Jump to content

Ska man vaccinera eller inte?

Jenny J

Recommended Posts

Jag har en liten dotter som så småningom ska vaccineras. Eller rättare sagt, hon borde redan ha vaccinerats, men vi har velat fram och tillbaka, så det har inte blivit gjort än. På kostdemokrati florerar en massa information om hur farligt vaccin är, samtidigt som jag vet att kostdoktorn själv vaccinerade sin dotter. Jag har svårt att tro att vacciner är verkningslösa (som vissa påstår) men frågan är väl om de gör mer skada än nytta eller tvärt om?

Själv har jag funderat lite på att trots allt vaccinera, men att skjuta upp vaccinerna tills hon är ett år gammal. Är det någon kunnig person, som är påläst i ämnet, som vet ifall det är någon vits att göra så? Ifall inte, tycker ni att man ska vaccinera barnen eller låta bli?

Jag har en liten dotter som så småningom ska vaccineras. Eller rättare sagt, hon borde redan ha vaccinerats, men vi har velat fram och tillbaka, så det har inte blivit gjort än. På kostdemokrati florerar en massa information om hur farligt vaccin är, samtidigt som jag vet att kostdoktorn själv vaccinerade sin dotter. Jag har svårt att tro att vacciner är verkningslösa (som vissa påstår) men frågan är väl om de gör mer skada än nytta eller tvärt om?

Själv har jag funderat lite på att trots allt vaccinera, men att skjuta upp vaccinerna tills hon är ett år gammal. Är det någon kunnig person, som är påläst i ämnet, som vet ifall det är någon vits att göra så? Ifall inte, tycker ni att man ska vaccinera barnen eller låta bli?

Hej Jenny.

Till att börja med rekommenderar dig att inte vaccinera innan du är påläst, det är bättre att ta det lugnt och ta reda på alla fakta innan du beslutar dig, du kan tyvärr inte ångra dig efteråt. Jag var på en föreläsning med Alan Rees inför beslutet att vaccinera mitt första barn, han kan lägga fram vetenskapliga fakta kring detta med vaccinationer. Man häpnar minst sagt över vad man får veta. Googla på hans namn, läs även Vaccinationer, av Alan Phillips, där får du bra fakta inför ditt beslut.  Ta dig tid, du kommer inte att ångra det.  Mvh Carola

Tack Panter och Carola1! Jag ska ta och läsa på lite. Hon är 4 månader nu och har precis åkt på en förkylning, och genast blev jag nervös över att hon är ovaccinerad. Så lite känns det som att det rent psykiskt, för mig själv, skulle vara svårt att lämna bort vaccinen. Men jag har tid på mig en par veckor ännu innan nästa besök till BVC, så ska försöka läsa på tills dess.

Risken för att drabbas av polio är väl rätt liten, men stelkramp är en helt annan historia! Liksom mässlingen, en fasansfull sjukdom, den också. Självklart att du ska vaccinera din unge! Det finns en massa förvirrade muppar på nätet som ser konspirationer överallt. Gå på det vetenskapliga underlaget, inte undergångsteoretikerna med foliehattar.

• Like 1

Utan att försöka skrämmas på något vis vill jag bara berätta att det kan hända vem som helst...

Vår bebisflicka dog, 5 månader gammal av pneumokocksepsis (blodförgiftning). Då, år 2000 fanns inte detta vaccin i Sverige. Det är nog det enda bra av denna händelse, att hon troligen var en av de dödsfall som bidrog till att detta vaccin kom med i vaccinationsprogrammet så alla har en chans att vaccinera sinabarn kostnatsfritt!!

Så mitt råd är att följa vaccinationsprogrammet som finns på bvc, en otroligt bra sak som erbjuds alla barn.

Vänliga hälsningar

Fredrika

• 2 weeks later...

Totto, Mässlingen fick väl var och varannan förr i tiden? Men stelkramp är precis vad jag är rädd för också.

Fredrika, mitt djupaste deltagande. Att så små barn kan tas ifrån oss är bara för hemskt att ta in. All styrka till dig. Jag bor i Finland och är osäker på om det vaccinet ingår i vårt vaccinprogram, det är möjligt.

Dottern är fortfarande förkyld, så vaccineringen har inte blivit av än, men jag har i alla fall kommit till att jag nog måste lita på att i alla fall kombinationsvaccinet behövs, annars går jag bara och oroar mig vid minsta lilla förkylning. Inget är riskfritt, men vi kommer att ta risken med att vaccinera jämfört med att inte göra det. På onsdag har vi bokat tid, så då blir det spruta ifall hon inte ännu är förkyld. :)

• 2 weeks later...

Jepp, nu var dottern vaccinerad. Lite feber och gnällighet var resultatet, men nu är hon tillbaka på topp igen. Känns rätt skönt att jag aldrig kommer att få bevis på ifall eventuella framtida sjukdomar berodde på detta nu. Det är som det är med det och nu har jag i alla fall gjort ett så informerat beslut jag kunde, eftersom jag kände att jag inte är kapabel att läsa in mig på området tillräckligt för att lita mer på mig själv än BVC...