Jump to content

Nötbröd

Birgitta Höglund

Recommended Posts

553934_10201886002057122_1517699908_n.jp

Här kommer mitt senaste experiment när det gäller att baka ett gott och nyttigt bröd som passar oss som äter Paleo och LCHF.

Hämtat inspiration till receptet från Thomas Rode Andersen som skrivit kokboken Stenålderskost.

Valnötsbrödet från min senaste kokbok Långkok för LCHF och Paleo har ju blivit otroligt uppskattat härinne, över 4000 visningar på forumet sen jag delade det.

Valnötsbrödet är ett LCHF-inriktat bröd med kesella, det här brödet är däremot helt mejerifritt.
Här på min Paleoblogg hittar du också receptet, där med tips på flera olika sätt att smaksätta det.

Nötbröd

• 2 dl valnötter
  • 2 dl mandlar
  • 1 dl paranötter
  • 1 dl hasselnötter
  • 1 dl sesamfrön
  • ½ dl hela linfrön
  • ½ dl pumpakärnor
  • ½ dl kokosolja
  • 3 ägg
  • 3 skivor torkad, osötad mango
  • 2 msk nyponmjöl
  • 2 msk svartkummin
  • 1 tsk havssalt

Mät upp alla nötter. Blötlägg mangoskivorna i kokande vatten tio minuter och skär sen i små tärningar.  Jag köpte både mango och nyponmjöl på en hälsokostbutik. Svartkummin, Nigella Sativum, finns på välsorterade kryddbutiker eller i orientaliska butiker.
Hacka paranötterna och en del av övriga nötter och mandlar grovt, låt resten vara hela. Blanda nötterna väl med ägg och frön i en bunke. Rör ner smält kokosolja, mangotärningar, nyponmjöl och salt. Blanda om riktigt väl.

Jag gräddade mitt bröd i en lergryta. Blötlägg den först i kallt vatten 20 minuter. Torka ur och klä med bakplåtspapper.
Häll i nötsmeten och pressa ner den jämnt i formen med en slickepott. Lägg på locket och ställ in i nedre delen av en kall ugn, sätt värmen på 175º och grädda i 40 minuter.

Ta ut brödet ur formen, låt svalna en stund på galler. Vira sen in det i en bakduk och låt ligga i rumstemperatur till nästa dag, så mognar smakerna fram mer. Förvara i plastpåse i kylen och skiva eftersom, då håller brödet sig bäst. Eller skiva och frys in.
Du kan också grädda brödet i vanlig, avlång brödform, ca 1,5 liter. Grädda då en timme på 160º.

• Like 3