Leia Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Det kommer en föreläsare till mitt jobb, vårdcentral, en dietist som heter Satu Kettunen, som ska prata om Nordiska näringsrekommendationer. När jag googlar henne kommer det upp en hemsida som heter Perspektiv, om socker och hälsa, skapad av Nordic Suger. Det finns också en tidning som ges ut, som heter likadant. I tidningen/hemsidan intervjuas några dietister om NN, bland andra Satu Kettunen. Så då är frågan, vet hon om att hon är med på denna sajt? Har hon godkänt det? Verkar det inte lite konstigt? En uppenbar partsinlaga som detta är. Trovärdigheten hos föreläsaren dalar ju, i mina ögon. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Vilken hemsk sida... http://perspektiv.nu/sv/start.aspx 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Jodå, klart hon vet det. Sockerindustrins tidning Perspektiv har funnits länge och är välkänd bland dietister och nutritionister. Själv är jag prenumerant (den är gratis) sedan många år tillbaka och det är alltid lika underhållande läsning om hur sockerindustrin försöker leda i bevis att socker är ofarligt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Det kommer en föreläsare till mitt jobb, vårdcentral, en dietist som heter Satu Kettunen, som ska prata om Nordiska näringsrekommendationer. När jag googlar henne kommer det upp en hemsida som heter Perspektiv, om socker och hälsa, skapad av Nordic Suger. Det finns också en tidning som ges ut, som heter likadant. I tidningen/hemsidan intervjuas några dietister om NN, bland andra Satu Kettunen. Så då är frågan, vet hon om att hon är med på denna sajt? Har hon godkänt det? Verkar det inte lite konstigt? En uppenbar partsinlaga som detta är. Trovärdigheten hos föreläsaren dalar ju, i mina ögon. Totalt omoraliskt i mina ögon! Finns det inte nog med människor som äter tillräckligt mycket socker ändå. Måste de ha speciella lobbyister som uppmanar sjukvårdspersonal att de ska rekommendera socker till diabetiker också? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Det kommer en föreläsare till mitt jobb, vårdcentral, en dietist som heter Satu Kettunen, som ska prata om Nordiska näringsrekommendationer. När jag googlar henne kommer det upp en hemsida som heter Perspektiv, om socker och hälsa, skapad av Nordic Suger. Det finns också en tidning som ges ut, som heter likadant. I tidningen/hemsidan intervjuas några dietister om NN, bland andra Satu Kettunen. Så då är frågan, vet hon om att hon är med på denna sajt? Har hon godkänt det? Verkar det inte lite konstigt? En uppenbar partsinlaga som detta är. Trovärdigheten hos föreläsaren dalar ju, i mina ögon. Men herrejösses, man baxnar!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Vad jag såg var hon med i en intervju om nordiska näringsrekommendationerna, från det till betald lobbyist är det ändå ett litet hopp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leia Posted March 18, 2014 Author Share Posted March 18, 2014 Hon är tror jag anställd av landstinget Gävleborg. Hon har ett leggat yrke ju, borde det inte borga för att man är extra försiktig med sånt? När man ska åka runt och föreläsa bland vårdpersonal, att man är "ren". Men det var väl som när de lokala dietisterna på sjukhuset ordnade föreläsningar för hjärtsjuka och använde bilder med Unilevers logga. Kanske hade de bara inte reflekterat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Jag hade ifrågasatt hennes trovärdighet på plats under föreläsningen. Sån är jag! Blir man betald av sockerindustrin och ska föreläsa hälsa får man ta konsekvenserna av att uppmärksamma människor säger ifrån! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Hade ni blivit lika upprörda om hon hade funnits med på en sida om fett? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marja-Liisa Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Om hon skulle vara med i sida för Becel tex . Naturlig animalisk fett är hälsosamt och fett är ju nödvändigt, socker ej. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aros Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Det här är inte mer konstigt än de broschyrer som diabetessköterskorna delar ut till nyupptäckta diabetiker. Alla uppmanar en att använda tallriksmodellen, dvs lite kött och fett, samt gärna tre frukter per dag och mycket stärkelserik mat. Den jag fick var tillverkad av samma företag som tillverkar Becel. Allt åkte mycket pricksäkert ned i pappersbingen när jag kom hem. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Nåja. Nu nämns ju inte ordet "socker" med ett ord i den intervjun där hon är med. De frågar visserligen klokt nog inte om socker heller utan bara om NNR. Det de mest pratar om och är lite glada över är att betydelsen av fysisk aktivitet hamnat lite mer i fokus och det har de ju rätt i att det är bra. Resten av publikationen är bara skrattretande (eller skrämmande, beroende på hur lättskrämd man är haha). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Peter B Posted March 18, 2014 Popular Post Share Posted March 18, 2014 Rådet på sajten till diabetiker att byta ut fett mot 5-10 gram socker när man lagar en måltid är ju en riktig höjdare. 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Hade ni blivit lika upprörda om hon hade funnits med på en sida om fett? Antagligen inte! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Appråpå dietister som är dåligt pålästa så har nu apoteket kommit fram med en produkt som ska lösa problemet under undervisningen. Ta en titt på denna länk: https://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/handladirekt.aspx?produktkategori=OgonoOron_Oron_Horsel_LjudoHorselFritt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leia Posted March 18, 2014 Author Share Posted March 18, 2014 Jag har själv ett "leggat" yrke och är noga med vad lierar mig med och i vilka sammanhang jag återfinns i. Trovärdigheten är superviktig. Om jag intervjuades av en intressegrupp skulle jag vilja godkänna innehållet på sajten innan jag gav mitt medgivande. Man kan ju antas få en ersättning eller fördel av att ha blivit intervjuad, eller att man godkänner övrig text. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts