forumdelar. Många som kör crossfit kör en diet som är mycket lik LCHF men de tycker namnet är fjantigt och vill kalla det Paleo för att det är poppis bland nordamerikanarna.

Det finns en trevlig facebook sida för Paleo/LCHF och raw food: https://www.facebook.com/groups/257052804434585/

Förutom att det finns ett trevlig raw-food café i stan där jag bor kan jag bara inte fatta vad som är grejen med att inte värma upp sin mat (varför en gräns på just +47 grader?). Näringsmässigt så kan ju uppvärmning visserligen skada vissa näringsämnen men....Ur ett paleo-perspektiv så har väl elden påverkat vårt sätt att bereda mat sedan människan fick fyr på första brasan?

• Like 1

Haha det var en lustig slutsats.

Varför vi undrar är för att många vill vi ska ha med paleobloggar i nyhetsflödet, skriver om paleo i trådar och blir osäkra på vart man ska skriva det, osv. Varför ska det ha med pengar att göra? Doc tänker inte gå ifrån utrycket LCHF. Vi tänkte bara om de som tvunget känner sig manade att använda Paleo namnet - som kör tex mejerifri lågkolhydrat högfett kost - ska lättare se vart de ska skriva i forumet. Jag själv tycker inte vi ska ändra titlar, men kanske ha lite längre beskrivningar i våra forumdelar. Många som kör crossfit kör en diet som är mycket lik LCHF men de tycker namnet är fjantigt och vill kalla det Paleo för att det är poppis bland nordamerikanarna.

Det var faktiskt just så jag reagerade första gången jag kom hit. Kände mig lite vilsen då jag främst äter paleo. Men jag har ju ätit LCHF och jag äter ju fortfarande ketogent så det var ok för mig. Men jag reagerade definitivt på att bloggen verkade så paleovänlig men att forumet bara nämnde LCHF.

• Like 1

Jag gillar att bloggen och forumet har en utgångspunkt från någonting som man tror på sen är det helt OK till och med kul att det förs diskussioner om allt möjligt inom hälsoområdet ändå. Det är stimulerande med Mikael, MKJ och andra deltagare som står för andra åsikter.

Men det känns lite trist om man lämnar sin bas och blir ett allmänt forum som justerar inriktning alltefter de senaste modedieterna. Visst  kan man göra så och varför inte då nämna 5:2, GI,  raw food  och så vidare också i texterna?

Men om man har en själ och en tro och brinner för något så skapar man inte forum som tillgodoser alla flummiga och för den delen mindre flummiga hälsoinriktningar som finns här i världen.

• Like 1

Så här ser paleokonceptet ut i forskarnas tappning

Dessa råd gav vi i vår lyckade studie:

Ät/drick obegränsat av
•    magert kött, gärna naturbeteskött eller vilt, fisk, skaldjur
•    grönsaker, rotfrukter
•    frukt (färsk och torkad)
•    kranvatten
Ät/drick i begränsad mängd (om så önskas)
•    ägg (ett per dag)
•    nötter, särskilt valnötter (i andra hand mandel)
•    potatis (högst 2 medelstora per dag)
•    lingonsylt, thai-ketchup etc. (högst 2 msk per dag)
•    rapsolja, olivolja (högst 1 msk per dag)
•    vin (högst ett glas per dag)
Undvik så långt som möjligt
•    mejeriprodukter (även magra)
•    smör, alla sorters margarin, olja av annan typ än raps- och olivolja
•    spannmål (vete, havre, ris etc.)
•    socker (godis, läsk, saft)
•    öl, vichyvatten
•    salt, kryddor med salt

För att inte upprepa för mycket vill jag stödja Johanna07 och Limps inlägg nr 5 och 6. LCHF passar inte alla människor men jag tror att lågkolhydrat kan passa många.  Vill tillägga att mig personligen passar LCHF alldeles utmärk, med sitt naturligt höga fettinnehåll och mejerier så det är inte i kritik mot den kostinriktningen men jag tänker att det är viktigt med en utvidgning.

Som läget är idag med inte bara högt sockerinnehåll, utan även (alldeles för) högt kolhydratinnehåll i de allmänna kostrekommendationerna, behövs flera alternativ. Därför kunde vara intressant att få lyssna på dem som äter lågkolhydrat men inte LCHF.

Hör den som av någon anledning (t ex mjölkproteinallergi eller laktosintolerans) äter mejerifritt LCHF hemma i LCHF eller i paleo?

HF betyrder ju inte att man behöver äta mjölkfett. När det gäller Paleo se listan i inlägg 25

Hör den som av någon anledning (t ex mjölkproteinallergi eller laktosintolerans) äter mejerifritt LCHF hemma i LCHF eller i paleo?

Om man vill fördjupa sig i LowCarb så får man gå till utländska (främst amerikanska siter och videor), där används paleo och visst är det ett viss miss match i  språket men jag tror ändå det är viktigt att lågkolhydrtatens många uttryck kommer till tals, gärna på den här sidan.

