Popular Post Modesty Posted March 18, 2014 Popular Post Share Posted March 18, 2014 Nu har en ny meta analys om fett publicerats som visade på null och intet samband mellan mättat fett och kardiovaskulär sjukdom. Ann Fernholm har skrivit om detta och här kan du läsa mer (naturligtvis har det upprört de som fortfarnade tror att mättat fett ger CVD, men en del trevliga rubriker här i UK) - http://www.medscape.com/viewarticle/822092 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Ja, det verkar lite kört för den där gamla hypotesen med mättat fett och kolesterol... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Ja, det verkar lite kört för den där gamla hypotesen med mättat fett och kolesterol... Lite? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted March 18, 2014 Author Share Posted March 18, 2014 Men här håller man den varmt om hjärtat trots att studien delvis bekostats av British Heart Foundation (de hade nog hoppats på ett annat resultat) http://www.bbc.co.uk/news/health-26622399 Nåja man hoppas att droppen urholkar stenen eller så ska man vara glad så länge man får ha sitt smör och sin kokosolja i fred. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Jag läste på Ann Fernholms sida och där står så här "Studien visar att även enkelomättade fettsyror, som det finns mycket av i olivolja, och fleromättade fettsyror, som det finns stora mängder solrosolja, majsolja, rapsolja, är neutralt för hjärtat. Det fanns en svag koppling mellan omega-3-fett från fisk och ett skydd mot kranskärlsjukdom, men den var inte statistiskt signifikant. Transfetter är däremot kopplade till en ökad risk för kranskärlssjukdom." Här basunerar kostdoktorn ut att smör är ofarligt men vad är dom har titta på egentligen? Sedan pratas det om mättat fett men det finns ju många sorters mättat fett som inte är smör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Jag läste på Ann Fernholms sida och där står så här "Studien visar att även enkelomättade fettsyror, som det finns mycket av i olivolja, och fleromättade fettsyror, som det finns stora mängder solrosolja, majsolja, rapsolja, är neutralt för hjärtat. Det fanns en svag koppling mellan omega-3-fett från fisk och ett skydd mot kranskärlsjukdom, men den var inte statistiskt signifikant. Transfetter är däremot kopplade till en ökad risk för kranskärlssjukdom." Här basunerar kostdoktorn ut att smör är ofarligt men vad är dom har titta på egentligen? Sedan pratas det om mättat fett men det finns ju många sorters mättat fett som inte är smör. Det är en metaanalys, där man gjort ett försök att sammanställa resultaten från många studier. Man har tittat på observationsstudier, och i dem har man inte sett kopplingar till hjärt- och kärlsjukdom varken för fleromättat, enkelomättat eller mättat fett. Däremot transfetter. Man har i en del observationsstudier mätt koncentration i blodet av olika fettsyror. Där tycktes långkedjiga fleromättade fettsyror vara kopplade till lägre risk, både omega-3 (EPA, DHA, DPA) och omega-6 (AA). Även heptadekansyra som finns i mjölkfett var koppat till lägre risk. Man såg inga andra kopplingar, inte heller till transfetter. I randomiserade interventionsstudier såg man ingen verkan (ur hjärtsynpunkt) med tillskott av omega-3 eller omega-6. Slutsatsen är att det inte tycks vara så viktigt vilka sorters fett man äter. Jag tror också att både exakta mängden fett och ingående fettsyror är betydligt mindre viktiga än kvaliteten på maten och råvarorna. Mindre processat skräp är så oändligt mycket viktigare, så om det finns någon effekt av fettmängd/ olika fettsyror så drunknar det i annat. Disclaimer: Jag har inte läst själva studien, utan Guyenets sammanfattning här: http://wholehealthsource.blogspot.com/2014/03/new-review-paper-on-dietary-fat-and.html 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Jag läste på Ann Fernholms sida och där står så här "Studien visar att även enkelomättade fettsyror, som det finns mycket av i olivolja, och fleromättade fettsyror, som det finns stora mängder solrosolja, majsolja, rapsolja, är neutralt för hjärtat. Det fanns en svag koppling mellan omega-3-fett från fisk och ett skydd mot kranskärlsjukdom, men den var inte statistiskt signifikant. Transfetter är däremot kopplade till en ökad risk för kranskärlssjukdom." Här basunerar kostdoktorn ut att smör är ofarligt men vad är dom har titta på egentligen? Sedan pratas det om mättat fett men det finns ju många sorters mättat fett som inte är smör. "Data Synthesis: There were 32 observational studies (530 525 participants) of fatty acids from dietary intake; 17 observational studies (25 721 participants) of fatty acid biomarkers; and 27 randomized, controlled trials (103 052 participants) of fatty acid supplementation. In observational studies, relative risks for coronary disease were 1.02 (95% CI, 0.97 to 1.07) for saturated, 0.99 (CI, 0.89 to 1.09) for monounsaturated, 0.93 (CI, 0.84 to 1.02) for long-chain ω-3 polyunsaturated, 1.01 (CI, 0.96 to 1.07) for ω-6 polyunsaturated, and 1.16 (CI, 1.06 to 1.27) for trans fatty acids when the top and bottom thirds of baseline dietary fatty acid intake were compared. Corresponding estimates for circulating fatty acids were 1.06 (CI, 0.86 to 1.30), 1.06 (CI, 0.97 to 1.17), 0.84 (CI, 0.63 to 1.11), 0.94 (CI, 0.84 to 1.06), and 1.05 (CI, 0.76 to 1.44), respectively. There was heterogeneity of the associations among individual circulating fatty acids and coronary disease. In randomized, controlled trials, relative risks for coronary disease were 0.97 (CI, 0.69 to 1.36) for α-linolenic, 0.94 (CI, 0.86 to 1.03) for long-chain ω-3 polyunsaturated, and 0.89 (CI, 0.71 to 1.12) for ω-6 polyunsaturated fatty acid supplementations. Limitation: Potential biases from preferential publication and selective reporting. Conclusion: Current evidence does not clearly support cardiovascular guidelines that encourage high consumption of polyunsaturated fatty acids and low consumption of total saturated fats." (http://annals.org/article.aspx?articleid=1846638&resultClick=3) Bla bla bla. Transfetter är råttgift. Resten är mums för Måns. Att jag sen väljer bort hårt bearbetade växtoljor beror mer på hur de produceras ån att jag tror att de är farliga. Jungfrupressad rapsolja smakar och luktar gräs vilket begränsar användningsområdet betydligt. Den fabriksframställda eeh, nej tack. Det är INTE på fettkvalitet (förutom att de verkligen borde kämpa vidare mot transfetter och sluta tjata om mättat fett..) energin ska läggas. Den ska läggas på KVALITETEN på maten, ekologisk hållbarhet o.s.v. Fördelningen på macronutienterna spelar i min åsikt NOLL roll. NOLL.Inuiterna levde gott på sin fördelning, andra har levt gott på tvärtomfördelning. INGEN lever gott i längden på västerländsk "mat" med mängder av socker och sönderbearbetat Frankenwheat. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 "Data Synthesis: There were 32 observational studies (530 525 participants) of fatty acids from dietary intake; 17 observational studies (25 721 participants) of fatty acid biomarkers; and 27 randomized, controlled trials (103 052 participants) of fatty acid supplementation. In observational studies, relative risks for coronary disease were 1.02 (95% CI, 0.97 to 1.07) for saturated, 0.99 (CI, 0.89 to 1.09) for monounsaturated, 0.93 (CI, 0.84 to 1.02) for long-chain ω-3 polyunsaturated, 1.01 (CI, 0.96 to 1.07) for ω-6 polyunsaturated, and 1.16 (CI, 1.06 to 1.27) for trans fatty acids when the top and bottom thirds of baseline dietary fatty acid intake were compared. Corresponding estimates for circulating fatty acids were 1.06 (CI, 0.86 to 1.30), 1.06 (CI, 0.97 to 1.17), 0.84 (CI, 0.63 to 1.11), 0.94 (CI, 0.84 to 1.06), and 1.05 (CI, 0.76 to 1.44), respectively. There was heterogeneity of the associations among individual circulating fatty acids and coronary disease. In randomized, controlled trials, relative risks for coronary disease were 0.97 (CI, 0.69 to 1.36) for α-linolenic, 0.94 (CI, 0.86 to 1.03) for long-chain ω-3 polyunsaturated, and 0.89 (CI, 0.71 to 1.12) for ω-6 polyunsaturated fatty acid supplementations. Limitation: Potential biases from preferential publication and selective reporting. Conclusion: Current evidence does not clearly support cardiovascular guidelines that encourage high consumption of polyunsaturated fatty acids and low consumption of total saturated fats." (http://annals.org/article.aspx?articleid=1846638&resultClick=3) Bla bla bla. Transfetter är råttgift. Resten är mums för Måns. Att jag sen väljer bort hårt bearbetade växtoljor beror mer på hur de produceras ån att jag tror att de är farliga. Jungfrupressad rapsolja smakar och luktar gräs vilket begränsar användningsområdet betydligt. Den fabriksframställda eeh, nej tack. Det är INTE på fettkvalitet (förutom att de verkligen borde kämpa vidare mot transfetter och sluta tjata om mättat fett..) energin ska läggas. Den ska läggas på KVALITETEN på maten, ekologisk hållbarhet o.s.v. Fördelningen på macronutienterna spelar i min åsikt NOLL roll. NOLL.Inuiterna levde gott på sin fördelning, andra har levt gott på tvärtomfördelning. INGEN lever gott i längden på västerländsk "mat" med mängder av socker och sönderbearbetat Frankenwheat. Är det skillnad på olika sorters transfett eller är dom lika skadliga allihop? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Är det skillnad på olika sorters transfett eller är dom lika skadliga allihop? Universalsvaret: det beror på. Naturligt förekommande transfett är nog inte så farligt som de syntetiska man får av partiell härdning industriellt. Vi som äter nötkött får i oss en del transfett, CLA som är naturligt förekommande. http://sv.wikipedia.org/wiki/CLA (artikeln är ofullständig). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Universalsvaret: det beror på. Naturligt förekommande transfett är nog inte så farligt som de syntetiska man får av partiell härdning industriellt. Vi som äter nötkött får i oss en del transfett, CLA som är naturligt förekommande. http://sv.wikipedia.org/wiki/CLA (artikeln är ofullständig). Jag är ju själv skeptisk mot manipulerat fett men artikeln gör ju ingen skillnad. Jag läste häromdagaen att konjugerad linolsyra (CLA) kan ha negativa effekter men jag visste inte att det var en transfettsyra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Jag är ju själv skeptisk mot manipulerat fett men artikeln gör ju ingen skillnad. Jag läste häromdagaen att konjugerad linolsyra (CLA) kan ha negativa effekter men jag visste inte att det var en transfettsyra. Vad jag har läst om detta är att i den industriella produktionen av transfetter så förändras molekylstrukturen på fettet och blir därmed mer reagent (och farligt). 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Är det skillnad på olika sorters transfett eller är dom lika skadliga allihop? Jag har aldrig sett forskning där man har isolerat naturligt förekommande transfetter och sen jämfört dem med industriellt tillverkade transfetter. Det kan mycket väl finnas, jag har bara aldrig stött på det, men det jag inte vet kan fylla Atlanten och lite till, haha. En fingervisning till en "educated guess" är att svaret är nej. Just mjölkfetter har ju, hör och häpna!, en risksänkande effekt på hjärtsjukdom och de är en av de stora källorna till naturligt förekommande transfetter (även om de naturligt förekommande transfetterna utgör en försvinnande liten del av fettet i sig.). "En annan faktor är att det enligt en del studier, bland annat av den omfattande amerikanska Nurse's Health Study och den finska undersökningen Alfa-Tocopherol, Beta-Carotene Cancer Prevention Study, framkommit att naturligt förekommande transfetter från idisslare inte är skadliga på samma sätt som industriella transfetter. I båda undersökningarna fanns det ett samband mellan intaget av industriellt framställda transfetter och förekomsten av hjärt- och kärlsjukdomar, medan det fanns ett samband mellan transfetter från idisslare och minskad förekomst av hjärt-kärlsjukdomar, även om detta samband var mer osäkert.[6] De naturliga transfettsyrorna i mjölkfett, CLA och vaccensyra, har i djurförsök visat sig förebygga vissa cancerformer och ateroskleros.[7]" (http://sv.wikipedia.org/wiki/Transfett) Wikipedia, jag vet. Inte guldstandard och dessutom är ju NHS en observationsstudie men det är inte den enda studien som givit den här fingervisningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Jag undrade lite eftersom det blev rött för transfett över en viss gräns här https://cronometer.com/ även om det endast var naturliga fetter som registrerades. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Jag är ju själv skeptisk mot manipulerat fett men artikeln gör ju ingen skillnad. Jag läste häromdagaen att konjugerad linolsyra (CLA) kan ha negativa effekter men jag visste inte att det var en transfettsyra. Det finns lite studier om att CLA , men framförallt mejerifett är hälsosamt.. bland annat svenska sådana.. varvid rekomendationen blev.. ät margarin.. (Västerbottensprojektet)! CLA kan du köpa på hälsokosten för att bosta din hälsa och undvika CVD! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Jag undrade lite eftersom det blev rött för transfett över en viss gräns här https://cronometer.com/ även om det endast var naturliga fetter som registrerades. Det enda som med säkerhet kan faställas är att industriellt framställda transfetter är skadliga! Förklaringen till detta lär vara att de har en annan CIS-form.. än naturliga transfetter! "Senare års forskning har emellertid inte kunnat stödja hypotesen att vare sig höga intag av totalfett eller av mättat fett är farliga. Harvardgruppen har i en serie studier [2, 3] visat att högt intag av vare sig totalfett eller mättat fett var associerat med risk att insjukna i hjärt–kärlsjukdom. I Malmö har vi visat närmast identiska fynd som i Harvardgruppens studier vad gäller effekter av totalt energiintag och fettintag baserat på prospektiva data från Malmö Kost Cancer, en stor befolkningsstudie (n=28098) med en kostregistrering vid baslinjeundersökningen 1992–1996 [4-6]. Populationsbaserade studier av intag av totalfett respektive mättat fett i relation till risken att utveckla bröstcancer [7] och koloncancer [8] har inte heller kunnat påvisa ett signifikant positivt risksamband. Nyligen presenteras tre publikationer baserade på samma amerikanska kvinnoprojekt – The Women´s Health Initiative (WHI). Hela 19000 kvinnor minskade sitt intag av fett från i medeltal 38 procent till 29 procent under åtta år. Även intaget av mättat fett sjönk signifikant: 3 procent jämfört med intaget i kontrollgruppen. Förändringen påverkade dock inte risken för bröstcancer [9], tjocktarmscancer [10] eller hjärt–kärlsjukdom [11]. Resultaten är i linje med de tidigare nämnda observationsstudierna från Harvard och Malmö: andelen fett i kosten förefaller inte påverka risken för dessa allvarliga sjukdomar." http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=8291 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Det verkar överhuvud taget mycket rimligt att naturligt förekommande transfetter, som dessutom är molekylärt annorlunda, inte utgör någon risk, medan de industriellt framställda, som ju är helt nya för vår organism, kan vara problematiska. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Av vad jag läst i denna tråd har jag fått uppfattningen att solrosolja och majsolja är ofarliga. Det strider mot vad jag tidigare läst på detta forum. Är det riktigt uppfattat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Av vad jag läst i denna tråd har jag fått uppfattningen att solrosolja och majsolja är ofarliga. Det strider mot vad jag tidigare läst på detta forum. Är det riktigt uppfattat? Ja majsolja har väl horn och svans... Kommer inte ihåg varför. Solrosolja har väl för mycket omega 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Av vad jag läst i denna tråd har jag fått uppfattningen att solrosolja och majsolja är ofarliga. Det strider mot vad jag tidigare läst på detta forum. Är det riktigt uppfattat? Ja.. det väl som med kolhydraterna.. helt ofarligt.. men vissa får problem vid överkonsumtion och allt för hög raffineringsgrad. När det gäller Omega-6 handlar det om Eikosanoidsystemet.. och äter du inte fet vildfångad fisk två-tre gånger i veckan lär du få ta motmedel som Omega-3. För.. de skall vara/intas i balans. Sen så.. studier av det här slaget handlar om vad folk äter som grupp.. dvs även om någon levde av att dricka solrosolja så lär det inte slå igenom.. iomed att de andra äter en mer balanserad diet. Såå det handlar altså om en högst normal konsumtion av både solrosolja och majsolja.. tror faktist att konsumtionen av olivolja är större.. hur man än räknar. Altså, för att vara på säkra sidan.. drick inte solrosolja via glas.. gäller för övrigt att äta smör via sked oxå! Frågan är hur det fungerar i kroppen.. bränner du det som energi lär det inte vara farligt så länge du får motsvarande mängd fet fisk eller omega-3 kapslar. Här har vi män en viss fördel.. likaså konstaterat på grupp.. män har högre muskelmassa, bränner mer fett.. får därmed lägre halt Omega-6 i blodet av samma intag. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Av vad jag läst i denna tråd har jag fått uppfattningen att solrosolja och majsolja är ofarliga. Det strider mot vad jag tidigare läst på detta forum. Är det riktigt uppfattat? Omega-6-rika växtoljor introducerades för människan för drygt hundra år sedan. Vissa populationer äter kopiösa mängder jämfört med hur mycket vi fått i oss under vår evolution. Jag tror man gör klokt i att inte inta mer än behovet av fleromättat fett. Se även denna tråd: http://forum.kostdoktorn.se/topic/3888-faran-med-%C3%B6verintag-av-flerom%C3%A4ttat-fett-f%C3%B6rklarad/?hl=+omega#82086=&page=4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Omega-6-rika växtoljor introducerades för människan för drygt hundra år sedan. Vissa populationer äter kopiösa mängder jämfört med hur mycket vi fått i oss under vår evolution. Jag tror man gör klokt i att inte inta mer än behovet av fleromättat fett. Se även denna tråd: http://forum.kostdoktorn.se/topic/3888-faran-med-%C3%B6verintag-av-flerom%C3%A4ttat-fett-f%C3%B6rklarad/?hl=+omega#82086=&page=4 Vad syftar du på för mat när dom får i sig kopiösa mängder? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Vad syftar du på för mat när dom får i sig kopiösa mängder? I Australien äter man 22 g fleromättat fett per dag, medan behovet är 3-6 gram. I USA m.fl. länder en liknande bild, men jag finner det inte nu. Maten är framför allt olika sorters processad mat: margarin, växtoljor, bakverk, såser, dressingar, bröd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts