Jump to content

Kan man äta vitlök utan att stinka efteråt?

Eric

Recommended Posts

Hej,

Jag äter ca 4 klyftor vitlök om dagen (kryddsmör) och jag har upptäckt att jag t.om själv blir lite illamående av hur mycket jag stinker av det, haha. Jag undrar om det finns något trick man kan använda för att undvika att lukta mer än nödvändigt? Då jag äter konstant fakir så äter jag VÄLDIGT mycket vitlök och det medför ju att jag stinker 24/7 vilket inte är så trevligt. Känns som att folk inte uppskattar att man luktar vitlök?

• 2 weeks later...

Det påminner mig om en hunduppfödare från vilken vi för många år sedan köpte en valp. Hen gav vår valps pappa, en mycket fin bearded collie, en eller ett par vitlöksklyftor varje dag för att han skulle hålla sig fin och frisk. Men tyvärr så kunde hen inte ha hunden inne, istället lät hen den bo på altanen. Anledningen till detta var att hunden luktade så förskräckligt, och hen kunde inte alls begripa varför...

Det är bra för hundar att äta vitlök för det håller fästingar borta. Min man och jag har trädgård i skogen och mycket fästingar äter vi färsk vitlök varje dag får vi inte fästingar räcker hoppa över en dag så sitter dom där. Till frågan så lär persilja ta bort lukten men har aldrig provat.

Det är bra för hundar att äta vitlök för det håller fästingar borta. Min man och jag har trädgård i skogen och mycket fästingar äter vi färsk vitlök varje dag får vi inte fästingar räcker hoppa över en dag så sitter dom där. Till frågan så lär persilja ta bort lukten men har aldrig provat.

Det tycker du ja, men jag vet inte om din hund håller med om detta.

Servera den färsk vitlök, så får du se vad den gillar det ;)

Ibland har de stackars hundarna inget val, när vi tvingar i dem kapslar med tillskott och mat blandad med det VI tycker är bra.

Men det är inte alltid det som DE vill ha.

• Like 1

Det tycker du ja, men jag vet inte om din hund håller med om detta.

Servera den färsk vitlök, så får du se vad den gillar det ;)

Ibland har de stackars hundarna inget val, när vi tvingar i dem kapslar med tillskott och mat blandad med det VI tycker är bra.

Men det är inte alltid det som DE vill ha.

Hunden kan äta tillagad vitlök men det jag menade att det måste ätas varje dag.

Det blir ju lite OT nu, men nog har jag alltid hört att all sorts lök är giftigt för hundar, det är ju även en dosfråga där små hundar lättare blir förgiftade jämfört med stora.

http://www.agria.se/hund/veterinar/q/b0b457af429e85c7c12578e400385490

Har nog själv alltid varit försiktig med lök till våra hundar, om dom får matrester, vilket händer ibland :)

• Like 1

Hunden kan äta tillagad vitlök men det jag menade att det måste ätas varje dag.

Ja den kan det, om den blir serverad det ja. För den kanske inte har annat val.

Men testa nån dag med ställa fram en skål med mat och vitlök, och samtidigt en skål med exakt likadan mat utan vitlök. Vilken går hunden till?