Men som jag uppfattat ser sig low carb paleo på följande vis: De äter begränsat med kolhydrater (men inte så lågt som ner till 5 %) och tycker att det räcker med de naturliga fettet i animalierna, kokosfett, olivolja och viss mån rapsolja. Mejerier går bort för de flesta men så finns det de som har en glidning mot mejerierna. Argumenten är då att man kan äta det om man tål det. Samma är med frukt och honung en del mycket mer i kosten andra betydligt striktare...

• Like 1

Paleo är en enorm resurs för de med autoimmuna sjukdomar (3:e vanligaste sjukdomen, kanske ännu vanligare) och allergier. Paleo är helt enkelt mer utvecklad här, har mycket mer specifika råd som verkligen kan hjälpa. Många av de idéer vi diskuterar här kommer från utländska paleo bloggar. Andreas brukar rapportera från AHS.

• Like 3

Jag kan förstå förvirringen för de som precis har börjat titta ut ur Livsmedelsverkslådan.  :wacko:

Själv skulle jag vilja se mer av sammanhållning mellan de olika kostförhållanden som riktar sig till RIKTIG mat. I den gruppen radar sig många vegetarianer, veganer, alla paleo & primal, den armen av low-carb som svenska LCHF bygger på, raw food, Weston Price-anhängare o.s.v. Nyckeln ligger i RIKTIG mat; jordig, ibland blodig, knaprig, obesprutad RIKTIG mat.

Macronutrientförhållanden är inte den stora skiljelinjen. Köttätande eller inte är inte den stora skiljelinjen. Hållbarheten, om det finns bin och maskar i jorden där maten produceras, om matproducenterna får cancer eller blir sterila av att jobba med vår mat eller inte: DÄR går den stora skiljelinjen. (Caveat: för oss som redan har kört ner i det metabola diket börjar macronutrientförhållandet spela roll men det handlar om biologi, inte moral eller rätt och fel).

Själv närmar jag mig t.ex. min kosthållning utifrån vad min kropp säger och vad som verkar rimligt. LCHF (gitter inte anstränga mig för att äta ketogent även om det antagligen skulle befria mig från de 5-10 kilon som just nu stör mig litegrann), med starka inslag av primal och en skvätt Weston Price (i mitt fall är det bönor, ordentligt behandlade och framförallt i form av hummus  :wub: )

Om man tar ut vetemjöl och socker ur sin kost hamnar man nästan automatiskt i någon form av kolhydratsbegränsning. Ju. Och om man inte hela tiden petar i maten, tar bort äggulorna, skär bort fettkanten o.s.v. blir det en del fett.  :)

• Like 3

Är detta en ny svängning i dieter för det är ju flera som skrivit LCHF böcker som helt plötsligt svängt om till paleo. Vädrar någon pengar eller.

Tråkig cynism alltså! Att jag själv går mot paleo beror att när jag tog bort mjölkprodukter mådde jag bättre och att jag på nåt sätt måste försöka hitta ett sätt att balansera kosten så att jag inte går ner mer men inte heller ökar i vikt. Paleo verkar ju mkt populärt i USA men många säger sig äta ketogen kost och en del säger tom LCHF när de pratar om det på nätet. Tror inte att LCHF har samma negativa klang i USA, inte vad jag har märkt iaf. Allt fler äter ju lågkolhydratkoster och då verkar det ju logiskt att definitionerna av dem utvidgas, inte snävas in.

• Like 2

Ät/drick obegränsat av
•    kranvatten
•    ägg (ett per dag)
•    öl, vichyvatten

En del av detta är olämpligt för diabetiker.

och en del är olämpligt för dom som är allergiska mot nötter.

Självklart, men eftersom LCHF är särskilt viktigt för diabetikers hälsa bör man inte blanda ihop Paleo med LCHF. Av förteckningen att döma innehåller Paleo en hel del som är olämpligt för diabetiker.

Självklart, men eftersom LCHF är särskilt viktigt för diabetikers hälsa bör man inte blanda ihop Paleo med LCHF. Av förteckningen att döma innehåller Paleo en hel del som är olämpligt för diabetiker.

Jag tycker inte heller man skall blanda ihop dom. Det är tillräckligt luddigt ändå nu när det finns så många olika åsikter om vad som ingår i det och det andra.

Vitsen med att ha ett namn på ett kostkoncept är ju att andra skall veta vad man menar utan att man räknar upp livsmedlen. Skall man lyssna på alla har båda koncepten fått sådan bredd så man redan nu behöver komplettera med vilka livsmedel man avser eftersom den man pratar med har fått lära sig ett annat koncept med samma namn.

Det är ju inte en fråga om att utöka eller ändra definitionen för LCHF, utan om Paleo ska få en mer synlig plats på forumet. Kanske frågan är vem man tänker att forumet är för. Bara de som är diabetiker, lider av metabolt syndrom och är överviktiga? Eller riktar sig forumet också till de med autoimmuna sjukdomar, har allergier, tränar mycket, vill äta lite mer kolhydrater och mår bra av det? Det är ju redan många på forumet som äter paleo, och mycket råd som ges, ges enligt paleo-idéer (tex fermenterade grönsaker). 

• Like 3

Kanske frågan är vem man tänker att forumet är för. Bara de som är diabetiker, lider av metabolt syndrom och är överviktiga?

Det är ju synd om LCHF skulle definieras som en kost för enbart ovanstående grupper och att man av det skälet tänker att man behöver utvidga bereppen för forumet?

Det är ju synd om LCHF skulle definieras som en kost för enbart ovanstående grupper och att man av det skälet tänker att man behöver utvidga bereppen för forumet?

Jag tycker inte man behöver utvidga begreppet för LCHF, det är bra som det är. Men om du kämpar mot andra åkommor eller vill introducera mer hälsosamma kolhydrater, då har inte LCHF teori för det. Ett exempel är autoimmuna sjukdomar, där uteslutandet av spannmål och ev mejerier är mycket viktigare än kolhydratsmängden, så länge den inte far iväg. Så säg att du är sjukt sugen en kväll och fundera på att ta dig ett finncrisp eller lite bär... ur LCHF synvinkel är båda dessa lika dåliga, men från ett paleo perspektiv så är gluten mycket mer skadligt, och har man autoimmun sjukdom är nolltolerans att föredra. Jag tycker vi ger "extra-råd" hela tiden här på forumet till  personer med autoimmuna sjukdomar som bygger på paleo-principer. 

• Like 6

hehe...jag håller inte med ...för mig är LCHF att prioritera rätt kolhydrater eftersom man får äta så få....kolhydratkällor som man bör prioritera är typ grönsaker, nötter...så  jag tycker att definitionen på LCHF kunde göras tydligare med en formulering om att artegen ursprunglig kost skall prioriteras...

...problemet med Paleo är att om jag t ex går och köper en rostbiff på ICA så vet jag inte om det kan kallas Paleo...osv.

Så tanken att man ska äta artegen ursprunlig kost för hälsans skull är ju självklar men i tillämpningen (Paleo) är det  öppet för en massa olika mer eller mindre flummiga tolkningar...det är i och för sig spännande...men sätter man den stämpeln på sitt forum och blogg kommer budskapet på sikt bli rejält svajigt...det är vad jag tycker. :)

• Like 1

hehe...jag håller inte med ...för mig är LCHF att prioritera rätt kolhydrater eftersom man får äta så få....kolhydratkällor som man bör prioritera är typ grönsaker, nötter...så  jag tycker att definitionen på LCHF kunde göras tydligare med en formulering om att artegen ursprunglig kost skall prioriteras...

...problemet med Paleo är att om jag t ex går och köper en rostbiff på ICA så vet jag inte om det kan kallas Paleo...osv.

Så tanken att man ska äta artegen ursprunlig kost för hälsans skull är ju självklar men i tillämpningen (Paleo) är det  öppet för en massa olika mer eller mindre flummiga tolkningar...det är i och för sig spännande...men sätter man den stämpeln på sitt forum och blogg kommer budskapet på sikt bli rejält svajigt...det är vad jag tycker. :)

Jag ser Paleo som ett kostkoncept som några forskare har satt ihop och inte som det vi faktiskt åt på stenåldern. Det viktiga är att definitionerna av olika koncept är tydliga för annars är det ingen idé med namn över huvud taget.

• Like 1

Ät/drick obegränsat av
•    kranvatten
•    ägg (ett per dag)
•    öl, vichyvatten

Jag tror det var en kost de satte samman med baktanken att vara politiskt korrekta med avseende på fettinnehåll. Hur man i dagens samhälle söker efterlikna en paleolitisk kosthållning är något helt annat. Det finns ingen anledning tro att stenåldersmänniskor ratat fetare delar av bytesdjuren. Benmärg och hjärna var säkert eftertraktade. Staffan Lindeberg har erkänt i en intervju att han inte velat förespråka så mycket fett, för det var ytterligare en svår kamp att ta.

• Like 3

Det duger gott med LCHF.. iomed att det innefattar det mesta.. dvs det är huvudkoncepet vad gäller att äta artegen kost med olika fördelningar av macronutrieneter!

Paleo är lite för mycket flum för min del!

Sen så har jag en tredje variant på ämnestitel.. "LCHF/Lågkolhydratkost/Kolhydratreducerad kost/Paleo/riktig mat/Artegen mat/Vegetarisk LCHF/Vegansk LCHF".

Så har man inneslutit flertalet.. men det går mot löjets gränser!

Var har det sunda förnuftet tagit vägen.. ingen menar väl att LCHF är det enda som duger som mat för vårt släkte?

• Like 3