Jump to content

Nu kommer KRAV-märkt hönskött till skolor och LCHF:are

Per Wikholm

Recommended Posts

I dagsläget destruerar vi köttet från en miljon värphöns. Ett företag tar nu tag i saken och lanserar KRAV-märkta svenska hönsprodukter, först till skolor men snart till konsumeter. Ser fram emot hönsfärsen som är perfekt som pizzabotten. (Lite osäker om jag skulle ha lagt detta inlägg under recept istället).

http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10451/Antligen-kommer-KRAV-markt-honskott-lage-for-chicken-meatza.aspx

• Like 4

I dagsläget destruerar vi köttet från en miljon värphöns. Ett företag tar nu tag i saken och lanserar KRAV-märkta svenska hönsprodukter, först till skolor men snart till konsumeter. Ser fram emot hönsfärsen som är perfekt som pizzabotten. (Lite osäker om jag skulle ha lagt detta inlägg under recept istället).

http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10451/Antligen-kommer-KRAV-markt-honskott-lage-for-chicken-meatza.aspx

Äntligen! Som jag har jagat höna genom åren. Tror det är 20 år nu som jag har försökt och det roligaste inslaget var när jag kom på att ringa till en lokal producent av ekoägg.

Jodå visst kunde jag få köpa ekohöns och det gick bra att komma samma dag eftersom dom skulle ta bort en del hönor just den dagen.

- Är dom plockade frågade jag. Plockade!? Nä, du får ju slakta dom själv förstår du väl...

• Like 5

Äntligen! Som jag har jagat höna genom åren. Tror det är 20 år nu som jag har försökt och det roligaste inslaget var när jag kom på att ringa till en lokal producent av ekoägg.

Jodå visst kunde jag få köpa ekohöns och det gick bra att komma samma dag eftersom dom skulle ta bort en del hönor just den dagen.

- Är dom plockade frågade jag. Plockade!? Nä, du får ju slakta dom själv förstår du väl...

Gjorde du inte det. ;)

• 2 weeks later...

Jamen.. du antog väl erbjudandet?

Menar.. kravmärkta, näruppfödda, självslaktade och självplockade.. finns det något som går utan på detta?

Grejen är du behöver ha barn och man.. det är barnens jobb att sköta den delen.. förutom själva hugget med yxan.. det sköter far i familjen.. inga kvinnor eller barn är anförtrodda med hanterandet av skarpa vapen!

Likaså finns det sysslar man inte gör av manligt kön.. såvida man inte beordras göra dem av mor i huset.. som att röra i blodet vid slakt.. annars så är det småflickornas jobb!

Sen så.. vi plockade alldrig slakthönsen.. iomed att det blev för mycket jobb utan vi skalade dem.. dvs lite samma som vid slakt av tjuren.. man flår dem!

• Like 1

Är inte det här lite av ett ganska modernt problem egentligen, vi vill gärna äta. men inte utföra det nödvändiga arbetet för att få mat.

Man har ju inte samma tid. Jag måste i princip spendera en dag på helgen för att laga mat inför veckan och då har jag ändå en fantastisk paleo lunchrestaurang nära jobbet.

• 2 weeks later...