Angelico

Styrketräning och lågkolhydratskost. Angelicos tråd.

Recommended Posts

1. Första gissningen från min sida är överansträngning. Kan du speca lite noggrannare var, hur och när de gör ont?

2. Ser tufft ut med tre dagar i rad. Varför inte köra varannan dag så du får 3- resp 4 dagar varannan vecka.

Två dagar i rad borde gå bra om du kör olika muskler.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1 Det gör ont vid armbågs-knölen som sitter på undersidan av armbågsleden när man har händerna med handflatorna riktade neråt. Smärtan finns kvar efteråt men då bara när jag klämmer på det stället. Vid själva övningen uppstår smärtan, på höger arm, när jag drar mig upp och även lite på nerturen.

Jag funderar på om det är relaterat till just chin(smalare grepp och handflator mot mig) eftersom det sker en vridning i armen med det greppet. Jag har inte försökt göra pull ups under den här perioden eftersom jag tror det är mkt tyngre för mig och svårt att lyckas med. Men kanske är det en mer skonsam armrörelse i pull ups.

2 Jag har ett pass med millitärpress och smalbänk, pass C och jag undrar om det är olämpligt att träna pass D med marklyft dagen efter utan vilodag. För marklyft belastar väl kanske axlarna mycket precis som millitärpress?

Varannan dags träning låter absolut bra ur vilosynpunkt men blir stressigt för mig att klämma in vissa veckodagar. Samt att jag avskyr att tvingas köra marklyft en höljud, stressig vardagskväll på gymmet, med fullt av störiga typer. Behöver lägga marklyft en stillsam dag då jag kan fokusera bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror att ditt pass i grunden är ett bra pass. Det vill säga att du kör basövningar och kör varje muskelgrupp 2 ggr/vecka. Det är ett något som har fungerat bra för mig. Jag har ingen invändning att du kör många tunga pass 3 dagar i rad. Däremot har jag en undran om det är så bra att endast vila 1 dag mellan de olika muskelgrupperna. Det händer när du kör lördag, söndag och sen på måndag kör du ett pass med samma muskelgrupper som du gjorde på lördagen. Min erfarenhet från det är att musklerna inte hinner vila ordentligt mellan de olika passen. Jag märker det genom att jag inte har full styrka det andra passet om jag endast vilat en dag mellan passen. Om jag däremot vilar två dagar mellan passen känner jag att musklerna är utvilade. Om det finns möjlighet att flytta ditt måndagspass till tisdagen tror jag det skulle bli bättre.

Angående din smärta i armbågen så tror jag du bör vara försiktig. Vet inte vad det kan bero på, men personligen är jag emot att träna med smärta eftersom det tyder på att något är fel och att det är stor risk att man skadar sig. Jag ser två möjliga förklaringar till smärtan, antingen att du kör felaktig teknik. Eller så överbelastar du en muskel, antingen är du inte tillräckligt stark för att köra chins eller så är det nån muskel som ska stabilisera upp armbågen som är för svag. Du kan testa att köra i chinsmaskin eller liknande för att få en lättare belastning för att se om det hjälper. Om det inte hjälper kan det vara värt att besöka nån sjukgymnast eller liknande som kan göra en grundlig undersökning.

Angående nr 2 om det är lämpligt att köra marklyft ena dagen och militärpress dagen efter så tror jag det går bra. Det funkar för mig i alla fall, men där bör du känna efter själv, blir du sliten eller börjar få någon känning så får du göra om programmet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för feedback Melker och Vältränad nörd!

@Vältränad nörd: Intressant läsning. Jag tänkte inte på att smalbänk och bänkpress låg för nära varandra. När man talar om att inte träna samma muskler dagarna efter varandra tycker jag ibland det är svårt att förstå hur man ska tänka med just basövningarna, eftersom de tränar hela kroppen. Iallafall marklyft. Men har faktiskt tidigare haft militärpress och marklyft på samma pass utan problem.

Jag ändrar passen så här nu:

A måndag: bänk, chins/pul ups/latsdrag

B onsdag: tungt knäböj, hypertrofi marklyft

C  fredag: Militärpress, smalbänk, latsdrag/chins, hantelrodd

D lördag: Tungt marklyft, hypertrofi knäböj, plankan x3 set

Jag tror nämligen att en eventuell överbelasting på armbågen kan bero både på att jag kört lite för intensivt med negativa/halva chins samtidigt som jag börjat med hängande benlyft. Det blir två nya övningar där jag hänger i armarna och det är då jag känner att någonting är fel. 

Ska testa att dra ner chins/pul ups träningen till en gång i veckan och inte köra på om det smärtar i armbågen. Men försöka byta till brett pull ups- grepp i negativa reps och se om det känns bättre.

När jag tog bort hängande benlyft gick jag tillbaka till att köra ett extra marklyftspass i veckan men då med lättare vikter och fler reps.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Angelico. Det var länge sen jag hängde här på forumet. Din skada: Du har om jag fattar dig rätt troligen skapat en överansträngning av handens flexorer, dessa muskler fäster på knölen du beskriver och är de som är aktiva när du greppar något eller knyter handen (prova och se om det stämmer, stämmer det kommer det att smärta i senfästet på knölen). Rekommenderar massage av underarmen för att förlänga musklerna samt vila greppmusklerna lite. Risken är att du inte kommer kunna greppa en skivstång om du fortsätter. Jag fick samma problem när jag klättrade för mycket. Om du söker upp en massör ska du söka efter någon som behärskar longering (smärtsamt, men effektivt).  

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag testat att äta efter Leangainsmodell i en månad och samtidigt tränat med omvänd pyramid. Jag äter ca 2200-2400 kcal alla tre träningsdagar och ca 1600 på de fyra vilodagarna. Jag ligger på ca 2-3 gr protein varje dag och ca 100 gr kh träningsdagar, och under 60 gr vilodagar. Kolhydraterna styr jag inte medvetet utan de beror mer på matmängden de olika dagarna, eftersom mina kolhydrater enbart kommer från grönsaker och enstaka nötter och bär. Det är underbart att kunna äta jättemkt mat på träningsdagar och även skönt att äta mindre vissa dagar. Paleo såklart, men nu har jag några veckor i december och jul när jag även äter lite mjölkprodukter i form av grädde, keso.

Det ser ut som detta kan vara en bra metod nu för att öka i styrka och samtidigt behålla fettprocent låg och förhoppningsvis kanske även öka lite i muskelmassa.

Idag kunde jag plötsligt ta mig förbi en platå på bänkpressen och nå ett mål jag haft mycket länge. Utan problem lyfte jag 1x8x40 kg idag på toppsetet. Därefter blev det 1x10x37,5, 1x12x35 och 1x14x32,5. Nästa vecka ska jag alltså försöka med 42, 5 något som jag knappt trodde skulle vara möjligt tidigare pga en riktigt lång platå i bänkpress. En sak som också kanske bidrar här är att jag breddat greppet lite och att jag försöker hålla fötterna in bakom knä/lår för mer stabilitet.

Även knäböj går lite framåt nu. Jag tar det fortfarande mkt lugnt här för att vara helt säker på att komma ner helt på huk och att vara stadig i ben och ha en rakt horisontell stång.

Idag blev det 1x8x47,5 på toppsetet och nästa gång ska jag då testa att öka till 50 .

Marklyft: Ökar sakta tillbaka till tyngre även här. Senaste passet 6x65 och nästa gång öka till 3x67,5.

Omvänd pyramid är roligt och stärkande för psyket, skönt att klara av tyngsta först och sen känna av pulsen i fler reps på de övriga seten.

Hej Angelico. Hur går det med Leangains? Jag har själv läst på lite och laddat med kh träningsdagarna. Mitt problem är att det blir så fruktansvärt mkt mat. Jag äter ris och rotfrukter de dagar det är kh-dagar. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Angelico. Det var länge sen jag hängde här på forumet. Din skada: Du har om jag fattar dig rätt troligen skapat en överansträngning av handens flexorer, dessa muskler fäster på knölen du beskriver och är de som är aktiva när du greppar något eller knyter handen (prova och se om det stämmer, stämmer det kommer det att smärta i senfästet på knölen). Rekommenderar massage av underarmen för att förlänga musklerna samt vila greppmusklerna lite. Risken är att du inte kommer kunna greppa en skivstång om du fortsätter. Jag fick samma problem när jag klättrade för mycket. Om du söker upp en massör ska du söka efter någon som behärskar longering (smärtsamt, men effektivt).  

Hej! Det smärtar inte när jag knyter handen. Smärtan har avtagit sedan jag gick över till handflatan från mig och brett grepp. Det gör inte ont i armbågen när jag kör med det greppet. Dock känner jag av det lite nu när jag gör biceps curl md stång, just när jag böjer armbågen.

Det verkar som att jag gör något fel när jag kör chins med handflatan mot mig och smalt grepp för då gör det ont. Så nu försöker jag enbart öva med handflata bort och brett . Problemet är att det är mkt tyngre och jag kan inte göra negativa ens med detta grepp. Idag fick jag gå tillbaks till maskinen där man har motstånd under fötterna och körde 4x4 med en fot på stödet. Började med några negativa i smithsmaskinen men det gick inte att hålla emot hela vägen ner. Så lite trist att behöva använda maskinen eftersom alla beskriver den som värdelös för att ta sig till en riktig pull up med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Angelico. Hur går det med Leangains? Jag har själv läst på lite och laddat med kh träningsdagarna. Mitt problem är att det blir så fruktansvärt mkt mat. Jag äter ris och rotfrukter de dagar det är kh-dagar. 

Det funkar jättebra med leangains. Jag älskar att äta mycket när jag väl äter och med 16:8 så blir det två måltider per dag som är ganska rejäla.Men jag väger bra 55 kilo så det blir inte så enorma mängder mat. Jag tränar nu 4 dagar i veckan så jag har fått sätta calkylatorn på custom och ändrat lite på procenten över / under energibalans för vilo/träningsdagar, eftersom det blir fler träningsdagar och alltså mer överskott. Så jag äter nu 2200 de fyra träningsdagarna och 1500 de tre vilodagarna. Jag skulle lätt kunna äta mer än 2200 :)

Protokollet för leangains utgår väl från ett annat tänk angående kolhydrater än jag själv annammar. Han verkar tillhöra den traditionella träningskulturen med kolhydratladda-tänket. Jag svär i kyrkan nu men jag tror inte mängden kolhydrater är så betydelsefullt. Jag äter ju max 100 kh på en träningsdag och det som får upp mängden till ca 100 kh är lite sötpotatis och sen en mängd  grönsaker. Jag har ju valt lågkolhydratkost för att jag upptäckt att spannmål socker och processad mat är dåligt för mitt mående. Men jag märker ingen skillnad på träningprestationen mående eller vikt om jag äter 20 eller 100 kolhydrater. 

För att komma upp till 2200 kalorier på träningsdag äter jag även en del majonäs och lite avokado och nötter som ger energi.

De effekter hoppas få av leangains är ju muskelutveckling och fettprocentminskning och det känns rätt att äta mycket efter träning och att äta mer måttligt under vilodagarna. Det går ju mkt långsamt med denna metod men det är väl också det som kanske kan leda till verkliga resultat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det funkar jättebra med leangains. Jag älskar att äta mycket när jag väl äter och med 16:8 så blir det två måltider per dag som är ganska rejäla.Men jag väger bra 55 kilo så det blir inte så enorma mängder mat. Jag tränar nu 4 dagar i veckan så jag har fått sätta calkylatorn på custom och ändrat lite på procenten över / under energibalans för vilo/träningsdagar, eftersom det blir fler träningsdagar och alltså mer överskott. Så jag äter nu 2200 de fyra träningsdagarna och 1500 de tre vilodagarna. Jag skulle lätt kunna äta mer än 2200 :)

Protokollet för leangains utgår väl från ett annat tänk angående kolhydrater än jag själv annammar. Han verkar tillhöra den traditionella träningskulturen med kolhydratladda-tänket. Jag svär i kyrkan nu men jag tror inte mängden kolhydrater är så betydelsefullt. Jag äter ju max 100 kh på en träningsdag och det som får upp mängden till ca 100 kh är lite sötpotatis och sen en mängd  grönsaker. Jag har ju valt lågkolhydratkost för att jag upptäckt att spannmål socker och processad mat är dåligt för mitt mående. Men jag märker ingen skillnad på träningprestationen mående eller vikt om jag äter 20 eller 100 kolhydrater. 

För att komma upp till 2200 kalorier på träningsdag äter jag även en del majonäs och lite avokado och nötter som ger energi.

De effekter hoppas få av leangains är ju muskelutveckling och fettprocentminskning och det känns rätt att äta mycket efter träning och att äta mer måttligt under vilodagarna. Det går ju mkt långsamt med denna metod men det är väl också det som kanske kan leda till verkliga resultat.

Hej. Din skada. Det verkar inte ha gått så långt i så fall, men var försiktig! Inte värt att hamna där jag har hamnat, det är lätt som f*n att överanstränga de små musklerna i underarmen.

Ökad mängd kh de dagar jag tränar (lör o sön):

Jag fick i mig någonstans omkring 150 g kh i form av ris (det enda jag egentligen gillar och som är någorlunda bra för min mage). Jag tror jag ligger på ett lite för stort energiunderskott de dagar som det är fett / vilodagar. UHfettet smälter bort. Dock ingen akut hunger. Jag försöker äta omkr 2 g protein per kg kroppsvikt, men jag vägrar att väga och kontrollera mitt matintag - snarare uppskatta mängden visuellt. 

Undrar om man ska prova att öka på käket till nästa vecka. 

Martin verkar vad jag tycker vara en förespråkare för en lite liberalare låg-kh kost, lite som Sisson, där man klämmer in ett 80-20 tänk och han uppmanar på sin sajt att det ska vara bra mat och inte pizza och godis på träningsdagarna. Hur som haver så länkar de iallafall till varandra.

När det gäller kh-intaget, har du läst på om Leptin? Jag hamnade i en "keto-blues" och blev trött och less och framförallt konstant ohungrig. Jag var helt enkelt aldrig sugen på mat. Så jag läste på och carb refeeds var enligt Sisson det som skulle hjälpa eftersom jag verkade hamna i ett tillstånd av lågt Leptin. Detta har ändrats och nu känner jag mig mer stabil och energirik. Dessutom är jag inte långt från mitt delmål att benböja  m. 1,25 ggr min kroppsvikt på stången 10 gånger efter mitt relativt förut omfattande risätande...

Vilken kalkylator använder du förresten, den som du satte på "custom"?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Din skada. Det verkar inte ha gått så långt i så fall, men var försiktig! Inte värt att hamna där jag har hamnat, det är lätt som f*n att överanstränga de små musklerna i underarmen.

Ja, det kan jag verkligen tänka mig. Men det verkar svårt att träna pull up och chins utan att överanstränga dessa muskler. Men jag får som sagt backa tillbaka till lite uppbyggande träning och hoppas jag snart kommer upp i styrka nog att göra hela negativa igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ökad mängd kh de dagar jag tränar (lör o sön):

Jag fick i mig någonstans omkring 150 g kh i form av ris (det enda jag egentligen gillar och som är någorlunda bra för min mage). Jag tror jag ligger på ett lite för stort energiunderskott de dagar som det är fett / vilodagar. UHfettet smälter bort. Dock ingen akut hunger. Jag försöker äta omkr 2 g protein per kg kroppsvikt, men jag vägrar att väga och kontrollera mitt matintag - snarare uppskatta mängden visuellt. 

Undrar om man ska prova att öka på käket till nästa vecka. 

Det är ju inte helt lätt att hitta sin rätta energinivå. Just nu tror jag att jag skulle kunna äta mer på träningsdagar, fast jag äter rejält stora måltider redan. Men med leangains tar det en del tid innan man kan se resultat, om man ska gå efter vad kalkylatorn säger. Så jag kör bara på så här nu någon månad för att se om det sker något med centimetrar i midja, biceps tex.

Detta är den kalkylator som rekommenderades på leangainssidan: http://www.1percentedge.com/ifcalc/

Men jag brukar alltid börja med att kolla ungefär fettprocent med denna: http://fitness.bizcalcs.com/Calculator.asp?Calc=Body-Fat-Navy

Då kan man ställa in kalkylatorn med fettprocent ifyllt vilket blir mer rätt.

Förstår inte hur du kan följa leangains utan att väga och kontrollera matintag dock! Det är svårt att hamna på 400 kcal underskott bara genom att gå på känsla tycker jag, men jag har också mkt stor aptit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ganska klurigt, men att jag inte väger allt innebär inte att jag inte har koll. Jag har ganska bra koll på proteinerna och fettet. På träningsdagarna får det bli "mycket" mat bara... Hit tills går det bra i alla fall. Tack för länkarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror jag hittat en väg att gå med pull ups nu. Inte den coolaste varianten men det känns som det kan vara ett sättt att bli starkare.

Jag har inte ont i armbågen nu när jag kör med handflata frånmig-grepp, men som sagt däremot är jag betydligt svagare med detta grepp.

Så här tränar jag just nu:

Värmer upp med 3x8 hängande under smithsmaskin och häva mig upp till stång mot bröst.

Sen gör jag 4x4-6 reps i "chinsmaskinen" där jag har en tå på motståndet, går helt ner till botten långsamt och sedan häver mig helt upp till haka över stång.

Motståndet tänker jag minska varje pass tills jag kan hålla emot utan motstånd. Förhoppningsvis kan detta vara typ liknande effekt som att köra med gummiband.

I övrigt har jag nu kört 3 veckor med fyrsplitt och det känns mycket bra.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men det verkar svårt att träna pull up och chins utan att överanstränga dessa muskler.

Det finns ju "slingor" (vet inte vad dom egentligen kallas) som man kan fästa runt handleden samt stången. Med dessa kan man avlasta händerna en hel del. Kan det vara till hjälp?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ju "slingor" (vet inte vad dom egentligen kallas) som man kan fästa runt handleden samt stången. Med dessa kan man avlasta händerna en hel del. Kan det vara till hjälp?

Du vet säkert vad jag menar men här är i alla fall ett exempel på sådana "slingor": http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/gymgrossisten-dragremmar-2

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du vet säkert vad jag menar men här är i alla fall ett exempel på sådana "slingor": http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/gymgrossisten-dragremmar-2

Tack för tipset! Jag har aldrig testat detta faktiskt. Frågan är om de kan användas till pull up och hur? Ska kolla upp det nu. Vore bra om det funkar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset! Jag har aldrig testat detta faktiskt. Frågan är om de kan användas till pull up och hur? Ska kolla upp det nu. Vore bra om det funkar.

Läser på lite olika ställen och ser att det finns mkt delade meningar om dragremmar är bra eller dåligt.

Men en sak jag inte hittar är HUR de används vid pull ups. Ett problem är ju att stången sitter mkt högt upp, så jag kan inte surra fast mig innan jag kommit upp till hakhöjd och då har jag ju inte händerna fria...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läser på lite olika ställen och ser att det finns mkt delade meningar om dragremmar är bra eller dåligt.

Men en sak jag inte hittar är HUR de används vid pull ups. Ett problem är ju att stången sitter mkt högt upp, så jag kan inte surra fast mig innan jag kommit upp till hakhöjd och då har jag ju inte händerna fria...

Förr fanns dylika dragremmar med krokar som man hakade fast i stången. Det underlättade mycket när stången satt högt. Kanske finns dessa fortfarande att köpa?

Man kan också ställa en bänk nedanför och lite bakom stången. Stående på den kan man surra fast sig.

Det gäller att hitta remmar med stor friktion och surra dem tight intill handflatan för att de ska ge avlastning.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har bara skummat tråden, för den var så lång, men jag ser inte att du kör core någonstans. Gör du det? Det är ju grunden i all träning. Core ska man i stort sett köra varje dag (gärna precis innan läggdags). Har du en boll hemma, använd den, annars kan du lägga dig på golvet. Men utan mittkroppsstyrka kommer du att få långsam utveckling.

Här är tips på några bra övningar, ta bilderna med en nypa salt, det är vad jag hittade på nätet:

* Dra 15 kg från sida till sida med raka armar, (detta är principen visad med gummisnodd, men det finns inga som är kraftiga nog tycker jag, så jag kör med viktmotstånd där man kan sätta handtaget halvvägs mellan uppe och nere: http://cdn-maf2.heartyhosting.com/sites/muscleandfitness.com/files/Core-Exercises_rotator.jpg)10 x 3

* lyft 20 kg stång med en 2,5-5 kg i änden, som en stavhoppare som bänder sin stav, (Så här, men med vikt istället för boll: http://i0.wp.com/trendotraning.se/wp-content/uploads/2015/03/stasid2_omnia.jpg)20 x 2 (10 på varje sida eller varannan sida), variera vilken hand som är ytterst på stången

* kör core i ländryggsbänken (så här, men i "uppläget" kör jag ut en 12kg kettlebell och drar tillbaka, så att hela core-korsetten får en statisk övning http://nyheter24.se/modette/idawarg/files/2013/12/lower-back-exercise.gif)10 x 3

* och situps i bänk med 7 kg över huvudet, (en sån här bänk, men den metallstång över huvudet, bänken i nedersta för huvudet: http://nordmed.se/wp-content/uploads/gallery/banco_de_abdominles_plegable_con_2_pesas_de_regalo_52573_36864.jpg)10 x 3

* gör tricepsövning med corebalans (fötterna på boll och sänker ner rumpan från en hög bänk (inte vanlig gymbänk, utan låda, http://alskaralskarinte.shapemeup.se/files/2013/12/20131206-100357.jpg)10 x 3 - blir det för lätt kan man lägga en vikt över låren

* gör utfall med stång som ska med upp och ner i steget för att stabillisera.(behöver väl inte visa en bild av utfall, men medan du kliver ut, håll stången i brösthöjd, när du kommer upp efter knädippen, höj stången över huvudet, för att sedan sänka till brösthöjd när nästa ben kliver ut) 20 steg (10 per fot), vila x 4

Allt detta på varje pass och sedan bollen hemma på vilodagar. Du ska se att det släpper med styrkan sen.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har bara skummat tråden, för den var så lång, men jag ser inte att du kör core någonstans. Gör du det? Det är ju grunden i all träning. Core ska man i stort sett köra varje dag (gärna precis innan läggdags). Har du en boll hemma, använd den, annars kan du lägga dig på golvet. Men utan mittkroppsstyrka kommer du att få långsam utveckling.

Här är tips på några bra övningar, ta bilderna med en nypa salt, det är vad jag hittade på nätet:

* Dra 15 kg från sida till sida med raka armar, (detta är principen visad med gummisnodd, men det finns inga som är kraftiga nog tycker jag, så jag kör med viktmotstånd där man kan sätta handtaget halvvägs mellan uppe och nere: http://cdn-maf2.heartyhosting.com/sites/muscleandfitness.com/files/Core-Exercises_rotator.jpg)10 x 3

* lyft 20 kg stång med en 2,5-5 kg i änden, som en stavhoppare som bänder sin stav, (Så här, men med vikt istället för boll: http://i0.wp.com/trendotraning.se/wp-content/uploads/2015/03/stasid2_omnia.jpg)20 x 2 (10 på varje sida eller varannan sida), variera vilken hand som är ytterst på stången

* kör core i ländryggsbänken (så här, men i "uppläget" kör jag ut en 12kg kettlebell och drar tillbaka, så att hela core-korsetten får en statisk övning http://nyheter24.se/modette/idawarg/files/2013/12/lower-back-exercise.gif)10 x 3

* och situps i bänk med 7 kg över huvudet, (en sån här bänk, men den metallstång över huvudet, bänken i nedersta för huvudet: http://nordmed.se/wp-content/uploads/gallery/banco_de_abdominles_plegable_con_2_pesas_de_regalo_52573_36864.jpg)10 x 3

* gör tricepsövning med corebalans (fötterna på boll och sänker ner rumpan från en hög bänk (inte vanlig gymbänk, utan låda, http://alskaralskarinte.shapemeup.se/files/2013/12/20131206-100357.jpg)10 x 3 - blir det för lätt kan man lägga en vikt över låren

* gör utfall med stång som ska med upp och ner i steget för att stabillisera.(behöver väl inte visa en bild av utfall, men medan du kliver ut, håll stången i brösthöjd, när du kommer upp efter knädippen, höj stången över huvudet, för att sedan sänka till brösthöjd när nästa ben kliver ut) 20 steg (10 per fot), vila x 4

Allt detta på varje pass och sedan bollen hemma på vilodagar. Du ska se att det släpper med styrkan sen.

Tack för tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Styrketräningen just nu. Jag har kört negativa pull-ups ett tag nu och det har känts bra. Nu har jag börjat med halva pull-ups i en vanlig stång (ej maskin längre) och får putt-hjälp under fötterna. Det verkar funka jättebra då jag kan anpassa "hjälpen" till min styrka i varje rep.

Min 4-splitt känns bra och jag ökar lite reps/vikt varje vecka i långsam takt. Men jag har upplevt mig ganska spänd i ryggen mellan passen och morgon-stel. Det som framför allt är förändrat i min träning är ju att jag kör marklyft 2 ggr i veckan. 

Jag har läst olika program och träningsbloggar och ser att det är olika åsikter om hur ofta det är optimalt att träna just marklyft. Vissa menar att det är en så tung övning att man behöver mer vila och att en gång i veckan är lagom. Andra lägger flera pass i veckan. Så jag funderar på hur marklyftandet just nu påverkar min totala träningsvolym och återhämtningsmöjlighet. 

Jag har ett kompletterande rygg-gymnastikpass på 10 minuter som jag gör varje morgon, rörlighet, bål och rygg också.

Någon som har erfarenhet av detta med marklyft och träningsvolym och åsikter om saken? Vore kul att höra lite fler erfarenheter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som har erfarenhet av detta med marklyft och träningsvolym och åsikter om saken? Vore kul att höra lite fler erfarenheter.

Jag har inte någon erfarenhet av just marklyft i detta avseende men när jag tidigare kört övningar med höga vikter och få repetitioner (3-5) så klarade jag inte mer än ett pass var femte eller sjätte dag som tätast. Enbart vid träning för volym (8-12 eller så) kunde jag köra två pass i veckan för samma muskler och även då fick jag tänka speciellt på återhämtningen.

Jag vet inte hur representativa mina erfarenheter är men så ser de ut :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte någon erfarenhet av just marklyft i detta avseende men när jag tidigare kört övningar med höga vikter och få repetitioner (3-5) så klarade jag inte mer än ett pass var femte eller sjätte dag som tätast. Enbart vid träning för volym (8-12 eller så) kunde jag köra två pass i veckan för samma muskler och även då fick jag tänka speciellt på återhämtningen.

Jag vet inte hur representativa mina erfarenheter är men så ser de ut :)

Jag kör tungt och omvänd pyramid ena dagen, med 3/5/7 tills jag klarar 6/8/10, därefter ökar 2,5 kg. Det andra marklyftspasset är 4 dagar senare och då kör jag ca 75% av det tunga passets vikter men 3x10 reps.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här var roligt att läsa, för jag har exakt samma upplägg som du på alla punkter. Till och med på punkten att bli övermodig och ta i för mycket. Idiotiskt. Jag har fått både ryggskott och ont i höften. Men det har precis gått över.

Min plan är nu att köra lite lättare vikter ett tag och lägga till ett konditionspass i veckan. 4 ggr styrka över eller underkropp, 1 ggn kondition intervall på maskin.

Jag har bara hållit på sedan februari och väldigt lite har hänt med minskad fettmassa och vikt.... Men du ger mig hopp igen!! Periodisk fasta har jag precis börjat med.

Vad har du för vikt på på dina övningar nu? Eller % av RM?

Tack för ett bra inlägg!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här var roligt att läsa, för jag har exakt samma upplägg som du på alla punkter. Till och med på punkten att bli övermodig och ta i för mycket. Idiotiskt. Jag har fått både ryggskott och ont i höften. Men det har precis gått över.

Min plan är nu att köra lite lättare vikter ett tag och lägga till ett konditionspass i veckan. 4 ggr styrka över eller underkropp, 1 ggn kondition intervall på maskin.

Jag har bara hållit på sedan februari och väldigt lite har hänt med minskad fettmassa och vikt.... Men du ger mig hopp igen!! Periodisk fasta har jag precis börjat med.

Vad har du för vikt på på dina övningar nu? Eller % av RM?

Tack för ett bra inlägg!

Kul att höra och också roligt att fler här inne skriver om träning.

Du har ju som sagt inte hållt på så länge än, fettprocenten kanske du inte kan se effekt på än. Sen om du är normalviktig så är det mkt svårare att sänka fettprocenten. Jag har ofta lagt mig på ca 500 kcal/dag när jag velat minska fettprocent. Men då blir det svårare att öka i styrka. I början är det ändå bra att lägga fokus på att bli starkare så att man kan lyfta tyngre och därmed få mer effekt av träningen senare. Om du tränar så mkt och äter lagom mycket så kommer fettprocenten att röra på sig.

Jag sänkte mina vikter 20% för några månader sedan, då jag dels kommit upp på för mig ganska tunga vikter och upplevde en platå men också tyckte det var skönt att växla till en period mer fokuserad på utförande än maxstyrka.

Nu har jag långsamt ökat igen på vikterna sedan en tid.

Enligt styrkestandard ligger jag strax under vältränad på bänkpress, mellan medel och vältränad på marklyft och nybörjare!!! på knäböj.

När det gäller knäböj så är det nya att jag varje pass ber någon ge feedback på mitt utförande när det gäller främst djupet och kroppshållning. Det jag märkte var att jag inte kom under parallell linje med låren när jag var uppe nära min egen kroppsvikt. Så nu när jag ligger på ca 75% av min kroppsvikt så kan jag bara göra 5 bra djupa repetitioner. Så jag går långsamt fram och ökar någon rep eller vikt varje pass.

Med bänkpressen och marklyftet går det lättare att öka med bibehållet utförande, men jag hoppas ta mig förbi mina tidigare platåer där snart.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att höra och också roligt att fler här inne skriver om träning.

Du har ju som sagt inte hållt på så länge än, fettprocenten kanske du inte kan se effekt på än. Sen om du är normalviktig så är det mkt svårare att sänka fettprocenten. Jag har ofta lagt mig på ca 500 kcal/dag när jag velat minska fettprocent. Men då blir det svårare att öka i styrka. I början är det ändå bra att lägga fokus på att bli starkare så att man kan lyfta tyngre och därmed få mer effekt av träningen senare. Om du tränar så mkt och äter lagom mycket så kommer fettprocenten att röra på sig.

Jag sänkte mina vikter 20% för några månader sedan, då jag dels kommit upp på för mig ganska tunga vikter och upplevde en platå men också tyckte det var skönt att växla till en period mer fokuserad på utförande än maxstyrka.

Nu har jag långsamt ökat igen på vikterna sedan en tid.

Enligt styrkestandard ligger jag strax under vältränad på bänkpress, mellan medel och vältränad på marklyft och nybörjare!!! på knäböj.

När det gäller knäböj så är det nya att jag varje pass ber någon ge feedback på mitt utförande när det gäller främst djupet och kroppshållning. Det jag märkte var att jag inte kom under parallell linje med låren när jag var uppe nära min egen kroppsvikt. Så nu när jag ligger på ca 75% av min kroppsvikt så kan jag bara göra 5 bra djupa repetitioner. Så jag går långsamt fram och ökar någon rep eller vikt varje pass.

Med bänkpressen och marklyftet går det lättare att öka med bibehållet utförande, men jag hoppas ta mig förbi mina tidigare platåer där snart.

Svarade egentligen inte på vilken % av RM jag tränar på. Jag kör ju omvänd pyramid på de tunga övningarna. Efter uppvärmning tar jag det tyngsta setet och sedan 3 set med minskande vikt men ökande antal reps.

Så på knäböj är mitt tyngsta set på mellan 5-8 reps och alltså ca 75% av max vikt. På marklyft ligger tyngsta setet också på ca 75% av mitt maxlyft. På bänkpress ligger det på 90%. Men sen på de lättare seten så gör jag mellan 6-14 reps så ganska lätta vikter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Liten träningsuppdatering måste man ju göra i denna gamla tråd! :)

Äntligen lite resultat på chins/pull ups träningen! Efter att ha minskat några fettkilon och övat flitigt på pull ups så kan jag nu göra 5x5 reps pull ups med raka ben och utan hjälpmedel. Men jag har ett smalt grepp fortfarande. Tänker att när jag kan göra 3x10 fina reps så ska jag bredda greppet också. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väcker denna gamla tråd med en liten träningsrapport:

Körde reverse pyramide viktade pull ups på gymmet i förrgår och attan vilken träningsvärk det gav.

3 med 30kg

4 med 25

5 med 20

6 med 15

7 med 10

8 med 5

8 oviktade

8 chin ups (handflatan mot mig)

6 commando pull ups

Hade tänkt försöka köra 10 reps på de avslutande oviktade seten men jag tog slut och syran slog till. Annars har det varit mest fokus på bänkpress sedan jag före jul gjorde omstart på gymmet. Före det var det fokus på paddling och löpning inför Åre Extreme Challenge(relay) och Lidingöloppet.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att du rapporterar styrketräning Melker! Jag skulle gärna vilja bli bättre på pull ups men har fastnat lite på ganska låga reps eftersom jag väger några kg mer än oktober. Just nu kör jag ändå hela pull ups med brett grepp och remmar. Det brukar bli 5 set med ca 3-5 reps . Sen kör jag 4x10 i maskinen och försöker öva på att hålla kroppen rakt under stången samt att dra med sidoryggmusklerna mer än armar.

Rapport på övrig styrkestandard just nu:

Bänkpress på mitt tunga pass gör jag 4 set med 3 reps på 45 kg. Maxade nyss på 47,5

Marklyft på tunga passet igår gjorde jag 4 set med 3 reps på 77,5 kg. Maxade nyss på 80 kg.

Knäböj på tunga passet 4 set med 5 reps på 52,5 kg. Maxade nyss på 57,5

Millitärpress tunga passet igår 4 set med 4 reps på 30 kg.

Just nu har jag ökat min styrka en period men också ökat lite i kroppsvikt. Vill gärna minska i fp igen och kunna göra mer pull ups, så styrkeökning är inte egentligen det jag fokuserar på, men samtidigt är det ju så man gör oftast, ökar vikterna och kör på med att försöka överträffa sitt max.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag sedan min omstart i december kört 10 av 12 veckor på Sheikos vanliga bänkpressprogram. Tycker det ger utmärkt grund men de sista veckorna när det blir lättare inför formtoppning tappar jag istället styrka. Hoppade då över på det mer progressiva Mad Cow, dvs 5*5 där jag lastar på 2,5kg så fort jag klarar alla lyft. det gav snabba förbättringar och mitt gamla pers ficks stryka på foten :)

125 kg åker nu upp (ca 50% över min kroppsvikt).

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, intressant att se denna mycket långa tråd dyka upp igen. Kanske inte så många som vill prata styrketräning här nu? 

Jag kör på med de tunga basövningarna, men har börjat komplettera med en del rörelse och balansövningar, med hjälp av en PT. Jag upplever att styrketräning, muskelmassa över den man får av vanligt ”kontorssittarliv” är till stor hjälp för viktbalans, vardagsstyrka och att hålla en bra kroppskomposition, samt för att äta hälsosamt.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och jag har kört postural träning hela hösten, med mig själv som vikt. Skitjobbigt eftersom just den muskelkedjan som ska hålla mig upprätt varit/är så svag. Tyvärr har min inställning till den typen av träning inte ändrats, det är fortfarande pisstråkigt, men jag inser vikten (haha!) av att göra den. Det har tagit 3mån att kunna utföra de flesta övningar rätt, vissa har jag en del kvar på. Inte alltid lätt att hitta rätt muskel att jobba med samtidigt som man ska ligga på rygg, hålla ihop skulderbladen, lyfta ena benet och göra nåt med det andra med nån muskel man inte visste att man har, och utan att ligga ojämnt på bäckenet. Varje pass tar ca 1,5tim och ska utföras 5-7ggr/v.

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, MariaF sade:

Och jag har kört postural träning hela hösten, med mig själv som vikt. Skitjobbigt eftersom just den muskelkedjan som ska hålla mig upprätt varit/är så svag. Tyvärr har min inställning till den typen av träning inte ändrats, det är fortfarande pisstråkigt, men jag inser vikten (haha!) av att göra den. Det har tagit 3mån att kunna utföra de flesta övningar rätt, vissa har jag en del kvar på. Inte alltid lätt att hitta rätt muskel att jobba med samtidigt som man ska ligga på rygg, hålla ihop skulderbladen, lyfta ena benet och göra nåt med det andra med nån muskel man inte visste att man har, och utan att ligga ojämnt på bäckenet. Varje pass tar ca 1,5tim och ska utföras 5-7ggr/v.

Den träning du beskriver liknar en del rörelse/smidighetsträning jag testat ibland och jag håller med om att den kan upplevas monoton. Det som är roligt med styrketräning, tycker jag, är fria vikter och enkla basövningar, som chins, marklyft, squats, bänkpress, overhead press. 😀

• Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Postural träning handlar ju just om att stärka de muskler som borde hållit mig uppe och vars svaghet andra muskler kompenserat för (jag tror att min dåliga hållning bidrar till ont i höften när jag springer långt). Jag har tränat "vanlig styrketräning" på gym också, både fria vikter och maskiner. Som längst har jag hållit i 1år och det var vid senaste försöket på gym (har en del vikter, kettlebells mm i källaren också) men... nä, det ger mig ingenting. Ja, förutom de där snygga bicepsen jag hade det året, då! ;) Men styrka ÄR viktigt så ibland önskar jag att jag tyckt det vore skoj, lättare att motivera sig att göra det då. Funderar på att prova bryta av joggingen med det i skogen nån gång om jag hittar nån lämplig stock (läs: pinne) eller så att lyfta. Squats funkar ju var som helst.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

Postural träning handlar ju just om att stärka de muskler som borde hållit mig uppe och vars svaghet andra muskler kompenserat för (jag tror att min dåliga hållning bidrar till ont i höften när jag springer långt). Jag har tränat "vanlig styrketräning" på gym också, både fria vikter och maskiner. Som längst har jag hållit i 1år och det var vid senaste försöket på gym (har en del vikter, kettlebells mm i källaren också) men... nä, det ger mig ingenting. Ja, förutom de där snygga bicepsen jag hade det året, då! ;) Men styrka ÄR viktigt så ibland önskar jag att jag tyckt det vore skoj, lättare att motivera sig att göra det då. Funderar på att prova bryta av joggingen med det i skogen nån gång om jag hittar nån lämplig stock (läs: pinne) eller så att lyfta. Squats funkar ju var som helst.

Hur någonting blir roligt...För mig börjar det ofta inte med att det är roligt, utan när jag fördjupat mig, lärt mig mer, utvecklats, kunnat avancera, förvåna mig själv med små framgångar, fått reella resultat, som det blir just roligt. I bästa fall kan det innan dess ändå vara intressant, kännas bra, vara givande på olika sätt så att jag håller på. Men sånt som är trist och inte ger mig något (så som det är för dig med styrketräning) kan jag ha riktigt svårt för att hålla på med. Varför skulle man ens göra det om det finns annat att välja på! Om man tittar på tränande som har biceps så kan du ju välja massor av annat som kanske är kul: paddla kajak, spela tennis,trädgårdsarbete, klättra, cross fit...:)

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-01-04 at 06:46, MariaF sade:

Varje pass tar ca 1,5tim och ska utföras 5-7ggr/v.

😱

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-01-04 at 06:46, MariaF sade:

Och jag har kört postural träning hela hösten, med mig själv som vikt. Skitjobbigt eftersom just den muskelkedjan som ska hålla mig upprätt varit/är så svag. Tyvärr har min inställning till den typen av träning inte ändrats, det är fortfarande pisstråkigt, men jag inser vikten (haha!) av att göra den. 

Nu har jag inte hängt med i alla trådar men förmodligen har du hittat den optimala träningen för dina problem men.... att ha pisstråkigt så stor del av fritiden ..... det låter inte optimalt. Tänk om du skulle ägna den tiden åt något roligt eller flera roliga saker som bara når 75 % av optimum, tror ändå att pisstråkigheten drar ner det optimala med minst 25%. Vad bra du skulle kunna bli på karate, tango, bågskytte, ridning eller det som Angelico föreslog på den tiden. 

Förresten inbillar jag mig att jag blir bättre i höften om jag skjuter ifrån med vaden ordentligt när jag går på industrigolvet om dagarna. Får för mig att det leder till att jag sätter ner nästa fot på ett bättre sätt. Alltså inte dunkar ner hälen så hårt eller alls.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, Vittvrak sade:

Nu har jag inte hängt med i alla trådar men förmodligen har du hittat den optimala träningen för dina problem men.... att ha pisstråkigt så stor del av fritiden ..... det låter inte optimalt.

Tyvärr blir det lätt att man primärt jobbar med de stora musklerna när man tränar styrka. Naturligtvis åker de små med - under förutsättning att de fungerar som de ska, men det gör inte mina. Mina stora muskler går då in och kompenserar och de små blir allt svagare. Det ska väl förhoppningsvis inte krävas 1,5tim varje dag, resten av livet. Att bygga om kroppen gör man tyvärr inte på en kvart. Jag måste komma åt grundfelet, dvs min dåliga hållning. För att kunna börja jobba med mina höfter och höftböjare, var jag tvungen att bryta loss ryggen. Då är det sträcka och tänja som gäller. Länge. Jag blir alltså inte direkt svettig av min styrketräning men måste lägga den här tiden för att kunna stärka kroppen så att den klarar det jag älskar - att springa. 
Igår kväll satt jag och botaniserade på Ivan Rodriguez Rivieras sida, Running in systems. (Ivan samarbetar med Phil Maffetone.) Just vikten av att ha rätt kroppshållning för att klara att springa långt poängteras om och om igen. Jag köpte ju en springbok av Nicholas Romanov, POSE method of running, som jag först blev lite besviken på. Jag ville ju lära mig att springa rätt (framfotsisättning istället för hälisättning) men fick en bok där 75% av sidantalet är styrkeövningar! Sen är det ett långt kapitel om han bakgrund (bl a tränare för Sovjets olympiska löpare). Enl. Romanov är styrka viktigt "to prepare the body for the impact of running", dvs kroppens ben, muskler och leder måste fungera tillsammans som tänkt för att kroppen ska klara våra två gångarter (gå/springa) under längre tid. Hur många har inte ont i ett knä och kan inte springa eller klarar max några kilometers promenad för att det gör ont nånstans, inte bara i luftrören pga dålig kondis?

13 timmar sedan, Vittvrak sade:

Förresten inbillar jag mig att jag blir bättre i höften om jag skjuter ifrån med vaden ordentligt när jag går på industrigolvet om dagarna.

Enligt Romanov ska man inte skjuta ifrån alls. Åtminstone inte när man springer. Man ska lyfta fötterna. Det som skapar förflyttningen framåt är gravitationen, dvs man lutar sig framåt. Skjuter man ifrån använder man muskelkraft till att pressa foten nedåt-bakåt, medan man egentligen vill åt motsatt håll vilket alltså är slöseri med energi. Det blir väldigt tydligt hur han menar när man står och lyfter fötterna (springer om man så vill) på stället och bara flyttar tyngdpunkten en aning framåt, då springer man.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

Tyvärr blir det lätt att man primärt jobbar med de stora musklerna när man tränar styrka. Naturligtvis åker de små med - under förutsättning att de fungerar som de ska, men det gör inte mina. Mina stora muskler går då in och kompenserar och de små blir allt svagare. Det ska väl förhoppningsvis inte krävas 1,5tim varje dag, resten av livet. Att bygga om kroppen gör man tyvärr inte på en kvart. Jag måste komma åt grundfelet, dvs min dåliga hållning. För att kunna börja jobba med mina höfter och höftböjare, var jag tvungen att bryta loss ryggen. Då är det sträcka och tänja som gäller. Länge. Jag blir alltså inte direkt svettig av min styrketräning men måste lägga den här tiden för att kunna stärka kroppen så att den klarar det jag älskar - att springa. 
Igår kväll satt jag och botaniserade på Ivan Rodriguez Rivieras sida, Running in systems. (Ivan samarbetar med Phil Maffetone.) Just vikten av att ha rätt kroppshållning för att klara att springa långt poängteras om och om igen. Jag köpte ju en springbok av Nicholas Romanov, POSE method of running, som jag först blev lite besviken på. Jag ville ju lära mig att springa rätt (framfotsisättning istället för hälisättning) men fick en bok där 75% av sidantalet är styrkeövningar! Sen är det ett långt kapitel om han bakgrund (bl a tränare för Sovjets olympiska löpare). Enl. Romanov är styrka viktigt "to prepare the body for the impact of running", dvs kroppens ben, muskler och leder måste fungera tillsammans som tänkt för att kroppen ska klara våra två gångarter (gå/springa) under längre tid. Hur många har inte ont i ett knä och kan inte springa eller klarar max några kilometers promenad för att det gör ont nånstans, inte bara i luftrören pga dålig kondis?

Enligt Romanov ska man inte skjuta ifrån alls. Åtminstone inte när man springer. Man ska lyfta fötterna. Det som skapar förflyttningen framåt är gravitationen, dvs man lutar sig framåt. Skjuter man ifrån använder man muskelkraft till att pressa foten nedåt-bakåt, medan man egentligen vill åt motsatt håll vilket alltså är slöseri med energi. Det blir väldigt tydligt hur han menar när man står och lyfter fötterna (springer om man så vill) på stället och bara flyttar tyngdpunkten en aning framåt, då springer man.

Jag har liknande erfarenhet som du Maria, av stärkande och stöttande träning som komplement till min huvudträning (styrketräning). För mig handlar det om att bli mer rörlig, stärka fotleder, stabilitet i ben och höft. Det har gjort stor skillnad med ett år av denna komplettering. Dock inga 1,5 timmarspass, utan ca 10 minuter varje styrkepass och sedan ca 30 minuter de övriga tre veckodagarna. 

Jag har nu lite stabilare fot, rakare linje fot-höft och mindre spänningar och värk i benen efter träning. Känner mig till och med lite mjukare i kroppen ibland 🙂

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg