Jump to content

Äggdebatt

Zondell

Recommended Posts

Kul diskussion med brodern på juldagen. Han är väldigt "hälsosam" och plockar bort all äggula för att "forskningen säger att den är farlig för kolesterolet". Jag hävdade att annan forskning säger att det är där vitaminerna finns och att inte ägg ger högre kolesterol. Fick ett spydigt svar "du kanske skulle bli forskare själv eftersom du verkar veta tvärtom". Vad finns det för forskning på ägg och kolesterol. Och ja - jag äter upp till fem/dag. Med gula.

• Like 2

Finns inte forskning som säger ägg är dåligt, dock finns det massa sägner om att det finns sådan forskning.

Kolesterol är livsviktigt för det är byggstenar för cellerna. Dock kan vissa ämnen som förflyttar kolesterolet vara farligt. Det finns HLD (flyttar byggsternarna från cellerna till levern) och LDL (flyttar byggstenarna från levern till cellerna). När man äter kolhydrat rik kost verkar det gå lite fel med LDL för det tas inte upp av cellerna när det är förbrukat- det är då det blir mycket litet och farligt - fastnar i kärlen. Däremot HDL verkar smörja kärlen, och det brukar man få en del med av med fettrik kost.
Detta står i Docs bok.

Alltså är det bra att äta ägg för de är fattiga på kolhydrater och rika på fett. Ägg har även alla vitaminer förutom c.

Protein: 12.6g Fett: 10.1g varav mättat: 2.78g, enkelomättat: 4.48g, fleromättat: 1.17g, kolesterol: 417mg Kolhydrater: 1.4g, varav sockerarter: 0.3g

Bara aningen förenklat:

Äggulan höjer främst det goda kolesterolet (HDL). Ju mer av det goda kolesterolet man har desto mindre risk för hjärtsjukdom.

Rädslan för äggs effekter på kolesterolet känns väldigt omodern idag. Jag tror du har svårt att hitta någon seriös forskare på området som ännu undviker äggula på grund av det.

Kul diskussion med brodern på juldagen. Han är väldigt "hälsosam" och plockar bort all äggula för att "forskningen säger att den är farlig för kolesterolet". Jag hävdade att annan forskning säger att det är där vitaminerna finns och att inte ägg ger högre kolesterol. Fick ett spydigt svar "du kanske skulle bli forskare själv eftersom du verkar veta tvärtom". Vad finns det för forskning på ägg och kolesterol. Och ja - jag äter upp till fem/dag. Med gula.

Hej,din broder behöver läsa "på" om det senaste från forskningen,han kan ju börja med att läsa matrevolutionen.

Där står utförligt om kolestrol,allt värt att veta.Ägg är bland det nyttigaste man kan äta,Har själv ätit flera om dagen

i flera år nu.Mätt blir man också,med massor av majonäs på mums!!

Det handlar inte om hur högt kolesterol man har - det handlar om vilken sorts kolesterol man har. Mättat fett och dietärt kolesterol ger dig en bättre kolesterolfördlening (så länge du skippar sockret och stärkelsen då förstås). Mer HDL och mindre LDL.

Det är NYTTIGT för hjärtat och kroppen med mättat fett och dietärt kolesterol. Det är livsnödvändigt för oss människor. Vi blir sjuka när vi inte äter mättat fett, och det pågår epidemier av allehanda konstiga sjukdomar över hela världen, i kölvattnet av fettskräcken.

Du kan hälsa din bror att det inte finns någon klinisk forskning i världshistorien som bevisar att ägg (eller skinnet på kycklingen eller ens riktigt smör) skulle vara farligt. Tvärtom.

• Like 1

Jag har en vän som ätit extremt fettsnål vegokost en längre tid och hon har värk i hela kroppen och blivit vidrigt mager, inte en muskel finns kvar. Benrangel med skinn på. Inte hälsosamt på nåt vis. Tragiskt men hon är stolt över sin bedrift trots reumatism och högt blodtryck. Inte kul.

Det där är en gammal men envis myt. Några förslag till motfrågor hade varit att helt enkelt fråga "experten" (för hans påstående behövdes minsann inte backas upp trots att han väl inte är forskare) om hur han förhåller sig till homeostas? Självklart vet han inte ens vad det är men då kan du ju fråga honom om han tycker det vore vettigt att sänka kroppstemperaturen till 35 grader eller pH-värdet till 6? I den mån han har någon åsikt på det så kan du ju förklara att kolesterolreglering är (nästan) lika avhängig homeostasen som kroppstemperaturen och pH-värdet, dvs det är inget vi ska vara inne och meka med... Tycker även det är intressant att man pratar om dåligt fett/kolesterol i samma andetag som HDL/LDL. Dessa är ju inte ens fetter eller kolesterol utan transportproteiner (av kolesterol). Kolesterolet har en uppbyggande och helande funktion i kroppen varför ökad inflammation, ex. till följd av icke-enzymatisk glykolisering av proteiner i artärer givetvis kommer leda till att en helsickes massa kolesterol kommer att (självreglerande) sändas dit. Dessvärre förstör de här glykoliserade proteinerna ex. endothelium så att kolesterolet inte klara att laga eländet som höga glukosflöden troligtvis ligger bakom. Men det är kolesterolet som är boven... Jomenvisstserrusåatt.

För övrigt så ligger personbästa på 22 ägg på en dag. Men det är lätt att föräta sig vid den mängden. Jag brukar kalla det att vara äggsalterad. ;)

• Like 1

För övrigt så ligger personbästa på 22 ägg på en dag. Men det är lätt att föräta sig vid den mängden. Jag brukar kalla det att vara äggsalterad. ;)

HAHA! 22 st... pra jorrt (läs på finska :) )

Jag snittar nog en 6 ägg om dan o det har jag gjort ett par år, jag mår bra så jag gissar att mitt kolesterolvärde också är bra. Den dan jag får gå till läkaren på betald tid ska jag gå med på att göra en hälsoundersökning, fram tills dess trivs jag med att må bäst på jobbet (ensam lchfare där)

Forskning visar att kycklingar (eller om det var kaniner kanske) som äter mycket kolesterol får högt kolesterol... det verkade dock som att forskarna hade glömt att människor inte är kycklingar (eller om det nu var kaniner). Ralf Sundberg har skrivit en rolig och informativ bok som heter FORSKNINGSFUSKET, den rekommenderas varmt!