Jump to content

'Allt fler unga drabbas av demens' - är det nu vi ser följderna av årtionden av fettskräck?

Ti Ti
 Share

Recommended Posts

Otroligt skrämmande nyhet.

David Perlmutter på Dr Oz show: http://www.doctoroz.com/episode/do-carbs-cause-alzheimers   och/eller läs hans bok, sök upp hans facebook, hans blog.

Ja, jag måste säga att jag respekterar Dr Oz. Han var långt nere i "lågfettspåret", men verkar ha ändrat uppfattning och har bjudit in många kritiker till den etablerade synen.

Tack för alla likes gott folk! Jag är själv rätt nöjd med min sammanfattning ovan.

Ett tillägg dock är att jag också tror hormoner också spelar en mycket stor roll.

En kolhyratrik kost med högt intag av processade fetter verkar störa vår hormonbalans och vi blir känsligare för det ju äldre vi blir. Insulinet blir för högt och våra könshormonvärden (testosteron/östrogen) samt HGH (mänskligt tillväxthormon) blir för låga.

Naturligt fett är viktigt eftersom kroppen tillverkar kolesterol av detta vilket är en viktig byggsten vid hormonproduktion. En störd hormonbalans kan ge en hög fettprocent och mindre muskulatur (aka metabola syndromet)

Ett tips jag vill ge ang detta är att en viss typ av träning kan hjälpa till att förbättra hormonbalansen - högintensiv intervallträning.

Träna på mogonen på fastande mage. Gör konditionsträning med en 30 sek intensivt intervall och 90 sek vila. Repetera 8 ggr. Det intensiva intrevallet ska vara så intensivt som möjligt. Dvs du ska känna kraftig mjölksyra och trötthet. Värm upp 2 min innan.

Drick sedan bara vatten och/eller kaffe/te m grädde fram till lunch. Absolut inget sött innan lunch. Gör 1 set 2-3 ggr vecka

Det som händer då är att kroppens hormonbalans förättras. Fettprocenten miskar och muskulaturen ökar. 

Jag snubblade på detta tips här på forumet och blev intresserad och har testat i en månad. Känns otroligt att få sånt resultat på bara en timmes träning/vecka.

Youtube länk på engeslka som förklarar upplägget: