Jump to content

Löpning och fettförbränning


Peter B
 Share

Recommended Posts

Jag har stött på ett påstående lite här och där....

 

Att om man tränar långdistanslöpning är det viktigt att köra typ ett långpass i veckan av flera skäl men ett ska vara att man lär kroppen att ställa in sig på fettförbränningen. Däremot sägs då ingenting om att äta lite kolhydrater.

 

Kan det stämma? Att man kan ställa om kroppen till att bränna fett effektivt utan att införa kolhydratrestriktion?

Link to comment
Share on other sites

Min bror som är elitmotionär och springer maraton har fått rådet från sin tränare att inte springa långt.. det bryter mest ner!

 

Utan rådet är att att springa i samma tempo/VO2 som själva loppet.. så ofta han hinner och dessemellan gör allsidig träning.

 

När han gick från halvmaror till helmaror så vart han tvungen att sänka tempot.. han startade försäsongen med en timmars pass så lågt som 60% av VO2.. för att sen höja.. han hade alldrig haft sån träningsverk tidigare!

 

Man använder andra muskelfibrer.. långsamma med hög fettoxidation.

 

Han äter inte LCHF skall jag pepåka!

 

Det du tänker på är att man på vilodagarna skall hålla ner glukoskonsumtionen?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nja...jag tycker att det låter intressant...eftersom vi ofta pratar om att sättet att få igång en mer effektiv fettförbränning är att äta ganska strikt lågkolhydratkost...med därpå följande viktnedgång.

 

...och det kunde vara av intresse om det också finns andra vägar att nå dit, kanske också som kompliment till lågkolhydratkost.

 

Träning har ju de sista 5-10 år mer och mer präglats av kortvarig högintensiv intervallträning...för att det ska ge ett antal fördelar....

 

Men om finns det en skillnad i hur fettoxidationen fungerar mellan högintensiv och lågintensiv träning...så kan det ju vara lite olyckligt med det fokus som finns på HIIT för närvarande åtminstone om man är ute efter viktnedgång.

 

Det var väl egentligen detta jag funderade lite över. ;)

Link to comment
Share on other sites

HIT är bra på sitt sätt.. framförallt får man fördelar på ganska liten träningsmängd!

 

Dvs du maxar dina ansträngningar så att du förbrukar maximalt med glukos.. dels så förbrukar du då en del glukos.. dels så uppreglerar du din förmåga att använda glukos.. dvs du får fler GLUT4.. därmed en bättre insulinkänslighet!

 

Sen så skall man göra stor skillnad mellan träning för hälsa och för att kunna prestera i idrottsliga samanhang!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

HIT är bra på sitt sätt.. framförallt får man fördelar på ganska liten träningsmängd!

 

Dvs du maxar dina ansträngningar så att du förbrukar maximalt med glukos.. dels så förbrukar du då en del glukos.. dels så uppreglerar du din förmåga att använda glukos.. dvs du får fler GLUT4.. därmed en bättre insulinkänslighet!

 

Sen så skall man göra stor skillnad mellan träning för hälsa och för att kunna prestera i idrottsliga samanhang!

 

Absolut  :)  Men har du några tankar runt fettoxidationen? 

Link to comment
Share on other sites

Ja.. fettoxidation är bra!  :D

 

Eller skall vi säga.. det är väl dålig fettoxidation som är dåligt. :unsure:

 

HIT lär inte påverka fettoxidation på något märkbart sätt.

 

Förutom att det gör dig känsligare för insulin.. och därmed indirekt påverkar det kanse din dagliga fettoxidation iomed att mindre insulin krävs.

 

Du vet.. många kan äta ansenliga mängder kolhydrater utan att få sin fettoxidation och lipolys nedreglerad.

Link to comment
Share on other sites

Ja..så det man undrar är ju om  låt oss säga 2 promenader i veckan a 3 timmar kan ha en mycket positivare effekt på hälsan än några HIIT-pass...om man av det skulle kunna skapa ett "tillstånd" av effektiv fettoxidation? ...kanske speciellt tillsammans med LCHF...och kanske specifikt som ett alternativ till fastetrenden?

Link to comment
Share on other sites

Det är framförallt maten du äter som påverkar fettoxidationen mest!

 

Dvs.. efter omställning och lite ditten o datten så förbränner man det som man äter.. dvs om man är frisk iallafall!

 

Skillnaden är vad du förbränner högre upp i VO2.. det är där träningen kommer in.. dvs det går åt syre vid fettoxidation medans glukos kan förbrännas anaerobt.

 

Altså.. skillnaden ligger i fördelningen av vilket bränsle du använder vid säg 70% av VO2max.. och sen så, påverkas var ditt VO2max ligger av träning.

 

Såå.. jaa.. snabba lite längre promenader påverkar antagligen syreupptagningsförmåga och laktatförbräning mer än några HITpass.

Link to comment
Share on other sites

Ja..så det man undrar är ju om  låt oss säga 2 promenader i veckan a 3 timmar kan ha en mycket positivare effekt på hälsan än några HIIT-pass...om man av det skulle kunna skapa ett "tillstånd" av effektiv fettoxidation? ...kanske speciellt tillsammans med LCHF...och kanske specifikt som ett alternativ till fastetrenden?

 

Olika typer av träning kompletterar varandra. Gör båda så tränar du allsidigt. Gå gärna i ojämn terräng ibland också. Det är dessutom bra för stabilitetsmusklerna.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Olika typer av träning kompletterar varandra. Gör båda så tränar du allsidigt. Gå gärna i ojämn terräng ibland också. Det är dessutom bra för stabilitetsmusklerna.

Haha...jag gör ju lite allt möjligt...man kan ju inte chansa på att missa någon bra metod  ;)  ...om jag får ordning på hälsenan ska jag satsa på detta:

 

http://www.marathondumedoc.com/index.php?option=com_content&view=article&id=66&tmpl=index_en

Link to comment
Share on other sites

Haha...jag gör ju lite allt möjligt...man kan ju inte chansa på att missa någon bra metod  ;)  ...om jag får ordning på hälsenan ska jag satsa på detta:

 

http://www.marathondumedoc.com/index.php?option=com_content&view=article&id=66&tmpl=index_en

 

Hm, om jag hade problem med en hälsena så skulle jag nog vara rädd om den och inte springa maraton även om den blev bättre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...