Jump to content

Hälsoundersökning genom jobbet

Lello

Recommended Posts

Hej på er.

Jag ska på hälsokontroll som vi får genom jobbet.

Jag kommer komplettera med följande prover:

Test för D-Vitamin nivå  25-OH-D

- Kolesterol HDL (Goda kolesterolet), LDL (onda kolesterolet) och Triglycerider.

- Zink

-Magnesium

Något mer ni tycker jag borde testa?

Jag har nu ätit LCHF i 1 år och mår utmärkt, dricker säkert 2-3 dl grädde per dag, då jag blandar proteinpulvret (endast 4% kolhydrater i pulvret) med grädde och vatten, och äter mycket smör och olivolja, kommer detta ge negativa utslag på kolesterolet tro?

Hej på er.

- Kolesterol HDL (Goda kolesterolet), LDL (onda kolesterolet) och Triglycerider.

- Zink

-Magnesium

Jag har nu ätit LCHF i 1 år och mår utmärkt, dricker säkert 2-3 dl grädde per dag, då jag blandar proteinpulvret (endast 4% kolhydrater i pulvret) med grädde och vatten, och äter mycket smör och olivolja, kommer detta ge negativa utslag på kolesterolet tro?

Se till att du får Apo-kvoten, annars blir det säkert kolesterolvärden som folk hetsar upp sej över. LDL mäts inte utan räknas fram och det blir gärna fel på LCHF-kost

• Like 1

Hej på er.

- Zink

-Magnesium

Har ni ett antal prover ni kan välja bland om ni vill komplettera eller hur tänker du göra för att få mätt det du räknar upp?

Jag var i din situationen för ett år sedan, dvs ätit LCHF i dryga året och var på hälsokontroll. Jag tog dock inga extra prover, men läkaren tittade lite på mig då mitt totalkolesterol var över gränsvärdet (vad det nu säger) emedan LDL bara var ett streck (hade även högt HDL).

Så, kanske kan du vara "orolig" över högt totalkolesterol, men troligen inte över det onda kolesterolet och begär då APO-kvot som tipsats om!

Har ni ett antal prover ni kan välja bland om ni vill komplettera eller hur tänker du göra för att få mätt det du räknar upp?

Jag gick in till chefen och sa att jag vill ta några extra prover och att han kunde dra det på min lön sen, då sa han att dom bjuder på dessa. :)

Snällt företag det här :)

• Like 1

Jag var i din situationen för ett år sedan, dvs ätit LCHF i dryga året och var på hälsokontroll. Jag tog dock inga extra prover, men läkaren tittade lite på mig då mitt totalkolesterol var över gränsvärdet (vad det nu säger) emedan LDL bara var ett streck (hade även högt HDL).

Så, kanske kan du vara "orolig" över högt totalkolesterol, men troligen inte över det onda kolesterolet och begär då APO-kvot som tipsats om!

Låter lovand, ska även begära APO-Kvoten... Chefen betalar ju :)

Apropå hälsoundersökningar:

"Allmänna hälsoundersökningar gör inte ett skvatt nytta, slår Statens beredning för medicinsk utvärdering fast i en rapport. Slöseri med pengar, enligt SBU-chefen Måns Rosén."

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/halsoundersokningar-ar-meningslosa_8532650.svd

Trots detta lyckas företag som Feelgood sälja på företagen undermåliga och meningslösa hälsoundersökningar. Typiskt sett är testerna av det enklaste och billigaste slaget. På mitt jobb t ex var det bara totalkolesterol som mättes av blodfetterna (plus lite annat, något levervärde t ex). Jag bojkottar det hela.

Naturligtvis blir det hela betydligt intressantare om man kan klämma ut lite relevanta siffror ur övningen, som apo, 25-oh-d3 osv.

• Like 3

Du mår ju bra, varför ska du ta en massa prover (okej chefen betalar). En del av proverna du nämner kommer du inte att få då de inte finns på beställningslistan. Kolesterol kan vara bra att kolla om man har hjärtsjukdom i släkten eller någon annan riskfaktor som tex att man varit eller är storrökare, annars är det meningslöst, i synnerhet när man äter LCHF. 

Du mår ju bra, varför ska du ta en massa prover (okej chefen betalar). En del av proverna du nämner kommer du inte att få då de inte finns på beställningslistan. Kolesterol kan vara bra att kolla om man har hjärtsjukdom i släkten eller någon annan riskfaktor som tex att man varit eller är storrökare, annars är det meningslöst, i synnerhet när man äter LCHF. 

Alla dom jag nämde kommer jag att få, har redan kollat det med mottagningen och dom kollade i sin tur med labbet :)

• Like 1

Alla dom jag nämde kommer jag att få, har redan kollat det med mottagningen och dom kollade i sin tur med labbet :)

Men det stämmer som Totto skriver att man inte får ut så mycket av ett blodprov när det gäller magnesium och zink. Det kan ju vara intressant att testa i alla fall men man kan inte dra några säkra slutsatser av resultaten.

Jag skulle lägga till kalium också.

Skall provtagningen ske när du fastat över natt?

Hur förklarar jag för en oinsatt vad APO kvot är för något?

Man mäter antalet Apolipoproteiner i både LDL och HDL. Då ser man hur många LDL det finns. Är det många är de små och elaka, är det inte så många är de stora, fluffiga och snälla

Men det stämmer som Totto skriver att man inte får ut så mycket av ett blodprov när det gäller magnesium och zink. Det kan ju vara intressant att testa i alla fall men man kan inte dra några säkra slutsatser av resultaten.

Jag skulle lägga till kalium också.

Skall provtagningen ske när du fastat över natt?

Jag kommer äta frukost (en skål yoghurt 10%ig samt protein-shake. kl 06:00 sen är provtagningen kl 11:00.

Man mäter antalet Apolipoproteiner i både LDL och HDL. Då ser man hur många LDL det finns. Är det många är de små och elaka, är det inte så många är de stora, fluffiga och snälla

Så man kan enkelt säga att man mäter storleken på HDL och LDL, och att stora är bra och små är inte så bra? :)

Jag kommer äta frukost (en skål yoghurt 10%ig samt protein-shake. kl 06:00 sen är provtagningen kl 11:00.

Jag vet att Zepp säger att man inte behöver fasta före kolesterolprover längre, men jag skulle nog hoppa frukosten i alla fall för att vara säker på att man får rättvisande värden

Jag vet att Zepp säger att man inte behöver fasta före kolesterolprover längre, men jag skulle nog hoppa frukosten i alla fall för att vara säker på att man får rättvisande värden

Sjuksystern jag pratade med sa att 4 timmar fasta räckte..

Ok, är det för att fettnivåerna inte ska vara för höga då eller?

Jo jag antar det. I synnerhet triglyceriderna. Sist jag tog prover fastade jag i 22 timmar före. Det är enda gången läkaren varit nästan nöjd, men så har jag ju haft RIKTIGT taskiga värden också före LCHF

• Like 1

Om jag skulle gå på en sådan hälsoundersökning (vilket jag beslutat mig för att avstå från, se ovan) så skulle jag nog se till fasta innan trots allt. Detta för att få "bästa möjliga" värden. Är det något fel på de värdena så vet jag att något antagligen bör kollas upp. Utan fasta kan det ju finnas saker som "stör" mätvärdena, t ex kvarvarande kylomikroner som kan ge artificiellt höga triglycerider (dålig i sig), vilket i sin tur kan störa uträkningen av andra kolesterolvärden. Även om felet kanske är i praktiken försumbart så kan man ju kosta på sig att fasta rejält innan eftersom man gör hälsoundersökningar så sällan.

Starkt av dig Stoscha att fasta 22 timmar. Du kanske har övat med 5:2?

Det skulle också vara intressant att se om LCHF:are som fastat länge (ett dygn) innan proven tenderar att få bättre mätvärden än de som fastat 12 timmar. 

• Like 2

Apropå hälsoundersökningar:

"Allmänna hälsoundersökningar gör inte ett skvatt nytta, slår Statens beredning för medicinsk utvärdering fast i en rapport. Slöseri med pengar, enligt SBU-chefen Måns Rosén."

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/halsoundersokningar-ar-meningslosa_8532650.svd

Trots detta lyckas företag som Feelgood sälja på företagen undermåliga och meningslösa hälsoundersökningar. Typiskt sett är testerna av det enklaste och billigaste slaget. På mitt jobb t ex var det bara totalkolesterol som mättes av blodfetterna (plus lite annat, något levervärde t ex). Jag bojkottar det hela.

Naturligtvis blir det hela betydligt intressantare om man kan klämma ut lite relevanta siffror ur övningen, som apo, 25-oh-d3 osv.

Jag har hört den debatten och undrar lite vad som ligger bakom. Högt blodtryck t ex ger sällan symptom och hur i hela friden skall man veta om man har det om ingen kollar det?

Även om en del ifrågasätter om höga blodfetter är farligt så är det väldigt många som äter blodfettsänkande läkemedel. Om nu etablissemanget menar att det är meningslöst och göra hälsoundersökningar då har dom ju indirekt sagt att det är helt fel att läkarna gett alla dessa människor blodfettsänkande läkemedel.

Diabetes typ 2 kan man också ha utan att veta om det. Det är inte bra att gå omkring med högt blodsocker och upptäcker man i tid att det går åt det håller så kan man backa förloppet. Hur i hela friden kan dom då säga att det är meningslöst att kolla blodsockret.

• Like 1

Hur förklarar jag för en oinsatt vad APO kvot är för något?

APOlipoproteiner är nycklar som finns på varje lipoprotein.. de man mäter är APOa1 och APOb.

APOa1 finns bara på HDL och APOb100 bara på LDL.

Egentligen är det detta man vill ha reda på via vanliga kolesterolprover.. men då får man en uppskattning.. för det man vill ha reda på är kvoten mellan antalet HDL och antalet LDL.

LDL är den som är Arterogen.. dvs kan bilda plack om det vill sig illa och är för många.. HDL är den som kan hindra plack från att bildas.

Så man kan enkelt säga att man mäter storleken på HDL och LDL, och att stora är bra och små är inte så bra? :)

Näe man mäter antalet APOlipoproteiner!

Många LDL tyder på att de är små och Arterogena.. dvs ökad risk för CVD!

Strunta i frukosten.. de kommer att mäta triglycerider oxå.. och då skall du vara fastande.. minst 6 timmar!

Triglycerider är faktist väldigt intressant att mäta.. det talar om lite andra saker.. tex metabolt syndrom och diabetes/hyperinsulinemi.. alternativt hypertriglyceridemi!

• Like 1

Om vikten att fasta ordentligt före blodfettsprover om man äter LCHF: efter en fettrik måltid flyter triglyceriderna runt i blodet innan de hunnit partitioneras, alltså förbrännas eller sparas. Om man efter fasta över natten har höga triglycerider beror det på att levern sysselsatt sig med att producera dem under natten, vilket inte är bra, tyder på för hög konsumtion av raffinerade kh, insulinresistens, metabolt syndrom.

Alltså skippa frukosten den dagen för att få ett rättvisande värde, är mitt råd.

• Like 3

Jag har hört den debatten och undrar lite vad som ligger bakom. Högt blodtryck t ex ger sällan symptom och hur i hela friden skall man veta om man har det om ingen kollar det?

Även om en del ifrågasätter om höga blodfetter är farligt så är det väldigt många som äter blodfettsänkande läkemedel. Om nu etablissemanget menar att det är meningslöst och göra hälsoundersökningar då har dom ju indirekt sagt att det är helt fel att läkarna gett alla dessa människor blodfettsänkande läkemedel.

Diabetes typ 2 kan man också ha utan att veta om det. Det är inte bra att gå omkring med högt blodsocker och upptäcker man i tid att det går åt det håller så kan man backa förloppet. Hur i hela friden kan dom då säga att det är meningslöst att kolla blodsockret.

Ja. Den logiska slutsatsen av detta är minst sagt luguber, i alla fall för de företag som tillverkar de mediciner som mildrar symptomen av metabolt syndrom. Och för patienterna som tror att de är väl omhändertagna.