Jump to content

D-vitamin

Lello

Recommended Posts

Om man äter D-Vitamin (Vitamin D3), måste man då även äta Mineral M3?

Sedan undrar jag om man måste/bör äta Omega-3 också? 

Tidigare har jag aldrig ätit några extra i tablettform, men nu har jag världens Apotek känns det som.

Äter även Alg-tabletter och då bör man tydligen även äta Kalcium, Hm..

Tidigare har jag aldrig ätit några extra i tablettform, men nu har jag världens Apotek känns det som.

Tar man stor dos D3, så bör man däremot också ta K2 (100-200 mikrogram per dag), se denna tråd: http://forum.kostdoktorn.se/topic/4153-synpunkter-p%C3%A5-detta-med-vitamin-k2/

De fettlösliga vitaminerna A, D och K verkar tillsammans för att näringsupptaget ska fungera optimalt. A finns i diverse animalisk mat, K2 finns i gräsbetat kött. Studier publicerade 2007 och framåt visar (vilket var en överraskning när de kom) att de flesta lider brist av K2.

Magnesium är bra att ta extra också.

Långkedjiga omega-3 (DHA o EPA som finns i fiskolja) kan man ta om man inte får det från fet fisk. Vi behöver ett par tre gram om dagen.

Jaa.. iomed att man börjar med pillerträsket så har man helt plötsligt hela skafferiet fullt! :huh:

Frågan är vilka man egentligen behöver.. om man behöver någon alls?

Själv har jag Omega-3 kapslar som jag äter året om.. till det äter jag faktist rätt mycket fisk.. grejen är att jag har usla blodfetter och jag läst att det skulle kunna vara bra!

Magnesium M3 som du nämner har jag oxå alltid hemma.. får kramp emellanåt,, det fick jag även innan LCHF.. mest i ben o fötter när det e kallt.. bra att ha när det sätter in, men jag äter det inte regelbundet utan vid behov.

D3 äter jag på vintern.. främst från jul och fram till midsommar.. mätte det nyligen.. hade 52 i värde.. referens 50-178.. och det på 5000 IE i veckan.. så jag kommer att öka till 10,000 i veckan!

Lite förvånad faktist.. trodde jag låg högre på 5000 IE.. men där ser man.. mäta är det enda som gäller.. gissa är lika bra som.. ja gissa!!

• Like 1

Hihi, ja förut hade jag 11 piller om dan i medicin... Nu räknade jag ut att jag är uppe i 9 piller om dan i kosttillskott. Lite sjukt är det, men kosttillskotten är ju HÄLSOkost, så jag tycker det känns bättre ändå, och har hittils inte märkt nåt med några gräsliga biverkningar som man kan få med medicin. Jag har lyckats kasta vartenda medicinpiller utom 1 som jag ätit i över 30 år tack vare kosten.

Jag äter magnesium bara när jag känner att jag behöver det. Magnedium och D-vitamin tar ut varandra så de ska inte tas samtidigt. Jag har fått rådet att ta magnesium på kvällen för det främjar sömnen

• Like 2

Förresten, funkar algtabletterna för dej? Märker du nån skillnad?

Förresten, funkar algtabletterna för dej? Märker du nån skillnad?

De tycks inte hjälpa mot min PPP (psoriasisen som jag har). Men samtidigt är det ju nyttigt med Alger för oss "häxor"  :rolleyes: så jag fortsätter ett tag till.

Har till och med fått tillbaka lite i händerna också, men det kan ju ha med stress att göra också, liksom min värk i ryggen. Den är för tillfället bortblåst. Får se hur det blir nu i morgon, när jag skuttar iväg till jobbet igen.  :huh:

Jaa.. iomed att man börjar med pillerträsket så har man helt plötsligt hela skafferiet fullt! :huh:

Frågan är vilka man egentligen behöver.. om man behöver någon alls?

Själv har jag Omega-3 kapslar som jag äter året om.. till det äter jag faktist rätt mycket fisk.. grejen är att jag har usla blodfetter och jag läst att det skulle kunna vara bra!

Magnesium M3 som du nämner har jag oxå alltid hemma.. får kramp emellanåt,, det fick jag även innan LCHF.. mest i ben o fötter när det e kallt.. bra att ha när det sätter in, men jag äter det inte regelbundet utan vid behov.

D3 äter jag på vintern.. främst från jul och fram till midsommar.. mätte det nyligen.. hade 52 i värde.. referens 50-178.. och det på 5000 IE i veckan.. så jag kommer att öka till 10,000 i veckan!

Lite förvånad faktist.. trodde jag låg högre på 5000 IE.. men där ser man.. mäta är det enda som gäller.. gissa är lika bra som.. ja gissa!!

Men ska jag då ta 2 D3 på morgonen? För då blir det väl 5000 IE? 

Och 3 kapslar M3 på kvällen?

Men hur mäter man då?

/Nyfiken-i-en-strut-Kajsa

De tycks inte hjälpa mot min PPP (psoriasisen som jag har). Men samtidigt är det ju nyttigt med Alger för oss "häxor"  :rolleyes: så jag fortsätter ett tag till.

Har till och med fått tillbaka lite i händerna också, men det kan ju ha med stress att göra också, liksom min värk i ryggen. Den är för tillfället bortblåst. Får se hur det blir nu i morgon, när jag skuttar iväg till jobbet igen.  :huh:

Ja funkar det inte så är det väl ingen ide att ta dem, men jag brukar alltid ge alla nya påhitt 3 månader. Ser jag ingen efekt inom den tiden så är det nog inget för mej. Synd.. Har för mej att mamma fick ganska omedelbar verkan, men det var väl nåt annat hon hade då. Ska fråga henne om hon kommer ihåg vad det hette.

Ja funkar det inte så är det väl ingen ide att ta dem, men jag brukar alltid ge alla nya påhitt 3 månader. Ser jag ingen efekt inom den tiden så är det nog inget för mej. Synd.. Har för mej att mamma fick ganska omedelbar verkan, men det var väl nåt annat hon hade då. Ska fråga henne om hon kommer ihåg vad det hette.

Vore fint, jo jag ska fortsätta med Alg-tabletterna, har inte gått 3 månader än. Men tyckte ju att det blev bättre i samband med att jag började med LCHF. Men nu märker jag inte någon skillnad. Annars är ju Alger nyttiga för os kvinnor i andra sammanhang.  ;)

Men ska jag då ta 2 D3 på morgonen? För då blir det väl 5000 IE? 

Och 3 kapslar M3 på kvällen?

Men hur mäter man då?

/Nyfiken-i-en-strut-Kajsa

Jag tog altså 5000 IE i veckan.. dvs två i veckan, utav 2500IE styck!

Beror ju villket piller man tar, vilket märke!

Jag beställd en stor provtagning via nätet.. kostade 799kr, där ingick D3 som en av alla prover!

http://www.werlabs.se/kvinna

• Like 1

Jag beställd en stor provtagning via nätet.. kostade 799kr, där ingick D3 som en av alla prover!

Beställde på nätet via kostdoktorn. Heter VITAMIN D3 och har 2500 IE, PURE PHARMA heter väl leverantören då? 

Jag äter ett sådant piller varje dag…  

Hm.. 

Beställde på nätet via kostdoktorn. Heter VITAMIN D3 och har 2500 IE, PURE PHARMA heter väl leverantören då? 

Jag äter ett sådant piller varje dag…  

Hm.. 

Japp.. samma här.. men du tar nog rätt dos.. jag tog hur som helst för lite!

Nu skall jag hur som helst minst dubbla den dosen.. iomed provsvaret!

• Like 1

Ursäkta om jag tjatar, men glöm inte att kraftig supplementering av D3 förbättrar absorptionen av kalcium, men utan K2 fungerar inte partitioneringen. Skelett och tänder får för lite och mjukdelar såsom blodkärl får för mycket. Leder till benskörhet respektive hjärtsjukdom. Förklaringen ligger i att animalierna nuförtiden sedan ett antal decennier föds upp på spannmål och växtoljor. Se post ovan!

• Like 1

Vilket bra tips....Werlabs alltså.  :)  Jag har tagit Groupon erbjudanden vid 2 tillfällen för att ta diverse blodtester...då har det blivit ungefär samma pris...men det här här ju mycket smidigare än att vänta på att det ska komma något bra på Groupon, typ.

• Like 2

Ursäkta om jag tjatar, men glöm inte att kraftig supplementering av D3 förbättrar absorptionen av kalcium, men utan K2 fungerar inte partitioneringen. Skelett och tänder får för lite och mjukdelar såsom blodkärl får för mycket. Leder till benskörhet respektive hjärtsjukdom. Förklaringen ligger i att animalierna nuförtiden sedan ett antal decennier föds upp på spannmål och växtoljor. Se post ovan!

Har beställt K2, så nu rackarns ska det ätas piller, när på dygnet är det bäst att intaga detta? 

Har slut på Gilla…. 

• Like 1

Vilket bra tips....Werlabs alltså.  :)  Jag har tagit Groupon erbjudanden vid 2 tillfällen för att ta diverse blodtester...då har det blivit ungefär samma pris...men det här här ju mycket smidigare än att vänta på att det ska komma något bra på Groupon, typ.

Ja.. bäst var att man slapp tjabba med läkare!

Bara att betala på nätet och sen gå till labbet som har dropin.. sen får man resultaten via mail.

Patient bota dig själv är den nya grejen! :wacko:

• Like 2

Har beställt K2, så nu rackarns ska det ätas piller, när på dygnet är det bäst att intaga detta? 

Har slut på Gilla…. 

Bäst är under den vakna tiden.. så slipper man att gå upp mitt i natten!  :huh:  :D

• Like 2