Johanna07 Posted March 15, 2014 Share Posted March 15, 2014 Är det någon som har tips på en bra webbtjänst eller app för att registrera mat och räkna ut vitamin/mineralinnehåll? Den får gärna vara gratis, men det är viktigt att det går att se mikronutrienterna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted March 15, 2014 Share Posted March 15, 2014 Jag noterade att någon här använde den här; https://cronometer.com/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 15, 2014 Share Posted March 15, 2014 Jag noterade att någon här använde den här; https://cronometer.com/ Den rekommenderar jag också, det var Mikael Edebro som tipsade mig i en annan tråd. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 15, 2014 Author Share Posted March 15, 2014 Jag har precis registrerat mig, kul! Jag blev inspirerad av denna historia: http://www.acleanplate.com/diet/nutrient-analysis/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 15, 2014 Share Posted March 15, 2014 Jag fyllde i på skoj. Sparas detta så det finns nästa gång jag loggar in eller måste man aktivt spara det på något sätt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted March 15, 2014 Share Posted March 15, 2014 Reggade mig också, verkar användbar! Fick med maken också, får se om han fortsätter, hoppas på det! Gillar hyfsat lättanvänt upplägg och så mycket info. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted March 15, 2014 Share Posted March 15, 2014 det går väl göra i vanliga matkalkyl.se också? Viktigt då att man väljer livsmedel från slv där micronutrienterna är reggade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 15, 2014 Author Share Posted March 15, 2014 Svårt och få till mineralerna utan nötter? Potassium kan man få via alger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 15, 2014 Author Share Posted March 15, 2014 Nu har jag suttit och lekt lite med cronometer. Svårt att få upp Kalcium, men jag kan inte heller lista benbuljong (köttbuljong är inte detsamma som benbuljong). Den innehåller en del mineraler och jag kokar den en stund på högre värme (130) för att få ut Kalcium. Svaga punkter är B1, Potassium, E vitamin och Kalcium. Högt A-vitamin och folat. Men A-vitamin ska vara viktigt för nybildandet av myelin. Högt B12, men det är ju vanligen en bristvitamin hos personer med MS, så det är nog bara bra... Man kan inte heller lägga in torkad kelp/dulse, vilket skulle hjälpa potassium tror jag. Mängden kolhydrater blir lite fel då jag tror de inkluderar fibrer. Enligt fineli ska de vara: rödbeta: 7 gr/100 gr -> 11 gr broccoli: 2 gr/100 gr -> 3 gr grönkål: 4 gr/100 gr -> 6 gr blomkål: 2 gr/100 gr -> 2 gr rödkål: 3.5 gr/100 gr -> 3.5 gr selleri: 1 gr/100 gr -> 1 gr babyspenat 0.4 gr/100 gr -> 0.2 gr svamp: 0.3 gr/100 gr -> 0.3 gr avokado: 1 gr/100 gr -> 1 gr mandelsmör: 5 gr/100 gr -> 2.5 gr summa: 30.5 gr kolhydrater Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 ang kalcium: Kör i lite räkskal i benbuljongen och kanske inte äta spenaten samtidigt som din kalciumrika måltid. I matkalkyl kan man lägga till "Soup stock beef home prepared" från usa databas. Sen har ju slv´s databas något som kallas "Nöt bog märgpipa rå" och "kelp, torkad" i sin databas som kanske kan ge en vink.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 16, 2014 Author Share Posted March 16, 2014 Kan jag koka dem i slutet med grönsakerna? Ska kolla torkad kelp. B1 kan man tydligen få upp med griskött. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Det går att lägga till net carbs och starch bland annat, gå in under profile så kan du lägga in fler synliga värden 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Gått igenom senaste dagarna, får i mig för lite kalk och framförallt för lite järn vilket är dumt då mitt hb är lågt. Får göra lite ändringar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 16, 2014 Author Share Posted March 16, 2014 Grönkål och lever bidrar mest till mitt järn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Kan man spara det man fyllt i? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Kan man spara det man fyllt i? Det sparas automatiskt 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Det sparas automatiskt Tack! Hamnar det jag fyllde i igår på gårdagens datum och går det att ändra i efterhand? Jag gissade när det gäller vikten på det jag åt och antalet kcal blev mycket högre än jag borde äta enligt dom. Jag funderade på att väga när jag äter samma mängd igen. När det gäller beräknad åtgång så är det i och för sig svårt att få till det. Man rör sig ju och gör saker även när man inte motionerar eller ens städar och hur får man med det på ett vettigt sätt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 16, 2014 Author Share Posted March 16, 2014 Jag lyckades lägga till Jod, men dom varnar för att de har dåliga källor för Jod. Det här är super! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Hamnar det jag fyllde i igår på gårdagens datum och går det att ändra i efterhand? Just det, och jodå, det går. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Grönkål och lever bidrar mest till mitt järn. Försöker lära mig äta lever, gjorde en lovande gryta i veckan som enligt maken var väldigt god. Hunden hann dock före mig och länsade grytan samt applicerade gräddsåsen över väggar, golv, inredning och sig själv... Så matte fick motion istället. Ska göra ett nytt försök med kycklinglever i veckan! Jordärtskockor verkar ligga hyfsat i järn också, har skördat mängder så det kommer jag försöka få i dagligen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Jag hamnar också lite lågt när det gäller B1. Enligt Wikipedia så är det "...ett koenzym som spelar en viktig roll vid metabolism av kolhydrater...". Kan det vara så att man inte har lika stort behov av det när man äter en lågkolhydratkost? E-vitamin hamnade också lite lågt. Jag kollade äggen och värdet på E-vitamin låg betydligt lägre än vad det gör på tex. Matkalkyl, och lägre än på Fineli. Det ser bättre ut om man ändrar till Matkalkyls värde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 16, 2014 Author Share Posted March 16, 2014 Jag hamnar också lite lågt när det gäller B1. Enligt Wikipedia så är det "...ett koenzym som spelar en viktig roll vid metabolism av kolhydrater...". Kan det vara så att man inte har lika stort behov av det när man äter en lågkolhydratkost? E-vitamin hamnade också lite lågt. Jag kollade äggen och värdet på E-vitamin låg betydligt lägre än vad det gör på tex. Matkalkyl, och lägre än på Fineli. Det ser bättre ut om man ändrar till Matkalkyls värde Intressant. Jag får upp mitt magnesium och e-vitamin om jag lägger till 2 msk mandelsmör, men då åker mitt omega 6 upp. B1 finns i fet fisk och fläsk men jag kom idag upp precis på gränsen. Fortfarande är B1, Potassium och Kalcium mina svaga punkter, men nu registreras inte min benbuljong och den tsk kelp jag tar om dagen. Det ska finnas något som heter nutritional yeast (?) men jag vet inte vad det är. Jag tror man tar det för B-vitaminerna. Intressant att min B12 är närmare 1000%, trots att jag äter ganska lite protein (jag tränar mycket), 80 gr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Kelpen kan du lägga in. Välj "Foods > Create new food". http://matkalkyl.se/se-kelptorkad.php Kalium ligger lågt för mig också. Jag äter så mycket alger redan, och därmed mycket jod, och kelp innehåller extremt mycket jod. Med knöltången får jag en massa andra mineraler och spårämnen. Kalcium ligger på gränsen med en bit ost. Och B12-behovet verkar inte var något problem att fylla. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 16, 2014 Author Share Posted March 16, 2014 Ja, jag inser att jag måste jobba mer på algerna. Och om jag kan lista ut vad den där jästen är så kanske jag kan få upp B1. Ost skulle ju vara enkelt men jag är strikt paleo förutom smör. Ska fundera lite... jag tror fortfarande jag får i mig en del via benbuljongen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
olleolle Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 Ja, jag inser att jag måste jobba mer på algerna. Och om jag kan lista ut vad den där jästen är så kanske jag kan få upp B1. Ost skulle ju vara enkelt men jag är strikt paleo förutom smör. Ska fundera lite... jag tror fortfarande jag får i mig en del via benbuljongen. Hur ser paleofolket på får- och getmjölk? Är det inte främst komjölk man vill undvika? Du verkar ju äta riktigt bra mat Johanna07, skulle inte oroa mig över att en liten stapel inte är helt fylld. Det är ju en grov uppskattning, näringsvärdena varierar förmodligen ganska kraftigt. Dessutom har jag ganska låg tilltro till RDI-tabellerna över huvud taget. M.v.h. OO 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 17, 2014 Author Share Posted March 17, 2014 Hur ser paleofolket på får- och getmjölk? Är det inte främst komjölk man vill undvika? Du verkar ju äta riktigt bra mat Johanna07, skulle inte oroa mig över att en liten stapel inte är helt fylld. Det är ju en grov uppskattning, näringsvärdena varierar förmodligen ganska kraftigt. Dessutom har jag ganska låg tilltro till RDI-tabellerna över huvud taget. M.v.h. OO Det verkar som flera tål får och getmjölk bättre (skillnad i proteinerna). Så jag tror man föredrar dessa framför komjölk. Personer som följer AIP och Wahls protocol verkar mest vara oroliga över "cross-reactivity" med gluten/vete, jag tror det är vanligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
olleolle Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Ja, jag inser att jag måste jobba mer på algerna. Och om jag kan lista ut vad den där jästen är så kanske jag kan få upp B1. Ost skulle ju vara enkelt men jag är strikt paleo förutom smör. Ska fundera lite... jag tror fortfarande jag får i mig en del via benbuljongen. Den där jästen verkar vara den vanliga bakjästen. Gula förpackningar som finns i varje affärs kyldisk i hela landet, "Kronjäst". Smaklig spis. Det verkar som flera tål får och getmjölk bättre (skillnad i proteinerna). Så jag tror man föredrar dessa framför komjölk. Personer som följer AIP och Wahls protocol verkar mest vara oroliga över "cross-reactivity" med gluten/vete, jag tror det är vanligt. Hur är det med korsreaktioner om man inte äter gluten, alternativt inte ätit på länge? M.v.h. OO Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 18, 2014 Author Share Posted March 18, 2014 Den där jästen verkar vara den vanliga bakjästen. Gula förpackningar som finns i varje affärs kyldisk i hela landet, "Kronjäst". Smaklig spis. Hur är det med korsreaktioner om man inte äter gluten, alternativt inte ätit på länge? M.v.h. OO Jag vet faktiskt inte. Jag reagerar inte på mejerier i små mängder, men jag vet andra med autoimmuna sjukdomar som är känsliga. Kanske det varierar från person till person? Jag åt en glutenfri kaka häromdagen och det gick inte. Tappade känseln i ansiktet direkt och ont i huvudet. Senare svullnade örongångarna upp. Fick veta att glutenfria bakverk ofta innehåller vete/majsstärkelse. En annan fundering. Jag har märkt att det är lättare att nå målen vad det gäller mineraler och vitaminer om man ligger lite högre i protein, typ 2 g per kg kroppsvikt, istället för 1-1.5 gr. Men det är ju så mycket prat om hur viktigt det är att hålla nere på proteinerna, men jag undrar om det gäller även när man vill återbygga kroppen/läka? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Den där jästen verkar vara den vanliga bakjästen. Gula förpackningar som finns i varje affärs kyldisk i hela landet, "Kronjäst". Smaklig spis. Nutritional yeast kallas bjäst på svenska. Brukar användas av veganer som substitut för parmesan och dylikt. Finns förmodligen på välsorterade hälsokostbutiker. http://sv.wikipedia.org/wiki/Bj%C3%A4st 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
olleolle Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Nutritional yeast kallas bjäst på svenska. Brukar användas av veganer som substitut för parmesan och dylikt. Finns förmodligen på välsorterade hälsokostbutiker. http://sv.wikipedia.org/wiki/Bj%C3%A4st Jag kikade visst på baker's yeast. Tack för utredningen. Har du smakat? Jag vet faktiskt inte. Jag reagerar inte på mejerier i små mängder, men jag vet andra med autoimmuna sjukdomar som är känsliga. Kanske det varierar från person till person? Jag åt en glutenfri kaka häromdagen och det gick inte. Tappade känseln i ansiktet direkt och ont i huvudet. Senare svullnade örongångarna upp. Fick veta att glutenfria bakverk ofta innehåller vete/majsstärkelse. En annan fundering. Jag har märkt att det är lättare att nå målen vad det gäller mineraler och vitaminer om man ligger lite högre i protein, typ 2 g per kg kroppsvikt, istället för 1-1.5 gr. Men det är ju så mycket prat om hur viktigt det är att hålla nere på proteinerna, men jag undrar om det gäller även när man vill återbygga kroppen/läka? Det låter verkligen inte trevligt! Glutenfrimärkningen tillåter upp till 20 ppm, i USA i alla fall. Det innebär att 100 gram glutenfri vara kan innehålla upp till 2 mg gluten, jämför med nunnan som reagerade på 1 mg i oblatet. Jag hade definitivt inte ätit något "glutenfritt". Dessutom, glutenfritt är ju som sagt inte vetefritt. M.v.h. OO 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted March 20, 2014 Share Posted March 20, 2014 har registrerat all mat en vecka nu och varit noga och vägt en hel del av maten också. Äter lite mindre än jag tidigare uppskattat, rätt intressant! Jag är inte hungrig eller sugen men ska se till att få in lite mer fett, särskilt där jag hamnar lågt även med paleo fördelningen inställd och kan gott få i mig lite fler kalorier så det inte bli något bakslag där kroppen börjar skrika. Eller väcka den gamla ätstörning som sover, vet hur lätt det är för mig att halka in i svälttänket. Funderar även på calcium/magnesium tillskott eftersom det konsekvent hamnar för lågt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted March 20, 2014 Share Posted March 20, 2014 Har kollat två dagars intag på Cronometer. Har legat lite lågt på järn, kalium och c-vitamin men jobbar på det nu så det kändes som en bra tankeställare fast jag redan tidigare misstänkt hur det var fatt. Mer gröna blad blir nu, som spenat och kål och sånt och mindre isbergssallad. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 Tänkte skaffa en sån där matregistrerings tjänst. Det är nämnligen så att jag läser ett par böcker just nu och skiftar mellan dem. Utav dem böckerna finns en bok utav Chris Kresser som heter Your Personal Paleo Diet (Code istället för Diet i USA). I den så går dem igenom det här med att kosten skall vara personlig för varje person. Man ser mer Paleo/LCHF som en riktlinje istället för "one size fits all". Har inte läst klart hela boken, startade i förrgår. Jag tänkter inte använda dessa tjänster för att räkna kalorier, för det känns bara onödigt, men när man registrerar maten så blir det väl mer utav ett ungefärligt värde med tanke på att mängden mat man registrerar bara är något godtyckligt tal? Det är väl inte så att man sitter och mäter maten? I stort sett så vill jag bara se om jag har brist på något visst ämne i kroppen. Så medans jag läser Chris Kressers bok så kan man på en gång se vad som är bra och vad som behövs förbättras. Jag mår i övrigt bra, men det är ju intressant om man kan uppnå en högre nivå. Blev intresserad utav Cron-o-meter, men undrar om det är värt att skaffa appen? Den kostar ju en liten slant på Google Play. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 27, 2014 Author Share Posted March 27, 2014 Jag skulle gärna ha en motsvarande svensk variant, som tog data från finska/svenska databaser. Jag är lite osäker på näringsvärdena de ger plus att jag inte vet om RDI är ok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 27, 2014 Author Share Posted March 27, 2014 Kalcium, Kalium och Magnesium är svårt om man inte äter nötter/mejerier. Lyckades få ihop Kalcium idag men det var på 200 gr grönkål, 200 gr spenat, 200 gr broccoli, 200 gram röd/gulbeta och 1 avokado (för e-vitamin). (plus lever, lax, lamm och fett) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 Tänkte skaffa en sån där matregistrerings tjänst. Det är nämnligen så att jag läser ett par böcker just nu och skiftar mellan dem. Utav dem böckerna finns en bok utav Chris Kresser som heter Your Personal Paleo Diet (Code istället för Diet i USA). I den så går dem igenom det här med att kosten skall vara personlig för varje person. Man ser mer Paleo/LCHF som en riktlinje istället för "one size fits all". Har inte läst klart hela boken, startade i förrgår. Jag tänkter inte använda dessa tjänster för att räkna kalorier, för det känns bara onödigt, men när man registrerar maten så blir det väl mer utav ett ungefärligt värde med tanke på att mängden mat man registrerar bara är något godtyckligt tal? Det är väl inte så att man sitter och mäter maten? I stort sett så vill jag bara se om jag har brist på något visst ämne i kroppen. Så medans jag läser Chris Kressers bok så kan man på en gång se vad som är bra och vad som behövs förbättras. Jag mår i övrigt bra, men det är ju intressant om man kan uppnå en högre nivå. Blev intresserad utav Cron-o-meter, men undrar om det är värt att skaffa appen? Den kostar ju en liten slant på Google Play. Beror på hur noga du vill veta. Jag har vägt och mätt maten vissa dagar för att dels få inte hur mycket det är och för att få bra koll, särskilt då t visar sig att jag ligger rätt lågt på en hel del. Visst, du får veta kalorier också, men det är ju inte det viktigaste. Men vet du int hur mycket du äter av något blir det svårt att veta hur mycket du får i dig av olika näringsämnen. Jag har inte appen, tycker webbsidan funkar utmärkt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 Jag skulle gärna ha en motsvarande svensk variant, som tog data från finska/svenska databaser. Jag är lite osäker på näringsvärdena de ger plus att jag inte vet om RDI är ok. Matkalkyl.se tycker jag är toppen. Den tar data från Livsmedelsverkets databas, men har även någon amerikansk variant man kan välja. Däremot dessvärre inte fineli. När den här tråden dök upp så skaffade jag konto på Cronometer och jämförde några dagars inmatningar med matkalkyl. Förutom att jag tycker matkalkyl i all sin enkelhet är smidigare (kanske bara för att jag är van vid den), så skiljde sig de båda resultaten tidvis ganska rejält åt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 Sen vem som är mest erätt när det visar olika är ju ingen som vet. Det blir ju mellan tumme och pekfinger trots allt. Däremot, matkalkyl tycker jag är skitbökig att använda? Har försök ett par gånger men gett upp, cronometer är betydligt enklare enligt mig finns en till svensk som är superenkel där man kan skriva in ett ägg och en portion så finns det standardvärden inlagt, smidigt när man inte orkar väga och mäta så mycket. Men inte så detaljerad, kommer inte ihåg vad den heter så här på rak arm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 28, 2014 Author Share Posted March 28, 2014 Fnutt, en orsak till att jag vill ha en svensk motsvarighet är att de ofta har näringsvärden för ekologiska produkter (som ofta har bättre näringsvärde och fettprofil). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
olleolle Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 Kalcium, Kalium och Magnesium är svårt om man inte äter nötter/mejerier. Lyckades få ihop Kalcium idag men det var på 200 gr grönkål, 200 gr spenat, 200 gr broccoli, 200 gram röd/gulbeta och 1 avokado (för e-vitamin). (plus lever, lax, lamm och fett) En dietist sa till mig en gång att det är omöjligt att få i sig tillräckligt med kalcium om man inte äter mjölkprodukter. Trams, säger jag. Tror inte du behöver oroa dig Johanna07. Ett tips är att äta sill i stället för lax, billigare, vildfångad, godare och dessutom innehåller den småben som borde brytas ner och tas upp, alltså en utmärkt källa till "benmineraler". Jag skriver borde för jag har inte kunnat hitta någon bra källa som stödjer att de bryts ner. Kanske någon annan vet? Angående kalium, tror cronometers RDI är mycket högre än det svenska. M.v.h. OO 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 28, 2014 Share Posted March 28, 2014 När jag läser den här tråden undrar jag lite över hur ni kan förlita er så mkt på att RDI är en relevant nivå att uppnå? Hur bra och modern forskning ligger bakom dessa siffror egentligen, är det någon som vet? Johanna07: Vad är det du har läst om att hålla nere protein? Jag har läst det motsatta gällande de som tränar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 29, 2014 Share Posted March 29, 2014 En dietist sa till mig en gång att det är omöjligt att få i sig tillräckligt med kalcium om man inte äter mjölkprodukter. Trams, säger jag. Tror inte du behöver oroa dig Johanna07. Ett tips är att äta sill i stället för lax, billigare, vildfångad, godare och dessutom innehåller den småben som borde brytas ner och tas upp, alltså en utmärkt källa till "benmineraler". Jag skriver borde för jag har inte kunnat hitta någon bra källa som stödjer att de bryts ner. Kanske någon annan vet? Angående kalium, tror cronometers RDI är mycket högre än det svenska. M.v.h. OO En gång när jag pratade med en person på Livsmedelsverket så blev hon väldigt bekymrad över att jag inte åt mjölkprodukter. Hon trodde jag skulle få i mig alldeles för lite kalcium och föreslog att jag skulle äta sardiner för att få i mig fiskbenen så hon räknade i alla fall med dom. Gröna grönsaker innehåller också mycket kalcium men då behöver man använda kokvattnet också om man har kokat dom. Man skall dock hälla bort kokvattnet till spenat och mangold på grund av oxalsyran och upptaget av kalcium från spenat är mycket begränsat eftersom oxalsyra binder kalcium. Sedan beror det ju på hur mycket fosfor man äter eftersom kalcium och fosfor skall vara i balans mot varandra. Just därför är jag tveksam till mjölkprodukter som kalciumkälla eftersom dom också innehåller mycket fosfor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted March 29, 2014 Share Posted March 29, 2014 När jag läser den här tråden undrar jag lite över hur ni kan förlita er så mkt på att RDI är en relevant nivå att uppnå? Hur bra och modern forskning ligger bakom dessa siffror egentligen, är det någon som vetr. Tror detvarierar en hel del hur pass modern forskning som ligger bakom olika rdi. Men det är bättre än inget i min åsikt, ger en fingervisning om hur jag ligger till med näringsintaget på olika vitaminer och mineraler. Sen är det ju en sak vad man får i sig och en annanhur mycket man tar upp av olika orsaker. Får man däremot i sig väldigt lite av ett eller flera ämnen kan det ju vara bra att se det på ett enkelt sätt och göra ändringar så kroppen får möjlighet att ta upp ämnena iaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted March 29, 2014 Share Posted March 29, 2014 En dietist sa till mig en gång att det är omöjligt att få i sig tillräckligt med kalcium om man inte äter mjölkprodukter. Trams, säger jag. Tror inte du behöver oroa dig Johanna07. Ett tips är att äta sill i stället för lax, billigare, vildfångad, godare och dessutom innehåller den småben som borde brytas ner och tas upp, alltså en utmärkt källa till "benmineraler". Jag skriver borde för jag har inte kunnat hitta någon bra källa som stödjer att de bryts ner. Kanske någon annan vet? Angående kalium, tror cronometers RDI är mycket högre än det svenska. M.v.h. OO Jag vet att Thailändarna brukar rosta och marinera stora fiskben och äta som snacks, och ser det som en stor källa till kalcium, och inte äter dom några nämnvärda mjölkprodukter i sin ursprungliga mat. Så, Trams säger jag också... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 29, 2014 Author Share Posted March 29, 2014 Jag gissar att vissa RDI ligger för lågt, tex för D-vitamin, då man bara tagit hänsyn till en av de många funktioner det har i kroppen. Andra ligger säker för högt beroende på om man äter en kost som hämmar upptag eller ej. Jag gissar att Kalcium och kanske Kalium är sådana? Men precis som angua säger, det ger en fingervisning om hur man ligger till. Läser just nu Wahls bok och tydligen är alla B-vitaminer och de flesta mineraler viktiga för att mitokondrierna ska fundera optimalt. Ett tecken på att mitokondrierna inte fungerar som de ska är trötthet. Så om någon har ätit LCHF under längre tid och lider av kronisk trötthet kan de ju vara mineralbrist. Jag tror Mikael har rätt att mineralerna kan vara den svaga punkten om man äter LCHF. Anna Haléns råd att äta en näve mandlar om dan låter inte så tokigt. Eller kanske fröknäcke. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted March 29, 2014 Share Posted March 29, 2014 Man kan se vad RDI är på Cronometer. Klicka bara på namnet för den aktuella vitaminen/mineralen så kommer det upp en popup. Där kan man ju också ändra ifall man tycker exempelvis D-vitamin är för lågt. Jag är inte 100% säker, men misstänker att "Minimum" är RDI, och att "Maximum" innebär att stapeln blir röd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 29, 2014 Author Share Posted March 29, 2014 La in lite typisk LCHF mat (75E% fett, 5E% kolhydrater, 20E% protein). Vitamin E, Kalcium, Kalium, Magnesium, Mangan och järn låg på ca 50% av RDI. B1 ser bra ut eftersom jag använde bacon. Registrerade 4 ägg och trots det blir det lite brist i mineralerna. Lägger man till 1 dl mandel så ser de bättre ut, mangesium, mangan och e-vitaminerna går upp. Järn ligger fortfarande lågt (inälvsmat!). Kalium och Kalcium är svårt att få upp. Detta kanske inte är specifikt för LCHF, utan kanske ett vanligt problem? PS. Försökte leka lite med att lägga till pasta, potatis, banan. Kan inte se att det skulle göra saken bättre? Men grönsaker och nötter förbättrar definitivt bilden. Tar man bort grönsakerna (jag hade 400 gr, varav 100 gram var avokado, vilket ger e-vitamin) så blir nivåerna av ovannämnda mineraler ännu värre. Så ja, grönsaker är viktigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 12, 2014 Author Share Posted April 12, 2014 Nu har jag använt cronometern ett tag samt även demoversion av hälsovakten. Det verkar som svenska livsmedel har mycket mer näring i sig än motsvarande amerikanska, plus att man måste vara försiktig med mängden kolhydrater. Amerikaner menar inte detsamma som vi (jag tror de inkluderar fibrer vilket gör att kolhydraterna nästan fördubblade) och när de räknar ut E% så är det på dessa kolhydrater de räknar. Jag kommer med detta sätt att räkna sällan över 60E% fett, medan om jag för in samma mängd mat på en svensk sida så ligger jag närmare 75E% fett. (Så studierna på jägarfolk är uträknade hur?) Så... jag vill ha en motsvarande svensk sida så jag slipper äta så otroligt mycket grönsaker! Hälsovakten är ok men gränssnittet känns 1800 tal. Alternativ är matdagboken, shapeup och dumbbell, men jag vet inte om matdagboken och shapeup registrerar vitaminer/mineraler? Är det någon som vet? PS. Detta är nog en orsak till stor förvirrig i en internationell debatt. Vad har de egentligen räknat E% på? Därför att om de räknar som på cronometern så jämför vi äpplen och päron. Jag har sett flera amerikanska paleobloggar där de inte tycker man ska gå lägre än 50 gr kh per dag pga av mikronutrienter, menar de då egentligen 20-30 gr kh per dag i "svenska" mått? För det håller jag med om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted April 12, 2014 Share Posted April 12, 2014 Minmat.net visar en del vitaminer och mineraler 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted April 12, 2014 Share Posted April 12, 2014 Matdagboken verkar ha vitaminer/mineraler i betalversionen. "Diagram som visar intag Vitaminer & Mineraler jämfört med RDI" http://www.matdagboken.se/?p=info&PageID=65 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts