Jump to content

Baka med kokosfett? Kvalitet billigt kokosfett?

jiim

Recommended Posts

Har någon provat ersätta smör helt med kokosfett i bakning? Exempelvis keto-bollar på kokosfett? Jag menar, om man har dem i kylen bör de ju hänga ihop. Eller kan man köra 50/50 smör/kokosfett?

Sen har jag läst mycket om vilket kokosfett som är "okej" att använda. Just nu har jag Kung markattas hemma. Den verkar helt perfekt på alla punkter tills man kommer till priset...

Dock prioriterar jag inte ekologiskt så högt eller hur mycket kemikalier det varit i kontakt med (FÖRLÅT ALLA).

På sin höjd kan jag välja ekologisk vispgrädde för 2kronor mer, men det är ungefär så långt jag sträcker mig, inte ett pris som är 5-10ggr så högt.

Så, finns fortfarande alla nyttiga fetter kvar i exempelvis Unilevers kokosfett eller Alba Dalby? Har de kvar alla fettförbrännande egenskaper?

Har ej kollat än vilken de har i min närmsta matvarubutik men har hört att Alba Dalbys skall vara "bättre".

Och kommentera inte att jag inte vill välja ekologiskt kokosfett är ni snälla.

Mvh,

Har inte "bakat" så mycket än så den frågan kan jag inte svara på...:) Och så ÄLSKAR jag smörsmak...:P

Angående kokosfett/olja så har jag också Markattas men då jag har liiite svårt för kokossmak så har jag skaffat deodoriserad kokosfett/olja....alltså utan lukt och smak. Funkar mkt bättre. Skickat efter på nätet. LCHF butiken tror jag visst. Större burkar och billigare än markattas. Tror du ska undvika kokosfett i silverpaket iaf....har jag läst...;)

• Like 1

Urtekram har bra kokosfett, kostar inte så mycket och jag tycker det  smakar mycket bättre än markattas. Ligger kring 100 kr burken. Det har jag använt till diverse energibollar och de håller ihop bra med bara kokosfett.

Den kostar till och med mer än kung markattas... Vad smaksätter du bollarna med? Kör du riven kokos och kakao i eller? lakritspulver eller vaniljpulver kanske?

Har inte "bakat" så mycket än så den frågan kan jag inte svara på... :) Och så ÄLSKAR jag smörsmak... :P

Angående kokosfett/olja så har jag också Markattas men då jag har liiite svårt för kokossmak så har jag skaffat deodoriserad kokosfett/olja....alltså utan lukt och smak. Funkar mkt bättre. Skickat efter på nätet. LCHF butiken tror jag visst. Större burkar och billigare än markattas. Tror du ska undvika kokosfett i silverpaket iaf....har jag läst... ;)

Samma sak med LCHF-butikens. 149kr/kg om man köper 1kg. Kung markattas kostar 35kr för 225ml, vilket är i princip samma.

Eftersöker de dära alternativen som ligger kring 50kr/kg...

Mvh,

Biofoods deodoriserade fett brukar ha bättre pris, i min butik 49:- för burk med 400 gram. Om jag är på City Gross händer det att ett paket Alba Dalby slinker ner. Det sägs ju på många forum att det är bättre än Unilevers, men jag vet faktiskt inte hur det verkligen ligger till. Av priset, under 20:- för 500 gram, blir man ju lite misstänksam...

Hur som helst, jag gör "kokosbollar" på bara kokosfett. Liten lagom sats, alla mått ungefärliga: stor klick kokosfett (ca 1dl), mycket kakao (2 msk), liten skvätt kaffe, lite Ica sötströ (fungerar för mig). Gegga ihop med händerna och strö i kokosflingor till lagom konsistens. Rulla i kokos, in i kylen. Ta fram en stund före servering, blir som en blandning av chokladboll och ischoklad. Väldigt mättande och gott till kaffe/te.

Tack för era svar :) Hittar jag alba dalbys kokosfett så köper jag det. Annars blir det silver-giftet från U*******

Ser fram mot att prova göra bollar med kokosfett!

Någon vet kanske hur man ska fördela kokosfett-intaget för att maximera fettförbränningsboosten?

Tänkte äta ca 50gr/dag (i kaffet, bollarna, steka maten i, etc)

Jämnt över dagen eller i samband med måltid? Har läst att "effekten sitter i upp till 24 timmar".

Har läst lite olika siffror på hur mycket fettförbränningsboosten ger. vissa källor skriver 5% (låter rimligt) och några källor 48-65% (låter konstigt)... Har någon bra koll på detta?

Tror tyvärr inte du ska förlita dig på fettförbränningsboosten från kokosolja då den mest troligt inte kommer göra någon märkbar skillnad. Bra mat överlag är receptet för viktnedgång. Däremot bör du märka andra fördelar med kokosolja t.ex. ökad energi plus att den är väldigt snäll mot magen. Annars brukar rekommendationen liggar runt 1-3 matskedar men finns så klart ingen maxgräns.

• Like 1

Mitt favvogodis med kokosolja (förutom att mixa kokosolja i kaffe tillsammans m smör) är en sorts fakenutella med malda hasselnötter (en aning sötning men avsevärt mindre än i vanlig nutella) kakao och en stor mängd kokosolja så det dte blir nästan flytande i rumstemperatur och ganska hårt i kylskåp.

Mitt favvogodis med kokosolja (förutom att mixa kokosolja i kaffe tillsammans m smör) är en sorts fakenutella med malda hasselnötter (en aning sötning men avsevärt mindre än i vanlig nutella) kakao och en stor mängd kokosolja så det dte blir nästan flytande i rumstemperatur och ganska hårt i kylskåp.

Har sett sådan hasselnötskräm i affären. Tror det var Kung Markatta som jag såg?! :) Tack för tipset.

Mvh

Testade unilevers silverpaket nu senast 20kr för 500gram (jfr kung markatta 35kr för 225ml)

Kung markatta som jag hade senast var krämig och god med fin kokossmak! Gifte sig verkligen med kaffet

Unilevers silverpaket - smakar tvål!

mvh,

Jag har provat alla kokosoljor (med kokossmak) som finns på marknaden tror jag. Alla utom Urtekrams har en bismak som jag inte gillar. Jag köper Urtekrams kokosolja på Coop på avdelningen med ekologiska nötter och tillbehör.

Ett annat tips är Urtekrams fantastiskt goda malda äkta kanel från Ceylon. Kanel påstås ju också öka förbränningen :). Kanske kan du blanda kanel i dina bollar?