Aleks

Besök hos dietist nästa vecka

Recommended Posts

Min 7 åring är allergisk mot mjöklprotein, soja och vete + björk och gräspollen. Vi tog bort först mjölkproteinet och soja efter samtal med läkare. Vid ett senare samtal tog vi även bort vetet. När vetet skulle plockas bort sa läkaren att han bokar in oss till dietist så att vår dotter inte fick näringsbrist pga att vi tog bort vetet :o

Som LCHFare blev jag paff. Näringsbrist pga uteslutande av vete?

Vad sjutton innehåller vete som är så in i bombens viktigt??

Jag går gärna till dietist men det gör jag för att lära mig vilka fällorna är. För även om vi lagar 90% av all vår mat från grunden så går dottern i skola, hon åker till mor- och farföräldrar och blir serverad annan mat där. Det är ju viktigt att lära sig var vete, mjölk och soja lurar...

Men jag förstår inte för min väld vad med vetet som är så himla heligt. Är det för att äta mackor på tvären och bredden?

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på hur många föräldrar föder upp sina barn så förstår jag mycket väl varför uteslutande av vete kan leda till näringsbrist. Inte för att vete är näringsrikt, utan för att väldigt många inte lyckas tänka utanför makaronilådan.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min 7 åring är allergisk mot mjöklprotein, soja och vete + björk och gräspollen. Vi tog bort först mjölkproteinet och soja efter samtal med läkare. Vid ett senare samtal tog vi även bort vetet. När vetet skulle plockas bort sa läkaren att han bokar in oss till dietist så att vår dotter inte fick näringsbrist pga att vi tog bort vetet :o

Som LCHFare blev jag paff. Näringsbrist pga uteslutande av vete?

Vad sjutton innehåller vete som är så in i bombens viktigt??

Jag går gärna till dietist men det gör jag för att lära mig vilka fällorna är. För även om vi lagar 90% av all vår mat från grunden så går dottern i skola, hon åker till mor- och farföräldrar och blir serverad annan mat där. Det är ju viktigt att lära sig var vete, mjölk och soja lurar...

Men jag förstår inte för min väld vad med vetet som är så himla heligt. Är det för att äta mackor på tvären och bredden?

Det var en gräslig samling allergier!

Kan du förtydliga händelseförloppet lite? Ni tog först bort mjölk/soja, senare vete, men hade veteallergin identifierats när ni tog bort mjölk/soja?

Det verkar som att vissa läkare jämställer ett besked om att spannmål/gluten bör uteslutas ur kosten med ett besked om en närliggande och plågsam död.

Näringsbrist på grund av veteuteslutning riskeras bara om man börjar krångla med massa industritillverkade veteimitationer. Dietister är speciallister på att plocka fram information om hur man kan baka mjölk- och mjölfritt. Avböj den typen av information om du inte är intresserad, kan bli långrandigt annars. Skulle bli förvånad om du inte får syn på någon folder från Oatly, Becel eller liknande inne på dietistens kontor.

Mjölk, vete och soja lurar tyvärr precis överallt, utom i rena råvaror.

Visst är vetet heligt, 

"Wheat is a rich biblical symbol. From Jesus' parables, wheat came to represent believers over against the "weeds" or "tares", which represent unbelievers. Wheat may also be used to represent the bread in Holy Communion and, further, the Body of Christ."

-http://www.planetgast.net/symbols/symbolsw/symbolsw.html

Lycka till!

M.v.h.

OO

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

*double face palm*

Näringsbrist av vete. För det vet vi ju alla att människan dog ut av vetebrist och förstoppning p.g.a. fullkornsbrist innan ööh, nej....

Det är ju så dumt så det isar i tänderna.  :huh:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kan vara lätt för många som inte är insatta att glutenfritt = vetefritt men så är det sällan bland ersättningsprodukterna. Många av dem innehåller vetestärkelse och då är det ju kört ändå. Soja förekommer också rätt ofta men där finns ofta informationsbroschyrer i affärerna.

Läsa innehållsförteckningar är viktigt,men jag antar att du har koll på det. Men jag förstår att det känns svårare med omgivningen! Hoppas ni kan få lite sånna tips av dietisten. Näringsbrist av avsaknad av vete känner jag väl som du inför.. Vore väl mer troligt att det kom när ni plockade bort mjölk då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var en gräslig samling allergier!

Kan du förtydliga händelseförloppet lite? Ni tog först bort mjölk/soja, senare vete, men hade veteallergin identifierats när ni tog bort mjölk/soja?

Det verkar som att vissa läkare jämställer ett besked om att spannmål/gluten bör uteslutas ur kosten med ett besked om en närliggande och plågsam död.

Näringsbrist på grund av veteuteslutning riskeras bara om man börjar krångla med massa industritillverkade veteimitationer. Dietister är speciallister på att plocka fram information om hur man kan baka mjölk- och mjölfritt. Avböj den typen av information om du inte är intresserad, kan bli långrandigt annars. Skulle bli förvånad om du inte får syn på någon folder från Oatly, Becel eller liknande inne på dietistens kontor.

Mjölk, vete och soja lurar tyvärr precis överallt, utom i rena råvaror.

Visst är vetet heligt, 

"Wheat is a rich biblical symbol. From Jesus' parables, wheat came to represent believers over against the "weeds" or "tares", which represent unbelievers. Wheat may also be used to represent the bread in Holy Communion and, further, the Body of Christ."

Lycka till!

M.v.h.

OO

Ja, det är en gräslig samling med allergier... Fortfarande känner vi ibland att vi famlar i mörkret och behöver lära oss mer och mer.

Jag ryser när jag ser alla ersättningsprodukter som finns och ibland vill jag att min man "råkar" gå in i en stekpanna med huvudet före när han rabblar kakor, sötsaker och annat skit han skulle vilja att dottern fick äta. Vi hade inte skräpet hemma förr, varför då nu ?

Hur som helst. Händelseförloppet... Ja...

Allra först tjatade jag till mig på förskolan att de skulle ta bort allt fullkorn till min dotter. Då lugnade sig magen något under en period. Sen ville en läkare att vi tog bort laktos. Vid laktosfritt var magen bra under en period på en månad. Från det att hon var 3 till hon fyllde 6 har vi varit hos läkare som påstått förstoppning, ngåon viftade bort min oro osv. I somras sa vår husläkare att nu fick det vara nog, vi hade slussats hit och dit tillräckligt.

Det togs allergiprover på lite alltmöjligt.

Efter en vecka ringde läkaren och berättade vad vår dotter reagerade mot och att ha skickade en remiss till barnmottagningen. Jag skrev ner alla allergier och sa till läkaren att vi börjar med att ta bort soja och mjölkprotein då vi "kan" den allergin och känner oss trygga i att göra rätt. På vägen kom jul och nyår så dottern fick mjölk- och soja fritt i en månad. Vi var/är dessutom extra noga med tillsatser som glutamat och citronsyra (att utesluta ur vår kost). Den månaden var smärtfri!

Vår dotter åt som en häst, var glad, lugnare i humöret. Allt funkade toppen.

Vi kom till barnmottagningen och det första läkaren säger är att vi ska återinföra mjölken. Jag tappade hakan. Varför skulle vi göra det om hon enligt prover var allergisk och vi hade nu ett barn som mådde bra. Till svar fick jag att prover var som prover var. Läkaren nämnde INGET om andra allergier, hur provsvaren såg ut osv. Han sa att han skulle ringa om en mån för att se hur det gått.

Några dagar senare (innan vi ens hunnit börja införa mjölken igen) fick vår tjej återigen ont i magen. Då ringde jag vår VC och krävde ut provssvaren på dotterns allergiprover. Svart på vitt står det att hon är allergisk även mot vete. Vi tog bort vetet. När läkaren ringde förklarade jag vad som hänt och hur det gått till och fick till svar att vissa bar har ont i magen utan att man kan hitta en förklaring. Jag ville kalla den mannen för idiot! Jag köper inte magsmärtor utan förklaring och därmed basta! När jag sa att vete är släkt med gräs och många som är allergiska mot gräspollen kan reagera mot vete började läkaren harkla sig och stamma fram "ja, jag skulle komma till det"

Så nu är vi här. Mjölkfritt, sojafritt, vetefritt, och fritt från glutamat och citronsyra. Lilla magen går i vågor. Vissa dagar mår dottern toppen. Äter ordentligt. Kan ta flera portioner och berömmer maten bara för att dagen efter peta i maten och sucka att hon har ont.

Jag vet inte vad jag ska göra mer.

Så ser händelseförloppet ut. Både med vad vi har gjort inom kosten och hur vården behandlat mitt barn.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kan vara lätt för många som inte är insatta att glutenfritt = vetefritt men så är det sällan bland ersättningsprodukterna. Många av dem innehåller vetestärkelse och då är det ju kört ändå. Soja förekommer också rätt ofta men där finns ofta informationsbroschyrer i affärerna.

Läsa innehållsförteckningar är viktigt,men jag antar att du har koll på det. Men jag förstår att det känns svårare med omgivningen! Hoppas ni kan få lite sånna tips av dietisten. Näringsbrist av avsaknad av vete känner jag väl som du inför.. Vore väl mer troligt att det kom när ni plockade bort mjölk då?

Angua, jag får nästan panik när jag pratar med svärföräldrar, svägerska, min mamma eller pappa. När jag säger att dottern inte tåler vete svarar de med gluten!!

Samma på restaurang nyligen. Jag ska mjölkprotein och vete och fick till svar "jaha, laktos och gluten". De var snälla och hämtade alla förpackningar så att ajg kunde läsa allt innehåll så det löste sig. Men kunskapen om allergier är SKRÄMMANDE dålig!!

Innan vi upptäckte allergierna kunde barnen få en macka då coh då. De föddes innan vi upptäckte lchf och de är inte lika lätta att "omvända" då kolhydraterna finns i skolan och förskolan. Nu vill dottern ha någon macka då coh då. Men när jag läser på förpackningarna ryser jag. Det finns itne ett enda bröd utan att novell till innehållsförtecking!!

Även om jag lyckas få bort alla tillsatser/ersättningsprodukter hemma så kvarstår skolan...

Dietisten kommer att få en handfull nästa vecka i form av mig :P

Jag vill ha rena produkter, inte tillsatser och skräp. Sen kommer väl samma dietist att få hjärtinfarkt när jag berättar hur mitt barn äter!! 3 skivor skinka, ett litet fröknäckebröd (bakar själv), liten klick ekologisk majonnäs och lite tomat. Ett fint mellanmål :D

Jag kommer ifrågasätta Becel (har fått acceptera carlshamnsmjölkfria margarin då de använder margarin på skolan.. grrr) och allt annat vad de heter.

Jag och min man har insett att handla mat tar oändligt lång tid för oss just nu då vi måste läsa allt!! Det är inte bara att ta en äpplemos i hyllan... alla måste vi läsa på för att hitta en som dottern kan äta t.ex.

Ser fram emot besöket med dietisten nästa vecka. Hoppas hon/han inte drar igång något om mättat fett bara!!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är vetet heligt, 

Men det väl inte alls samma vete som vi äter idag, eller hur?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men det väl inte alls samma vete som vi äter idag, eller hur?

Nej, dagens vete är väldigt förändrat. Dels är det modifierat för att ge en större avkastning på lika stor yta. Det är även modifierat för att inte angripas av mögel och annat. All denna modifiering gör att att proteinet i vetet har förändrats och att många inte tåler det.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag blir fan mörkrädd när jag läser om vad läkaren sa! Vilken idiot! Har en bekant med en son med magproblem, läkarna hittade inget mer än kanske inflammatorisk tarmsjukdom och kortison fungerade. När mamman frågade om gluten och mjölk blev hon idiotförklarad snudd på. Efter att de tog bort mjölk och gluten mår grabben bra och har inte behövt en kortisontablett och läkaren är överraskad.... Er dotters prover visar ju dessutom på att det är ett problem!? Kan inte låta bli att undra över hur många barn som lider i onödan av magproblem där föräldrarna tror på vad läkaren säger. 

Har full förståelse för din oro. Jag får frågan om jag väl ändå inte kan äta LITE gluten (glutenintolerant), gärna med lite förorättad röst av någon som vill vara snäll och bjuda på något. Din dotter är ju inte riktigt stor nog att förstå förklara och stå på sig själv än. Skrivna instruktioner i början kanske? Vill ni eller någon mor/farförälder baka bröd ändå finns det en del bra recept här, de är mjölkfria och vetefria http://nillaskitchen.com/category/brod-2/ Din man kanske ska börja fokusera på allt som er dotter KAN äta och som är gott och nyttigt istället. Det finns ju gott om saker kvar att äta även utan mejerier, soja och vete även när det kommer till desserter, kakor och annat "onödigt" :)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det värsta med detta är väl att läkarna vägrar skriva intyg och skolan kräver intyg för att servera laktos gluten fritt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag blir fan mörkrädd när jag läser om vad läkaren sa! Vilken idiot! Har en bekant med en son med magproblem, läkarna hittade inget mer än kanske inflammatorisk tarmsjukdom och kortison fungerade. När mamman frågade om gluten och mjölk blev hon idiotförklarad snudd på. Efter att de tog bort mjölk och gluten mår grabben bra och har inte behövt en kortisontablett och läkaren är överraskad.... Er dotters prover visar ju dessutom på att det är ett problem!? Kan inte låta bli att undra över hur många barn som lider i onödan av magproblem där föräldrarna tror på vad läkaren säger. 

Har full förståelse för din oro. Jag får frågan om jag väl ändå inte kan äta LITE gluten (glutenintolerant), gärna med lite förorättad röst av någon som vill vara snäll och bjuda på något. Din dotter är ju inte riktigt stor nog att förstå förklara och stå på sig själv än. Skrivna instruktioner i början kanske? Vill ni eller någon mor/farförälder baka bröd ändå finns det en del bra recept här, de är mjölkfria och vetefria http://nillaskitchen.com/category/brod-2/ Din man kanske ska börja fokusera på allt som er dotter KAN äta och som är gott och nyttigt istället. Det finns ju gott om saker kvar att äta även utan mejerier, soja och vete även när det kommer till desserter, kakor och annat "onödigt" :)

Personalen i skolan, både lärare och köket, gör sitt bästa. Dock börjar jag undra över hur mycket utbildning personalen (köket) har när det kommer till allergier!!

Igår ringde de från skolan och sa att min tjej låg i soffan och hade super ont i magen. Jag började luska i vad hon ätit och hittade en röd tråd, cornflakes. Kökets personal hade hittat cornflakes i "vanliga hyllan", antaligen Kellogs, som enligt innehållsförteckningen BARA innehöll majs. Jag slängde in "innehåller cornflakes vete" på google och fick upp en hel del. Bla varnar livsmedelsverket (de är bra att ha till vissa saker ;) ) att cornflakes innehåller malt. Googlade lite till coh mycket riktigt... cornflakes är inte till för en veteallergiker... Vissa märken innehåller mindre, andra mer mängd malt.

Jag blev glad över att jag hade hittat källan till smärtan så fort och irriterad att köket inte gjort det för om jag som är OUTBILDAD kan hitta infon på 5 min borde de VETA det redan!

Så igår skrev jag ett lååångt brev. En lista på allt som är vete som vi VET att vår dotter inte tål. Jag skrev ner en lista på vilka produkter man måste kolla innehållet på VARJE gång! Sen förklarade jag även sambandet mellan gräspollenallergi och veteallergi. Vi får se hur det går. Det blev två saftiga sidor i alla fall.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det värsta med detta är väl att läkarna vägrar skriva intyg och skolan kräver intyg för att servera laktos gluten fritt.

Intyg om mjölkfritt och vetefritt + sojafritt har jag lyckats tjata till mig. Men att det ska ta sån tid!!!

Skolan har köpt dotterns alla allergier utan att ifrågasätta. Jag har inte ens lämnat in intyget än.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angua, skrev jag tidigare vad läkaren hade sagt?

En av de första sakerna han sa var att barn har ont i magen ibland, det bara är så och ofta hittar man inte varför, det är bara att acceptera. Tur för honom att han sa det när jag fortfarande var lugn och på gott humör för annars hade jag kallat honom för inkompetent!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min man tycker nästan synd om dietisten jag ska träffa nästa vecka. Listan på frågor börjar bli lång, produkterna jag tagit foto på med mobilen blir fler och fler. Och ju mer jag läser desto mer ifrågasätter jag :P

Detta blir väl dietistens första patienter i världshistorien som kommer ifrågasätta varje tillsats och kräva råd om REN mat! Ska bli väldigt intressant!!!

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angua, skrev jag tidigare vad läkaren hade sagt?

En av de första sakerna han sa var att barn har ont i magen ibland, det bara är så och ofta hittar man inte varför, det är bara att acceptera. Tur för honom att han sa det när jag fortfarande var lugn och på gott humör för annars hade jag kallat honom för inkompetent!

Ja.. Helt otroligt! Bara att acceptera my ass! En djurägare som låter sitt djur gå med smärtor blir åtalad, men som förälder ska man låta sitt barn gå med smärtor och acceptera att det är så? Så undrar en del läkare varför alternativterapier är så populärt...

Var magbarn själv, men jag höll tyst efter en överläkare som vägrade prata med mig, bara pratade med min mamma, klämde till på min mage och kallade mig simulant... I vuxen ålder fick jag celiakidiagnos....

Arroganta idioter kan må bra av att få höra det ibland.. Så har jag börjat resonera efter att ha träffat några läkare för mycket med extremt svullna egon!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Veteallergi kan vara riktigt farligt. Jag har en bekant som är så känslig så får hon i sig det minsta vete så dör hon om hon inte hinner sticka sig med en adrenalinspruta. Jag vet inte om det kallas allergi eller överkänslighet men farligt är det med vete för henne.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Veteallergi kan vara riktigt farligt. Jag har en bekant som är så känslig så får hon i sig det minsta vete så dör hon om hon inte hinner sticka sig med en adrenalinspruta. Jag vet inte om det kallas allergi eller överkänslighet men farligt är det med vete för henne.

Överkänslighet då kan man tåla mindre mängder. Det du beskrvier är helt klart allergi.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja.. Helt otroligt! Bara att acceptera my ass! En djurägare som låter sitt djur gå med smärtor blir åtalad, men som förälder ska man låta sitt barn gå med smärtor och acceptera att det är så? Så undrar en del läkare varför alternativterapier är så populärt...

Var magbarn själv, men jag höll tyst efter en överläkare som vägrade prata med mig, bara pratade med min mamma, klämde till på min mage och kallade mig simulant... I vuxen ålder fick jag celiakidiagnos....

Arroganta idioter kan må bra av att få höra det ibland.. Så har jag börjat resonera efter att ha träffat några läkare för mycket med extremt svullna egon!

Min man sa att i dagens samhälle borde vården bli tusen gånger mer ödmjuk för sina patienter och verkligen tänka på bemötandet. Patienter kommer idag med förslag på vad som kan vara för fel för vi kan läsa oss till det på nätet. Istället för att agera översittare borde läkaren sitta med penna och papper och anteckna det patienten har att säga. Ja, vissa är hypokondriker ohc hittar diverse sjukdomar som de är döende i (tror de), men långt ifrån alla.

Jag tänker inte låta mitt barn bli behandlat så som du blev behandlad som barn!

Över min döda kropp att mitt barn ska behöva gå runt och ha ont!

Nästa läkare (eller någon annan i vården) som slänger ur sig en kommentar om att vissa barn har ont kommer jag att bemöta med just det du skrev, att hade det varit djur hade det aldrig accepterats utan slutat i en anmälan om djurmisshandel!

Så klockrent!

Barn kör vården över med allt för att slippa ta i dem med en tång ens. Vi har blivit bättre bemötta på vår egen vc än på barnmottagningen än så länge!!!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inga konkreta tips eller så, vill bara säga att jag imponeras av dig Aleks! Heja heja och fortsätt som du gör!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

[...]

Hur som helst. Händelseförloppet... Ja...

[...]

Fantastiskt beklämmande.

Hoppas allt blir bra för er dotter.

M.v.h.

OO

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då har jag varit hos dietist med min dotter och det gav mig inget mer än fler tårar till samlingen. Är vården så inkompetetnt? Är det så svårt att lyssna på patienterna och ta till sig det som sägs??

Det första jag fick frågan om var VARFÖR vi hade tagit bort soja ur dotterns kost. Jag svarade att soja och mjölkprotein är så lika proteiner att jag fick lära mig för ett tag sedan att tåler man inte det ena ska man även ta bort det andra. Dietisten sa att det inte stämmer, det gäller bara barn upp till 10 mån. Jag sa inget till dietisten att jag har problem med sköldkörteln, likaså min mamma och att vi även av den anledningen inte vill att vår dotter ska äta sojaprodukter då soja påverka skölkdkörteln negativt för då hade det väl inte räckt med en idiotförklarande blick från dietistens sida.

Vidare fick jag frågan varför vi valt att ta bort vete ur kosten. Jag svarade att det berodde på att dottern hade reagerat på blodprovet på vete och eftersom magen inte blev bättre av att enbart ta bort mjölk och soja så ville vi testa. Svaret jag fick då var att min dotter inte alls hade reagerat på vete. Jag blev rätt arg och sa att det inte stämde, hon hade visst det reagerat för jag hade läst provresultaten själv som jag begärt ut. Dietistens svar (sitter ni ner?) var att provresultaten borde jag inte ens ha, de ska enbart läsas/tydas av UTBILDAD personal!

Jag fick inte ens möjlighet att säga att uteslutandet av vete berodde även på att vete är släkt med gräs och min dotter är grymt allergisk mot gräspollen.

Dietisten gick på som en ångvält om att man inte ska utesluta något i onödan. Jag kunde inte låta bli att ställa frågan hur det kan vara bra att låta bli att utesluta något som ett barn får ont i magen av. Jag frågade även hur det kunde vara bra att fortsätta plgåga en sån liten kropp med att vänta med att utesluta det man reagerar på enligt testerna. Om det är fem saker (livsmedelsgrupper) som man reagerar på då är det väl bättre att ta bort alla fem, låta kroppen få vila och läka och sedan införa en åt gången igen när balansen är återställd. Där sluta dietisten att lyssna på mig märkte jag. För det jag sa var ju inte alls sant. Så gör man inte. Det är fel. Visar man reaktion mot fem olika livsmedelsgrupper tar man bort en åt gången och blir det inte bättre återinför man den och testar med att ta bort nästa.

Vad jag tyckte räknades inte i dietistens ögon. Istället för att lyssna på vad jag hade att säga så körde hon stenhårt sitt eget race.

Mina svar och åsikter och frågor var dietisten inte nöjd med. HOn satte sig med armarna i kors och sa att vi gör ju som vi vill flera gånger när jag ställde oilka frågor.

Jag kom av mig. Kände mig mer eller mindre idiotförklarad för att jag brydde mig om mitt barns välmående och vägrade acceptera ont i magen utan förklaring som en form av diagnos.

Jag åkte dit med hoppet att kunna diskutera olika teorier kring allergi, korsreaktioner bla, att få tips och råd på vad vi kan ha missat och vad vi skulle vara noga med för att inte min 7 åriga dotter ska få näringsbrist (jag tänker på bla kalcium).

En av frågorna jag ställde var om sempers rena havregryn som vi använder ibland till dottern. Jag frågade om den kunde anses vara ren från vete. Då rycker hon på axlerna och säger "jag vet inte vad det är" och tar på känn fram en industrigröt för barn som blandas med varmt vatten. När jag lyckats förklara för henne vad jag menade svarade hon att då fick vi ju koka den på vatten i så fall. Men va f-n?? Frågan var om prdoukten var ren från vete. Hur man KOKAR havregrynsgröt kan jag nog!!

Jag möttes av total oförståelse. Var det för att jag ställde mer frågor om kosten än dietisten var van vid? För att jag kan mer och är betydligt mer intresserad av kost än en "vanlig Svensson"? Trampa jag henne på tårna? Eller var hon bara intresserad av sina egna teorier?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fy tusan, man blir ju mörkrädd. Jag förstår att du blev upprörd!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du verkar ha råkat på en av dessa dietister som anser sig högt utbildad inom kost/näringslära och att det hon lärt sig inte kan ifrågasättas.

Tyvärr är allt för många dietister av den sorten, förhoppningsvis kommer det nya med en öppnare syn på kost och hälsa

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du verkar ha råkat på en av dessa dietister som anser sig högt utbildad inom kost/näringslära och att det hon lärt sig inte kan ifrågasättas.

Tyvärr är allt för många dietister av den sorten, förhoppningsvis kommer det nya med en öppnare syn på kost och hälsa

Förhoppningsvis ja, men förhoppningsvis räcker inte för min dotter som mår dåligt här och nu.

Dietisten gick med på mjölkfri, sojafri och vetefri kost i en månad. Sen ska hon ringa mig och kolla hur dottern mår och då måste vi återinföra vete enligt henne.

Jag vill inte att min dotter ska vara allergisk. Det är ju inget kul för henne. Men hon ska inte heller ha ont!

Jag tänkte ge dietisten den här månaden för att se vad som händer med dotterns mage. Annars börjar vi leta efter ett annat alternativ.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför skulle det vara tvunget att införa vete efter en månad? Jag förstår inte, men jag förstår visserligen ytterst sällan dietister.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

*var är smileyn som dunkar huvudet i väggen?*

Men vad i HELVETE betalar vi skattepengar till vården för börjar jag allvarligt undra?? Vad är det för arroganta jävla idioter som dräller överallt och inte har förmågan att lyssna, läsa och tänka själva?? Det baseras inte bara på dina mycket tråkiga upplevelser utan även mina egna och andras. Passar problemet inte i mall ett A så finns inte problemet. Läkare som oroas av skepticism och alternativmetoder borde ta en noggrann titt på sig själva i spegeln. Tycker synd om de duktiga, engagerade och kompetenta som finns inom vården också, det kan inte vara lätt för dem heller...

Tur för din dotter att hon har dig. Fullständigt idiotiskt att hon skulle behöva äta saker som gör henne sjuk!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

*var är smileyn som dunkar huvudet i väggen?*

Men vad i HELVETE betalar vi skattepengar till vården för börjar jag allvarligt undra?? Vad är det för arroganta jävla idioter som dräller överallt och inte har förmågan att lyssna, läsa och tänka själva?? Det baseras inte bara på dina mycket tråkiga upplevelser utan även mina egna och andras. Passar problemet inte i mall ett A så finns inte problemet. Läkare som oroas av skepticism och alternativmetoder borde ta en noggrann titt på sig själva i spegeln. Tycker synd om de duktiga, engagerade och kompetenta som finns inom vården också, det kan inte vara lätt för dem heller...

Tur för din dotter att hon har dig. Fullständigt idiotiskt att hon skulle behöva äta saker som gör henne sjuk!

Jag undrar också vart våra skattepengar går någonstans!!

Jag har spenderat en bra stund med att leta lite om paleo kost. Det finns många intressanta recept som borde gå hem hos min 7 åring. Jag har upptäckt (till min stora fasa) att så gott som ALLA ersättningsprodukter när det kommer till vetefritt innehåller MASSOR med socker!!

Och VARFÖR ska köttpålägg innehålla så mycket skräp??? Det enda "säkra" kortet är ju sylt!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur är det med nötter för ditt barn? Det går ju att göra mycket gott av, och bra pålägg av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du inte möjlighet att byta dietist? Den där människan skulle jag AAALDRIG låta komma i närheten av min unge! FY vilken oempatisk stropp!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag undrar också vart våra skattepengar går någonstans!!

Jag har spenderat en bra stund med att leta lite om paleo kost. Det finns många intressanta recept som borde gå hem hos min 7 åring. Jag har upptäckt (till min stora fasa) att så gott som ALLA ersättningsprodukter när det kommer till vetefritt innehåller MASSOR med socker!!

Och VARFÖR ska köttpålägg innehålla så mycket skräp??? Det enda "säkra" kortet är ju sylt!

Ersättningsprodukterna innehåller e-ämnen och är tillverkade på tveksamma sätt (om vi nu klagar på margarin). Jag åt nyligen en glutenfri kaka från ett bageri och reagerade direkt. Naturligt glutenfritt ska du leta efter, och det finns massor med bra paleo recept. Kolla in banankaka gjord på kokosmjöl, ägg och bananer. Gott!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uuurgh  :angry: vad arg man blir, i dagens informationssamhäller hade man hoppats på att en dietist som även om hon kanske anser sig högutbildad etc skulle vara positiv till en påläst förälder, men icke. Stå på dig Aleks, fundera allvarligt på att byta dietist, lita på din egen kunskap från dietisten verkar du få noll och intet.  En månad uteslutning låter som för kort tid. Bra tips från Johanna. Undrar hur många barn, ja även vuxna går om kring och mår dåligt med alla dåliga, felaktiga och ointresserade råd vad gåller kost från läkare och dietister. :ph34r:

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja, det är inte lätt! TRor jag länkade till Nillas baksida tidigare i tråden, det är bra, enkelt mjölkfritt och naturligt glutenfritt och lättbakat. Paleo finns det också mycket gott att inspireras av, ex kokbanankex som jag testade göra igår och nog "råkade" äta upp halva plåten av. Lyckligtvis finns det mycket annat som är både godare och nyttigare än det "vanliga" men så klart kan det vara krångligare när man inte är som modell Ett A. 

Charkuterier är ett kapitel för sig helt klart.. Det kan finnas små charkuterier i närheten, om man söker på närproducerat kan det komma upp en hel del. Inte så mycket dyrare än i butiken, men så klart krångligare när det inte finns att köpa enkelt på väg hem från jobbet så det krävs mer planering. Här i krokarna har de börjat med att leverera lokal matkasse, grönsakskasse med lokala ekogrönsaker och så kan man prenumerera på ägg från glada utegående höns i mindre besättningar hade varit toppen om de kunde utöka med charkprodukter också. 

Med mjölk, tål hon getmjölk? Har för mig en del som inte tål komjölk tål getmjölk och då finns det ju lite alternativ särskilt med ost. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undrar hur många barn, ja även vuxna går om kring och mår dåligt med alla dåliga, felaktiga och ointresserade råd vad gåller kost från läkare och dietister. :ph34r:

Ointresserade råd tror jag är huvudet på spiken! Yrkesstolthet, någon?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ointresserade råd tror jag är huvudet på spiken! Yrkesstolthet, någon?

Ointresserad av att lära sig nytt, blind för utvecklingen och ny forskning, slutet ppå dne allsmäktiga eran är redan här. Attans är fortfarande arg, ännu argare blir man när man läser Aleks inlägg igen, varför kan inte pålästa och engagerade månniskor bemötas med respekt och nyfikenhet.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Aleks, fy farao vad jobbigt det här låter.

Man häpnar över dietistens arrogans och okunskap. Hur länge ska din dotter behöver må dåligt innan despoten dietisten godkänner att ni provar uteslutningskost? Ska hon behöva utveckla celiaki först?

Stå på dig, annars gör dietisten det.  :angry:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur är det med nötter för ditt barn? Det går ju att göra mycket gott av, och bra pålägg av.

Enligt provsvaren reagerar hon på jordnötter. Det gör även min son. Annars äter vi en hel del nötter. Men tanken har inte riktigt slagit oss att använda oss mer av nötter i maten...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj vad många som svarat!

Att jaga mer närproducerat är ett måste. Vi har en ekologisk gård 1-2 mil hemifrån som blivit rätt stora i närområdet. Jag ska ta mig i kragen och åka dit och handla. De har grösnaker och frukt, det vet jag, men kanske vet de någon som har bra kött i krokarna också??

Vi har en lokal köttbonde som har gårdsbutik. Men hans gräsbetes kött hade en prislapp som gav mig hjärtstillestånd!!! 995 kr/kg för oxfilé! Jag är inte fattig men det finns gränser!

Jag sneglade faktiskt på paleo igår!! Hittade några intressanta recept.

Jag behöver bra mellanmål till barnen. Då de är på skola och förskola under veckorna är de inrutade att äta efter tallriksmodellen (tyvärr). Så de behöver mellanmål hemma på helgerna trots att vi serverar den maten vi äter.

Nu när grillsäsongen börjar kommer det att bli lite lättare. Att slänga några kycklingbitar på grillen och en grillåda med grönsaker (kan varmt rekommendera webers metal låda/skål/balja som man kan grilla grönsaker i. Ingen grönsaksbit som åker ner i kolen!!), till oss vuxna kryddsmör och till den som är allergisk någon hemmagjord sås. Det blir bra på helgerna framöver!

Dietisten känns som ett stolpskott (sticker inte under stol med mina åsikter). Jag är så less att behöva försvara min kunskap om kost och allt vad det innebär att det står mig ut genom öronen!

Jag kanske ska "kasta" över henne all info jag har vid nästa besök?

Fast det är ju inte lönt egentligen. Jag kommer bara få samma svar av dietisten som av läkaren, att de inte fick lära sig det under sin utbildning så det kan ju inte vara så!!

Ska vi byta dietist får det bli till att byta mottagning! Jag har fått tips om en privat barnmottagning 5 mil hemifrån. Det blir dit nästa samtal blir. Men jag har inga problem att ge den här varianten av kost en månad. Dottern har *peppar peppar* inte haft ont i magen än sen vi uteslöt alla oautly produkter. Nu har vi ett läkarintyg som säger mjölk-, soja- och vetefritt i ett år så jag har tid på mig att ta diverse strider med vården.

Visst låter det hemskt? Att jag som privatperson, som patient, ska ta STRIDER med utbildad personal för att de ska inse att deras heliga böcker inte är så all vetande??

Hade denna matallergi rört mig som vuxen hade jag inte behövt ränna runt för en utredning. Jag hade själv uteslutit allt jag reagerar mot och löst problemet själv. Men eftersom skolan kräver intyg måste jag släpa runt min dotter till läklare och dietister!! Rent ut sagt FÖR JÄVLIGT!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

den där dietisten kan gott få höra vad du tycker.. Jag är i grunden en människa som anser att man kommer längst med vänlighet och ödmjukhet, men det funkar inte när man kommer till den typen av människor. Hon kanske borde ta och uppdatera sina kunskaper några decennier.. Tror det är många särskilt inom vården som behöver se över sina egna attityder och anpassa sig till dagens samhälle där patienterna lätt kan a reda på fakta och kunskap via nätet och inte längre ser vårdpersonalen som allvetande auktoriteter. Har själv fått kommentaren att "du ska inte tro det du läser på någon blogg" som om det vore det enda som fanns att tillgå.. Jag undrade om de missat att det finns gott om bra databaser, publikationer och mer tillgängligt online, särskilt för någon med goda engelskakunskaper. 

Antar du inte få skicka med dottern egen matlåda till skolan? Hade kanske varit enklast annars. Eller hävda att hon behöver få det av religiösa skäl, ni tror nämligen stenhårt på att inget barn ska behöva äta mat de får ont i magen av ;)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj vad många som svarat!

Att jaga mer närproducerat är ett måste. Vi har en ekologisk gård 1-2 mil hemifrån som blivit rätt stora i närområdet. Jag ska ta mig i kragen och åka dit och handla. De har grösnaker och frukt, det vet jag, men kanske vet de någon som har bra kött i krokarna också??

Vi har en lokal köttbonde som har gårdsbutik. Men hans gräsbetes kött hade en prislapp som gav mig hjärtstillestånd!!! 995 kr/kg för oxfilé! Jag är inte fattig men det finns gränser!

Jag sneglade faktiskt på paleo igår!! Hittade några intressanta recept.

Jag behöver bra mellanmål till barnen. Då de är på skola och förskola under veckorna är de inrutade att äta efter tallriksmodellen (tyvärr). Så de behöver mellanmål hemma på helgerna trots att vi serverar den maten vi äter.

Nu när grillsäsongen börjar kommer det att bli lite lättare. Att slänga några kycklingbitar på grillen och en grillåda med grönsaker (kan varmt rekommendera webers metal låda/skål/balja som man kan grilla grönsaker i. Ingen grönsaksbit som åker ner i kolen!!), till oss vuxna kryddsmör och till den som är allergisk någon hemmagjord sås. Det blir bra på helgerna framöver!

Dietisten känns som ett stolpskott (sticker inte under stol med mina åsikter). Jag är så less att behöva försvara min kunskap om kost och allt vad det innebär att det står mig ut genom öronen!

Jag kanske ska "kasta" över henne all info jag har vid nästa besök?

Fast det är ju inte lönt egentligen. Jag kommer bara få samma svar av dietisten som av läkaren, att de inte fick lära sig det under sin utbildning så det kan ju inte vara så!!

Ska vi byta dietist får det bli till att byta mottagning! Jag har fått tips om en privat barnmottagning 5 mil hemifrån. Det blir dit nästa samtal blir. Men jag har inga problem att ge den här varianten av kost en månad. Dottern har *peppar peppar* inte haft ont i magen än sen vi uteslöt alla oautly produkter. Nu har vi ett läkarintyg som säger mjölk-, soja- och vetefritt i ett år så jag har tid på mig att ta diverse strider med vården.

Visst låter det hemskt? Att jag som privatperson, som patient, ska ta STRIDER med utbildad personal för att de ska inse att deras heliga böcker inte är så all vetande??

Hade denna matallergi rört mig som vuxen hade jag inte behövt ränna runt för en utredning. Jag hade själv uteslutit allt jag reagerar mot och löst problemet själv. Men eftersom skolan kräver intyg måste jag släpa runt min dotter till läklare och dietister!! Rent ut sagt FÖR JÄVLIGT!

Ett tips är att köpa billigare slaktbitar som bak-och framlägg och göra gryta gärna långkok (även bringa och bog), liksom köttfärs, själv köper jag sällan de dyrare och ofta magrare delarna (undantag någon gång då och då entrecote och hel rostbiff för en sunday roast). Det finns många bra recept på olika grytor. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tips är att köpa billigare slaktbitar som bak-och framlägg och göra gryta gärna långkok (även bringa och bog), liksom köttfärs, själv köper jag sällan de dyrare och ofta magrare delarna (undantag någon gång då och då entrecote och hel rostbiff för en sunday roast). Det finns många bra recept på olika grytor. 

Där kommer min kräsenhet in. Jag har enormt svårt för vissa köttsorter. De växer i halsen och jag får en känsla av att jag håller på att kvävas när jag äter. Jag är uppväxt på olika sorters grytor där köttet fått koka sönder i princip och jag avksyr smaken. För tillfället har jag lärt mig (låter knäppt jag vet, men så är det) att äta en riktig chili con carne gjord på högrev som min man lagade. Då har köttet fått gotta sig i flera timmar på låg värme i sås i ugnen. Och pulledpork fixar jag med. Så det finns hopp :D

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi pratade om det här med allergier och hur vårt barns mage är och har varit.

Jag tog återigen upp min teori med min man, att jag är helt övertygad om att dotterns tarmar är så slut efter att hon har ätit sånt som hon är allergisk mot att hon behöver tid på sig att vila. Tarmarna behöver läka i lugn och ro innan vi börjar åter införa något i kosten.

Han håller med och han förstår hur jag tänker. Detta är ett barn som från ca 2 års ålder (hoppas jag inte blandar i hop åldern nu, det är många datum och år att hålla koll på) har haft ont i magen i perioder. Hon har alltså börjat "ta stryk" redan då. Idag är hon 7 år och det är först nu som vi har lyckats få gehör för vår oro och fått göra prover osv. Om man har blivit utsatt för det man inte tål i fem år, inte sjutton blir man bättre på 1-2 månader!

Önskar jag hade lite mer kött på benen och kunde servera dietist och läkare studier eller medicinska artiklar som sa emot deras förbaskade kunskap!!

Fast nu fick jag en ide. Det finns ett celiakiförbund. Jag kanske ska maila dem... Eftersom nu dietisten envisades med att säga "gluten" istället för "vete" får jag väl vända mig till experter på området! B)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan prova, men vet inte om celiakiförbundet är så bra. Har en vännina med celiaki och hon är väldigt kritisk till dom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Celiakiförbundet är inte mycket att hänga i julgranen är jag rädd.. De verkar mest kämpa för fler konstiga ersättnignsprodukter och att det ska subventioneras så folk kan äta mer av skräpet..

Men lite fakta om skillnaden på veteallergi och glutenintolerans går ju att hitta. Något man kan tycka en dietist borde begripa skillnaden mellan! Kanske tom finns på 1177?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då har jag varit hos dietist med min dotter och det gav mig inget mer än fler tårar till samlingen. Är vården så inkompetetnt? Är det så svårt att lyssna på patienterna och ta till sig det som sägs??

Det första jag fick frågan om var VARFÖR vi hade tagit bort soja ur dotterns kost. Jag svarade att soja och mjölkprotein är så lika proteiner att jag fick lära mig för ett tag sedan att tåler man inte det ena ska man även ta bort det andra. Dietisten sa att det inte stämmer, det gäller bara barn upp till 10 mån. Jag sa inget till dietisten att jag har problem med sköldkörteln, likaså min mamma och att vi även av den anledningen inte vill att vår dotter ska äta sojaprodukter då soja påverka skölkdkörteln negativt för då hade det väl inte räckt med en idiotförklarande blick från dietistens sida.

Vidare fick jag frågan varför vi valt att ta bort vete ur kosten. Jag svarade att det berodde på att dottern hade reagerat på blodprovet på vete och eftersom magen inte blev bättre av att enbart ta bort mjölk och soja så ville vi testa. Svaret jag fick då var att min dotter inte alls hade reagerat på vete. Jag blev rätt arg och sa att det inte stämde, hon hade visst det reagerat för jag hade läst provresultaten själv som jag begärt ut. Dietistens svar (sitter ni ner?) var att provresultaten borde jag inte ens ha, de ska enbart läsas/tydas av UTBILDAD personal!

Jag fick inte ens möjlighet att säga att uteslutandet av vete berodde även på att vete är släkt med gräs och min dotter är grymt allergisk mot gräspollen.

Dietisten gick på som en ångvält om att man inte ska utesluta något i onödan. Jag kunde inte låta bli att ställa frågan hur det kan vara bra att låta bli att utesluta något som ett barn får ont i magen av. Jag frågade även hur det kunde vara bra att fortsätta plgåga en sån liten kropp med att vänta med att utesluta det man reagerar på enligt testerna. Om det är fem saker (livsmedelsgrupper) som man reagerar på då är det väl bättre att ta bort alla fem, låta kroppen få vila och läka och sedan införa en åt gången igen när balansen är återställd. Där sluta dietisten att lyssna på mig märkte jag. För det jag sa var ju inte alls sant. Så gör man inte. Det är fel. Visar man reaktion mot fem olika livsmedelsgrupper tar man bort en åt gången och blir det inte bättre återinför man den och testar med att ta bort nästa.

Vad jag tyckte räknades inte i dietistens ögon. Istället för att lyssna på vad jag hade att säga så körde hon stenhårt sitt eget race.

Mina svar och åsikter och frågor var dietisten inte nöjd med. HOn satte sig med armarna i kors och sa att vi gör ju som vi vill flera gånger när jag ställde oilka frågor.

Jag kom av mig. Kände mig mer eller mindre idiotförklarad för att jag brydde mig om mitt barns välmående och vägrade acceptera ont i magen utan förklaring som en form av diagnos.

Jag åkte dit med hoppet att kunna diskutera olika teorier kring allergi, korsreaktioner bla, att få tips och råd på vad vi kan ha missat och vad vi skulle vara noga med för att inte min 7 åriga dotter ska få näringsbrist (jag tänker på bla kalcium).

En av frågorna jag ställde var om sempers rena havregryn som vi använder ibland till dottern. Jag frågade om den kunde anses vara ren från vete. Då rycker hon på axlerna och säger "jag vet inte vad det är" och tar på känn fram en industrigröt för barn som blandas med varmt vatten. När jag lyckats förklara för henne vad jag menade svarade hon att då fick vi ju koka den på vatten i så fall. Men va f-n?? Frågan var om prdoukten var ren från vete. Hur man KOKAR havregrynsgröt kan jag nog!!

Jag möttes av total oförståelse. Var det för att jag ställde mer frågor om kosten än dietisten var van vid? För att jag kan mer och är betydligt mer intresserad av kost än en "vanlig Svensson"? Trampa jag henne på tårna? Eller var hon bara intresserad av sina egna teorier?

Jag lider med dig, Aleks. Din berättelse befäster de låga tankar jag redan har om dietister som yrkesgrupp. De vet ingenting. En förälder med ett sjukt barn är långt mer påläst.

Min son har kronisk tarminflammation och då får man tyvärr anledning att träffa dietister. Två gånger har han haft enteral nutrition, det vill säga en slang genom näsan ner i magen som man tankar näringslösning genom. Detta för att tarmarna ska få vila. Dietisten sa aningslöst: "Vi vet inte varför det fungerar, vi vet bara att det gör det!" Men jag som läst innehållsdeklarationen på påsen såg att mjölkprotein var kvar men vete var borttaget. Jag har sedan dess läst böcker skrivna av läkare som stöder sig på forskning som gjort mig övertygad om att vete är en påfrestning för alla magar, i synnerhet magar med problem. Så vi tog bort det när han började äta normalt. När läkaren fick höra talas om att vi på eget bevåg uteslutit vete ur kosten fick vi en utskällning: sonen skulle "äta mackor" för att lägga på sig! Men om det är "mackorna" som gör honom dålig? Nej, hon var minsann både läkare och chef för hela avdelningen och visste hur man skulle äta för att må bra. Det är en lögn. Läkarutbildningen tar inte upp det mer än under en eller två dagar. Sonen avstår numera vete i möjligaste mån och mår mycket bättre. När han någon gång får i sig vete känner han av det direkt. 

Så stå på er! Dottern (och ni själva, och vem som helst) har allt att vinna och inget att förlora på att välja bort vete. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag tror man kan göra är att föra noga matdagbok så att man verkligen har empiriska bevis på hur maten påverkar barnet. Om dietisten/läkaren är orolig för näringstätheten (vissa tror att om man utesluter spannmål får man ingen näring i sig) så kan man registrera maten under ett par dagar på cronometern.com och visa att så inte är fallet.

Vad det gäller kvaliteten på ersättningsprodukter är det bara att ta med sig innehållsförteckningen, information om olika e-ämnen som ingår och hur framställningen går till.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ersättningsprodukter innehåller ofta vetestärkelse så om hon är allergisk mot vete så är dessa nog inte så bra.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lider med dig, Aleks. Din berättelse befäster de låga tankar jag redan har om dietister som yrkesgrupp. De vet ingenting. En förälder med ett sjukt barn är långt mer påläst.

Min son har kronisk tarminflammation och då får man tyvärr anledning att träffa dietister. Två gånger har han haft enteral nutrition, det vill säga en slang genom näsan ner i magen som man tankar näringslösning genom. Detta för att tarmarna ska få vila. Dietisten sa aningslöst: "Vi vet inte varför det fungerar, vi vet bara att det gör det!" Men jag som läst innehållsdeklarationen på påsen såg att mjölkprotein var kvar men vete var borttaget. Jag har sedan dess läst böcker skrivna av läkare som stöder sig på forskning som gjort mig övertygad om att vete är en påfrestning för alla magar, i synnerhet dem med problem. Så vi tog bort det när han började äta normalt. När läkaren fick höra talas om att vi på eget bevåg uteslutit vete ur kosten fick vi en utskällning: sonen skulle "äta mackor" för att lägga på sig! Men om det är "mackorna" som gör honom dålig? Nej, hon var minsann både läkare och chef för hela avdelningen och visste hur man skulle äta för att må bra. Det är en lögn. Läkarutbildningen tar inte upp det mer än under en eller två dagar. Sonen avstår numera vete i möjligaste mån och mår mycket bättre. När han någon gång får i sig vete känner han av det direkt. 

Så stå på er! Dottern (och ni själva, och vem som helst) har allt att vinna och inget att förlora på att välja bort vete. 

Hur klarar din son annat, som mjölk t.ex.?

Jag har ofta funderat på om just en inflamation i tarmen hos min dotter då hennes smärta gått i vågor. Hur ser man detta? Behöver man göra en gastroskopi eller endoskopi?

Jag bilr rätt matt när det kommer till vården numera.

Dietisten sa även att min vanliga husläkare skulle inte tolka provsvaren för om han inte hade rätt utbildning skulle det bli fel!

Alltså, ska man skratta eller gråta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg