Peter B Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 Jag har stött på ett påstående lite här och där.... Att om man tränar långdistanslöpning är det viktigt att köra typ ett långpass i veckan av flera skäl men ett ska vara att man lär kroppen att ställa in sig på fettförbränningen. Däremot sägs då ingenting om att äta lite kolhydrater. Kan det stämma? Att man kan ställa om kroppen till att bränna fett effektivt utan att införa kolhydratrestriktion? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 Min bror som är elitmotionär och springer maraton har fått rådet från sin tränare att inte springa långt.. det bryter mest ner! Utan rådet är att att springa i samma tempo/VO2 som själva loppet.. så ofta han hinner och dessemellan gör allsidig träning. När han gick från halvmaror till helmaror så vart han tvungen att sänka tempot.. han startade försäsongen med en timmars pass så lågt som 60% av VO2.. för att sen höja.. han hade alldrig haft sån träningsverk tidigare! Man använder andra muskelfibrer.. långsamma med hög fettoxidation. Han äter inte LCHF skall jag pepåka! Det du tänker på är att man på vilodagarna skall hålla ner glukoskonsumtionen? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 13, 2014 Author Share Posted March 13, 2014 Nja...jag tycker att det låter intressant...eftersom vi ofta pratar om att sättet att få igång en mer effektiv fettförbränning är att äta ganska strikt lågkolhydratkost...med därpå följande viktnedgång. ...och det kunde vara av intresse om det också finns andra vägar att nå dit, kanske också som kompliment till lågkolhydratkost. Träning har ju de sista 5-10 år mer och mer präglats av kortvarig högintensiv intervallträning...för att det ska ge ett antal fördelar.... Men om finns det en skillnad i hur fettoxidationen fungerar mellan högintensiv och lågintensiv träning...så kan det ju vara lite olyckligt med det fokus som finns på HIIT för närvarande åtminstone om man är ute efter viktnedgång. Det var väl egentligen detta jag funderade lite över. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 HIT är bra på sitt sätt.. framförallt får man fördelar på ganska liten träningsmängd! Dvs du maxar dina ansträngningar så att du förbrukar maximalt med glukos.. dels så förbrukar du då en del glukos.. dels så uppreglerar du din förmåga att använda glukos.. dvs du får fler GLUT4.. därmed en bättre insulinkänslighet! Sen så skall man göra stor skillnad mellan träning för hälsa och för att kunna prestera i idrottsliga samanhang! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 13, 2014 Author Share Posted March 13, 2014 HIT är bra på sitt sätt.. framförallt får man fördelar på ganska liten träningsmängd! Dvs du maxar dina ansträngningar så att du förbrukar maximalt med glukos.. dels så förbrukar du då en del glukos.. dels så uppreglerar du din förmåga att använda glukos.. dvs du får fler GLUT4.. därmed en bättre insulinkänslighet! Sen så skall man göra stor skillnad mellan träning för hälsa och för att kunna prestera i idrottsliga samanhang! Absolut Men har du några tankar runt fettoxidationen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 Ja.. fettoxidation är bra! Eller skall vi säga.. det är väl dålig fettoxidation som är dåligt. HIT lär inte påverka fettoxidation på något märkbart sätt. Förutom att det gör dig känsligare för insulin.. och därmed indirekt påverkar det kanse din dagliga fettoxidation iomed att mindre insulin krävs. Du vet.. många kan äta ansenliga mängder kolhydrater utan att få sin fettoxidation och lipolys nedreglerad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 13, 2014 Author Share Posted March 13, 2014 Ja..så det man undrar är ju om låt oss säga 2 promenader i veckan a 3 timmar kan ha en mycket positivare effekt på hälsan än några HIIT-pass...om man av det skulle kunna skapa ett "tillstånd" av effektiv fettoxidation? ...kanske speciellt tillsammans med LCHF...och kanske specifikt som ett alternativ till fastetrenden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 Det är framförallt maten du äter som påverkar fettoxidationen mest! Dvs.. efter omställning och lite ditten o datten så förbränner man det som man äter.. dvs om man är frisk iallafall! Skillnaden är vad du förbränner högre upp i VO2.. det är där träningen kommer in.. dvs det går åt syre vid fettoxidation medans glukos kan förbrännas anaerobt. Altså.. skillnaden ligger i fördelningen av vilket bränsle du använder vid säg 70% av VO2max.. och sen så, påverkas var ditt VO2max ligger av träning. Såå.. jaa.. snabba lite längre promenader påverkar antagligen syreupptagningsförmåga och laktatförbräning mer än några HITpass. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 Ja..så det man undrar är ju om låt oss säga 2 promenader i veckan a 3 timmar kan ha en mycket positivare effekt på hälsan än några HIIT-pass...om man av det skulle kunna skapa ett "tillstånd" av effektiv fettoxidation? ...kanske speciellt tillsammans med LCHF...och kanske specifikt som ett alternativ till fastetrenden? Olika typer av träning kompletterar varandra. Gör båda så tränar du allsidigt. Gå gärna i ojämn terräng ibland också. Det är dessutom bra för stabilitetsmusklerna. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 13, 2014 Author Share Posted March 13, 2014 Olika typer av träning kompletterar varandra. Gör båda så tränar du allsidigt. Gå gärna i ojämn terräng ibland också. Det är dessutom bra för stabilitetsmusklerna. Haha...jag gör ju lite allt möjligt...man kan ju inte chansa på att missa någon bra metod ...om jag får ordning på hälsenan ska jag satsa på detta: http://www.marathondumedoc.com/index.php?option=com_content&view=article&id=66&tmpl=index_en Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 Haha...jag gör ju lite allt möjligt...man kan ju inte chansa på att missa någon bra metod ...om jag får ordning på hälsenan ska jag satsa på detta: http://www.marathondumedoc.com/index.php?option=com_content&view=article&id=66&tmpl=index_en Hm, om jag hade problem med en hälsena så skulle jag nog vara rädd om den och inte springa maraton även om den blev bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 13, 2014 Author Share Posted March 13, 2014 Hm, om jag hade problem med en hälsena så skulle jag nog vara rädd om den och inte springa maraton även om den blev bättre. Yolo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts