Jump to content

Socker och hälsa, intervjuer med dietister

Leia

Recommended Posts

Det kommer en föreläsare till mitt jobb, vårdcentral, en dietist som heter Satu Kettunen, som ska prata om Nordiska näringsrekommendationer. När jag googlar henne kommer det upp en hemsida som heter Perspektiv, om socker och hälsa, skapad av Nordic Suger. Det finns också en tidning som ges ut, som heter likadant. I tidningen/hemsidan intervjuas några dietister om NN, bland andra Satu Kettunen.

Så då är frågan, vet hon om att hon är med på denna sajt? Har hon godkänt det? Verkar det inte lite konstigt? En uppenbar partsinlaga som detta är. Trovärdigheten hos föreläsaren dalar ju, i mina ögon.

• Like 1

Jodå, klart hon vet det. Sockerindustrins tidning Perspektiv har funnits länge och är välkänd bland dietister och nutritionister. Själv är jag prenumerant (den är gratis) sedan många år tillbaka och det är alltid lika underhållande läsning om hur sockerindustrin försöker leda i bevis att socker är ofarligt.

• Like 4

Det kommer en föreläsare till mitt jobb, vårdcentral, en dietist som heter Satu Kettunen, som ska prata om Nordiska näringsrekommendationer. När jag googlar henne kommer det upp en hemsida som heter Perspektiv, om socker och hälsa, skapad av Nordic Suger. Det finns också en tidning som ges ut, som heter likadant. I tidningen/hemsidan intervjuas några dietister om NN, bland andra Satu Kettunen.

Så då är frågan, vet hon om att hon är med på denna sajt? Har hon godkänt det? Verkar det inte lite konstigt? En uppenbar partsinlaga som detta är. Trovärdigheten hos föreläsaren dalar ju, i mina ögon.

Totalt omoraliskt i mina ögon! Finns det inte nog med människor som äter tillräckligt mycket socker ändå. Måste de ha speciella lobbyister som uppmanar sjukvårdspersonal att de ska rekommendera socker till diabetiker också?

Men herrejösses, man baxnar!!!

Hon är tror jag anställd av landstinget Gävleborg. Hon har ett leggat yrke ju, borde det inte borga för att man är extra försiktig med sånt? När man ska åka runt och föreläsa bland vårdpersonal, att man är "ren".

Men det var väl som när de lokala dietisterna på sjukhuset ordnade föreläsningar för hjärtsjuka och använde bilder med Unilevers logga. Kanske hade de bara inte reflekterat.

Det här är inte mer konstigt än de broschyrer som diabetessköterskorna delar ut till nyupptäckta diabetiker. Alla uppmanar en att använda tallriksmodellen, dvs lite kött och fett, samt gärna tre frukter per dag och mycket stärkelserik mat. Den jag fick var tillverkad av samma företag som tillverkar Becel. Allt åkte mycket pricksäkert ned i pappersbingen när jag kom hem.

• Like 1

Nåja. Nu nämns ju inte ordet "socker" med ett ord i den intervjun där hon är med. De frågar visserligen klokt nog inte om socker heller utan bara om NNR.

Det de mest pratar om och är lite glada över är att betydelsen av fysisk aktivitet hamnat lite mer i fokus och det har de ju rätt i att det är bra.  :)

Resten av publikationen är bara skrattretande (eller skrämmande, beroende på hur lättskrämd man är haha).

• Like 1

Jag har själv ett "leggat" yrke och är noga med vad lierar mig med och i vilka sammanhang jag återfinns i. Trovärdigheten är superviktig. Om jag intervjuades av en intressegrupp skulle jag vilja godkänna innehållet på sajten innan jag gav mitt medgivande. Man kan ju antas få en ersättning eller fördel av att ha blivit intervjuad, eller att man godkänner övrig text.

• Like 1