Angelico Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 Läste detta idag(länk nedan) men blir som alltid när det skrivs om midjemått osäker på vilket mått som verkligen räknas. Är det midjan , som ju sitter högre upp, eller är det buken ovanför naveln som menas i artikeln. Vad tror ni? Har läst någonstans att kvinnor ska mäta smalaste omfånget, alltså vid midjan och män runt naveln. Tror det är få procent kvinnor som har under 70 runt buken men kanske inte så sällan vid midjan. http://www.sydsvenskan.se/vetenskap/halsa/bukfetma-okar-risken-att-do-i-fortid/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 En gång för länge sen var jag ung och en smula ätstörd. Mitt midjemått var under 70. Eftersom inte är kort (173 cm) och är en bredrövad kvinnovariant såg jag rätt underlig ut då. Att hitta byxor kunde jag bara fetglömma; komma häcken ner i något mindre än stl. 42 har jag aldrig kunnat oavsett hur underviktig jag varit på resten av kroppen. Jag har fortfarande svårt att hitta byxor som inte fladdrar i midjan trots att jag har en hip/waist-ratio på ca 0,74. (http://en.wikipedia.org/wiki/Waist%E2%80%93hip_ratio) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 Läste detta idag(länk nedan) men blir som alltid när det skrivs om midjemått osäker på vilket mått som verkligen räknas. Är det midjan , som ju sitter högre upp, eller är det buken ovanför naveln som menas i artikeln. Vad tror ni? Har läst någonstans att kvinnor ska mäta smalaste omfånget, alltså vid midjan och män runt naveln. Tror det är få procent kvinnor som har under 70 runt buken men kanske inte så sällan vid midjan. http://www.sydsvenskan.se/vetenskap/halsa/bukfetma-okar-risken-att-do-i-fortid/ Varför mäta midja och höft? Fett som är lokaliserat kring midjan brukar kallas bukfetma. Att mäta sin midja är därför att rekommendera som ett komplement till BMI. Det är inte alltid BMI är rättvist, ex. då en väldigt vältränad och muskulös person kan ha ett högt BMI pga sin stora muskelmassa. Det är framförallt män som brukar ha problem med bukfetma. Om mannen har ett midjemått kring 94 cm ökar risken för överviktsrelaterade sjukdomar. Ligger midjemåttet på 102 cm eller mer ökar risken väsentligt. Att mäta midjan ger doumenterat bättre indikationer än BMI med tankte på personens risk att drabbas av överviktsrelaterade sjukdomar. För kvinnor bör inte midjemåttet överstiga 88 cm Hur mäter jag min midja? Mät helst midjan direkt på morgonen innan du ätit något. Stå i upprätt ställning och slappna av, spänn ej magen, varken ut eller in. Mät mitt emmellan den nedre revbensbågen och höftbenet. Hur mäter jag min höft? Mät på stussens bredaste ställe. Hur räknar jag ut midja-/höft kvoten? Bli medlem på matdagboken.se, då får du automatiskt en uträkning i din prfil. Fyll i midjemått och höftmått på sidan "vikt och mått". För att undvika överviktsrelaterade sjukdomar bör din midja- /höft kvot ej ligga över 1,0 om du är man och helst ej över 0,8 för kvinnor. http://www.matdagboken.se/?p=info&PageID=31 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 13, 2014 Author Share Posted March 13, 2014 MJK: Du läste nog inte min länk? Det var en ny studie jag länkade till, där det är betydligt tuffare mått som gäller för god hälsa. Tidigare har jag också läst olika siter som ger liknande råd som den du la upp. Min fråga gällde just denna studie och var de menar att måttet ska mätas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 MJK: Du läste nog inte min länk? Det var en ny studie jag länkade till, där det är betydligt tuffare mått som gäller för god hälsa. Tidigare har jag också läst olika siter som ger liknande råd som den du la upp. Min fråga gällde just denna studie och var de menar att måttet ska mätas. Mäter man inte alltid på samma ställen? Trodde det var en standardmetod. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts