Jump to content

Klor och fluor, hur funkar det?

Leia

Recommended Posts

Ni kloka människor här inne kanske kan hjälpa mig reda ut begreppen lite. Jag håller på att sätta mig in i detta med mikroberna i våra kroppar, magbakterier etc. Vi för ju ett slags krig mot bakterierna, och då dör ju de goda bakterierna också. Ett sätt att döda bakterier är klor. Alla vet ju att klor finns i badhus, men finns det i dricksvattnet också?

Och hur är det med fluor? Är det antibakteriellt?

Jag har kollat klor i Stockholm, och Stockholm Vatten tillsätter klor i dricksvattnet för att hindra bakterietillväxt i ledningsnätet. Man kan vädra vattnet, låta det stå i tillbringare ett tag så ska kloret vädra ur. Fluor vet jag ej om det är antibakteriellt, men det är i sig ett gift. Klor dödar nog både goda och onda bakterier så det bör vi nog akta oss för.

• Like 2

Jag har kollat klor i Stockholm, och Stockholm Vatten tillsätter klor i dricksvattnet för att hindra bakterietillväxt i ledningsnätet. Man kan vädra vattnet, låta det stå i tillbringare ett tag så ska kloret vädra ur. Fluor vet jag ej om det är antibakteriellt, men det är i sig ett gift. Klor dödar nog både goda och onda bakterier så det bör vi nog akta oss för.

Jag har också i åratal hällt upp vatten för att kloret skall försvinna. Jag minns ju när jag jobbade på labb på 70-talet att vi hängde handdukar över provflaskorna för att minska risken för att kloret skulle minska innan vi analyserat det så det kanske är ljuset snarare än vädringen som minskar det men jag vet faktiskt inte säkert.

Klor i dricksvatten kan omvandlas till kloroform och om det också försvinner i upphällt vatten vet jag inte.

Det finns reningsmetoder där man slipper tillsätta klor. Jag tror att membranfiltrering är en sådan metod men minns inte säkert. Jag tror det är Paris som använt den länge och jag hörde något på radion häromdagen om att fler skall införa den metoden här. Om det räcker med enbart membranfiltrering eller om man måste komplettera med UV-ljus vet jag inte.

Det blev mycket kanske och vet inte säkert men för den som vill söka mer information så blev det i alla fall ledtrådar :) .

Här kanske finns en del info http://www.svensktvatten.se/Vattentjanster/Dricksvatten/Takt-till-kran/Mikrobiologiska-barriarer/

• Like 1

Jag har egen brunn, tur för mig! Men dricker ju vatten på jobbet.

Läste nånstans om fluoridiserat vatten, görs det fortfarande? Fluor i tandkräm har med emaljen att göra men är också bakteriehämmande, om jag förstått det hela rätt.

Har läst nånstans också att husdjur som drar in smuts och till och med fekalier (vi talar hund!) är bra för mikrobiotan också, att barn som lever med djur har mindre astma och allergier. Bara det faktum att hundar gärna äter andras skit måste förbättra deras tarmflora. Har eg aldrig förstått hundens vurm för tex kattskit, hästdito, men nu gör jag det.

• Like 1

Läste nånstans om fluoridiserat vatten, görs det fortfarande? Fluor i tandkräm har med emaljen att göra men är också bakteriehämmande, om jag förstått det hela rätt.

Har läst nånstans också att husdjur som drar in smuts och till och med fekalier (vi talar hund!) är bra för mikrobiotan också, att barn som lever med djur har mindre astma och allergier. Bara det faktum att hundar gärna äter andras skit måste förbättra deras tarmflora. Har eg aldrig förstått hundens vurm för tex kattskit, hästdito, men nu gör jag det.

Har man egen brunn så är det bra att göra en vattenanalys där radon och arsenik ingår. Minns inte om det är fler ämnen som normalt inte ingår i en vattenanalys som varit på tapeten under senare år men det finns säkert info om det på nätet.

Jag har ljuvligt vatten från kallkälla och kan inte stå ut med kommunalt kranvatten, så jag tar med mej 0,5-1 l vatten till jobbet.

I o f s så dricker jag deras tevatten, men det blir inte samma sak. Teet smaksätter ju (i synnerhet med sockret :ph34r: )

• Like 3