Jump to content

Te innehåller socker

Aros

Recommended Posts

Detta är bedrövligt :angry: Hur kan man enligt de europeiska reglerna inte vara tvingad att redovisa allt i innehållsförteckningen :angry: hur lurade blir vi egentligen, då inte ens teèrna är sockerfria, då går det utför med tillförliten till livsmedelsproducenterna.

Tvi vale säger jag på ren svenska. Nu blir det till att torka och att göra sitt eget te.

• Like 1

Se där!

Ytterligare en källa till socker som men helt förbisett

Fy fan för livsmedelsindustrin!

Undrar förresten hur det är med kaffet i automaterna på jobbet?

Är inte te te så kanske inte kaffe är kaffe heller

I värsta fall får man väl även en sockerskvätt i varje kopp trots att man bara väljer svart kaffe??

Det verkar ju heller inte finnas nån möjlighet att få sanningsenliga uppgifter på hur det förhåller sig eftersom dom inte ens behöver deklarera hur läget är

• Like 1

Det är väl så här det går till. Tillverkarna köper in billigt skräp och döljer det med att tillsätta billigt socker. Jag har en känsla av att det finns socker i både det ena och det andra. "It's all about the money. It's all about the dum dum..."

• Like 1

Köp bra löste istället så slipper ni påssmaken också. Så mycket mer smak, gärna oparfymerade också ;)

Automatkaffe undviker jag också. Morfar jobbade med kaffe, te och kryddor och brukade berätta vilka kaffepartier det var som hamnade i automater och till billigt frystorkat. Det var inte det kaffe men kanske ville dricka.. Inte är det gott heller!

Inte undra på att diabetes är ett växande hälsoproblem. Nu blir det och testa med blodsockerstickorna, som jag fick från Tyskland häromdagen... jag dricker nämligen mycket av Liptons gröna te.

Ser fram emot vad resultatet blir!

Själv är man lite kritiskt till just källan för detta som kommer från expressen som är en blaska, som kan skriva vad som helst bara för att få klicks. Litar mer på dina stickprovsresultat om jag ska vara helt ärlig.

Detta behöver ju också undersökas för man vill ju inte utesluta te från sin vardag. Har dock inte någon blodsocker mätare så jag får förlita mig på dig.

• Like 1

Fy fasen vad förbannad jag blir. Och såååå lurad jag känner mig!! Igen :(

Twining's gröna med citronsmak har jag druckit varje dag....och jag som kämpar med pre-diabetes!

Finns det nåt som är det som det utger sig för att vara?

När jag skulle köpa kanel, jaha, då visar det sig att kanelen som säljs i butikerna inte är äkta utan kassiakanel, en billigare ersättning.

Citronsyra, som jag alltid trott är naturlig, visar sig vara svartmögel.

Osv, osv...

GRRRR!!!!

• Like 2

Ja...det är jävligt irriterande...

MEN

Om man inte är extremt känslig eller konsumerar gigantiska mängder tee så blir det ju inte så många kolhydrater...typ 0.2*2 gram tee=0,4 gram kolhydrater...antagligen går inte allt ut i drickat...så det blir kanske 0.3 gram.

• Like 4

Ser fram emot vad resultatet blir!

Själv är man lite kritiskt till just källan för detta som kommer från expressen som är en blaska, som kan skriva vad som helst bara för att få klicks. Litar mer på dina stickprovsresultat om jag ska vara helt ärlig.

Detta behöver ju också undersökas för man vill ju inte utesluta te från sin vardag. Har dock inte någon blodsocker mätare så jag får förlita mig på dig.

Expressens källa är norska TV 2 så det känns väl lite mer seriöst.

http://www.tv2.no/2014/03/13/underholdning/tv-2-hjelper-deg/5404321#.UyVy7V4ZeOb

Ja...det är jävligt irriterande...

MEN

Om man inte är extremt känslig eller konsumerar gigantiska mängder tee så blir det ju inte så många kolhydrater...typ 0.2*2 gram tee=0,4 gram kolhydrater...antagligen går inte allt ut i drickat...så det blir kanske 0.3 gram.

Helt korrekt att det är inga mängder, men det ska vara angivet på paketet så att man kan välja själv och inte bli smygförgiftad.  

• Like 1

Tack för att du tog dig tid att kolla! Uppskattas av en en latmask.

Kanelsmaken så ju bra ut men jag dricker även Te+ Sockerbalans (http://www.friggs.se/sv/Produkter/Te/te/Te-SOCKERBALANS/) ibland och i det fanns det "mannitol av vete" - vad nu detta är? Gott - men det kommer jag inte dricka igen.

Vilken tur att jag inte bjudit min superveteallergiska (alltid med en spruta i väskan - men ändå) väninna på det! Vem skulle kunna tänka sig att det kan innehålla vete! Helt ofattbart egentligen.

• Like 2

Inte lätt att kolla om de inte ens skriver ut det på förpackningen! :huh:

Sen så.. det blir något gram som mest.. men för f*n.. det finns diabetiker som har ett helvete att reglera sitt blodsocker.. allt socker måste vara angivet! :angry:

Vad trött jag blir. En nära anhörig med typ 2-diabetes har ätit mycket strikt lchf i flera år och fått nästan, men bara nästan, bra blodsockervärden. Och jodå, hen har druckit mellan 3 och 6 koppar av detta te per dag. Varje dag. Gaaah. Nu har hen slutat men hen känner sig, av förståeliga skäl, väldigt lurad.

I Tyskland köper jag Messmers tepåsar. På samtliga tesorter står det på förpackningen att det innehåller 0,4 gr kolhydrater per portion (=2 dl). Därav socker <0,1 gr. Men vad är det för kolhydrater utöver socker? Enligt Fineli.fi innehåller inte te några kolhydrater.

I Tyskland köper jag Messmers tepåsar. På samtliga tesorter står det på förpackningen att det innehåller 0,4 gr kolhydrater per portion (=2 dl). Därav socker <0,1 gr. Men vad är det för kolhydrater utöver socker? Enligt Fineli.fi innehåller inte te några kolhydrater.

kan det vara så att det på påsen anges vad som ingår i innehållet i påsen och i databasen vad som ingår i den färdiga koppen te? 

Kung Markattas tepåsar innehåller inget socker heller.

Jag ringde dom och frågade, och de sa att inget av deras te har tillsatt socker.

Hemma görmjag löste, men ibland är det smidigare med påsar. T ex när jag är på resande fot, eller att ta med på picknick.

Vi hade en kaffemaskin på mitt förra jobb som jag ansvarade för. Jag läste vad kaffet innehöll och slutade dricka det!

"Mjölken" innehöll mest socker och sedan något medel som gjorde att det smakade mjölk, var vitt och snabbt löstes upp.

Blärk tvi fy! Slutade illa kvickt med att dricka kaffe från den maskinen!!

Jag är rätt övertygad om att mitt kaffe inte innehåller socker. Vi maler bönorna själv. Lyckas prudcenterna trycka in socker i kaffebönan då kan vi lika gärna ge upp hoppet om ett sockerfritt liv!

• Like 1