Jump to content

Hjälp, vad händer med mig (magproblem efter matförgiftning)

GOL
 Share

Recommended Posts

Jag blev matförgiftad för ett par månader sedan. Det gick över som blrukligt efter att allt kommit och alt var bra. Jag var ok under en månad och sen en dag fick jag tillbaka det under ett dygn med frossa och hulkningar (ingen spya dock). Även det försvann.

Nu verkar jag ha fått något permanent. De senaste två veckorna kan jag inte äta ö.h.t. Mår illa, tappar aptitet, har absolut ingen ork. Om jag försöker träna något, säg tio armhävningar så rusar det upp i huvudet och jag däckar. Jag har den klassiska nervositeten mellan navel och revben och det svider när läkaren tryckte där. Skulle äta syradämpande men det gjorde inget på tio dagar så läkaren tror inte på gastrit. Detta tyckte jag var jättejobbigt eftersom det "bara" skulle gå äver.

Jag kan äta typ en halv ceasar sallad åt gången. Kan inte äta fett mer än en "vanlig" kost. Vispade upp en dl grädde ocjh blev illamående direkt. Klarar inte stekt mat heller. Inte ens en laxfile kommer ned oproblematiskt.

Jag blir orolig eftersom symptomen är så konstiga. Låg med benen uppe och skulle gå till toan och benen började skaka. Jag fryser när jag ätit för mycket, som om jag hade frossa. Kraftig slembildning i halsen så att jag måste harkla och spotta typ var 15:e minut när jag äter. Det mest oroande symptomen är fysisk ansträning. Minste lilla, gå i rulltrappan och jag vill lägga mig på backen. Kan verkligen allt komma från magproblemen?

Jag ska få gastrikopi men det dröjer och min läkare verkar inte tro på magkatarr eftersom opremazol inte hjälper.

Jag stressar inte alls, förutom över det jag upplever nu, de senaste två veckorna. Den första matförgiftningen kan säkert ha sin del i det. Har jag dragit på mig någon följdsjukdom efter detta?

Det blir alltså två frågor, hur ska jag äta och vad händer egentligen? Jag äter nu fyra små måltider/dag med mest protein. Mjölksyretabbar redan insatta förutom syrahämmaren.

Sjukskriven och kan inte träna, umgås socialt eller äta. Livskvalitén är noll alltså. Att vänta två veckor på den där slangen i magen fixar jag inte eftersom jag inte har något att göra förutom att ligga ned. Skulle önska input, särskilt på varför jag får rysningar i delar av kroppen, frossa och extrem muskelsvaghet yrsel och allt möjligt

Edit:

Jag var så trött när jag skrev detta så stolpar upp här alla symptom:

- Extremt känslig mot stora måltider. Svårt att säga om det är fett då min kost innehåller mycket fett.Mår bättre vid lite mat och därmed mindre fett

- Muskelsvaghet, ibland extrem och ont i dessa

- Yrsel

- Rysningar i delar av kroppen

- Ont i muskler

- Som en svidande känsla vid tryck av solar plexus, kånns nervöst ibland i allmänhet

- Mycket riklig slembildning i halsen

- Frossa vid lite för mycket mat

Det här är inget roligt svar att få, men jag känner igen mig väldigt mycket. Jag fick det så efter en matförgiftning och utvecklade så småningom Crohns sjukdom. Jag hoppas att tillståndet inte behöver innebära Crohns och att det snart blir bättre för dig, men det kan nog vara bra att försöka utesluta IBD (alltså inflammatorisk tarmsjukdom) genom exempelvis att lämna prov på kvantitativt calprotectin.

Hur länge hade du ätit LCHF innan detta hände?

Är du hundraprocentigt säker på att det var matförgiftning första gången? Jag frågar eftersom du skriver att du var bra en månad och sedan "fick tillbaka det".

Hoppas du inte tar frågan som att jag ifrågasätter. Jag försöker bara få en bild av läget.

Äter du omeprazol nu? PPI-er tycks kunna öka risken för allvarliga tarmbakterier som Chlostridium difficile

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1542356511010780

Ge din läkare en chans att hjälpa dig, men diskutera om du ska sluta med PPI om det ändå inte hjälper (om du inte redan gjort det).

Saccaromyces boulardii är en svamp som tycks kunna ha effekt mot Chlostridium difficile, men det kan behövas kombination med antibiotika.

http://cid.oxfordjournals.org/content/31/4/1012.short

Den tycks även förbättra utsikterna vid Crohns.

http://link.springer.com/article/10.1023/A:1005588911207#page-1

Jag råkade ut för en rejäl matförgiftning för längesedan (före LCHF). När jag åt kom det ut 10 min senare. Jag slutade äta, det var ju ingen idé...

Tillslut gick jag till läkaren och då fick jag probiotika. Rejält med sådant.

Kanske har din tarmflora blivit förstörd, du kanske behöver hjälpa den på traven?

Hoppas du får ordning på detta!

• Like 1

mkj>> grejern är att jag åt en köttbricka utomlands med mycket inälvsmat! tittade på en köttbit som såg lite suspekt ut med genomkörningen som jag tror var kyckling, åt ändå! sex timmar senare satte det igång och jag spydde tills gallan var borta.

Chrons har jag väldigt svårt att se då endast ett symptom av de vanliga på 117 är listad (känner sig trött och går ned i vikt men det ärför att jag äter så lite)' kombinerat med att det är så ovanligt så känns det inte som första gissningen s.a.s.

Jag råkade ut för en rejäl matförgiftning för längesedan (före LCHF). När jag åt kom det ut 10 min senare. Jag slutade äta, det var ju ingen idé...

Tillslut gick jag till läkaren och då fick jag probiotika. Rejält med sådant.

Kanske har din tarmflora blivit förstörd, du kanske behöver hjälpa den på traven?

Hoppas du får ordning på detta!

Jag tar något rabatterat sockerpiller från Apoteket en gång om dagen. Jag har själv varit inne på detta med tanke på att jag efter resan åt ganska tufft, d.v.s angus stekta biffar med tillhörande pepparsås och rökt lax med romsås rätt strikt för att gå ned i vikt.

Hur lång tid tog det för dig att bli normal igen och vilken?

Äter du omeprazol nu? PPI-er tycks kunna öka risken för allvarliga tarmbakterier som Chlostridium difficile

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1542356511010780

Ge din läkare en chans att hjälpa dig, men diskutera om du ska sluta med PPI om det ändå inte hjälper (om du inte redan gjort det).

Saccaromyces boulardii är en svamp som tycks kunna ha effekt mot Chlostridium difficile, men det kan behövas kombination med antibiotika.

http://cid.oxfordjournals.org/content/31/4/1012.short

Den tycks även förbättra utsikterna vid Crohns.

http://link.springer.com/article/10.1023/A:1005588911207#page-1

Opremazol hjälpte, särskilt i början men gör litet om jag slevar i mig mycket på en gång.

Jag tar något rabatterat sockerpiller från Apoteket en gång om dagen. Jag har själv varit inne på detta med tanke på att jag efter resan åt ganska tufft, d.v.s angus stekta biffar med tillhörande pepparsås och rökt lax med romsås rätt strikt för att gå ned i vikt.

Hur lång tid tog det för dig att bli normal igen och vilken?

Det tog bara några dagar att bli "normal" igen, faktisk. jag har ingen aning om vad jag fick för probiotika, detta var på en liten ö utanför Honduras, jag var glad att jag slapp bli inlagd med dropp där...

Men om man nu ska prata om lite detaljer, så den första omgången med nr 2 var ljusgrå när den kom ut. Är det gallan som färgar avföringen brun? Jaja, det rättade som sagt till sig efter några dagar och jag mådde snabbt bättre.

mkj>> grejern är att jag åt en köttbricka utomlands med mycket inälvsmat! tittade på en köttbit som såg lite suspekt ut med genomkörningen som jag tror var kyckling, åt ändå! sex timmar senare satte det igång och jag spydde tills gallan var borta.

Chrons har jag väldigt svårt att se då endast ett symptom av de vanliga på 117 är listad (känner sig trött och går ned i vikt men det ärför att jag äter så lite)' kombinerat med att det är så ovanligt så känns det inte som första gissningen s.a.s.

Ok, stackars dig, vad du måste ha ångrat att du åt den där suspekta köttbiten!

Det som är konstigt är att du mådde bra i en månad efteråt. Om dina problem nu beror på matförgiftningen så är det ju skumt att du mådde bra så länge först. Jag har ett svagt minne av att någon mer berättat om liknande symptom här i forumet tidigare. Kanske någon annan minns?

Nej, salmonella ska väl läkas ut av sig självt på en vecka? Det blodprovet jag tog var leverprover, blod, sänka etc.

Jag undrar om jag inte la grunden för detta genom att äta mycket kött, ägg och färdiga bea såser direkt efter matförgiftningen och magen säger nu ifrån. Jag vet inte, tyvärr så mådde jag så bra att äta två ggr. dag. Nu rasar jag i vikt (ser mager ut) av att äta fyra små/dag. Det blir LC då eftersom jag inte tål fett och kokt kyckling/fisk stillar mättnaden men ger inte tillräckligt med energi. Vill inte bli den personen jag blir när jag äter kolhydrater så får väl rikta in mig på att äta upp mig senare.

Ok, stackars dig, vad du måste ha ångrat att du åt den där suspekta köttbiten!

Det som är konstigt är att du mådde bra i en månad efteråt. Om dina problem nu beror på matförgiftningen så är det ju skumt att du mådde bra så länge först. Jag har ett svagt minne av att någon mer berättat om liknande symptom här i forumet tidigare. Kanske någon annan minns?

Kanske stekta biffar/rökt lax med en dl köpsås inte var så bra att starta med. Jag kommer på nu att min första "relapse" var efter ett magpass med en fet lax-måltid på det. Nu har jag bara blivit känsligare. Min gissning är att det handlar om att jag stressat magen för mycket med tunga stora måltider och plötslig initierad träning och fått det berömda "funktionell dyspepsi". D.v.s känslig mage.

Kanske stekta biffar/rökt lax med en dl köpsås inte var så bra att starta med. Jag kommer på nu att min första "relapse" var efter ett magpass med en fet lax-måltid på det. Nu har jag bara blivit känsligare. Min gissning är att det handlar om att jag stressat magen för mycket med tunga stora måltider och plötslig initierad träning och fått det berömda "funktionell dyspepsi". D.v.s känslig mage.

Har du provat att äta traditionell dietmat för trassliga magar med små portioner soppa på morötter, palsternacka, potatis och köttbuljong med lite kött i? Jag menar enbart det och hålla upp med LCHF tills magen fixat sig.

Du behöver kanske även hjälpa tarmfloran på traven med bra probiotika.

Kan det kanske vara någon parasit som du fått i dig? Ofta tar det ju ett tag innan man får symptom- beroende på vilken typ av parasit. Inte så trevligt men betydligt enklare att åtgärda än chrons edyl. Man kan även få parasiter i Sverige även om det inte är så vanligt. Hoppas din läkare hittar problemet snart!

Jag skulle också säga soppor med kokta grönsaker, kött och fisk. Du kan blanda ner äggula i soppan. Probiotika. Fermenterade grönsaker.

Jag skulle också säga soppor med kokta grönsaker, kött och fisk. Du kan blanda ner äggula i soppan. Probiotika. Fermenterade grönsaker.

Det där låter vettigt. Du kanske har tips på soppor? Det står klart att jag nu inte fixar fett som primär energikälla i alla fall. Probiotika tuggas så det står härliga till. Jag vill inte gå in på yoghurt, även om jag var tvungen att köpa en sockenboken idag för att få i mig något.

Jag får många av dina symptom när jag har mina magkatarrsattacker. Yr, muskelsvag, fryser, illamående, aptitlöshet etc. Jag har troligen magsårsbakterien helicobakter pylori som stökar till det plus att jag har problem med för lite saltsyra i magen.

För lite saltsyra har samma symptom som för mycket saltsyra men är värre för kroppen eftersom saltsyra behövs för en mängd funktioner. Du kan lätt kolla om du har för mycket eller för lite genom att på morgonen innan du ätit blanda ner en tsk bikarbonat i ett glas vatten och dricka det. Om du börjar rapa efter en kvart har du tillräckligt med saltsyra. Rapar du ingenting bör du äta saltsyratabletter till varje måltid. Finns på hälsokosten och apoteket (tror jag).

Jag älskar fet mat, men när jag får mina attacker ryser jag av bara tanken på det. Det enda jag får i mig är grönsallad med vinägrett eller pizzasallad - och det kan ta mig flera timmar att få i mig en portion eftersom jag måste vila mellan varje tugga.

Dessutom är det nog inte helt otroligt att du fått med dig någon parasit hem. Parasiter är vanligare än man tror och kan ställa till med en hel del problem.

• Like 1

Jag får många av dina symptom när jag har mina magkatarrsattacker. Yr, muskelsvag, fryser, illamående, aptitlöshet etc. Jag har troligen magsårsbakterien helicobakter pylori som stökar till det plus att jag har problem med för lite saltsyra i magen.

För lite saltsyra har samma symptom som för mycket saltsyra men är värre för kroppen eftersom saltsyra behövs för en mängd funktioner. Du kan lätt kolla om du har för mycket eller för lite genom att på morgonen innan du ätit blanda ner en tsk bikarbonat i ett glas vatten och dricka det. Om du börjar rapa efter en kvart har du tillräckligt med saltsyra. Rapar du ingenting bör du äta saltsyratabletter till varje måltid. Finns på hälsokosten och apoteket (tror jag).

Jag älskar fet mat, men när jag får mina attacker ryser jag av bara tanken på det. Det enda jag får i mig är grönsallad med vinägrett eller pizzasallad - och det kan ta mig flera timmar att få i mig en portion eftersom jag måste vila mellan varje tugga.

Dessutom är det nog inte helt otroligt att du fått med dig någon parasit hem. Parasiter är vanligare än man tror och kan ställa till med en hel del problem.

Tack för detta svar. Att du kan relatera till symptomen som är lite mer specificerade. Jag är rätt säker på att det är för mycket syra men ska göra ditt test. Sen ska jag kolla på den där bakterien vad det är för någe

Edit: tydligen får man svar på bakterien vid gastroskopin. Bra!

Det där låter vettigt. Du kanske har tips på soppor? Det står klart att jag nu inte fixar fett som primär energikälla i alla fall. Probiotika tuggas så det står härliga till. Jag vill inte gå in på yoghurt, även om jag var tvungen att köpa en sockenboken idag för att få i mig något.

För probiotika, pröva en kapsel med minst 10 olika stammar och minst 10 miljarder bakterier. ta en kapsel två gånger dagligen på fastande mage (tips från Dr Pelmutter, författaren till Grain Brain)

Dom rotfrukterna jag föreslog är snälla mot magen. Rotselleri går nog också men jag tog inte med rödbetor eftersom dom har retat min mage ibland. Det är ju viktigare att det är snällt mot magen än att det smakar kryddigt.

Rotselleri gör att min mage går bananas. Har provat med morötter flera gånger och det funkar 50/50. Älskar kålrot men det funkar inte heller. Något som däremot funkar varje gång är rå potatis (gott!). Testa det! Om du inte har problem med blodsockret förstås. Efter varje magkatarr-attack jag får så måste jag försiktigt och långsamt bygga upp mig själv med hjälp av grönsallad, vinägrätt, rå potatis, citronskivor och saltlakrits (funkar som en smäck mot illamåendet). Det är det snabbaste och effektivaste sättet jag funnit efter tjugo års besvär. Och jag lovar, när jag får mina attacker ligger jag som en våt fläck på toagolvet i åtta timmar, kallsvettas och spyr omvartannat. Det tar ungefär fem dagar att bli människa igen.

Jag skulle koka lite grönsaker i vatten, de du tål. Sedan kan du tex rulla köttfärs i bollar och släppa ned i soppar, eller skiva lax och göra på samma sätt. Om du bor i Stockholm och kan få tag i stockpots buljonger, så använd dig av dom också. 

Ibland gör jag soppa på broccoli och blomkål som jag kokar i stockpots kycklingbuljong (7 minuter). Ha sedan i 1-2 avokado och koka 3 minuter till. Du kan också ha i kokosgrädde (persilja som krydda). Mixa med mixerstav. Ha i ägg/äggula.

Jag använder denna probiotika (29 stammar): http://www.tarjarunfeldt.se/shop/product/prescript-assist-60-capsules?tm=startsida

Rotselleri gör att min mage går bananas. Har provat med morötter flera gånger och det funkar 50/50. Älskar kålrot men det funkar inte heller. Något som däremot funkar varje gång är rå potatis (gott!). Testa det! Om du inte har problem med blodsockret förstås. Efter varje magkatarr-attack jag får så måste jag försiktigt och långsamt bygga upp mig själv med hjälp av grönsallad, vinägrätt, rå potatis, citronskivor och saltlakrits (funkar som en smäck mot illamåendet). Det är det snabbaste och effektivaste sättet jag funnit efter tjugo års besvär. Och jag lovar, när jag får mina attacker ligger jag som en våt fläck på toagolvet i åtta timmar, kallsvettas och spyr omvartannat. Det tar ungefär fem dagar att bli människa igen.

Jag har problem med blodsockret så det är bäst att undvika just nu.

Testade ditt bikarbonat trick i morse. Vet inte om det blev lyckat. Visst efter en halvtimma så rapade jag stötvis tre ggr . innan det lade sig. Skall sägas att jag tar opremazol på kvällarna, kanske spelar in men tog inget nära inpå då 12 timmar förflutit. Däremot så mår jag extremt illa efter bakpulvret fortfarande.

Får återkomma efter gastron helt enkelt. Finns säkert någon som kan vara intresserad av utfallet där.

Jag skulle koka lite grönsaker i vatten, de du tål. Sedan kan du tex rulla köttfärs i bollar och släppa ned i soppar, eller skiva lax och göra på samma sätt. Om du bor i Stockholm och kan få tag i stockpots buljonger, så använd dig av dom också.

Ibland gör jag soppa på broccoli och blomkål som jag kokar i stockpots kycklingbuljong (7 minuter). Ha sedan i 1-2 avokado och koka 3 minuter till. Du kan också ha i kokosgrädde (persilja som krydda). Mixa med mixerstav. Ha i ägg/äggula.

Jag använder denna probiotika (29 stammar): http://www.tarjarunfeldt.se/shop/product/prescript-assist-60-capsules?tm=startsida

På tok för mycket fett i det där, kan inte äta ett ägg nu längre. På sin höjd får jag i mig 50 gram gravad lax men det är gränsen. Kokt kyckling och blåbär är det enda som går ned just nu. Särskilt blåbär gör underverk.

Jag har också hört att rå potatis skall vara bra men så var det en del som skrev på nätet att det kunde vara skadligt att äta rå potatis och då blev jag osäker. Har tänkt försöka ta reda på hur det är med det. Det kanske är en dosfråga.

Känner du till om det är helt ofarligt att äta rå potatis? Du har i och för sig provat och mått bra så det kanske är en dum fråga men jag undrar ändå.

Det jag vet säkert är att man skall undvika att bara grodda av potatisar utan att ta bort groddstället också. Groddarna innehåller mycket solanin och jag blev dåligt ett par gånger när jag groddat av potatis och tillagat dom med skal tillsammans med köttet i lergrytan. Jag blev illamående och fick hjärtklappning senare på dagen. Gröna potatisar skall man ju inte äta heller men det gäller ju även om dom är kokta.

• Like 1

Känner du till om det är helt ofarligt att äta rå potatis? Du har i och för sig provat och mått bra så det kanske är en dum fråga men jag undrar ändå.

Jag skulle också gärna få svar på det. När man söker information verkar de flesta som varnar för det inte ha vettiga argument, som jag hittat alltså. Mycket handlar om att man kan få i sig bakterier med jorden, men om man skalar dem och äter dem sen så är det ju inte värre än råa morötter ur den aspekten. Sen är det ju att de är svårsmälta, men det är ju lite av poängen att få i sig resistent stärkelse för min del. Och sen att man ska undvika gröna, men det gäller ju alltid. Det mest troliga som verkligen kan vara dåligt är att de ska innehålla en proteashämmare, så att protein bryts ned sämre, det nämns här:

http://www.utsandiego.com/news/2009/Aug/05/1f5focusm195324-pros-and-cons-munching-raw-potatoe/

Jag har ätit en liten rå potatis per dag, mellan måltiderna, under någon månad nu kanske. Än så lever jag och mår, men jag skulle gärna vilja veta om det verkligen är helt säkert. Jag har alltid tyckt att rå potatis är rätt så gott.

Jag åt ganska mycket rå potatis som liten och älskade det. Även om personer runt omkring mig varnade för det märkte jag aldrig något problem.

Jag gjorde också det, och har tagit upp det igen. Men allvarligt talat så började jag googla nu, och det verkar inte vara jättebra för proteinupptaget. Kanske får satsa på potatismjöl istället, där man tagit bort saften, som tydligen innehåller mycket av de olika proteashämmarna. Lektin innehåller det också, och det är jag ju helt lugn med att äta i baljväxter så länge de är ordentligt tillagade. Tack MKJ, än en gång har du fått mig att läsa på mer!

• Like 2

Det verkar som flera här på forumet inte tyckte potatismjöl gjorde så stor skillnad, men på en fb grupp där jag hänger är det två som har problem med just svullen mage (de äter GAPS) och de har sett förbättring med potatismjöl (eller resistent stärkelse överhuvudtaget).

Jag har problem med blodsockret så det är bäst att undvika just nu.

Testade ditt bikarbonat trick i morse. Vet inte om det blev lyckat. Visst efter en halvtimma så rapade jag stötvis tre ggr . innan det lade sig. Skall sägas att jag tar opremazol på kvällarna, kanske spelar in men tog inget nära inpå då 12 timmar förflutit. Däremot så mår jag extremt illa efter bakpulvret fortfarande.

Får återkomma efter gastron helt enkelt. Finns säkert någon som kan vara intresserad av utfallet där.

Var det bikarbonat eller bakpulver som du tog, Bakpulver består av bikarbonat, syra (sura fosfater) och stärkelse.

Var det bikarbonat eller bakpulver som du tog, Bakpulver består av bikarbonat, syra (sura fosfater) och stärkelse.

Bakpulver såklart :P

Nej, jag låter gastroskopin få avgöra. Ligger på akuten med 60/90 i blodtryck efter att ha kollapsat i stan. Görs väl lite blodprov och hemskickning pga brist på kliniska fynd. Får invänta den där tiden, kanske akutbesöket skyndar på det.

Tror mycket av min orkeslöshet kommer från det uppmätta låga blodtrycket. Borde inte proteinpulver vara ganska ok att blanda med vatten istället för kost under den här perioden innan lämpliga åtgärder sätts in efter att gastron visat sitt? F.ö känns det som om syrahämmaren gör mer skada än nytta, nu när jag ligger på sjukan och inte tagit något. Känns bättre i magen.

Nej, jag låter gastroskopin få avgöra. Ligger på akuten med 60/90 i blodtryck efter att ha kollapsat i stan. Görs väl lite blodprov och hemskickning pga brist på kliniska fynd. Får invänta den där tiden, kanske akutbesöket skyndar på det.

Nu var ju tipset att testa bikarbonat "Du kan lätt kolla om du har för mycket eller för lite genom att på morgonen innan du ätit blanda ner en tsk bikarbonat i ett glas vatten och dricka det. Om du börjar rapa efter en kvart har du tillräckligt med saltsyra. Rapar du ingenting bör du äta saltsyratabletter till varje måltid." Så det kanske kan vara bra att prova igen.

Aj då men då blir du omhändertagen i alla fall. Dom kan väl inte skicka hem dig med det blodtrycket? Har du blivit undersökt än? Vilket land var du i när du var utomlands? Kan ju vara bra att tala om var du varit för läkaren om det inte är ett vanligt europeiskt land. En kompis fick amöbadysenteri när han var i Indien och det finns ju en del skumma mikroorganismer i en del länder.

Hoppas dom tar väl hand om dig! Kram!

Ligger hemma, ville ha kvar mig men jag orkade inte ett till dygn på akutavdelning. I retroperspektiv dumt eftersom jag nog hade fått göra alla tester videt det här laget, istället kommer testerna göras på remiss från min vårdcentral. Det kommer nog ta sin tid. Magen lika jobbig. Har identifierat att jag inte kan äta något fett...alls alltså. Förutom ett ägg på morgonen så är det kokt magert protein. Det eller socker yoghurt och då väljer jag hellre inga kolhydrater, även om proteinet blir glukos,

Försöker äta mycket grönsaker, ska köpa ny probiotika dessutom.

Ligger hemma, ville ha kvar mig men jag orkade inte ett till dygn på akutavdelning. I retroperspektiv dumt eftersom jag nog hade fått göra alla tester videt det här laget, istället kommer testerna göras på remiss från min vårdcentral. Det kommer nog ta sin tid. Magen lika jobbig. Har identifierat att jag inte kan äta något fett...alls alltså. Förutom ett ägg på morgonen så är det kokt magert protein. Det eller socker yoghurt och då väljer jag hellre inga kolhydrater, även om proteinet blir glukos,

Jag har undrat hela dagen hur det gick för dig. Inget svar än då på vad det kan vara då? Dom gjorde väl någon form av undersökning ändå? Du blir väl alldeles utmärglad din stackare när du får i dig så lite mat. Hoppas du får komma på undersökning så fort som möjligt!

Vilket land var du på resa i när du blev matförgiftad?

Inget svar nej. De tog vanligt blodprov. Jag fick en lista på vad de testat och vad resultaten blev. Vet inte om det är värt att lista då det är rena matematiken med förkortningar. De vill göra fler i alla fall. Har väl tappat tre kilo på 2.5 veckor. Jobbigast är väl att kallelsen inte ens kommit så det är MINST en vecka kvar. Ska ringa och tjata på dem.

Jag var i södra Israel när jag blev matförgiftad.

Det verkar som flera här på forumet inte tyckte potatismjöl gjorde så stor skillnad, men på en fb grupp där jag hänger är det två som har problem med just svullen mage (de äter GAPS) och de har sett förbättring med potatismjöl (eller resistent stärkelse överhuvudtaget).

Jag har också svällt upp rejält av FODMAPs, främst fruktaner, men haft en uppblåst och ljudlig mage ofta. Nu med mer resistent stärkelse i ett par månader kan jag äta vad som helst verkar det som. Linssoppa, lök, rå vitkål. Blir inte alls så uppsvälld. Fiser lite ibland, men det är överkomligt. Jag har aldrig haft stora besvär eller haft ont, men jag har sett bra gravid ut. Men jag äter ju "mycket" kolhydrater, har hört en del som säger att resistent stärkelse funkar bäst i kombination med stärkelse.

Och förlåt för OT. Hoppas verkligen att du får hjälp snart och att sjukvården hittar orsaken!

Jag har också svällt upp rejält av FODMAPs, främst fruktaner, men haft en uppblåst och ljudlig mage ofta. Nu med mer resistent stärkelse i ett par månader kan jag äta vad som helst verkar det som. Linssoppa, lök, rå vitkål. Blir inte alls så uppsvälld. Fiser lite ibland, men det är överkomligt. Jag har aldrig haft stora besvär eller haft ont, men jag har sett bra gravid ut. Men jag äter ju "mycket" kolhydrater, har hört en del som säger att resistent stärkelse funkar bäst i kombination med stärkelse.

Och förlåt för OT. Hoppas verkligen att du får hjälp snart och att sjukvården hittar orsaken!

Förmodligen är det ett friskhetstecken att fisa lite då och då. Tyvärr lever vi i ett samhälle där varje naturlig kroppsfunktion är pinsam och ska undertryckas och döljas.

Folk säger ju alltid att man blir fisig av bönor och linser, men jag upplever absolut inte detta. Min mage fungerar fint på bönor. Det finns även studier på detta område som visar att flatulensen minskar om man konsekvent äter sådan mat, samt att upplevelsen av flatulens delvis kan vara psykologisk. Typ som att man upplever ökad flatulens eftersom man "vet" att man äter saker som ger ökad gasbildning.

Att utesluta fiberrik kost pga ökad flatulens är förmodligen det sämsta man kan göra för sin tarmhälsa, i det längre perspektivet dvs.

Här är en intressant podcast/intervju med en av de inblandade i American Gut Project. De flesta har säkert hört den, men trådskaparen kanske ännu inte tagit del av informationen.

http://chriskresser.com/you-are-what-your-bacteria-eat-the-importance-of-feeding-your-microbiome-with-jeff-leach

Förmodligen är det ett friskhetstecken att fisa lite då och då. Tyvärr lever vi i ett samhälle där varje naturlig kroppsfunktion är pinsam och ska undertryckas och döljas.

Folk säger ju alltid att man blir fisig av bönor och linser, men jag upplever absolut inte detta. Min mage fungerar fint på bönor. Det finns även studier på detta område som visar att flatulensen minskar om man konsekvent äter sådan mat, samt att upplevelsen av flatulens delvis kan vara psykologisk. Typ som att man upplever ökad flatulens eftersom man "vet" att man äter saker som ger ökad gasbildning.

Att utesluta fiberrik kost pga ökad flatulens är förmodligen det sämsta man kan göra för sin tarmhälsa, i det längre perspektivet dvs.

Här är en intressant podcast/intervju med en av de inblandade i American Gut Project. De flesta har säkert hört den, men trådskaparen kanske ännu inte tagit del av informationen.

http://chriskresser.com/you-are-what-your-bacteria-eat-the-importance-of-feeding-your-microbiome-with-jeff-leach

Intervjun är jättebra!

Jo, jag tror att det är naturligt att fisa lite. Kanske människan är utvecklad för att leva utomhus?

Jag tycker att du skall be om en remiss till en infektionsmottagning som är hyggligt duktig på infektions och parasitsjukdomar importerade från andra länder. Man behöver inte åka så långt för att ha oturen att drabbas av något som vi vanligtvis inte råkar ut för inom Sveriges gränser.

• Like 2

Intervjun är jättebra!

Jo, jag tror att det är naturligt att fisa lite. Kanske människan är utvecklad för att leva utomhus?

Jag hörde på radion för en tid sedan att människan fiser ur sig cirka 7 liter per dygn. I snitt alltså, det finns väl dom som fiser mer eller mindre. Det kanske är därför ozonskiktet är så tunt :P