Bengt Nilsson Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Nisse Simonsson skriver på sin Facebook-sida: Mässlingsvaccinmotståndarna lär väl få se att några barn dör .Den som dör är inte den som tackat nej till vaccin. Nisse länkar till en engelsk artikel hos The Daily Beast: Thanks, Anti-Vaxxers. You Just Brought Back Measles in NYC. Själv kommer jag ihåg när jag släktforskade med hjälp av kyrkböcker från 1800-talet att i en dödbok för en liten församling i Skåne så fanns det 14 barn efter varandra i boken och alla hade dött av mässling. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 När jag var liten var mässling en av de vanliga barnsjukdomarna som typ alla fick förr eller senare och sedan var immuna mot. Märkligt hur en vanlig sjukdom som betraktats som relativt harmlös plötsligt beskrivs som rena rama digerdöden. För tydlighetens skull kan jag påpeka att jag inte alls är motståndare till alla typer av vaccinationer – innan någon börjar hytta med fingret åt mitt håll. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Många av barnsjukdomarna har varit dödliga på olika håll i världenunder olika tider. T ex dog folk som flugor av mässlingen i amerika under 14-1500talen. Detta eftersom det var en ny sjukdom för kontinenten. Mässlingen var ilsknare förr även här i Norden. Dessutom var folk undernärda med dåligt immunförsvar.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Mässling brukar väl kunna ge allvarliga följdsjukdomar. Själv har jag fått höra att jag fick lunginflammation efter mässlingen (vid två års ålder; slutet av femtiotalet) och nästan dog. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Som liten fick jag hjärnhinneinflammation som följdsjukdom av mässling och låg intagen på isoleringsavdelning på sjukhuset så länge att mina hålfötter sjönk ned så att jag blev (tillfälligt) plattfot och fick gå med tunga metallformar i skorna i flera veckors tid efteråt. Själva mässlingen minns jag inte ens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Det är skillnad på vaccin och vaccin. Jag litar INTE på läkemedelsföretagen men jag har också läst såpass mycket historia att jag vet att "barn"sjukdomar inte är att leka med. För egen del, och mina barns del, har jag dragit linjen mellan potentiellt livshotande/handikappande sjukdomar (polio, mässling o.s.v) och harmlösa sjukdomar som egentligen bara är en sorts boot camp för immunförsvaret (influensa). Vi är alla (gudskelov) friska. Finns inte en chans att jag eller ungarna vaccinerar oss mot flunsan. Min man lydde sin tjatige arbetsgivare ett antal år och lät vaccinera sig, ofelbart följt av sängläge i 2-3 dagar med "flunsa light". Nu vet jag ju inte om han hade fått flunsan ändå och om han hade blivit dödssjuk utan vaccinet men jag tillåter mig tvivla. Sen han bestämde sig för att vara motvalls käring som sin fru har han nämligen sällan fått flunsan och då inte mycket värre än han fick varje gång han tog flunsavaccinet. För de som är försvagade sen innan av olika sjukdomar ligger saken naturligtvis i ett helt annat läge, de ska ju vaccinera sig. Jag vet att äldre är i större fara för att dö av influensa eller följdsjukdomar men utan att vilja låta cynisk så kommer vi ju faktiskt alla till en punkt där kroppen helt enkelt väntar på nästa färdbiljett vidare. Om det är influensa eller något annat är mer en fråga om vilken biljett man får s.a.s. Givetvis ska de vaccinera sig om de vill. Jag har inget intresse av att förkorta någon enda människas jordenruntresa vi kallar liv heller. Vad gäller kopplingen titl autism säger jag varken bu eller bä. Mina två kronor i det racet sätter jag på Frankenwheat och/eller en rubbad tarmflora (bl.a. som en följd av Frankenwheat, kemikalier, socker och annat skit ingen borde äta). 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted March 20, 2014 Share Posted March 20, 2014 Vi behöver inte gå långt tillbaka för att hitta problemen. Alt åka till järna En vän till mig fick röda hund efter ett besök i järna, då hon inte kunnat vaccineras för det. Tur att hon inte var gravid.. Ordet "barnsjukdomar" får det att låta som något ofarligt och snudd på löjligt vilket är så fel som det kan bli. Farmor är delvis förlamad pga polio, hon var stark som en häst som ung och klarade sig därför bra, andra i omgivningen dog. Utan att vara undernärda. En annan bra sak att vara vaccinerad mot är tbc, särskilt som det börjar finnas resistenta typer. Inte heller där behöver vi gå långt tillbaka för att se hur förödande det var! Samma farmor och min farfar hade det i två eller tre omgångar. Farmor var sjuk när min pappa föddes och fick inte hålla i honom efter födseln pga smittrisken. Farfar dog men kom tillbaka, han hade en halv lunga som fungerade som den skulle efter det. De hade tur som överlevde, många av deras vänner på sanatorierna dog. Idag hqr vi svårt qtt föreställa oss hur det var. Tack vare antibiotika och vacciner har vi invaggats i en säkerhet om att nästan allt går att bota och att gamla farliga sjukdomar inte är problem hos oss längre. Och glömmer hur det var före vi kunde skydda oss. Jag har noll och ingen förståelse för foliehattsgänget som ylar om autism av vaccin. Det sagt så kan jag även hålla med tuva om att vaccin mot allt och inget kan bli lite väl, däremot att riskgrupper eller personer som arbetar med personer för svaga för att kunna vaccineras bör ta influensavaccin. Själv vaccinerade jag mig en gång och blev sjuk en vecka, annars har jag haft influensa en gång tidigare (och fick lunginflammation och trodde jag skulle dö snudd på) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted March 22, 2014 Share Posted March 22, 2014 ....så länge vi nu har några fungerande Antibiotikor kvar.......... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts