MKJ

Fick ni mer träningsvärk när ni började med LCHF?

Recommended Posts

Ni som tränar, fick ni mer träningsvärk första tiden efter att ni började med LCHF?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick det de första månaderna men nu har jag mkt mindre träningsvärk än innan jag ställde om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick det de första månaderna men nu har jag mkt mindre träningsvärk än innan jag ställde om.

Åt du väldigt fettsnålt tidigare eller ungefär hur mycket fett?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni som tränar, fick ni mer träningsvärk första tiden efter att ni började med LCHF?

Nej. I min erfarenhet så har kost + träningsvärk nästan ingen korrealation. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte träningsvärk, däremot mjölksyra. Intressant så hände samma sak när jag tog högdos probiotika, dvs när jag ändrade magflora. Då fick jag mjölksyra igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, men uthålligheten blev sämre i början, säg första 12 veckorna.

Sen blev det bättre blev starkare och gick upp dom kilona jag gick ner i början.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker träningsvärken sitter i lite längre  på LCHF. Men det kan vara inbillning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åt du väldigt fettsnålt tidigare eller ungefär hur mycket fett?

Nej jag åt inte fettsnålt. Har aldrig ätit lightprodukter och margarin och sånt men naturligtvis en massa kolhydrater. Skippade pasta och vitt bröd dock redan 2010 när jag började bli rund om magen. Tidigare har jag varit väldigt rund men aldrig runt midjan. Då började jag sakta gå ned i vikt och började bli av med värk i lederna. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att träningsvärken sitter i lite hela tiden nu på LCHF, men det beror nog mest på hur man tränar för tillfället skulle jag tro. Det känns som man får lite olika träningsvärk vid träning för styrka och träning för uthållighet..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske bör poängtera att träningsvärk inte är något att stå sig efter.

Personligen ser jag med nuvarande erfarenhet/träningsupplägg träningsvärk som ett misslyckande, dvs jag har tränat lite för hårt än vad jag tänkt.

Är man verkligen förtjust i träningsvärk så skall man träna enligt ett HIT-upplägg, till failure, och inte träna oftare än ett par ggr/vecka. Får man inte träningsvärk då så får man det aldrig.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var verkligen intressant att höra! Jag har ofta funderat på varför jag inte får träningsvärk, trots att jag vet att jag tränat hårt. När man pratar med folk så refererar de ofta till träningsvärk när de ska beskriva hur tufft pass de varit på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var verkligen intressant att höra! Jag har ofta funderat på varför jag inte får träningsvärk, trots att jag vet att jag tränat hårt. När man pratar med folk så refererar de ofta till träningsvärk när de ska beskriva hur tufft pass de varit på.

Det finns sannolikt individuella variationer också. Somliga får det lättare än andra.

Ja, det finns en hel del machokultur i relation till begreppet träningsvärk vilket, inbillar jag mig, nästan är mer spritt i mainstreamvärlden, dvs många som inte är så erfarna inbillar sig att det är något positivt att få träningsvärk; att de varit "duktiga", "tuffa" eller vad man nu har för interna statusbyggstenar.

Jag ser det så här. Jag kan vilken dag i veckan som helst gå in i gymet och i princip ta död på sig själv med - sannolik - träningsvärk som följd. Fast till vilken nytta?

Kroppsbyggaren Lee Haney sade det kanske bäst: "Stimulate, don't annihilate!"

Kort och gott, träningseffekt är det som skall stimuleras fram så att kroppen sedan kan anpassa sig till detta och bli starkare/bättre beroende på vad man nu strävar efter. Det handlar alltså inte om att i princip ta död på sig själv och nå något slags maxutmattning. Då är det inte produktiv träning man ägnar sig åt utan något annat.

Med detta sagt, visst kan man så klart ta ut sig rejält i gymet men är det så att varenda pass handlar om att suga musten ur sig själv så är man sannolikt fel ute.

För övrigt bör man betänka att stimulans av träningseffekt till sin natur bör vara "lagom" helt enkelt för att man annars brukar överstressa vissa undersystem på bekostnad av ytterligare andra. En klassiker är de som tränar HIT-upplägg och överstressar nervsystemet på bekostnad av muskelhypertrofi, dvs musklerna är fit for fight långt innan nervsystemet. I värsta fall får man alltså inte bara en halvdålig effekt på muskeltillväxten utan man stagnerar muskulärt men får ett väldigt trimmat (i värsta fall överbelastat) nervsystem.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag får definitivt mer träningsvärk nu när jag kör LCHF, men det beror nog snarare på att jag tränar hårdare än på kosten. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag får mer träningsvärk nu när jag äter LCHF och är på fettdrift hela tiden, men det beror på att jag kan träna längre pass (kör nu 1tim och 45min hård/tung styrketräning varje pass, två dagar i veckan) och hårdare pass. Skillnaden mot sockerdrift är brutal, älskar fettdriften som ger mig styrkor jag aldrig upplevt tidigare.

På socker drift var jag helt slut efter 45min styrketräning, och då med avsevärt lägre vikter..!!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag får mindre träningsvärk, men det tror jag beror på att jag använder mindre glykogen som bildar mjölksyra och det gör att musklerna återhämtar sig snabbare. Tror oxå på hit träning, snabba extremt intensiva pass med höga vikter och få repitioner. Då ska man bannemig få träningsvärk, annars har man inte haft sönder sina muskler så det kan byggas upp bättre igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror oxå på hit träning, snabba extremt intensiva pass med höga vikter och få repitioner.

Tror inte någon annan i tråden nämnde HIT så jag måste nog förtydliga att jag verkligen inte rekommenderar HIT om man har som prioritet att bygga muskler.

Då ska man bannemig få träningsvärk, annars har man inte haft sönder sina muskler så det kan byggas upp bättre igen.

Nja, det är dels en effekt av maximal (?) momentan utmattning och minst lika mycket att detta gör att träningsfrekvensen blir lidande.

En kuggfråga, är det verkligen "musklerna" som man "haft sönder"? Uttryckt annorlunda, är det verkligen "musklerna" som behöver den extra vilan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg