MKJ Posted March 14, 2014 Share Posted March 14, 2014 Egentligen borde alla barn äta en stor andel vegetabilier. Helvegetarisk mat är ett bra kostalternativ – även för små barn – och kan ge långsiktiga hälsovinster. Kosten måste dock vara väl sammansatt, med extra observans på vissa näringsämnen. http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Klinisk-oversikt/2014/03/Vegetarisk-mat-ar-bra--aven-for-sma-barn/ Jag har ingen personlig åsikt om detta men tyckte det var intressant med tanke på att vegetarisk mat diskuteras i forumet ibland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 14, 2014 Share Posted March 14, 2014 Jag har inte läst länken men är inte vegetarisk kst generellt för lite fett och protein för växande kroppar? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted March 14, 2014 Share Posted March 14, 2014 En genomtänkt veg-kosthållning slår ju en McD-diet alla gånger. Men och andra sidan är det ju en värdelös jämförelse. Förutom ekonomiska och ev etiska skäl ser jag ingen anledning att inte komplettera veg-måltiden med en bit vildfångad lax eller gräsbetad köttbit. På tal om vegkäk lyssnar jag just nu på en intervju med Alex Jamieson från filmen "Super size me". Det är Morgans (huvudpersonen) tjej som är vegan, hon är med i kortare bitar av filmen. Hon "kom ut" som köttätare för ett tag sedan efter att ha lyssnat på sin kropp signaler. Av hälsoskäl kanske det kan vara klokt för er veganer där ut att lyssna lite mer på vad eran kropp behöver? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 14, 2014 Share Posted March 14, 2014 Egentligen borde alla barn äta en stor andel vegetabilier. Helvegetarisk mat är ett bra kostalternativ – även för små barn – och kan ge långsiktiga hälsovinster. Kosten måste dock vara väl sammansatt, med extra observans på vissa näringsämnen. http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Klinisk-oversikt/2014/03/Vegetarisk-mat-ar-bra--aven-for-sma-barn/ Jag har ingen personlig åsikt om detta men tyckte det var intressant med tanke på att vegetarisk mat diskuteras i forumet ibland. Jag tror att det krävs ett enormt engagemang och mycket kunskap om man vill ge sig på att använda den typen av kosthållning för sina barn...men det kan säkert funka då. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted March 15, 2014 Share Posted March 15, 2014 Ja, det är nog inte det enklaste att vara vegan, mer eller mindre skadligt skulle jag säga. Vegetarian däremot, där man får äta ägg och mejeriprodukter, då är man ju hemma. Komplettera med en del fisk och allt blir mycket bra. Ibland är ju vegetarisk mat lite svårt att få gott och smakrikt. Men i tex Indien, där kan de! HÄr kommer ett bra tips: http://www.jamieoliver.com/recipes/vegetables-recipes/keralan-veggie-curry-with-poppadoms-rice-minty-yoghurt 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Per Wikholm Posted March 15, 2014 Popular Post Share Posted March 15, 2014 Anser att det är oansvarigt att uppmana till sådant i Läkartidningen. Det finns åtskilliga kända fall av spädbarn som farit riktigt illa av vegansk kost. Det som står i texten har jag egentligen inga sakliga invändningar mot - det är en bra sammanställning av vilka näringsämnen man ska vara uppmärksam på vid vegetarisk kosthållning. Min invändning är densamma som Peter B... man bör vara nutritionist för att ens ha en chans att få till det men inte ens då är det säkert att man träffar rätt. Biotillgängligheten av en rad näringsämnen är ofta mycket lägre i vegetarisk mat än i animalier, bl a till följd av en rad antinutrienter. Så även om näringsintaget stämmer till punkt och pricka kan andå näringsbrister uppstå. Varför ska spädbarn utsättas för dylika experiment? Artikeln nämner också att det finns väldigt lite forskning kring detta. Här är en artikel om Kanadensiska myndigheter som tvärtom rekommendera kött som första fasta födan till spädbarn: http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/9765/Kanadensiska-myndigheter-rekommenderar-kott-som-forsta-barnmaten.aspx 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 15, 2014 Share Posted March 15, 2014 Författarna har tydligen helt missat de senaste 10 årens rön om vikten av K2, som styr partitionering av kalcium. Brister i barndom, ungdom och några decennier av vuxenliv fungerar pga kroppens förmåga att prioritera de livsviktigaste behoven, men ger vid högre ålder problem såsom benskörhet, hjärtsjukdom, demens och cancer. K2 finns naturligt i gräsbetade animalier (=människans källa under evolutionen fram till cirka 1950-talet), men kan också numera lätt supplementeras i form av mk-7 producerat från den japanska frukosträtten natto, där speciella bakterier vid fermentering av sojabönor framställer enorma mängder av detta ämne. Sedan 2007 har vi tydliga tecken på att nästan alla har brist på K2, tidigare kopplade man samman det med K1 och trodde vi kunde konvertera det till K2 i tarmen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted March 15, 2014 Share Posted March 15, 2014 Egentligen räcker det med att läsa avsnittet om B12 i artikeln i Läkartidningen för att förstå varför detta experiment på spädbarn borde falla under regeln don´t try this at home: "Mängden B12 som kan förekomma i alger och vissa fermenterade vegetariska produkter varierar kraftigt. I vissa fall utgörs B12-innehållet av inaktiva analoger eller finns i så små mängder att dessa källor betraktas som otillförlitliga [41-43]. Veganer måste därför säkra adekvat intag genom att äta tillräckliga mängder B12-berikade livsmedel, ta tillskott eller bådadera. Brist på vitamin B12 kan leda till bl a perniciös anemi, tillväxthämning och i värsta fall irreversibla nervskador [44]. På marknaden finns B12-tabletter, B12-sprej och järnsaft som är berikade med B12, men inget av dessa tillskott är i dagsläget avsedda för små barn." Det finns med andra ord inga B12-tillskott på marknaden som verkligen är utprövade på små barn men författarna verkar tycka att det är värt att chansa ändå... trots allt riskerar man ju inget mer än att ge sitt spädbarn permanenta nervskador... och lite risker måste man väl ändå vara beredd att ta för att kunna skryta med att man inte äter döda djur. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 15, 2014 Share Posted March 15, 2014 Egentligen räcker det med att läsa avsnittet om B12 i artikeln i Läkartidningen för att förstå varför detta experiment på spädbarn borde falla under regeln don´t try this at home: "Mängden B12 som kan förekomma i alger och vissa fermenterade vegetariska produkter varierar kraftigt. I vissa fall utgörs B12-innehållet av inaktiva analoger eller finns i så små mängder att dessa källor betraktas som otillförlitliga [41-43]. Veganer måste därför säkra adekvat intag genom att äta tillräckliga mängder B12-berikade livsmedel, ta tillskott eller bådadera. Brist på vitamin B12 kan leda till bl a perniciös anemi, tillväxthämning och i värsta fall irreversibla nervskador [44]. På marknaden finns B12-tabletter, B12-sprej och järnsaft som är berikade med B12, men inget av dessa tillskott är i dagsläget avsedda för små barn." Det finns med andra ord inga B12-tillskott på marknaden som verkligen är utprövade på små men författarna verkar tycka att det är värt att chansa ändå... trots allt riskerar man ju inget mer än att ge sitt spädbarn permanenta nervskador... och lite risker måste man väl ändå vara beredd att ta för att kunna skryta med att man inte äter döda djur. Ja, hela artikeln är i sin grundval helt förfärlig. Genomtänkt vegansk diet må vara bättre än den vanliga snabbköpsdieten, men en hastig titt i vår evolutionära backspegel (eller bara sunt förnuft) ger en del ledtrådar... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted March 15, 2014 Share Posted March 15, 2014 Just det Jäderås, och tilläggas bör att veganförfattaren Alex Jamieson kom ut som köttätare just på grund av oro för att hennes spädbarnsdotter visade symtom på näringsbrist. Det var droppen även om hon själv också känt av näringsbrist av veganmaten. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted March 15, 2014 Share Posted March 15, 2014 De flesta man pratar med (alla?) verkar dock bara se två rejäla motpoler... antingen är man helvegetarian (eller vegan) eller så äter man kött till i princip varenda måltid. Det finns ju andra vägar att gå som kanske är ännu hälsosammare än båda de motpolerna? Själv äter jag mestadels grönsaker och annan växtbaserad föda. Kött äter jag enbart vid en eller två måltider i veckan. Jag mår finemang! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 15, 2014 Share Posted March 15, 2014 Det kan mycket väl vara så att vi är många (inkl mig själv) som äter för mycket kött i den meningen att vi hade klarat oss lika väl på mindre mängd. Superviktigt att äta rikligt med grönsaker, mest mängd gröna blad av olika sorter sedan komplettera med grönsaker i alla färger. Jag tror att om man äter grönsaker tillsammans med animalier skyddar de förra mot cancer. Alltså inte olika tider samma dag, utan tillsammans så de följs åt genom matsmältningsorganen. (Grönsaker utan kött kan däremot inte rimligen vara farligt!) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted March 15, 2014 Share Posted March 15, 2014 Det kan mycket väl vara så att vi är många (inkl mig själv) som äter för mycket kött i den meningen att vi hade klarat oss lika väl på mindre mängd. Superviktigt att äta rikligt med grönsaker, mest mängd gröna blad av olika sorter sedan komplettera med grönsaker i alla färger. Jag tror att om man äter grönsaker tillsammans med animalier skyddar de förra mot cancer. Alltså inte olika tider samma dag, utan tillsammans så de följs åt genom matsmältningsorganen. (Grönsaker utan kött kan däremot inte rimligen vara farligt!) Men tänk om det är så att vi klarar oss bättre på mer kött än rekommenderat? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted March 15, 2014 Share Posted March 15, 2014 De flesta man pratar med (alla?) verkar dock bara se två rejäla motpoler... antingen är man helvegetarian (eller vegan) eller så äter man kött till i princip varenda måltid. Det finns ju andra vägar att gå som kanske är ännu hälsosammare än båda de motpolerna? Själv äter jag mestadels grönsaker och annan växtbaserad föda. Kött äter jag enbart vid en eller två måltider i veckan. Jag mår finemang! Intressant kosthållning du har! Har du ätit så länge? Även om du mår bra nu så kanske du skulle må ännu bättre om du ökade på det animaliska? Det hade varit kul om du experimenterade lite med det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted March 15, 2014 Share Posted March 15, 2014 Just det Jäderås, och tilläggas bör att veganförfattaren Alex Jamieson kom ut som köttätare just på grund av oro för att hennes spädbarnsdotter visade symtom på näringsbrist. Det var droppen även om hon själv också känt av näringsbrist av veganmaten. Det visste jag inte. Intressant. Mitt barn är beräknat att komma i morgon . Som jag fattat det så är spädbarn i någon typ av semi-ketos när de äter bröstmjölk. Så det blir nog att fortsätta i den andan när de skall introduceras fastare föda. Har en superbra gård som levererar gräsbetat kött så det blir nog en stor del av barnets kost därifrån. Tänker mig koka mycket märgbensbuljong som blandas i puréer o liknande. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 15, 2014 Share Posted March 15, 2014 Det visste jag inte. Intressant. Mitt barn är beräknat att komma i morgon . Som jag fattat det så är spädbarn i någon typ av semi-ketos när de äter bröstmjölk. Så det blir nog att fortsätta i den andan när de skall introduceras fastare föda. Har en superbra gård som levererar gräsbetat kött så det blir nog en stor del av barnets kost därifrån. Tänker mig koka mycket märgbensbuljong som blandas i puréer o liknande. Var köper du det gräsbetade köttet? Jag bor "bara" en timme från Halmstad... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted March 15, 2014 Share Posted March 15, 2014 Var köper du det gräsbetade köttet? Jag bor "bara" en timme från Halmstad... Mostorps gård (http://mostorpsgard.se/uppfodning/) ligger utanför Halmstad. Gården i sig har en mkt fin gårdsbutik (kött och chark). Värt en timmes åk om man köper på sig lite. Om du har närmare till själva Halmstad så säljer Gudagott (http://www.gudagott.se/) deras kött mm och det gå att beställa grejer dit från Mostorp om man skall ha något special. Jag brukar tex beställa färska märgben. Wapnö gårsbutik har ju även kött och massa annat gött, inte lika stort men värt ett besök (http://www.wapno.se/gaardssaluhall/). 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted March 15, 2014 Share Posted March 15, 2014 Det visste jag inte. Intressant. Mitt barn är beräknat att komma i morgon . Som jag fattat det så är spädbarn i någon typ av semi-ketos när de äter bröstmjölk. Så det blir nog att fortsätta i den andan när de skall introduceras fastare föda. Har en superbra gård som levererar gräsbetat kött så det blir nog en stor del av barnets kost därifrån. Tänker mig koka mycket märgbensbuljong som blandas i puréer o liknande. Lycka till Jäderås med barnet. Blir osäker nu på om jag blandat ihop Alex Jamieson med någon annan avhoppad vegan som oroaade sig för sitt barn. Hittar inte den länk jag letade efter. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Även om du mår bra nu så kanske du skulle må ännu bättre om du ökade på det animaliska? Jag tror faktiskt inte det! Jag mår bättre nu än när jag åt mer kött. Som sagt, jag har inget emot animaliska produkter, jag äter kött, fisk, ägg och ost... men bara någon enstaka gång i veckan. Jag tror faktiskt att västvärlden äter mycket mer kött än kroppen behöver eller klarar av på ett bra sätt. Det behövs inte speciellt mycket kött alls för att få den näring som behövs i form av aminosyror, B12 och så vidare. Själv försöker jag hålla nere proteinhalten för att minska nivånerna avr IGF-1. Varför bränna ljuset i båda ändar? Jag vill leva länge. Jag skulle nog chocka en del här om jag sa att jag dessutom föredrar en lägre ämnesomsättning framför en hög! Men det är inte många som är redo för en sådan diskussion. Jag återkommer om ett decennium ungefär! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Jag tror faktiskt inte det! Jag mår bättre nu än när jag åt mer kött. Som sagt, jag har inget emot animaliska produkter, jag äter kött, fisk, ägg och ost... men bara någon enstaka gång i veckan. Jag tror faktiskt att västvärlden äter mycket mer kött än kroppen behöver eller klarar av på ett bra sätt. Det behövs inte speciellt mycket kött alls för att få den näring som behövs i form av aminosyror, B12 och så vidare. Själv försöker jag hålla nere proteinhalten för att minska nivånerna avr IGF-1. Varför bränna ljuset i båda ändar? Jag vill leva länge. Jag skulle nog chocka en del här om jag sa att jag dessutom föredrar en lägre ämnesomsättning framför en hög! Men det är inte många som är redo för en sådan diskussion. Jag återkommer om ett decennium ungefär! Jo, du har säkert rätt! Mår din kropp bra så är det ju definitivt bäst för dig! Vi borde nog vara anpassade att äta stora mängder animalier under korta (jakt/fiske-)perioder (dvs som du: ibland). Är du inte rätt att få i dig för lite omega-3? Föredrar du en lägre ämnesomsättning just pga IFG-1? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 En genomtänkt veg-kosthållning slår ju en McD-diet alla gånger. Men och andra sidan är det ju en värdelös jämförelse. Förutom ekonomiska och ev etiska skäl ser jag ingen anledning att inte komplettera veg-måltiden med en bit vildfångad lax eller gräsbetad köttbit. På tal om vegkäk lyssnar jag just nu på en intervju med Alex Jamieson från filmen "Super size me". Det är Morgans (huvudpersonen) tjej som är vegan, hon är med i kortare bitar av filmen. Hon "kom ut" som köttätare för ett tag sedan efter att ha lyssnat på sin kropp signaler. Av hälsoskäl kanske det kan vara klokt för er veganer där ut att lyssna lite mer på vad eran kropp behöver? Jättebra samtal mellan Alex Jamieson och Abel James, två väldigt ödmjuka människor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Jättebra samtal mellan Alex Jamieson och Abel James, två väldigt ödmjuka människor. Japp, Abel James kanal på youtube är superbra! (prenumerera!). Ödmjuk är rätta ordet! De flesta intervjuerna han gör är mkt intressanta och han lyckas få många spännande personer till hans show. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Japp, Abel James kanal på youtube är superbra! (prenumerera!). Ödmjuk är rätta ordet! De flesta intervjuerna han gör är mkt intressanta och han lyckas få många spännande personer till hans show. Ja, bra idé. Jag ska prenumerera! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Japp, Abel James kanal på youtube är superbra! (prenumerera!). Ödmjuk är rätta ordet! De flesta intervjuerna han gör är mkt intressanta och han lyckas få många spännande personer till hans show. Är det bara jag som tycker att Abel James är något mjäkig och ställer rätt uddlösa frågor? Jag har sett många av hans intervjuer, men har nog ännu inte hört honom ta en approach som ifrågasätter den intervjuades ståndpunkter. Han är mer den här killen som vill vara vän med alla, och kompromissar med relevanta och intressanta frågor för att åstadkomma detta. Men det kanske är framgångsreceptet för att få många kända gäster. De vet att de inte kommer att bli ställda mot väggen och riskera förnedring? Hans podcast hade varit så mycket mer intressant ifall han utmanade sina gäster lite mer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Är det bara jag som tycker att Abel James är något mjäkig och ställer rätt uddlösa frågor? Jag har sett många av hans intervjuer, men har nog ännu inte hört honom ta en approach som ifrågasätter den intervjuades ståndpunkter. Han är mer den här killen som vill vara vän med alla, och kompromissar med relevanta och intressanta frågor för att åstadkomma detta. Men det kanske är framgångsreceptet för att få många kända gäster. De vet att de inte kommer att bli ställda mot väggen och riskera förnedring? Hans podcast hade varit så mycket mer intressant ifall han utmanade sina gäster lite mer. Ja det har du nog rätt i, hans show skulle bli ännu vassare med lite mer ifrågasättande. Men jag tycker man får olika synsätt och vinklingar på saker och ting i och med att han intervjuar så många olika personer. Och att hitta gemensamma nämnare bland "olika åsikter" (de är ju rätt lika ändå men...) är ju Ett sätt att närma sig "sanningar". Det finns ju bra saker i de flesta dieter/synsätt och det tycker jag han är bra på att plocka fram... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenny_Åkesson Posted June 13, 2014 Share Posted June 13, 2014 En genomtänkt veg-kosthållning slår ju en McD-diet alla gånger. Men och andra sidan är det ju en värdelös jämförelse. Förutom ekonomiska och ev etiska skäl ser jag ingen anledning att inte komplettera veg-måltiden med en bit vildfångad lax eller gräsbetad köttbit. På tal om vegkäk lyssnar jag just nu på en intervju med Alex Jamieson från filmen "Super size me". Det är Morgans (huvudpersonen) tjej som är Känner igen mig i dete av det hon säger. Bla så säger hon att hon känner vad kroppen vill ha. typ till en måltid har hon lust att äta ditt eller datt. Kan känna igen mig i den känsla. Senaste tid har jag fått ökad smak för diverse grönsaker. Det är inte en inbillad känsla för när jag började med LCHF kunde jag inte få nog av olika animalier och feta såser och grönsaker såg jag bara som otroligt skönt att jag slapp peta i mig. Nu har jag samma "sug" efter grönsaker ibland men det är specifika grönsaker. Är det någon annan som känner igen sig i det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted June 13, 2014 Share Posted June 13, 2014 Känner igen mig i dete av det hon säger. Bla så säger hon att hon känner vad kroppen vill ha. typ till en måltid har hon lust att äta ditt eller datt. Kan känna igen mig i den känsla. Senaste tid har jag fått ökad smak för diverse grönsaker. Det är inte en inbillad känsla för när jag började med LCHF kunde jag inte få nog av olika animalier och feta såser och grönsaker såg jag bara som otroligt skönt att jag slapp peta i mig. Nu har jag samma "sug" efter grönsaker ibland men det är specifika grönsaker. Är det någon annan som känner igen sig i det? ja, förmodligen är det din kropp som vill säga dig något! Men och andra sidan kan samma kropp skrika efter socker. Men ett grönsakssug låter ju hälsosamt. Jag tror det finns något inbyggt som vill att vi skall variera oss för att få i oss så varierad mängd näringsämnen som möjligt....men bara spekulationer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted June 13, 2014 Share Posted June 13, 2014 Jag är också emellanåt sjukt sugen på grönsaker. Speciellt paprika, morötter och tomat. Det var jag aldrig förut. Är ofta sugen på lättare mat (lite fett i) "fräscha" sallader, keso, kikärtor. Men det blir man ju inte så mätt på och då är man ju där och drar i kylskåpet igen efter någon timme.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 13, 2014 Share Posted June 13, 2014 Jag är också emellanåt sjukt sugen på grönsaker. Speciellt paprika, morötter och tomat. Det var jag aldrig förut. Är ofta sugen på lättare mat (lite fett i) "fräscha" sallader, keso, kikärtor. Men det blir man ju inte så mätt på och då är man ju där och drar i kylskåpet igen efter någon timme.. Oliver i sallad gör ju att det mättar bättre. Jag är inte översej förtjust i dressingar, men dressingen till caesarsallad med ägg, olja och sardeller är gudomlig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts