Angelico

Styrketräning och lågkolhydratskost. Angelicos tråd.

Recommended Posts

Hej!

Jag startar en tråd nu för att fortsätta fundera på styrketräning med lågkolhydratskost och periodisk fasta 16/8.

Kort om mig: Jag äter LCHF sedan 2 år och trivs mkt bra med kosten. Det är gott med fet mat, jag har fått lugn mage och har lätt att hålla den vikt jag vill ha eftersom blodsockernivån hålls stabil, så att risken för att överäta minskar. För att hålla vikten/gå ner i fettvikt håller jag även koll på kalorimängden.

Mitt förhållande till kolhydrater är ganska problemfritt. Jag har inga besvär med att äta kolhydrater i form av grönsaker, bär och nötter.. Däremot har jag fått stora hälsofördelar av att sluta helt med spannmål, socker, frukt och tillsatser via processad mat.

Mitt långsiktiga mål är att öka muskelmassan och minska fettprocenten lite.

Dessutom vill jag långsiktigt öka min styrka. Kör tunga basövningar tre gånger i veckan sedan flera år.

Just nu äter jag dock lite mindre, 300-400 kcal under det jag behöver för att ligga på energibalans, men ser till att få i mig 2 gram protein/kg vikt, 20-50 gram kh och resten fett. Ska försöka få lite mer definition på armar, mage och lår.

Jag har börjat se lite resultat på överarmar nu och ska fortsätta 1-2 månader till ca. Därefter ska jag lägga mig på energibalans och försöka bli starkare och förhoppningsvis få lite mer muskler.

Mina funderingar runt detta ämne startade i en annan tråd "Styrketräning med LCHF och periodisk fasta".

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta inlägg är en upprepning/ kort summering av vad jag skrivit i andra trådar.

Min träning: Har tränat styrketräning ca 10 år men mer så där lite lagom tungt. För ett år sedan började jag med strong-lift 5 x 5 och har sedan dess långsamt försökt öka på vikterna och alltid lyfta så tungt jag har kunnat. Började på marklyft ca 30 kg, knäböj ca 30 kg och bänkpress kanske 35 kg. Ökade under detta år till 60 kg i marklyft, 52,5 kg knäböj och 40 kg i bänkpress. Inte så tungt allmänt sett, men ändå en ganska ok ökning i förhållande till mig själv  och mitt utgångsläge. Under denna period låg jag i perioder på kaloriunderskott.

Nu har jag gått över till att träna mer med fokus på bra utförande, mer puls och kortare vila mellan seten, samt fler repetitioner. Det är roligt att komma in i ett nytt tänk (Tack Tiny Tom för alla goda råd) :).

Dock tog jag i lite för mkt i början här (typiskt mig). Jag underskattade det nya uppläggets påverkan på kroppen. Adderade en träningsdag och körde intensivt med 4 x 10 på alla övningar, samt minskade ganska lite på vikterna.

Efter två veckor ca fick jag smärta i höger sida av ryggen under skulderbladet. Det gjorde mest ont när jag låg ner eller när jag ansträngde ryggen (typ sträcka mig fram för att nå en sak på bordet vid sittande eller andra liknande vardagsrörelser).

Gick till en massör och har nu fått två laserbehandlingar. Har haft rejält ont några dagar efter varje behandling, men sen har det känts bättre. Så fort jag känt mig smärtfri har jag kört på med träningen igen. Men nu efter sista lasern så har jag coolat ner mig lite och bestämt mig för att ta det lite försiktigare tills det är helt bra.

Träningsupplägg just nu: Fortsätter träna ggr i veckan. Underkroppspasset: Håller upp helt med marklyft, militärpress och rodd, eftersom jag känner av det onda då. Kör nu lättare knäböj 4 x 10 med 30 kg och det känns bra. Utfallssteg med stång som vanligt känns ok. Två vadövningar.  På överkroppspasset kör jag bänkpress, hantelpress, sidolyft, rygglyft, dips, biceps curl. Har också börjat med 10 minuters lugn nedvarvning på motionscykel efter passet, på massörens inrådan.

Hoppas nu att allt är på väg åt rätt håll igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Överkroppspass idag: Har varit smärtfri i två dygn nu så testade att smyga igång lite lätt med mitt vanliga pass. Chins, sittande rodd, militärpress med lite lättare vikter kändes helt okej. Bänkpress, hantelpress och sidolyft körde jag med fullt ös. Känner mig ännu hyfsat stark trots kalorirestriktion.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagen efter två träningspass känns allt bra igen . Hoppas, hoppas att det är över nu. Ingen smärta alls och god sömn inatt! Antingen var det lasebehandlingen eller bara lite lite vila som gjorde resultat.

Ska ändå försöka hålla i bromsen och köra lite lättare pass även denna vecka för att se till att allt verkligen är ok. Men tror jag ska testa marklyft på nästa pass, med kanske 30 kg eller så, för att känna efter hur det känns. Inte för att jag tror marklyft har haft med skadan att göra, utan för att marklyft är den övning där jag känner av hela kroppen mest.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funderar lite på kolhydrater just nu. När jag kom i kontakt med LCHF för två år sedan var det som fick mig att börja testa detta: Att magen blir lugn och inte uppsvälld efter måltid, jämnt blodsocker samt tro på att spannmål, socker och tillsatser inte tillför något av betydelse till min kropp. Så jag började äta efter Andreas E:s rekomendationer som finns på hans blogg. Eftersom jag inte hade övervikt eller sjukdommar så har jag ätit som vanligt förutom att jag tog bort spannmål och socker. Min vanliga kost innehåller ganska mkt grönsaker, lite bär varje dag, lite nötter ibland, keso och grädde i mindre mängder, förutom kött, fisk, ägg. Jag hade inga kilon att gå ner tyckte jag , men har ändå gått ner lite i fettvikt, vilket känns bra.

Sen, när jag ätit LCHF ett tag och hängt runt på forum som detta, började jag fundera på % av protein, kolhydrater och fett, något jag aldrig tänkt på innan. Jag har absolut påverkats av allt jag läst på forum angående vikten av att äta si eller så mkt av protein, kolhydrater och fett. Olika teorier som spretar åt olika hål på grund av olika människors behov. Jag har testat både under 20 gr/dag (första halvåret) och upp till 50 gr/dag senaste halvåret. Gillar grönsaker och gillar mkt mat, viket det blir av större mängd grönsaker. I perioder har jag läst mycket om hur bra det är för fettförbränning och hälsa (Tex Jonas Bergström) att äta strktare med högst 20 kh/dag, och då har jag testat det en period.

Nu börjar jag fundera lite så här: Protein känner jag mig övertygad om numera att man behöver mer av när man tränar tungt. Men! spelar det verkligen någon som helst roll hur procentfördelningen ser ut mellan fett och kolhydrater för en frisk, tränande individ utan viktproblem? Vad har det för betydelse om man äter 5 eller 50 kolhydrater, eller kanske till och med 70, om man äter kolhydrater från ovanjordgrönsaker, bär, nötter och lite mejerier?

OBS! Jag menar alltså just de som inte är sjuka eller sockerberoende eller har övervikt.

Vore kul att höra hur ni andra som tränar aktivt och ej ska gå ner i vikt förhåller er/tänker om kolhydraterna och fettet i kosten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du äter 20, 50 eller 70 gr kh så är det fortfarande lågkolhydratkost jämfört med någon som äter bröd, pasta osv. Jag tror de kan ligga uppemot 300 gr kh/dag? Så är du frisk så är nog inte 70 gr kh något problem, speciellt inte om du får dem ifrån grönsaker/frukt. Låter som din konst är väldigt näringsrik!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Johanna, ja jag tror jag äter hyfsat näringsrikt faktiskt. Men om det inte skapar problem att äta upp till 50-70 kh, är frågan jag grubblar på:Kan det å andra sidan finnas stora fördelar med att äta striktare, med mindre kh och mer fett?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Johanna, ja jag tror jag äter hyfsat näringsrikt faktiskt. Men om det inte skapar problem att äta upp till 50-70 kh, är frågan jag grubblar på:Kan det å andra sidan finnas stora fördelar med att äta striktare, med mindre kh och mer fett?

Jag tror alla mår bra av att ligga åtminstone på 40-50E% fett. Det finns dom som hävdar att lågt kolhydratintag inte är bra, att det stressar kroppen. Jag tror man får känna efter själv. Men jag ser ingen poäng med att vara strikt (antaget metabolt frisk) om man därmed också kompromissar med näringstätheten. Det kan aldrig vara bra för kroppen i längden.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har experimenterat en del under senare tid med att variera kolhydratsintaget en smula. Det är absolut för tidigt att dra några skarpa slutsatser men så här mellan tummen och pekfingret så börjar jag lura åt:

- att extremt lågt kolhydratintag, ex. < 20 gram/dag, inte är idealt för mig...längre.

- att det kanske finns en poäng med att öka på kolhydratintaget de dagar jag tränar.

Väldigt mycket om och men och kanske i ovanstående (mer dock i det senare än det förra).

Kort och gott, experimentera! Enda sättet att verkligen få koll.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Johanna och TinyTom: Jag tror som ni att det är onödigt att ligga på mkt lågt kh intag om man är frisk.

Själv mår jag absolut bäst om jag äter gott om grönsaker tillsammans med kött/fisk/ägg och en rejäl klick smör. Jag har hela mitt liv ätit bär och tycker mkt om bär med keso till mellanmål.

När jag började med LCHF läste jag som sagt Andreas E blogg om vad man kunde äta som en LCHF-kost. Beskrivningen där är att obegränsat med  ovanjordgrönsaker och lite mejerier ger en bra nivå på kh. Det som förvånat mig sen är att när jag själv tillslut blev nyfiken och började väga min mat och räkna ut % för kh så ligger den över liberal nivå, ca 50-70, när jag äter ca 300 gr grönsaker 2 ggr /dag samt lite keso och kanske en proteinshake ibland. Jag tror ju på grönsakerna och bär och nötter som näringsrik kost. Så jag tycker det börjar kännas lite underligt att dra ner på dessa nyttigheter och istället ta mer smör, för att få en fördelning av kh, f och p som faller inom normen för LCHF.

Att jag undrar nu är för att jag inte riktigt greppar vad jag som frisk, tränande och ej sockerberoende skulle vinna på att hålla kh lågt.

Jag har läst en del av vad Jonas Bergström skrivit och tycker han skriver bra om tex periodisk fasta. Men det förvånar mig att han skriver en bok om hur man ska träna och äta för att få en funktionell, vältränad kropp och så rekomenderar strikt LCHF med under 20 kh, för friska aktiva människor. Dessutom är det lite förvirrande att Jonas och kostdoktorn turnerar ihop och samtidigt har så olika bud om betydelsen av att äta strikt när man är frisk och tränar regelbundet.

Jag gillar verkligen smör och annat fett  och äter ca 100 gr smör om dagen, kommer aldrig att dra ner på det i min kost. Det är mer det här med att hålla in på grönsaker och bär och nötter jag inte förstår.

Vadå för "om och men" Tom?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med dig. Jag tror LCHF är väldigt präglat av "viktnedgång", och kanske inte främst hälsa. Att så många ser dramatiska hälsoförbättringar tror jag till stor del beror på att kosten är spannmålsfri, att man undviker en massa processerad mat när man väljer mer helfeta alternativ och att lågkolhydratskost är antiinflammatorisk (men det är inget som säger att 50 gr kh ger samma resultat). Plus att jag inte tror fettsnålt är bra för kroppen. Många på forumet ser tex nötter och bär som att fuska, jag ser det som jättebra livsmedel för att få i sig mineraler och flavanoider. 

Men för de som är metabolt skadade och där mättnadskänslan är störd, så verkar det vara bra att ligga på ganska hög fettprocent.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja precis så tänker jag också Johanna. Men det där med hälsoförbättringarna...frågan är om det just är kopplat till att man startar med övervikt och sånt som följer med den.

Även om jag upplever ju att jag mår mkt bättre på denna kost, med mycket fett, gott om ovanjord grönsaker samt bra med protein, vet jag inte om det påverkar min hälsa om jag mixtrar med kh % hit och dit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är man fullt frisk och inte överviktig, tränar mycket så tror jag inte att det är någon dålig ide´ att äta grönsaker.

Jag älskar grönsaker och skulle må betydligt sämre om jag ransonerade dom och drog ner kh till ett minimum. Jag skulle nästan kalla mig själv grönsaksmissbrukare, särskilt av kål. Ändå ett trevligt missbruk om man jämför med andra sådana. Jag tycker att jag presterar betydligt bättre om jag proppar i mig grönsaker varje dag, tränar bättre, sover bättre, är piggare och gladare. Har slutat räkna grönsakskolhydrater och äter det jag vill i den vägen..

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läget just nu med styrketräningen efter en, hoppas jag, omväg över träningsomläggning och eventuellt även överansträngning:

Jag hade fortsatt lite ont på olika ställen i midjehöjd fram till förra helgen. Fredag för en vecka sen fick jag ge upp och gå hem efter att ha testat alla överkroppsövningar jag kom på, men alla gjorde för ont. Sen reste jag bort över helgen och började först träna lite lätt igen i måndags. Har fortsatt med hypotrofiträningen, men tar det ännu lugnt med viktökningen. Allt har kännts helt bra nu denna vecka. Tillbaka i mitt vanliga pass gällande övningarna jag kör: UK: Marklyft, knäböj, utfall samt två vadövningar. ÖK: bänkpress, hantelpress, chins, rodd, militärpress, sidolyft. Jag har verkligen hamnat på låga vikter nu. Från att under vintern träna upp styrkan till marklyft 60 kg tog jag senaste passet 30 kg. Från bänkpress 40 kg tog jag igår 30 kg. Tillägg i ök passet är sidolyft som är en kul övning. Nu kör jag ju 4 x 10 på alla övningarna, och ökar inte vikterna mellan set som jag gjorde innan på stronglift 5 x 5. Detta gör att jag kan hålla ett helt annat tempo. Tidigare när jag låg och kröp på golvet för att byta de tyngre vikterna på den stora stången till marklyft, tog det ganska mycket tid mellan seten (för en kortväxt kvinna utan superkrafter). Så jag gillar att träna så här nu.

Mitt mål är nu att komma igång ordentligt med lite tyngre vikt, men ändå långsam ökning. Nu när jag har tagit det försiktigt har jag inte riktigt känt den där sköna känslan av puls och ansträngning som för några veckor sedan när jag körde på för fullt ös. Jag ligger nu på energibalans (ca 1850 kcal) och min period med kcal underskott har ändå gett lite mer synlig definition på armarna. Navelmåttet ligger däremot kvar på 72 cm. Så jag släpper det nu och koncentrerar mig på att försöka få lite volym istället. Jag äter ca 30-55 gr kolhydrater i form av ganska mkt grönsaker( nu kommer snart alla primörer till torghandeln!), lite bär, lite nötter, keso.

Om några månader antar jag att jag får köra en period med stronglift igen och öka vikterna till där jag var som starkast. Nu är det här ösiga träningssättet så roligt, så det får bli när jag känner att jag får inspiration till ett skifte igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

UK pass idag: Marklyft 40 kg 4 x 10, knäböj 40 kg 4 x 10, utfall 17,5 kg stång på axlar 4 x 10, två vadövningar. Passet kändes ganska lätt och jag fick bra puls . Tycker att jag har bra stabilitet också.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att jag undrar nu är för att jag inte riktigt greppar vad jag som frisk, tränande och ej sockerberoende skulle vinna på att hålla kh lågt.

Det återstår nog bara att experimentera dig fram till det. Det jag håller koll på är bl.a. bränslepartitioneringseffekter men även allmänt mående. Sen kanske jag också ser det mer från andra hållet, dvs vad jag som tränande skulle kunna vinna på att eventuellt öka kolhydraterna periodiskt/temporärt.

Jag har läst en del av vad Jonas Bergström skrivit och tycker han skriver bra om tex periodisk fasta. Men det förvånar mig att han skriver en bok om hur man ska träna och äta för att få en funktionell, vältränad kropp och så rekomenderar strikt LCHF med under 20 kh, för friska aktiva människor.

Tja, jag utgår från att han vill tjäna pengar på boken och fortsätta bygga sitt varumärke...fast jag misstänker att det inte var riktigt det du fiskade efter. ;)

Jag är mest fascinerad över hur det pumpas ut böcker av personer som kanske inte alltid har önskad koll på lite mer av helheten. Men det är ju business as usual s.a.s.

Bortom detta, LCHF är/har varit hett ett tag och i spåren av det så får man en intressant svensk sidomarknad - nästan - för sig själv om man kombinerar LCHF med ex. träning.

Dessutom är det lite förvirrande att Jonas och kostdoktorn turnerar ihop och samtidigt har så olika bud om betydelsen av att äta strikt när man är frisk och tränar regelbundet.

Inte helt uppdaterad på vad de rekommenderar men det finns ju många komplicerande faktorer. För att bara spåna lite spontant så skulle man kunna tänka sig att har man en publik som till största delen består av överviktiga så skiljer sig denna en del från sådana som inte är det och istället vill träna optimalt. I nästa steg så kommer ju även typ av träning att möjligen konstituera olika typ av rekommendationer, ex är man löpare eller vill bygga muskler så kan det finnas anledning att variera råden.

I den senare gruppen så tycker jag dock att är man så seriös så är det ändå läge att utveckla förmågan att för egen maskin hitta vad som funkar för en själv.

Jag gillar verkligen smör och annat fett  och äter ca 100 gr smör om dagen, kommer aldrig att dra ner på det i min kost. Det är mer det här med att hålla in på grönsaker och bär och nötter jag inte förstår.

Smör är oneligen mumma. :) Grönsaker är inte heller dumt med rätt kombinationer av animalier.

Vadå för "om och men" Tom?

För det första att det är lite väl tidigt att dra slutsatser.

Sekundärt att det finns en försvårande kontext ur både näringsaspekten och den stressbalansmässiga som s.a.s. åstadkommer potentiellt rejält "brus" vad gäller att dra legitima slutsatser.

Kan nog inte uttala mig mer direkt än så för stunden...här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är man fullt frisk och inte överviktig, tränar mycket så tror jag inte att det är någon dålig ide´ att äta grönsaker.

Jag älskar grönsaker och skulle må betydligt sämre om jag ransonerade dom och drog ner kh till ett minimum. Jag skulle nästan kalla mig själv grönsaksmissbrukare, särskilt av kål. Ändå ett trevligt missbruk om man jämför med andra sådana. Jag tycker att jag presterar betydligt bättre om jag proppar i mig grönsaker varje dag, tränar bättre, sover bättre, är piggare och gladare. Har slutat räkna grönsakskolhydrater och äter det jag vill i den vägen..

Bara som en passus så kanske jag ska tillägga att i mitt eget fall har jag verkligen inte ökat kolhydratintaget medelst grönsaker. En effekt har dock kommit som är intressant vilket jag kopplar till just makronutrienten mer än de andra många potentiellt bra sakerna med grönsaker (som jag annars gärna äter).

Jag räknar för övrigt inte normalt heller grönsaker överlag.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt mål är nu att komma igång ordentligt med lite tyngre vikt, men ändå långsam ökning. Nu när jag har tagit det försiktigt har jag inte riktigt känt den där sköna känslan av puls och ansträngning som för några veckor sedan när jag körde på för fullt ös. Jag ligger nu på energibalans (ca 1850 kcal) och min period med kcal underskott har ändå gett lite mer synlig definition på armarna. Navelmåttet ligger däremot kvar på 72 cm. Så jag släpper det nu och koncentrerar mig på att försöka få lite volym istället. Jag äter ca 30-55 gr kolhydrater i form av ganska mkt grönsaker( nu kommer snart alla primörer till torghandeln!), lite bär, lite nötter, keso.

Om några månader antar jag att jag får köra en period med stronglift igen och öka vikterna till där jag var som starkast. Nu är det här ösiga träningssättet så roligt, så det får bli när jag känner att jag får inspiration till ett skifte igen.

Låter som du fattat galoppen. Alltid bra att skifta mellan träning med fokus på styrka eller hypertrofi. Sedan i vilka perioder och med vilket upplägg det handlar om det får man helt enkelt prova sig till. Att ta längre perioder, byta från pass till pass eller från vecka till vecka är samtliga plausibla vägar att gå.

För övrigt så när du upplever att du börjar få märkbara/synliga resultat muskulärt så glöm inte att variera de muskelgrupper som du periodvis lägger mer krut på. Kan lätt bli att man annars snöar in på vissa favvomuskler...vilket iofs inte behöver vara fel om dessa är de man har rejäla problem med. Ur ett annat perspektiv så kan det iofs också vara bra att muskulärt "softa" vissa perioder/muskelgrupper eftersom det oftare än inte gör att de svarar bättre efter detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur gör man när man vill kommentera ett inlägg så där precis efter inläggstexten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det återstår nog bara att experimentera dig fram till det. Det jag håller koll på är bl.a. bränslepartitioneringseffekter

Okej, men hur håller du koll på den då? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det återstår nog bara att experimentera dig fram till det. Det jag håller koll på är bl.a. bränslepartitioneringseffekter men även allmänt mående. Sen kanske jag också ser det mer från andra hållet, dvs vad jag som tränande skulle kunna vinna på att eventuellt öka kolhydraterna periodiskt/temporärt.

Tja, jag utgår från att han vill tjäna pengar på boken och fortsätta bygga sitt varumärke...fast jag misstänker att det inte var riktigt det du fiskade efter. ;)

Jag är mest fascinerad över hur det pumpas ut böcker av personer som kanske inte alltid har önskad koll på lite mer av helheten. Men det är ju business as usual s.a.s.

Bortom detta, LCHF är/har varit hett ett tag och i spåren av det så får man en intressant svensk sidomarknad - nästan - för sig själv om man kombinerar LCHF med ex. träning.

Inte helt uppdaterad på vad de rekommenderar men det finns ju många komplicerande faktorer. För att bara spåna lite spontant så skulle man kunna tänka sig att har man en publik som till största delen består av överviktiga så skiljer sig denna en del från sådana som inte är det och istället vill träna optimalt. I nästa steg så kommer ju även typ av träning att möjligen konstituera olika typ av rekommendationer, ex är man löpare eller vill bygga muskler så kan det finnas anledning att variera råden.

I den senare gruppen så tycker jag dock att är man så seriös så är det ändå läge att utveckla förmågan att för egen maskin hitta vad som funkar för en själv.

Smör är oneligen mumma. :) Grönsaker är inte heller dumt med rätt kombinationer av animalier.

För det första att det är lite väl tidigt att dra slutsatser.

Sekundärt att det finns en försvårande kontext ur både näringsaspekten och den stressbalansmässiga som s.a.s. åstadkommer potentiellt rejält "brus" vad gäller att dra legitima slutsatser.

Kan nog inte uttala mig mer direkt än så för stunden...här.

Ja, jag tror det ligger en hel del i det med vilken publik man riktar sig mot. Det förvirrande är väl att flera av de där böckerna utger sig för att coacha de som tränar mkt och samtidigt så är råden ganska viktfokuserade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som du fattat galoppen. Alltid bra att skifta mellan träning med fokus på styrka eller hypertrofi. Sedan i vilka perioder och med vilket upplägg det handlar om det får man helt enkelt prova sig till. Att ta längre perioder, byta från pass till pass eller från vecka till vecka är samtliga plausibla vägar att gå.

För övrigt så när du upplever att du börjar få märkbara/synliga resultat muskulärt så glöm inte att variera de muskelgrupper som du periodvis lägger mer krut på. Kan lätt bli att man annars snöar in på vissa favvomuskler...vilket iofs inte behöver vara fel om dessa är de man har rejäla problem med. Ur ett annat perspektiv så kan det iofs också vara bra att muskulärt "softa" vissa perioder/muskelgrupper eftersom det oftare än inte gör att de svarar bättre efter detta.

Intressant! Det låter roligare också om man kan lägga in ett strongliftpass ibland bara för variation och samtidigt kolla hur man ligger till styrkemässigt.

Det där med att variera muskelgrupper funderar jag på. Jag har ju ett ganska tungt underkroppspass med marklyft, knäböj och utfall. Det är också där jag lyfter tyngst. Ändå är mina lår smala och helt utan synliga muskler, medans det syns en del på armar nu och även rygg midja rumpa. Vad behövs för att få lite volym på låren då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj så rörigt det blev när jag försökte kommentera delar av inlägget på rätt plats! Hoppas detta ändå går att läsa :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg